REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkody wartej 500 zł nie naprawimy z AC?

pierwsza pomoc, wypadek, trójkąt ostrzegawczy
pierwsza pomoc, wypadek, trójkąt ostrzegawczy

REKLAMA

REKLAMA

Franszyza integralna to ważne ograniczenie ochrony zapewnianej przez polisy AC. Sprawdzamy, jak ubezpieczyciele ustalają limit szkód samodzielnie naprawianych przez klienta.

Likwidacja bardzo wielu drobnych szkód z autocasco byłaby uciążliwa dla towarzystw ubezpieczeniowych i mogłaby podnieść składki AC poprzez wzrost kosztów ubezpieczycieli. Właśnie dlatego zakłady ubezpieczeń wprowadzają do umów autocasco franszyzę integralną, która (teoretycznie) sprzyja również większej dbałości kierowców o swoje samochody. W praktyce franszyza integralna stanowi też sposób na uczynienie składki ubezpieczenia autocasco bardziej atrakcyjną cenowo.

REKLAMA

REKLAMA

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl sprawdzili maksymalną wartość szkód u poszczególnych ubezpieczycieli, którą posiadacz polisy AC będzie musiał naprawiać samodzielnie w ramach franszyzy integralnej.

REKLAMA

Gdzie znajdziemy informację o poziomie franszyzy integralnej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacji o poziomie franszyzy integralnej trzeba zwykle szukać w ogólnych warunkach  ubezpieczeń (OWU) autocasco. Poniższa tabela przedstawia dane dotyczące tych ubezpieczycieli, którzy w OWU typowych polis AC podają poziom franszyzy integralnej.

Jak nietrudno zauważyć, prezentowane zestawienie nie wymienia wszystkich ubezpieczycieli. W tabeli nie znajdziemy na przykład informacji o poziomie franszyz stosowanych przez Allianz, Avivę, Proamę oraz Wartę. Wspomniane zakłady ubezpieczeń nie umieściły bowiem w ogólnych warunkach polis autocasco wzmianki o poziomie franszyzy integralnej. Taka polityka ubezpieczycieli sugeruje, że franszyza integralna w ogóle nie została przewidziana.

Przed zawarciem umowy AC warto jednak upewnić się, że nieobecność informacji o franszyzie integralnej w OWU oznacza faktyczny brak takiego ograniczenia ochrony” - radzi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Jeżeli informacji o poziomie franszyzy integralnej nie ma w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU), to warto sprawdzić umowę zawieraną z ubezpieczycielem.

Franszyza integralna zwykle wynosi około 500 zł

Analiza ekspertów Ubea.pl potwierdza, że większość zakładów ubezpieczeń działających na krajowym rynku w ramach standardowych polis autocasco nadal stosuje franszyzę integralną. W większości przypadków taki maksymalny limit szkody samodzielnie naprawianej przez klienta wynosi 500 zł.

Pozytywnie wyróżnia się Concordia z poziomem franszyzy integralnej wynoszącym 100 zł (szyby pojazdu) lub 400 zł (inne szkody). PZU ustaliło natomiast swoją stawkę franszyzową jako 300 zł (patrz poniższa tabela).

Największy polski ubezpieczyciel stosuje również inne ciekawe rozwiązanie. Mowa o wyłączeniu franszyzy integralnej, jeżeli uszkodzenia wnętrza spowodował pacjent wymagający pilnej pomocy lekarza. Identyczną klauzulę w swoim OWU polis autocasco zamieściły również firmy Concordia oraz Gothaer” - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Czasem po dopłacie składki AC można częściowo wykluczyć działanie franszyzy integralnej. Taką opcję proponuje np. Gothaer.

Porównanie stawek franszyzy integralnej, które w ramach standardowych polis AC stosują wiodący ubezpieczyciele (kwiecień 2019 r.)

Nazwa ubezpieczyciela

Poziom franszyzy integralnej

Dodatkowe zasady stosowane przez ubezpieczyciela

Benefia

500 zł

-

Compensa

500 zł

-

Concordia

100 zł (szyby pojazdu) lub 400 zł (inne szkody)

- Standardowa franszyza integralna może zostać zmniejszona lub zwiększona.

- Jeżeli uszkodzenia wnętrza spowodował pacjent wymagający pilnej pomocy lekarza, to ubezpieczyciel nie uwzględnia franszyzy integralnej. 

ERGO Hestia

500 zł

-

Gothaer

500 zł

- Jeżeli uszkodzenia wnętrza spowodował pacjent wymagający pilnej pomocy lekarza, to ubezpieczyciel nie uwzględnia franszyzy integralnej.

- Z franszyzy integralnej może zostać wyłączone wyposażenie dodatkowe (po dopłacie składki).

- Po dopłacie franszyza może także nie obejmować uszkodzeń powstałych na wskutek awaryjnego uruchomienia pojazdu po utracie kluczyków.

InterRisk

500 zł

-

MTU24

500 zł

-

Link4

500 zł

- Franszyza integralna nie obejmuje szkód dotyczących bagażu podręcznego i fotelików dla dzieci.

PZU

300 zł

- Jeżeli uszkodzenia wnętrza spowodował pacjent wymagający pilnej pomocy lekarza, to ubezpieczyciel nie uwzględnia franszyzy integralnej. 

UNIQA

400 zł

-

You Can Drive

500 zł

-

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl

Udział własny stanowi znacznie większy problem dla kierowcy

Franszyza integralna może wydawać się niektórym kierowcom dość uciążliwym rozwiązaniem. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że w praktyce większy problem stanowi tak zwana franszyza redukcyjna. Pod tym pojęciem rozumiemy kwotę, która pomniejsza wartość każdego odszkodowania wypłacanego przez zakład ubezpieczeń z polisy autocasco.

Bardzo podobnym rozwiązaniem (niekiedy utożsamianym z franszyzą redukcyjną) jest procentowy udział własny. W ramach wspomnianego udziału ubezpieczyciel może zastrzec, że będzie pomniejszał każde wypłacane odszkodowanie np. o 5%, 10% lub 20%. Informacja o franszyzie redukcyjnej / udziale własnym powinna znaleźć się w OWU lub zawieranej umowie autocasco.

Warto wiedzieć, że udziały własne oraz franszyzy nie występują w przypadku obowiązkowych ubezpieczeń dla kierowców. Wynika to między innymi z faktu, że przymusowe polisy OC posiadają zakres ochrony jednoznacznie określony przez ustawę” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Firmy oferujące polisy autocasco teoretycznie mają swobodę pod względem ustalania poziomu franszyz i udziałów własnych. Takie ograniczenia nie mogą jednak podważać ochronnej funkcji polis AC.

Na jaki zakres ochrony ubezpieczenia AC najlepiej się zdecydować?

Osoby zamierzające obniżyć płaconą składkę autocasco poprzez wybór polisy AC z wyższym poziomem udziału własnego na pewno powinny się zastanowić, bo taka pozorna oszczędność może skutkować sporymi stratami w razie poważnego wypadku.

Nie każdego stać na tzw. wykup udziału własnego, czyli zastosowanie zerowej stawki przez ubezpieczyciela. Udział własny na poziomie 10% wydaje się jednak rozsądnym kompromisem między zakresem ochrony i kosztem ubezpieczenia AC” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

W przypadku szkody o wartości 10 000 zł dwudziestoprocentowy udział własny klienta będzie skutkował wydatkiem na poziomie 2000 zł.

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA