REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkody wartej 500 zł nie naprawimy z AC?

Subskrybuj nas na Youtube
pierwsza pomoc, wypadek, trójkąt ostrzegawczy
pierwsza pomoc, wypadek, trójkąt ostrzegawczy

REKLAMA

REKLAMA

Franszyza integralna to ważne ograniczenie ochrony zapewnianej przez polisy AC. Sprawdzamy, jak ubezpieczyciele ustalają limit szkód samodzielnie naprawianych przez klienta.

Likwidacja bardzo wielu drobnych szkód z autocasco byłaby uciążliwa dla towarzystw ubezpieczeniowych i mogłaby podnieść składki AC poprzez wzrost kosztów ubezpieczycieli. Właśnie dlatego zakłady ubezpieczeń wprowadzają do umów autocasco franszyzę integralną, która (teoretycznie) sprzyja również większej dbałości kierowców o swoje samochody. W praktyce franszyza integralna stanowi też sposób na uczynienie składki ubezpieczenia autocasco bardziej atrakcyjną cenowo.

REKLAMA

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl sprawdzili maksymalną wartość szkód u poszczególnych ubezpieczycieli, którą posiadacz polisy AC będzie musiał naprawiać samodzielnie w ramach franszyzy integralnej.

Gdzie znajdziemy informację o poziomie franszyzy integralnej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacji o poziomie franszyzy integralnej trzeba zwykle szukać w ogólnych warunkach  ubezpieczeń (OWU) autocasco. Poniższa tabela przedstawia dane dotyczące tych ubezpieczycieli, którzy w OWU typowych polis AC podają poziom franszyzy integralnej.

Jak nietrudno zauważyć, prezentowane zestawienie nie wymienia wszystkich ubezpieczycieli. W tabeli nie znajdziemy na przykład informacji o poziomie franszyz stosowanych przez Allianz, Avivę, Proamę oraz Wartę. Wspomniane zakłady ubezpieczeń nie umieściły bowiem w ogólnych warunkach polis autocasco wzmianki o poziomie franszyzy integralnej. Taka polityka ubezpieczycieli sugeruje, że franszyza integralna w ogóle nie została przewidziana.

Przed zawarciem umowy AC warto jednak upewnić się, że nieobecność informacji o franszyzie integralnej w OWU oznacza faktyczny brak takiego ograniczenia ochrony” - radzi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Jeżeli informacji o poziomie franszyzy integralnej nie ma w ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU), to warto sprawdzić umowę zawieraną z ubezpieczycielem.

Franszyza integralna zwykle wynosi około 500 zł

Analiza ekspertów Ubea.pl potwierdza, że większość zakładów ubezpieczeń działających na krajowym rynku w ramach standardowych polis autocasco nadal stosuje franszyzę integralną. W większości przypadków taki maksymalny limit szkody samodzielnie naprawianej przez klienta wynosi 500 zł.

Pozytywnie wyróżnia się Concordia z poziomem franszyzy integralnej wynoszącym 100 zł (szyby pojazdu) lub 400 zł (inne szkody). PZU ustaliło natomiast swoją stawkę franszyzową jako 300 zł (patrz poniższa tabela).

Największy polski ubezpieczyciel stosuje również inne ciekawe rozwiązanie. Mowa o wyłączeniu franszyzy integralnej, jeżeli uszkodzenia wnętrza spowodował pacjent wymagający pilnej pomocy lekarza. Identyczną klauzulę w swoim OWU polis autocasco zamieściły również firmy Concordia oraz Gothaer” - wymienia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Czasem po dopłacie składki AC można częściowo wykluczyć działanie franszyzy integralnej. Taką opcję proponuje np. Gothaer.

Porównanie stawek franszyzy integralnej, które w ramach standardowych polis AC stosują wiodący ubezpieczyciele (kwiecień 2019 r.)

Nazwa ubezpieczyciela

Poziom franszyzy integralnej

Dodatkowe zasady stosowane przez ubezpieczyciela

Benefia

500 zł

-

Compensa

500 zł

-

Concordia

100 zł (szyby pojazdu) lub 400 zł (inne szkody)

- Standardowa franszyza integralna może zostać zmniejszona lub zwiększona.

- Jeżeli uszkodzenia wnętrza spowodował pacjent wymagający pilnej pomocy lekarza, to ubezpieczyciel nie uwzględnia franszyzy integralnej. 

ERGO Hestia

500 zł

-

Gothaer

500 zł

- Jeżeli uszkodzenia wnętrza spowodował pacjent wymagający pilnej pomocy lekarza, to ubezpieczyciel nie uwzględnia franszyzy integralnej.

- Z franszyzy integralnej może zostać wyłączone wyposażenie dodatkowe (po dopłacie składki).

- Po dopłacie franszyza może także nie obejmować uszkodzeń powstałych na wskutek awaryjnego uruchomienia pojazdu po utracie kluczyków.

InterRisk

500 zł

-

MTU24

500 zł

-

Link4

500 zł

- Franszyza integralna nie obejmuje szkód dotyczących bagażu podręcznego i fotelików dla dzieci.

PZU

300 zł

- Jeżeli uszkodzenia wnętrza spowodował pacjent wymagający pilnej pomocy lekarza, to ubezpieczyciel nie uwzględnia franszyzy integralnej. 

UNIQA

400 zł

-

You Can Drive

500 zł

-

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl

Udział własny stanowi znacznie większy problem dla kierowcy

Franszyza integralna może wydawać się niektórym kierowcom dość uciążliwym rozwiązaniem. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że w praktyce większy problem stanowi tak zwana franszyza redukcyjna. Pod tym pojęciem rozumiemy kwotę, która pomniejsza wartość każdego odszkodowania wypłacanego przez zakład ubezpieczeń z polisy autocasco.

Bardzo podobnym rozwiązaniem (niekiedy utożsamianym z franszyzą redukcyjną) jest procentowy udział własny. W ramach wspomnianego udziału ubezpieczyciel może zastrzec, że będzie pomniejszał każde wypłacane odszkodowanie np. o 5%, 10% lub 20%. Informacja o franszyzie redukcyjnej / udziale własnym powinna znaleźć się w OWU lub zawieranej umowie autocasco.

Warto wiedzieć, że udziały własne oraz franszyzy nie występują w przypadku obowiązkowych ubezpieczeń dla kierowców. Wynika to między innymi z faktu, że przymusowe polisy OC posiadają zakres ochrony jednoznacznie określony przez ustawę” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Firmy oferujące polisy autocasco teoretycznie mają swobodę pod względem ustalania poziomu franszyz i udziałów własnych. Takie ograniczenia nie mogą jednak podważać ochronnej funkcji polis AC.

Na jaki zakres ochrony ubezpieczenia AC najlepiej się zdecydować?

Osoby zamierzające obniżyć płaconą składkę autocasco poprzez wybór polisy AC z wyższym poziomem udziału własnego na pewno powinny się zastanowić, bo taka pozorna oszczędność może skutkować sporymi stratami w razie poważnego wypadku.

Nie każdego stać na tzw. wykup udziału własnego, czyli zastosowanie zerowej stawki przez ubezpieczyciela. Udział własny na poziomie 10% wydaje się jednak rozsądnym kompromisem między zakresem ochrony i kosztem ubezpieczenia AC” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

W przypadku szkody o wartości 10 000 zł dwudziestoprocentowy udział własny klienta będzie skutkował wydatkiem na poziomie 2000 zł.

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA