Silnik 0.9 TCe Renault - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Rok 2012 był niezwykle kluczowy w gamie Renault. I to z dwóch powodów. Po pierwsze dlatego, że zadebiutowała czwarta generacja francuskiego hitu sprzedaży - modelu Clio. Po drugie wraz z hatchbackiem w sprzedaży pojawił się nowy motor. Chodzi o silnik 0.9 TCe. Jednostka występuje pod oznaczeniem H4Bt i ma 898 cm3 pojemności. Dysponuje tylko 3 cylindrami, ale z drugiej strony za sprawą turbosprężarki rozwija 90 koni mechanicznych. Moment obrotowy silnika został określony przez Francuzów na 135 Nm.
REKLAMA
Silnik 0.9 TCe nie jest samodzielną pracą inżynierów Renault. Jednostka powstała we współpracy z twórcami Nissana. Motor został wyposażony w aluminiową głowicę i blok, 4 zawory na cylinder i miskę olejową o pojemności 4,1 litra. Napęd rozrządu jest realizowany za pomocą trwałego łańcucha, dodatkowo w konstrukcji pojawia się system zmiennych faz rozrządu. Co ile Francuzi zalecają zmianę oleju w silniku? Co 30 tysięcy kilometrów lub dwa lata. Interwał ten jest jednak zbyt długi i dla dobra jednostki warto go skrócić nawet o połowę.
Silnik 0.9 TCe Renault a LPG - nadaje się?
Opis technologiczny małolitrażowego silnika z Francji już brzmi dobrze, a najlepsze zostało na koniec. Bo motor H4Bt nie posiada… bezpośredniego wtrysku paliwa. Zastosowanie wtrysku wielopunktowego sprawia, że spada stopień skomplikowania konstrukcji i nasycenia jej zaawansowanymi mechanizmami. Do tego np. istnieje możliwość doposażenia jednostki w układ zasilania LPG. Za sprawą gazu drastycznie spadają koszty eksploatacji. Polscy importerzy doskonale o tym wiedzą. Właśnie dlatego w jednostce 0.9 TCe oferowali możliwość fabrycznej instalacji LPG.
Zobacz również: Używane: Renault Clio IV (2012 - 2019) - opinie i typowe usterki
Silnik 0.9 TCe Renault praktycznie z miejsca zaczął ekspansję w gamie modelowej. Pomijając Clio IV był oferowany również w Capturze czy Twingo, a do tego Nissanie Micra, Dacii Sandero, Dacii Logan i Smarcie ForTwo. Nie bez przyczyny motor napędzał głównie samochody segmentu A i B. To pod kątem ich potrzeb został bowiem skrojony. Inżynierowie budując nowego benzyniaka skupiali się na charakterystyce użytkowania niewielkich pojazdów, które będą eksploatowane przede wszystkim w ruchu miejskim. A to oznacza rozsądną dynamikę, a do tego oszczędność i… ekologię.
Silnik 0.9 TCe Renault - przykładowe dane techniczne:
- Renult Captur: 13,5 s., 171 km/h, 5,1 śr.
- Dacia Sandero: 11,1 s., 175 km/h, 5,2 śr.
- Smart ForTwo: 10,7 s., 155 km/h, 4,2 śr.
Silnik 0.9 TCe Renault funkcjonuje na rynku od dobrych kilku lat. Pierwsze wyprodukowane egzemplarze pojazdów mają już zatem przebiegi oscylujące w granicy 300 tysięcy kilometrów. To dystans, który stanowi wystarczającą próbę dla nowoczesnego motoru. Jak francuski benzyniak ją przeszedł? Imponująco dobrze! Opinie użytkowników wskazują przede wszystkim na jeden problem. I ten też nie dotyczy samego silnika, a jego osprzętu - konkretnie skrzyni biegów. Manualna przekładnia jest mało precyzyjna i ma problemy z trwałością łożysk.
Silnik 0.9 TCe Renault - dziwne stukanie oznacza...
Dodatkowo na forach użytkowników Renault i Dacii z silnikiem 0.9 TCe można znaleźć informację mówiącą o pojawianiu się dziwnego stukotu w sytuacji, w której silnik pracuje a auto znajduje się na postoju. Co on oznacza? To tak naprawdę czysta kosmetyka. Większość kierowców wskazuje na winę jednego z przewodów. Zbyt słabo zamocowany może uderzać o jeden z elementów komory silnika. Poza tym na listę zastrzeżeń można wpisać charakterystyczny dla silników małolitrażowych niski moment obrotowy w niskim zakresie obrotów.
Zobacz również: Silnik 1.0 MPi i 1.0 TSI VAG - oznaczenia i opis konstrukcji
Trwałość silnika 0.9 TCe Renault oczywiście nie wyklucza dbałości serwisowej ze strony kierowcy! Żeby jednostka rzeczywiście mogła pokonać przebieg na poziomie 300 tysięcy kilometrów i zrobiła to bezawaryjnie, właściciel powinien regularnie wymieniać płyny i filtry eksploatacyjne. Zbytnie przeciąganie przeglądów olejowych prowadzi np. do znanego z innych motorów Renault uszkodzenia układu korbowego.
Silnik 0.9 TCe Renault - podsumowanie:
Silnik 0.9 TCe Renault jest nowoczesny, stawia na downsizing i poważnie traktuje normy emisji spalin. To jednak jeszcze nie oznacza, że zaawansowanie przyniosło mu nadmierną awaryjność. To jedna z lepszych jednostek obecnie dostępnych w segmencie B i to też motor, którego absolutnie nie należy unikać na rynku wtórnym. Jeżeli był regularnie serwisowany, a do tego samochód ma pewny przebieg, benzyniak będzie cieszył kierowcę latami bezproblemowej jazdy.
Silnik 0.9 TCe Renault - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 22 zł
- filtr powietrza - od 27 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 365 zł
- sprzęgło komplet - od 546 zł
- świeca zapłonowa - od 40 zł
- cewka zapłonowa - od 150 zł
- sonda lambda - od 143 zł
- turbosprężarka - od 3060 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.