REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.33 Dual VVT-i 1NR-FE Toyota - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.33 Dual VVT-i 1NR-FE Toyota - awarie, problemy, opinie

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2008 Japończycy zaprezentowali nową generację benzynowego silnika małolitrażowego. Nie miał turbo, ale oferował sporą moc. Nie miał wtrysku bezpośredniego, ale okazał się oszczędny.

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyoty został zaprezentowany w roku 2008. Jednostka o oznaczeniu 1NR-FE była skrojona przede wszystkim pod kątem potrzeb europejskich klientów i powstała z myślą o nowych normach emisji spalin. Jakie były szczegóły technologiczne? Benzyniak ma 1329 cm3 pojemności, a do tego został wyposażony w 4 cylindry i 16-zaworową głowicę. Wtrysk paliwa jest realizowany wielopunktowo, a do tego konstrukcja jest uzupełniona systemem Dual VVT-i. Co to oznacza? Podwójne zmienne fazy rozrządu - zarówno dla zaworów ssących, jak i dolotowych.

REKLAMA

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - technologia z... Formuły 1!

Oczywiście na tym nie kończą się szczegóły technologiczne dotyczące silnika 1.33 Dual VVT-i Toyoty. Inżynierowie podczas prac nad jednostką dużo pracy poświęcili optymalizacji dolotu. Przepływ powietrza w kanałach był sprawdzany na mocy komputerowej symulacji. To pozwoliło na wygładzenie powierzchni i uzyskanie maksymalnego poziomu natlenienia komory spalania. Dodatkowo japońscy twórcy uzupełnili konstrukcję ceramidem węglowym. To materiał, który zazwyczaj jest wykorzystywany w Formule 1 i ma dość prostą funkcję - pozwala obniżyć siłę tarcia w silniku.  

Zobacz również: Silnik 1.0 VVT-i Toyota - awarie, problemy, opinie

Benzyniak nowego typu był parowany z nową przekładnią manualną o 6 biegach. Toyota zapewniała, że mechanizm jest aż o 11 proc. mniejszy od 5-biegowego odpowiednia, a do tego do jego budowy wykorzystanych zostało aż o 15 proc. komponentów mniej. I tak zaprojektowany układ napędowy zaczął być szybko montowany w serii hitów sprzedaży - mowa o Yarisie II, Aurisie I i II oraz Corolli.

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - 101 lub 99 koni mechanicznych

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyoty występował w dwóch konfiguracjach. W pierwszej dostosowanej do wymogów normy Euro 4 oferuje 101 koni mechanicznych i moment obrotowy o wartości 132 Nm. W drugiej - spełniającej standard normy Euro 5 - generuje 99 koni mechanicznych i 128 Nm momentu obrotowego. Zalety jednostki? Kierowcy podkreślali jej wysoką kulturę pracy, a do tego dobrą elastyczność. Poza tym japoński benzyniak dość dobrze współpracuje z instalacjami zasilania LPG. Wady? W segmencie C motorowi nieco brakuje krzepy.

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Yaris II 101 KM przy 6000 obr./min. 132 Nm przy 4000 obr./min. 11,7 s. 175 km/h 6,6/5,3/4,6
Auris II 99 KM przy 6000 obr./min. 128 Nm przy 3800 obr./min. 12,6 s. 175 km/h 7,0/5,5/4,7
Corolla E16 99 KM przy 6000 obr./min. 128 Nm przy 3800 obr./min. 12,6 s. 180 km/h 7,2/5,6/4,7

Jak wypada trwałość silnika 1.33 Dual VVT-i 1NR-FE Toyoty? Największe zastrzeżenia dotyczą jednostek produkowanych w pierwszej fazie. Bo miały one np. fabryczny problem z niskiej jakości pierścieniami. Skutek? Kierowcy już po 50 - 60 tysiącach przebiegu wracali do ASO z niesprawną jednostką, która wymagała gruntownego remontu. To jednak nie koniec problemów, bo benzyniaki z początku produkcji miały też kłopoty z nagarem zbierającym się na gniazdach zaworowych.

Zobacz również: Używane: Toyota Yaris II (2005 - 2011) - opinie i typowe usterki

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - nagar to główny wróg!

REKLAMA

Z czasem w silniku 1.33 Dual VVT-i Toyoty wytrąca się na tyle dużo osadu, że powoduje on nieszczelność zaworów. A objawem tego są problemy z odpaleniem jednostki napędowej oraz wyraźny brak mocy. Symptomem może być też głośna praca, a konkretnie charakterystyczne stukanie - wynikające z uderzania zespołu tłoka o zespół głowicy. Kwestia nagaru jako że prowadzi do poważnych uszkodzeń, skonfliktowała autoryzowanych mechaników i kierowców. Pracownicy ASO twierdzili, że winne jest niskie obciążenie silnika. Kierowcy bronili się jednak miejskim charakterem modelu.

Dziś dużo więcej wiadomo na temat ewentualnych problemów silnika 1.33 Dual VVT-i Toyoty z początku produkcji i mechanizmu jego powstawania. Winne są… oszczędności! Jednostkę należy zalewać tylko i wyłącznie bezpopiołowym olejem 0W20. Zarówno mechanicy niezrzeszeni, jak i w ASO często z uwagi na niższą cenę stosowali smarowidło o innej specyfikacji. A to prowadziło do wytrącania dużej ilości sadzy podczas eksploatacji. Remedium? W pierwszej kolejności należy mocno dbać o specyfikację oleju. Pod żadnym pozorem nie warto stosować płynu eksploatacyjnego o innych parametrach niż 0W20.

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - jak uniknąć awarii?

Po drugie warto od czasu do czasu zabierać np. Yarisa II 1.33 Dual VVT-i na dłuższy "spacer" za miasto. Zwiększenie obciążenia przez kilkanaście minut na początek dogrzeje silnik. Na krótkich dystansach w mieście nawet przez kilka dni jednostka może nie osiągać temperatury roboczej - a to bez wątpienia jest szkodliwe np. dla tłoków czy zaworów. Poza tym pozwoli dopalić chociaż część drobinek nagromadzonych w komorze spalania.

Zobacz również: Silnik Toyoty D-CAT: dobry czy zły wynalazek?

Silnik 1.33 Dual VVT-i 1NR-FE Toyoty nie jest jednostką złą.  To jednak motor nowego typu, przy którym pewne nawyki eksploatacyjne mogą się okazać kluczowe dla powodzenia eksploatacji. Podstawą podczas serwisowania tej jednostki jest stosowanie oleju w stu procentach zgodnego ze specyfikacją stworzoną w Japonii! Tak, odstępstwa pozwalają na oszczędności. To jednak oszczędności krótkookresowe, które prowadzą do konieczności szybkiego przeprowadzenia remontu jednostki.

Silnik 1.33 Dual VVT-i Toyota - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 11 zł
  • filtr paliwa - od 64 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 68 zł
  • sprzęgło komplet - od 376 zł
  • zawór EGR - od 737 zł
  • świeca zapłonowa - od 43 zł
  • cewka zapłonowa - od 127 zł
  • sonda lambda - od 143 zł

Silnik 1.33 Dual VVT-i 1NR-FE Toyota - awarie, problemy, opinie
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    Fałszywy mandat od straży miejskiej. Nowy sposób złodziei w Warszawie

    Wezwanie od straży miejskiej wygląda łudząco realistycznie. Prawdziwe jednak nie jest. Fakt, że dokument sporządzili oszuści, a nie strażnicy miejscy, zdradza kilka rzucających się w oczy detali. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i jak nie dać się oszukać.

    Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują?

    Na granicy między Polską a Słowacją ponownie pojawią się strażnicy graniczni. Ci nie będą obserwować ruchu, a zatrzymywać pojazdy i je kontrolować. Na jakich autach się skupią i co ma na celu przywrócenie kontroli granicznych? O tym w tym materiale.

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami - wynika z badania zrealizowanego na potrzeby raportu „E-rewolucja w świecie motoryzacji”.

    REKLAMA

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce?

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce? Teoretycznie tak. Teoretycznie, bo przed przystąpieniem do kursu i egzaminu, musi spełnić kilka wymogów dodatkowych. O wszystkich koniecznych formalnościach opowiem w tym materiale.

    Wybory 2023: Ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych?

    40 mln zł będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych. Suma po części wynika ze skali przejazdów, a po części faktu, że ministerstwo... nie opracowało stawek, na podstawie których można byłoby taki transport realizować. Oto szczegóły programu "taksówka+".

    Obwodnica Pułtuska. Jest ZRID, zaraz startują prace

    Pułtusk jest pięknym miastem o mocnym akcencie historycznym. Nie ma się zatem co dziwić, że rząd postanowił zainwestować w nie 442 mln zł. A właściwie to nie tyle w nie, co w jego okolice. Bo powstanie obwodnica Pułtuska. Trasa otrzymała właśnie ZRID.

    Kara więzienia za brak OC? Od 1 października 2023 r. nowe przepisy

    Kierowcy w przypadku braku OC boją się szczególnie kary wlepionej przez UFG. 1 października 2023 r. pojawi się nowelizacja przepisów. W jej głos 7200 zł opłaty karnej straci na znaczeniu. Bo sankcja w skrajnym przypadku rozszerzy się do kary więzienia.

    REKLAMA

    UE wprowadza normę Euro 7. Surowsze warunki homologacji samochodów i silników

    Rada Unii Europejskiej przyjęła 25 września 2023 r. swoje stanowisko negocjacyjne w sprawie projektu rozporządzenia dotyczącego homologacji pojazdów (w tym samochodów) i silników. Chodzi o wprowadzenie normy Euro 7. Celem projektu jest obniżenie emisji substancji zanieczyszczających powietrze w transporcie drogowym.

    Czy jest możliwe odebranie samochodu za przekroczenie prędkości?

    Czy policjant może zabrać kierowcy samochód za przekroczenie prędkości? Może! Tyle że na razie policjant, ale nie w Polsce. Pójście w tym kierunku w naszym kraju jest jednak możliwe. Trzeba oczywiście na to jeszcze nieco poczekać.

    REKLAMA