REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - awarie, problemy, opinie

Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2012 Ford wykonał ważny krok w stronę downsizingu. Silnik 1.0 EcoBoost waży tylko 97 kilogramów, mieści się na kartce A4, a do tego nie brakuje mu… mocy! Jak sprawuje się benzyniak?

Druga dekada XXI wieku nie pozostawiała żadnych złudzeń. Producenci motoryzacyjni zrozumieli, że droga do spełnienia restrykcyjnych norm emisji spalin jest jedna. A prowadzi ona przez minimalizację pojemności silników i ograniczanie ilości cylindrów. W roku 2012 Ford wpisał się w tą tendencję. A wszystko za sprawą silnika 1.0 EcoBoost. Motor praktycznie z miejsca zdobył tytuł International Engine of the Year 2012, a do tego pojawił się w szerokie gamie modelowej. Był lub do tej pory jest montowany w takich autach jak Fiesta, Focus, Mondeo, B-Max, C-Max EcoSport, Transit Courier czy nawet Mondeo!

REKLAMA

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - nawet 1,5 mln sztuk rocznie!

O potężnych planach dotyczących silnika 1.0 EcoBoost świadczy nie tylko duża dostępność. Ford pokładał w jednostce ogromne nadzieje. Właśnie dlatego wdrożył jego produkcję nie tylko w Kolonii w Niemczech, ale również w Rumunii i Chinach. Już na początku roczny wolumen produkcji zakładał montaż od 700 tysięcy do 1,5 miliona egzemplarzy benzyniaka! W roku 2013 Ford rozszerzył ofertę silnika 1.0. Wykasował z jego konstrukcji doładowanie i w ten sposób stworzył wersję wolnossącą o oznaczeniu 1.0 Ti-VCT o mocy 70 i 85 KM. Jednostka trafiła pod maskę Fiesty i zastąpiła wysłużony motor 1.25 opracowany razem z Yamahą w latach 90.

Zobacz również: Używane: Ford Fiesta Mk7 (2008 - 2017) - opinie i typowe usterki

REKLAMA

Silnik 1.0 EcoBoost o nazwie Fox ma 3 cylindry i 12 zaworów. Taki opis jednostki jest jednak bardzo ubogi. Szczególnie że inżynierowie z centrum rozwojowego w Dunton w Wielkiej Brytanii postarali się i wyposażyli motor o pojemności 999 cm3 w szereg ciekawych rozwiązań. Wtrysk jest bezpośredni, pojawiają się zmienne fazy rozrządu, a turbosprężarka to model Continental RAAX. Charakteryzuje się ona małym wirnikiem i niską bezwładnością. A to w bezpośredni sposób przekłada się na szybszą reakcję na wciśnięcie pedału gazu przez kierowcę oraz poprawę elastyczności.

Co z wibracjami silnika R3? Te są niwelowane na trzy sposoby. Po pierwsze za sprawą specjalnie zaprojektowanego układu korbowo-tłokowego. Po drugie poprzez koło zamachowe. I po trzecie dzięki poduszkom silnika. Benzyniak 1.0 EcoBoos ma pasek rozrządu smarowany olejem. W ten sposób jego trwałość została wydłużona do 240 tysięcy kilometrów, ewentualnie 10 lat. Tak oczywiście twierdzi oficjalna specyfikacja producenta. Mechanicy zalecają jednak skrócenie interwału wymiany. Szczególnie w modelach, które są eksploatowane przede wszystkim w ruchu miejskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - 97 kg i wielkość… kartki A4

Bardzo ważną cechą silnika 1.0 EcoBoost są niewielkie rozmiary i niska masa. Silnik bez problemu mieści się na kartce papieru A4, a waga… Tą inżynierom udało się utrzymać na poziomie 97 kilogramów i to pomimo zastosowania żeliwnego bloku. Czemu nie postawili na aluminium? Materiał jest dużo lżejszy. Z drugiej strony żeliwo aż o 50 proc. pozwoliło na skrócenie czasu nagrzewania się jednostki napędowej. A to sprawia, że szybciej wytwarzane są optymalne warunki do pracy i... redukowana jest ilość emitowanych do atmosfery szkodliwych związków.

Zobacz również: Używane: Ford Focus III (od 2011) - co się psuje?

REKLAMA

Początkowo Ford wprowadził do sprzedaży dwie wersje silnika 1.0 EcoBoost. Słabsza miała 100 koni mechanicznych. Mocniejsza 125 koni mechanicznych. Z czasem do gamy dołączył również wariant 140-konny, który był spotykany m.in. w specjalnej wersji Fiesty. Co ciekawe, inżynierowie zastosowali w konstrukcji funkcję overboost, która na kilkanaście sekund jest w stanie zwiększyć o 30 Nm wartość momentu obrotowego. W takim przypadku kierowca pod prawą nogą ma do dyspozycji 200, a nie 170 Nm.

Kierowcy podczas eksploatacji Fordów wyposażonych w małolitrażowy silnik chwalą przede wszystkim jego elastyczność i dobre osiągi. Jeżeli chodzi o osiągi, dane podawane w specyfikacji producenta są raczej poza zasięgiem. W przypadku 100-konnej wersji lepiej założyć spalanie w mieście oscylujące w granicy 7, a nie 6 litrów paliwa.

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - awarie układu chłodzenia

Silnik 1.0 EcoBoost jest obecny na rynku od 2012 roku. To zatem dobry moment na to, aby sprawdzić jak sprawuje się w eksploatacji. Pierwsze uwagi? W przypadku egzemplarzy wyprodukowanych w pierwszym roku problemy sprawiał układ chłodzenia. Dochodziło w nim do wycieków, które prowadziły nie tylko do wypalenia uszczelki pod głowicą, ale nawet odkształcenia się głowicy. O sytuacji informował nawet UOKiK, bowiem w skrajnym przypadku naruszona głowica mogła doprowadzić do wycieku oleju pod ciśnieniem i pożaru w komorze spalania!

Zobacz również: Używany Ford Mondeo mk4 - pełen niedoróbek

Już na jesieni 2013 roku inżynierowie Forda wnieśli jednak poprawki do silnika 1.0 EcoBoost. W efekcie problemy ustały, a małolitrażowy benzyniak stał się naprawdę bezawaryjny. Dziś bez problemu można znaleźć Fordy, które napędzane tym motorem bezawaryjnie pokonały 250 czy nawet 300 tysięcy kilometrów. Jakie są zalecenia serwisowe? Niezależni mechanicy przede wszystkim radzą zmienić rodzaj stosowanego w silniku oleju (z 5W20 na 5W30) oraz skrócić interwał jego wymiany (z 20 na 10 - 15 tysięcy kilometrów).

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - podsumowanie:

Silnik 1.0 EcoBoost Forda to przykład tego, że downsizingu nie trzeba się bać. Tak, miał problemy z układem chłodzenia. Te zostały jednak szybko usunięte. W efekcie motor dziś jest w stanie bezawaryjnie jeździć latami. Czy warto kupić auto napędzane 3-cylindrowecem typu Fox na rynku wtórnym? Jak najbardziej. Regularnie serwisowane auto z bezwypadkową historią nie powinno się stać źródłem wielu problemów silnikowych.

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - dane techniczne producenta:

Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Fiesta 85 KM 110 Nm 14,0 s. 170 km/h 6,1/4,7/3,9
Focus 100 KM 170 Nm 12,1 s.  186 km/h 6,0/4,9/4,3
Mondeo 125 KM 170 Nm 12,0 s. 200 km/h 6,2/5,1/4,5
Fiesta 140 KM 180 Nm 9,0 s. 202 km/h 5,8/4,5/3,8

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 21 zł
  • filtr paliwa - od 38 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 253 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 333 zł
  • sprzęgło komplet - od 649 zł
  • koło zamachowe - od 1050 zł
  • świeca zapłonowa - od 50 zł
  • cewka zapłonowa - od 121 zł
  • sonda lambda - od 143 zł
  • turbosprężarka - od 2837 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za korzystanie z telefonu na przejściu dla pieszych? Policja nie zawsze może go wystawić

Korzystanie z telefonu lub innych urządzeń elektronicznych rozpraszających przechodnia przekraczającego drogę lub torowisko – co do zasady – jest zabronione i zagrożone mandatem. Nie jest to jednak zakaz bezwzględny. W jakich sytuacjach, policja nie może ukarać pieszego korzystającego z telefonu komórkowego na przejściu dla pieszych?

KGP: 102 799 interwencji, 437 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji do godz. 11:20 nie opublikowała danych za niedzielę ( 25 sierpnia)  dotyczących interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia z wyłączeniem ostatniej niedzieli. Policjanci od poniedziałku do soboty przeprowadzili 102 799 interwencji. Od początku tegorocznych wakacji policjanci odnotowali 343 wypadków na drogach ze skutkiem śmiertelnym.

Sprzedawali wynajmowane samochody. Zatrzymano siedem osób

Sprzedawali wynajmowane samochody. Zatrzymano siedem osób zamieszanych w przestępczy proceder. Wynajmowali samochody, podrabiali dokumenty do samochodów, a następnie je sprzedawali. Sprawa ma charakter rozwojowy.

Zalany samochód. Zostawić czy próbować uruchomić?

W ostatnim tygodniu, w związku z panującymi warunkami atmosferycznymi, doszło do wielu zalań i podtopień. Co zrobić w przypadku zalanego samochodu? Zostawić, czy próbować uruchomić? Ekspertka z Polskiej Izby Ubezpieczeń radzi co zrobić w przypadku zalania samochodu.

REKLAMA

Przebywasz w szpitalu i zapomniałeś wykupić ubezpieczenie OC samochodu? Możesz zostać obciążony wysoką karą. Jest stanowisko UFG po interwencji RPO: taka opłata, pobierana jest w interesie poszkodowanego

W związku z ostatnią interwencją Rzecznika Praw Obywatelskich do Ministra Finansów w sprawie wysokich i niezaskarżalnych kar za brak ważnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, którymi – jak wynika z interwencji – niekiedy karane są nawet osoby nie ponoszące winy za niewykupienie na czas ubezpieczenia, ponieważ np. przebywały w tym czasie w szpitalu – mówi się przede wszystkim o kwestiach problematycznych z punktu widzenia ukaranych. Stawiając się w roli poszkodowanego w wypadku z udziałem nieubezpieczonego pojazdu – można jednak spojrzeć na sprawę z nieco innej perspektywy. UFG przedstawiło swoje stanowisko w sprawie interwencji Rzecznika. 

Więcej czasu dla Ośrodków Szkolenia Kierowców i wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt nowelizacji ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. M.in. przedłużono okres przejściowy dla Ośrodków Szkolenia Kierowców i wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego.

Od 1 listopada 2024 r. obowiązek rejestracji w systemie SENT. Ważne zmiany w delegowaniu kierowców w transporcie drogowym

Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt nowelizacji ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Chodzi o obowiązek rejestracji w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.

KGP: 122 607 interwencji, 479 wypadków drogowych, 45 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie całego ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 607 interwencji. Od początku tegorocznych wakacji policjanci odnotowali 306 wypadków na drogach ze skutkiem śmiertelnym.

REKLAMA

Samochody elektryczne z dotacją Mój elektryk: już 18 tys. w leasingu. Czy wkrótce także elektryczne rowery

Kończą się pieniądze przeznaczone na dotacje w ramach programu Mój elektryk. Na szczęście rząd zapowiada kolejną edycję. Można będzie skorzystać z dofinansowania do zakupy, ale także leasingu aut elektrycznych. Być może ta forma dofinansowania będzie miała zastosowanie także w programie Mój rower elektryczny.

Kary za brak ubezpieczenia OC w 2025 r. – czeka nas kolejny wzrost. Ogromne kwoty i brak możliwości zaskarżenia

W związku z pewnym już wzrostem płacy minimalnej od 1 stycznia 2025 r. – wzrosną również kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Spóźnialski posiadacz samochodu osobowego, będzie mógł zostać obciążony karą sięgającą nawet 9250 zł. Ostatnią szansą na zahamowanie ich wzrostu, jest interwencja Rzecznika Praw Obywatelskich.

REKLAMA