REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - awarie, problemy, opinie

Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2012 Ford wykonał ważny krok w stronę downsizingu. Silnik 1.0 EcoBoost waży tylko 97 kilogramów, mieści się na kartce A4, a do tego nie brakuje mu… mocy! Jak sprawuje się benzyniak?

Druga dekada XXI wieku nie pozostawiała żadnych złudzeń. Producenci motoryzacyjni zrozumieli, że droga do spełnienia restrykcyjnych norm emisji spalin jest jedna. A prowadzi ona przez minimalizację pojemności silników i ograniczanie ilości cylindrów. W roku 2012 Ford wpisał się w tą tendencję. A wszystko za sprawą silnika 1.0 EcoBoost. Motor praktycznie z miejsca zdobył tytuł International Engine of the Year 2012, a do tego pojawił się w szerokie gamie modelowej. Był lub do tej pory jest montowany w takich autach jak Fiesta, Focus, Mondeo, B-Max, C-Max EcoSport, Transit Courier czy nawet Mondeo!

REKLAMA

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - nawet 1,5 mln sztuk rocznie!

O potężnych planach dotyczących silnika 1.0 EcoBoost świadczy nie tylko duża dostępność. Ford pokładał w jednostce ogromne nadzieje. Właśnie dlatego wdrożył jego produkcję nie tylko w Kolonii w Niemczech, ale również w Rumunii i Chinach. Już na początku roczny wolumen produkcji zakładał montaż od 700 tysięcy do 1,5 miliona egzemplarzy benzyniaka! W roku 2013 Ford rozszerzył ofertę silnika 1.0. Wykasował z jego konstrukcji doładowanie i w ten sposób stworzył wersję wolnossącą o oznaczeniu 1.0 Ti-VCT o mocy 70 i 85 KM. Jednostka trafiła pod maskę Fiesty i zastąpiła wysłużony motor 1.25 opracowany razem z Yamahą w latach 90.

Zobacz również: Używane: Ford Fiesta Mk7 (2008 - 2017) - opinie i typowe usterki

REKLAMA

Silnik 1.0 EcoBoost o nazwie Fox ma 3 cylindry i 12 zaworów. Taki opis jednostki jest jednak bardzo ubogi. Szczególnie że inżynierowie z centrum rozwojowego w Dunton w Wielkiej Brytanii postarali się i wyposażyli motor o pojemności 999 cm3 w szereg ciekawych rozwiązań. Wtrysk jest bezpośredni, pojawiają się zmienne fazy rozrządu, a turbosprężarka to model Continental RAAX. Charakteryzuje się ona małym wirnikiem i niską bezwładnością. A to w bezpośredni sposób przekłada się na szybszą reakcję na wciśnięcie pedału gazu przez kierowcę oraz poprawę elastyczności.

Co z wibracjami silnika R3? Te są niwelowane na trzy sposoby. Po pierwsze za sprawą specjalnie zaprojektowanego układu korbowo-tłokowego. Po drugie poprzez koło zamachowe. I po trzecie dzięki poduszkom silnika. Benzyniak 1.0 EcoBoos ma pasek rozrządu smarowany olejem. W ten sposób jego trwałość została wydłużona do 240 tysięcy kilometrów, ewentualnie 10 lat. Tak oczywiście twierdzi oficjalna specyfikacja producenta. Mechanicy zalecają jednak skrócenie interwału wymiany. Szczególnie w modelach, które są eksploatowane przede wszystkim w ruchu miejskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - 97 kg i wielkość… kartki A4

Bardzo ważną cechą silnika 1.0 EcoBoost są niewielkie rozmiary i niska masa. Silnik bez problemu mieści się na kartce papieru A4, a waga… Tą inżynierom udało się utrzymać na poziomie 97 kilogramów i to pomimo zastosowania żeliwnego bloku. Czemu nie postawili na aluminium? Materiał jest dużo lżejszy. Z drugiej strony żeliwo aż o 50 proc. pozwoliło na skrócenie czasu nagrzewania się jednostki napędowej. A to sprawia, że szybciej wytwarzane są optymalne warunki do pracy i... redukowana jest ilość emitowanych do atmosfery szkodliwych związków.

Zobacz również: Używane: Ford Focus III (od 2011) - co się psuje?

REKLAMA

Początkowo Ford wprowadził do sprzedaży dwie wersje silnika 1.0 EcoBoost. Słabsza miała 100 koni mechanicznych. Mocniejsza 125 koni mechanicznych. Z czasem do gamy dołączył również wariant 140-konny, który był spotykany m.in. w specjalnej wersji Fiesty. Co ciekawe, inżynierowie zastosowali w konstrukcji funkcję overboost, która na kilkanaście sekund jest w stanie zwiększyć o 30 Nm wartość momentu obrotowego. W takim przypadku kierowca pod prawą nogą ma do dyspozycji 200, a nie 170 Nm.

Kierowcy podczas eksploatacji Fordów wyposażonych w małolitrażowy silnik chwalą przede wszystkim jego elastyczność i dobre osiągi. Jeżeli chodzi o osiągi, dane podawane w specyfikacji producenta są raczej poza zasięgiem. W przypadku 100-konnej wersji lepiej założyć spalanie w mieście oscylujące w granicy 7, a nie 6 litrów paliwa.

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - awarie układu chłodzenia

Silnik 1.0 EcoBoost jest obecny na rynku od 2012 roku. To zatem dobry moment na to, aby sprawdzić jak sprawuje się w eksploatacji. Pierwsze uwagi? W przypadku egzemplarzy wyprodukowanych w pierwszym roku problemy sprawiał układ chłodzenia. Dochodziło w nim do wycieków, które prowadziły nie tylko do wypalenia uszczelki pod głowicą, ale nawet odkształcenia się głowicy. O sytuacji informował nawet UOKiK, bowiem w skrajnym przypadku naruszona głowica mogła doprowadzić do wycieku oleju pod ciśnieniem i pożaru w komorze spalania!

Zobacz również: Używany Ford Mondeo mk4 - pełen niedoróbek

Już na jesieni 2013 roku inżynierowie Forda wnieśli jednak poprawki do silnika 1.0 EcoBoost. W efekcie problemy ustały, a małolitrażowy benzyniak stał się naprawdę bezawaryjny. Dziś bez problemu można znaleźć Fordy, które napędzane tym motorem bezawaryjnie pokonały 250 czy nawet 300 tysięcy kilometrów. Jakie są zalecenia serwisowe? Niezależni mechanicy przede wszystkim radzą zmienić rodzaj stosowanego w silniku oleju (z 5W20 na 5W30) oraz skrócić interwał jego wymiany (z 20 na 10 - 15 tysięcy kilometrów).

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - podsumowanie:

Silnik 1.0 EcoBoost Forda to przykład tego, że downsizingu nie trzeba się bać. Tak, miał problemy z układem chłodzenia. Te zostały jednak szybko usunięte. W efekcie motor dziś jest w stanie bezawaryjnie jeździć latami. Czy warto kupić auto napędzane 3-cylindrowecem typu Fox na rynku wtórnym? Jak najbardziej. Regularnie serwisowane auto z bezwypadkową historią nie powinno się stać źródłem wielu problemów silnikowych.

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - dane techniczne producenta:

Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Fiesta 85 KM 110 Nm 14,0 s. 170 km/h 6,1/4,7/3,9
Focus 100 KM 170 Nm 12,1 s.  186 km/h 6,0/4,9/4,3
Mondeo 125 KM 170 Nm 12,0 s. 200 km/h 6,2/5,1/4,5
Fiesta 140 KM 180 Nm 9,0 s. 202 km/h 5,8/4,5/3,8

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 21 zł
  • filtr paliwa - od 38 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 253 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 333 zł
  • sprzęgło komplet - od 649 zł
  • koło zamachowe - od 1050 zł
  • świeca zapłonowa - od 50 zł
  • cewka zapłonowa - od 121 zł
  • sonda lambda - od 143 zł
  • turbosprężarka - od 2837 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA