REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Ford Fiesta 1.0 100 KM EcoBoost Titanium
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2012 Ford wykonał ważny krok w stronę downsizingu. Silnik 1.0 EcoBoost waży tylko 97 kilogramów, mieści się na kartce A4, a do tego nie brakuje mu… mocy! Jak sprawuje się benzyniak?

Druga dekada XXI wieku nie pozostawiała żadnych złudzeń. Producenci motoryzacyjni zrozumieli, że droga do spełnienia restrykcyjnych norm emisji spalin jest jedna. A prowadzi ona przez minimalizację pojemności silników i ograniczanie ilości cylindrów. W roku 2012 Ford wpisał się w tą tendencję. A wszystko za sprawą silnika 1.0 EcoBoost. Motor praktycznie z miejsca zdobył tytuł International Engine of the Year 2012, a do tego pojawił się w szerokie gamie modelowej. Był lub do tej pory jest montowany w takich autach jak Fiesta, Focus, Mondeo, B-Max, C-Max EcoSport, Transit Courier czy nawet Mondeo!

REKLAMA

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - nawet 1,5 mln sztuk rocznie!

O potężnych planach dotyczących silnika 1.0 EcoBoost świadczy nie tylko duża dostępność. Ford pokładał w jednostce ogromne nadzieje. Właśnie dlatego wdrożył jego produkcję nie tylko w Kolonii w Niemczech, ale również w Rumunii i Chinach. Już na początku roczny wolumen produkcji zakładał montaż od 700 tysięcy do 1,5 miliona egzemplarzy benzyniaka! W roku 2013 Ford rozszerzył ofertę silnika 1.0. Wykasował z jego konstrukcji doładowanie i w ten sposób stworzył wersję wolnossącą o oznaczeniu 1.0 Ti-VCT o mocy 70 i 85 KM. Jednostka trafiła pod maskę Fiesty i zastąpiła wysłużony motor 1.25 opracowany razem z Yamahą w latach 90.

Zobacz również: Używane: Ford Fiesta Mk7 (2008 - 2017) - opinie i typowe usterki

REKLAMA

Silnik 1.0 EcoBoost o nazwie Fox ma 3 cylindry i 12 zaworów. Taki opis jednostki jest jednak bardzo ubogi. Szczególnie że inżynierowie z centrum rozwojowego w Dunton w Wielkiej Brytanii postarali się i wyposażyli motor o pojemności 999 cm3 w szereg ciekawych rozwiązań. Wtrysk jest bezpośredni, pojawiają się zmienne fazy rozrządu, a turbosprężarka to model Continental RAAX. Charakteryzuje się ona małym wirnikiem i niską bezwładnością. A to w bezpośredni sposób przekłada się na szybszą reakcję na wciśnięcie pedału gazu przez kierowcę oraz poprawę elastyczności.

Co z wibracjami silnika R3? Te są niwelowane na trzy sposoby. Po pierwsze za sprawą specjalnie zaprojektowanego układu korbowo-tłokowego. Po drugie poprzez koło zamachowe. I po trzecie dzięki poduszkom silnika. Benzyniak 1.0 EcoBoos ma pasek rozrządu smarowany olejem. W ten sposób jego trwałość została wydłużona do 240 tysięcy kilometrów, ewentualnie 10 lat. Tak oczywiście twierdzi oficjalna specyfikacja producenta. Mechanicy zalecają jednak skrócenie interwału wymiany. Szczególnie w modelach, które są eksploatowane przede wszystkim w ruchu miejskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - 97 kg i wielkość… kartki A4

Bardzo ważną cechą silnika 1.0 EcoBoost są niewielkie rozmiary i niska masa. Silnik bez problemu mieści się na kartce papieru A4, a waga… Tą inżynierom udało się utrzymać na poziomie 97 kilogramów i to pomimo zastosowania żeliwnego bloku. Czemu nie postawili na aluminium? Materiał jest dużo lżejszy. Z drugiej strony żeliwo aż o 50 proc. pozwoliło na skrócenie czasu nagrzewania się jednostki napędowej. A to sprawia, że szybciej wytwarzane są optymalne warunki do pracy i... redukowana jest ilość emitowanych do atmosfery szkodliwych związków.

Zobacz również: Używane: Ford Focus III (od 2011) - co się psuje?

REKLAMA

Początkowo Ford wprowadził do sprzedaży dwie wersje silnika 1.0 EcoBoost. Słabsza miała 100 koni mechanicznych. Mocniejsza 125 koni mechanicznych. Z czasem do gamy dołączył również wariant 140-konny, który był spotykany m.in. w specjalnej wersji Fiesty. Co ciekawe, inżynierowie zastosowali w konstrukcji funkcję overboost, która na kilkanaście sekund jest w stanie zwiększyć o 30 Nm wartość momentu obrotowego. W takim przypadku kierowca pod prawą nogą ma do dyspozycji 200, a nie 170 Nm.

Kierowcy podczas eksploatacji Fordów wyposażonych w małolitrażowy silnik chwalą przede wszystkim jego elastyczność i dobre osiągi. Jeżeli chodzi o osiągi, dane podawane w specyfikacji producenta są raczej poza zasięgiem. W przypadku 100-konnej wersji lepiej założyć spalanie w mieście oscylujące w granicy 7, a nie 6 litrów paliwa.

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - awarie układu chłodzenia

Silnik 1.0 EcoBoost jest obecny na rynku od 2012 roku. To zatem dobry moment na to, aby sprawdzić jak sprawuje się w eksploatacji. Pierwsze uwagi? W przypadku egzemplarzy wyprodukowanych w pierwszym roku problemy sprawiał układ chłodzenia. Dochodziło w nim do wycieków, które prowadziły nie tylko do wypalenia uszczelki pod głowicą, ale nawet odkształcenia się głowicy. O sytuacji informował nawet UOKiK, bowiem w skrajnym przypadku naruszona głowica mogła doprowadzić do wycieku oleju pod ciśnieniem i pożaru w komorze spalania!

Zobacz również: Używany Ford Mondeo mk4 - pełen niedoróbek

Już na jesieni 2013 roku inżynierowie Forda wnieśli jednak poprawki do silnika 1.0 EcoBoost. W efekcie problemy ustały, a małolitrażowy benzyniak stał się naprawdę bezawaryjny. Dziś bez problemu można znaleźć Fordy, które napędzane tym motorem bezawaryjnie pokonały 250 czy nawet 300 tysięcy kilometrów. Jakie są zalecenia serwisowe? Niezależni mechanicy przede wszystkim radzą zmienić rodzaj stosowanego w silniku oleju (z 5W20 na 5W30) oraz skrócić interwał jego wymiany (z 20 na 10 - 15 tysięcy kilometrów).

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - podsumowanie:

Silnik 1.0 EcoBoost Forda to przykład tego, że downsizingu nie trzeba się bać. Tak, miał problemy z układem chłodzenia. Te zostały jednak szybko usunięte. W efekcie motor dziś jest w stanie bezawaryjnie jeździć latami. Czy warto kupić auto napędzane 3-cylindrowecem typu Fox na rynku wtórnym? Jak najbardziej. Regularnie serwisowane auto z bezwypadkową historią nie powinno się stać źródłem wielu problemów silnikowych.

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - dane techniczne producenta:

Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Fiesta 85 KM 110 Nm 14,0 s. 170 km/h 6,1/4,7/3,9
Focus 100 KM 170 Nm 12,1 s.  186 km/h 6,0/4,9/4,3
Mondeo 125 KM 170 Nm 12,0 s. 200 km/h 6,2/5,1/4,5
Fiesta 140 KM 180 Nm 9,0 s. 202 km/h 5,8/4,5/3,8

Silnik 1.0 EcoBoost Ford - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 21 zł
  • filtr paliwa - od 38 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 253 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 333 zł
  • sprzęgło komplet - od 649 zł
  • koło zamachowe - od 1050 zł
  • świeca zapłonowa - od 50 zł
  • cewka zapłonowa - od 121 zł
  • sonda lambda - od 143 zł
  • turbosprężarka - od 2837 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA