REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.33 Dual VVT-i 1NR-FE Toyota - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.33 Dual VVT-i 1NR-FE Toyota - awarie, problemy, opinie

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2008 Japończycy zaprezentowali nową generację benzynowego silnika małolitrażowego. Nie miał turbo, ale oferował sporą moc. Nie miał wtrysku bezpośredniego, ale okazał się oszczędny.

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyoty został zaprezentowany w roku 2008. Jednostka o oznaczeniu 1NR-FE była skrojona przede wszystkim pod kątem potrzeb europejskich klientów i powstała z myślą o nowych normach emisji spalin. Jakie były szczegóły technologiczne? Benzyniak ma 1329 cm3 pojemności, a do tego został wyposażony w 4 cylindry i 16-zaworową głowicę. Wtrysk paliwa jest realizowany wielopunktowo, a do tego konstrukcja jest uzupełniona systemem Dual VVT-i. Co to oznacza? Podwójne zmienne fazy rozrządu - zarówno dla zaworów ssących, jak i dolotowych.

REKLAMA

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - technologia z... Formuły 1!

Oczywiście na tym nie kończą się szczegóły technologiczne dotyczące silnika 1.33 Dual VVT-i Toyoty. Inżynierowie podczas prac nad jednostką dużo pracy poświęcili optymalizacji dolotu. Przepływ powietrza w kanałach był sprawdzany na mocy komputerowej symulacji. To pozwoliło na wygładzenie powierzchni i uzyskanie maksymalnego poziomu natlenienia komory spalania. Dodatkowo japońscy twórcy uzupełnili konstrukcję ceramidem węglowym. To materiał, który zazwyczaj jest wykorzystywany w Formule 1 i ma dość prostą funkcję - pozwala obniżyć siłę tarcia w silniku.  

Zobacz również: Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie

Benzyniak nowego typu był parowany z nową przekładnią manualną o 6 biegach. Toyota zapewniała, że mechanizm jest aż o 11 proc. mniejszy od 5-biegowego odpowiednia, a do tego do jego budowy wykorzystanych zostało aż o 15 proc. komponentów mniej. I tak zaprojektowany układ napędowy zaczął być szybko montowany w serii hitów sprzedaży - mowa o Yarisie II, Aurisie I i II oraz Corolli.

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - 101 lub 99 koni mechanicznych

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyoty występował w dwóch konfiguracjach. W pierwszej dostosowanej do wymogów normy Euro 4 oferuje 101 koni mechanicznych i moment obrotowy o wartości 132 Nm. W drugiej - spełniającej standard normy Euro 5 - generuje 99 koni mechanicznych i 128 Nm momentu obrotowego. Zalety jednostki? Kierowcy podkreślali jej wysoką kulturę pracy, a do tego dobrą elastyczność. Poza tym japoński benzyniak dość dobrze współpracuje z instalacjami zasilania LPG. Wady? W segmencie C motorowi nieco brakuje krzepy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Yaris II 101 KM przy 6000 obr./min. 132 Nm przy 4000 obr./min. 11,7 s. 175 km/h 6,6/5,3/4,6
Auris II 99 KM przy 6000 obr./min. 128 Nm przy 3800 obr./min. 12,6 s. 175 km/h 7,0/5,5/4,7
Corolla E16 99 KM przy 6000 obr./min. 128 Nm przy 3800 obr./min. 12,6 s. 180 km/h 7,2/5,6/4,7

Jak wypada trwałość silnika 1.33 Dual VVT-i 1NR-FE Toyoty? Największe zastrzeżenia dotyczą jednostek produkowanych w pierwszej fazie. Bo miały one np. fabryczny problem z niskiej jakości pierścieniami. Skutek? Kierowcy już po 50 - 60 tysiącach przebiegu wracali do ASO z niesprawną jednostką, która wymagała gruntownego remontu. To jednak nie koniec problemów, bo benzyniaki z początku produkcji miały też kłopoty z nagarem zbierającym się na gniazdach zaworowych.

Zobacz również: Używane: Toyota Yaris II (2005 - 2011) - opinie i typowe usterki

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - nagar to główny wróg!

REKLAMA

Z czasem w silniku 1.33 Dual VVT-i Toyoty wytrąca się na tyle dużo osadu, że powoduje on nieszczelność zaworów. A objawem tego są problemy z odpaleniem jednostki napędowej oraz wyraźny brak mocy. Symptomem może być też głośna praca, a konkretnie charakterystyczne stukanie - wynikające z uderzania zespołu tłoka o zespół głowicy. Kwestia nagaru jako że prowadzi do poważnych uszkodzeń, skonfliktowała autoryzowanych mechaników i kierowców. Pracownicy ASO twierdzili, że winne jest niskie obciążenie silnika. Kierowcy bronili się jednak miejskim charakterem modelu.

Dziś dużo więcej wiadomo na temat ewentualnych problemów silnika 1.33 Dual VVT-i Toyoty z początku produkcji i mechanizmu jego powstawania. Winne są… oszczędności! Jednostkę należy zalewać tylko i wyłącznie bezpopiołowym olejem 0W20. Zarówno mechanicy niezrzeszeni, jak i w ASO często z uwagi na niższą cenę stosowali smarowidło o innej specyfikacji. A to prowadziło do wytrącania dużej ilości sadzy podczas eksploatacji. Remedium? W pierwszej kolejności należy mocno dbać o specyfikację oleju. Pod żadnym pozorem nie warto stosować płynu eksploatacyjnego o innych parametrach niż 0W20.

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - jak uniknąć awarii?

Po drugie warto od czasu do czasu zabierać np. Yarisa II 1.33 Dual VVT-i na dłuższy "spacer" za miasto. Zwiększenie obciążenia przez kilkanaście minut na początek dogrzeje silnik. Na krótkich dystansach w mieście nawet przez kilka dni jednostka może nie osiągać temperatury roboczej - a to bez wątpienia jest szkodliwe np. dla tłoków czy zaworów. Poza tym pozwoli dopalić chociaż część drobinek nagromadzonych w komorze spalania.

Zobacz również: Silnik Toyoty D-CAT: dobry czy zły wynalazek?

Silnik 1.33 Dual VVT-i 1NR-FE Toyoty nie jest jednostką złą.  To jednak motor nowego typu, przy którym pewne nawyki eksploatacyjne mogą się okazać kluczowe dla powodzenia eksploatacji. Podstawą podczas serwisowania tej jednostki jest stosowanie oleju w stu procentach zgodnego ze specyfikacją stworzoną w Japonii! Tak, odstępstwa pozwalają na oszczędności. To jednak oszczędności krótkookresowe, które prowadzą do konieczności szybkiego przeprowadzenia remontu jednostki.

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 11 zł
  • filtr paliwa - od 64 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 68 zł
  • sprzęgło komplet - od 376 zł
  • zawór EGR - od 737 zł
  • świeca zapłonowa - od 43 zł
  • cewka zapłonowa - od 127 zł
  • sonda lambda - od 143 zł

Silnik 1.33 Dual VVT-i 1NR-FE Toyota - awarie, problemy, opinie
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

REKLAMA

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

REKLAMA