REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkody wartej 500 zł nie naprawimy z AC?

pierwsza pomoc, wypadek, trójkąt ostrzegawczy
pierwsza pomoc, wypadek, trójkąt ostrzegawczy

REKLAMA

REKLAMA

Franszyza integralna to ważne ograniczenie ochrony zapewnianej przez polisy AC. Sprawdzamy, jak ubezpieczyciele ustalają limit szkód samodzielnie naprawianych przez klienta.

Likwidacja bardzo wielu drobnych szkód z autocasco byłaby uciążliwa dla towarzystw ubezpieczeniowych i mogłaby podnieść składki AC poprzez wzrost kosztów ubezpieczycieli. Właśnie dlatego zakłady ubezpieczeń wprowadzają do umów autocasco franszyzę integralną, która (teoretycznie) sprzyja również większej dbałości kierowców o swoje samochody. W praktyce franszyza integralna stanowi też sposób na uczynienie składki ubezpieczenia autocasco bardziej atrakcyjną cenowo.

REKLAMA

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl sprawdzili maksymalną wartość szkód u poszczególnych ubezpieczycieli, którą posiadacz polisy AC będzie musiał naprawiać samodzielnie w ramach franszyzy integralnej.

Gdzie znajdziemy informację o poziomie franszyzy integralnej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacji o poziomie franszyzy integralnej trzeba zwykle szukać w ogólnych warunkach  ubezpieczeń (OWU) autocasco. Poniższa tabela przedstawia dane dotyczące tych ubezpieczycieli, którzy w OWU typowych polis AC podają poziom franszyzy integralnej.

Jak nietrudno zauważyć, prezentowane zestawienie nie wymienia wszystkich ubezpieczycieli. W tabeli nie znajdziemy na przykład informacji o poziomie franszyz stosowanych przez Allianz, Avivę, Proamę oraz Wartę. Wspomniane zakłady ubezpieczeń nie umieściły bowiem w ogólnych warunkach polis autocasco wzmianki o poziomie franszyzy integralnej. Taka polityka ubezpieczycieli sugeruje, że franszyza integralna w ogóle nie została przewidziana.

Przed zawarciem umowy AC warto jednak upewnić się, że nieobecność informacji o franszyzie integralnej w OWU oznacza faktyczny brak takiego ograniczenia ochrony” - radzi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Jeżeli informacji o poziomie franszyzy integralnej nie ma w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU), to warto sprawdzić umowę zawieraną z ubezpieczycielem.

Franszyza integralna zwykle wynosi około 500 zł

Analiza ekspertów Ubea.pl potwierdza, że większość zakładów ubezpieczeń działających na krajowym rynku w ramach standardowych polis autocasco nadal stosuje franszyzę integralną. W większości przypadków taki maksymalny limit szkody samodzielnie naprawianej przez klienta wynosi 500 zł.

Pozytywnie wyróżnia się Concordia z poziomem franszyzy integralnej wynoszącym 100 zł (szyby pojazdu) lub 400 zł (inne szkody). PZU ustaliło natomiast swoją stawkę franszyzową jako 300 zł (patrz poniższa tabela).

Największy polski ubezpieczyciel stosuje również inne ciekawe rozwiązanie. Mowa o wyłączeniu franszyzy integralnej, jeżeli uszkodzenia wnętrza spowodował pacjent wymagający pilnej pomocy lekarza. Identyczną klauzulę w swoim OWU polis autocasco zamieściły również firmy Concordia oraz Gothaer” - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Czasem po dopłacie składki AC można częściowo wykluczyć działanie franszyzy integralnej. Taką opcję proponuje np. Gothaer.

Porównanie stawek franszyzy integralnej, które w ramach standardowych polis AC stosują wiodący ubezpieczyciele (kwiecień 2019 r.)

Nazwa ubezpieczyciela

Poziom franszyzy integralnej

Dodatkowe zasady stosowane przez ubezpieczyciela

Benefia

500 zł

-

Compensa

500 zł

-

Concordia

100 zł (szyby pojazdu) lub 400 zł (inne szkody)

- Standardowa franszyza integralna może zostać zmniejszona lub zwiększona.

- Jeżeli uszkodzenia wnętrza spowodował pacjent wymagający pilnej pomocy lekarza, to ubezpieczyciel nie uwzględnia franszyzy integralnej. 

ERGO Hestia

500 zł

-

Gothaer

500 zł

- Jeżeli uszkodzenia wnętrza spowodował pacjent wymagający pilnej pomocy lekarza, to ubezpieczyciel nie uwzględnia franszyzy integralnej.

- Z franszyzy integralnej może zostać wyłączone wyposażenie dodatkowe (po dopłacie składki).

- Po dopłacie franszyza może także nie obejmować uszkodzeń powstałych na wskutek awaryjnego uruchomienia pojazdu po utracie kluczyków.

InterRisk

500 zł

-

MTU24

500 zł

-

Link4

500 zł

- Franszyza integralna nie obejmuje szkód dotyczących bagażu podręcznego i fotelików dla dzieci.

PZU

300 zł

- Jeżeli uszkodzenia wnętrza spowodował pacjent wymagający pilnej pomocy lekarza, to ubezpieczyciel nie uwzględnia franszyzy integralnej. 

UNIQA

400 zł

-

You Can Drive

500 zł

-

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl

Udział własny stanowi znacznie większy problem dla kierowcy

Franszyza integralna może wydawać się niektórym kierowcom dość uciążliwym rozwiązaniem. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że w praktyce większy problem stanowi tak zwana franszyza redukcyjna. Pod tym pojęciem rozumiemy kwotę, która pomniejsza wartość każdego odszkodowania wypłacanego przez zakład ubezpieczeń z polisy autocasco.

Bardzo podobnym rozwiązaniem (niekiedy utożsamianym z franszyzą redukcyjną) jest procentowy udział własny. W ramach wspomnianego udziału ubezpieczyciel może zastrzec, że będzie pomniejszał każde wypłacane odszkodowanie np. o 5%, 10% lub 20%. Informacja o franszyzie redukcyjnej / udziale własnym powinna znaleźć się w OWU lub zawieranej umowie autocasco.

Warto wiedzieć, że udziały własne oraz franszyzy nie występują w przypadku obowiązkowych ubezpieczeń dla kierowców. Wynika to między innymi z faktu, że przymusowe polisy OC posiadają zakres ochrony jednoznacznie określony przez ustawę” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Firmy oferujące polisy autocasco teoretycznie mają swobodę pod względem ustalania poziomu franszyz i udziałów własnych. Takie ograniczenia nie mogą jednak podważać ochronnej funkcji polis AC.

Na jaki zakres ochrony ubezpieczenia AC najlepiej się zdecydować?

Osoby zamierzające obniżyć płaconą składkę autocasco poprzez wybór polisy AC z wyższym poziomem udziału własnego na pewno powinny się zastanowić, bo taka pozorna oszczędność może skutkować sporymi stratami w razie poważnego wypadku.

Nie każdego stać na tzw. wykup udziału własnego, czyli zastosowanie zerowej stawki przez ubezpieczyciela. Udział własny na poziomie 10% wydaje się jednak rozsądnym kompromisem między zakresem ochrony i kosztem ubezpieczenia AC” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

W przypadku szkody o wartości 10 000 zł dwudziestoprocentowy udział własny klienta będzie skutkował wydatkiem na poziomie 2000 zł.

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA