REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 1.33 Dual VVT-i 1NR-FE Toyota - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.33 Dual VVT-i 1NR-FE Toyota - awarie, problemy, opinie

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2008 Japończycy zaprezentowali nową generację benzynowego silnika małolitrażowego. Nie miał turbo, ale oferował sporą moc. Nie miał wtrysku bezpośredniego, ale okazał się oszczędny.

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyoty został zaprezentowany w roku 2008. Jednostka o oznaczeniu 1NR-FE była skrojona przede wszystkim pod kątem potrzeb europejskich klientów i powstała z myślą o nowych normach emisji spalin. Jakie były szczegóły technologiczne? Benzyniak ma 1329 cm3 pojemności, a do tego został wyposażony w 4 cylindry i 16-zaworową głowicę. Wtrysk paliwa jest realizowany wielopunktowo, a do tego konstrukcja jest uzupełniona systemem Dual VVT-i. Co to oznacza? Podwójne zmienne fazy rozrządu - zarówno dla zaworów ssących, jak i dolotowych.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - technologia z... Formuły 1!

Oczywiście na tym nie kończą się szczegóły technologiczne dotyczące silnika 1.33 Dual VVT-i Toyoty. Inżynierowie podczas prac nad jednostką dużo pracy poświęcili optymalizacji dolotu. Przepływ powietrza w kanałach był sprawdzany na mocy komputerowej symulacji. To pozwoliło na wygładzenie powierzchni i uzyskanie maksymalnego poziomu natlenienia komory spalania. Dodatkowo japońscy twórcy uzupełnili konstrukcję ceramidem węglowym. To materiał, który zazwyczaj jest wykorzystywany w Formule 1 i ma dość prostą funkcję - pozwala obniżyć siłę tarcia w silniku.  

Zobacz również: Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie

Benzyniak nowego typu był parowany z nową przekładnią manualną o 6 biegach. Toyota zapewniała, że mechanizm jest aż o 11 proc. mniejszy od 5-biegowego odpowiednia, a do tego do jego budowy wykorzystanych zostało aż o 15 proc. komponentów mniej. I tak zaprojektowany układ napędowy zaczął być szybko montowany w serii hitów sprzedaży - mowa o Yarisie II, Aurisie I i II oraz Corolli.

REKLAMA

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - 101 lub 99 koni mechanicznych

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyoty występował w dwóch konfiguracjach. W pierwszej dostosowanej do wymogów normy Euro 4 oferuje 101 koni mechanicznych i moment obrotowy o wartości 132 Nm. W drugiej - spełniającej standard normy Euro 5 - generuje 99 koni mechanicznych i 128 Nm momentu obrotowego. Zalety jednostki? Kierowcy podkreślali jej wysoką kulturę pracy, a do tego dobrą elastyczność. Poza tym japoński benzyniak dość dobrze współpracuje z instalacjami zasilania LPG. Wady? W segmencie C motorowi nieco brakuje krzepy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Yaris II 101 KM przy 6000 obr./min. 132 Nm przy 4000 obr./min. 11,7 s. 175 km/h 6,6/5,3/4,6
Auris II 99 KM przy 6000 obr./min. 128 Nm przy 3800 obr./min. 12,6 s. 175 km/h 7,0/5,5/4,7
Corolla E16 99 KM przy 6000 obr./min. 128 Nm przy 3800 obr./min. 12,6 s. 180 km/h 7,2/5,6/4,7

Jak wypada trwałość silnika 1.33 Dual VVT-i 1NR-FE Toyoty? Największe zastrzeżenia dotyczą jednostek produkowanych w pierwszej fazie. Bo miały one np. fabryczny problem z niskiej jakości pierścieniami. Skutek? Kierowcy już po 50 - 60 tysiącach przebiegu wracali do ASO z niesprawną jednostką, która wymagała gruntownego remontu. To jednak nie koniec problemów, bo benzyniaki z początku produkcji miały też kłopoty z nagarem zbierającym się na gniazdach zaworowych.

Zobacz również: Używane: Toyota Yaris II (2005 - 2011) - opinie i typowe usterki

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - nagar to główny wróg!

Z czasem w silniku 1.33 Dual VVT-i Toyoty wytrąca się na tyle dużo osadu, że powoduje on nieszczelność zaworów. A objawem tego są problemy z odpaleniem jednostki napędowej oraz wyraźny brak mocy. Symptomem może być też głośna praca, a konkretnie charakterystyczne stukanie - wynikające z uderzania zespołu tłoka o zespół głowicy. Kwestia nagaru jako że prowadzi do poważnych uszkodzeń, skonfliktowała autoryzowanych mechaników i kierowców. Pracownicy ASO twierdzili, że winne jest niskie obciążenie silnika. Kierowcy bronili się jednak miejskim charakterem modelu.

Dziś dużo więcej wiadomo na temat ewentualnych problemów silnika 1.33 Dual VVT-i Toyoty z początku produkcji i mechanizmu jego powstawania. Winne są… oszczędności! Jednostkę należy zalewać tylko i wyłącznie bezpopiołowym olejem 0W20. Zarówno mechanicy niezrzeszeni, jak i w ASO często z uwagi na niższą cenę stosowali smarowidło o innej specyfikacji. A to prowadziło do wytrącania dużej ilości sadzy podczas eksploatacji. Remedium? W pierwszej kolejności należy mocno dbać o specyfikację oleju. Pod żadnym pozorem nie warto stosować płynu eksploatacyjnego o innych parametrach niż 0W20.

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - jak uniknąć awarii?

Po drugie warto od czasu do czasu zabierać np. Yarisa II 1.33 Dual VVT-i na dłuższy "spacer" za miasto. Zwiększenie obciążenia przez kilkanaście minut na początek dogrzeje silnik. Na krótkich dystansach w mieście nawet przez kilka dni jednostka może nie osiągać temperatury roboczej - a to bez wątpienia jest szkodliwe np. dla tłoków czy zaworów. Poza tym pozwoli dopalić chociaż część drobinek nagromadzonych w komorze spalania.

Zobacz również: Silnik Toyoty D-CAT: dobry czy zły wynalazek?

Silnik 1.33 Dual VVT-i 1NR-FE Toyoty nie jest jednostką złą.  To jednak motor nowego typu, przy którym pewne nawyki eksploatacyjne mogą się okazać kluczowe dla powodzenia eksploatacji. Podstawą podczas serwisowania tej jednostki jest stosowanie oleju w stu procentach zgodnego ze specyfikacją stworzoną w Japonii! Tak, odstępstwa pozwalają na oszczędności. To jednak oszczędności krótkookresowe, które prowadzą do konieczności szybkiego przeprowadzenia remontu jednostki.

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 11 zł
  • filtr paliwa - od 64 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 68 zł
  • sprzęgło komplet - od 376 zł
  • zawór EGR - od 737 zł
  • świeca zapłonowa - od 43 zł
  • cewka zapłonowa - od 127 zł
  • sonda lambda - od 143 zł

Silnik 1.33 Dual VVT-i 1NR-FE Toyota - awarie, problemy, opinie
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA