REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybory 2023: Ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych?

ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych, transport wyborców do komisji wyborczych, obowiązkowy transport wyborców do komisji wyborczych
Wybory 2023: ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

40 mln zł będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych. Suma po części wynika ze skali przejazdów, a po części faktu, że ministerstwo... nie opracowało stawek, na podstawie których można byłoby taki transport realizować. Oto szczegóły programu "taksówka+".

rozwiń >

Kiedy transport wyborców do komisji wyborczych to obowiązek?

Nowelizacja kodeksu wyborczego z tego roku nie pozostawia złudzeń. Wójt gminy wiejskiej lub miejsko-wiejskiej w co najmniej dwóch przypadkach musi zorganizować wyborcom bezpłatny transport do komisji wyborczej. Mowa o sytuacji, w której:

REKLAMA

REKLAMA

  • w ramach gminy nie funkcjonuje w dniu wyborów publiczny transport zbiorowy – art. 37f par. 1 pkt 1 ustawy Kodeks wyborczy.
  • najbliższy przystanek komunikacyjny oddalony jest o ponad 1,5 km od lokalu wyborczego – art. 37f par. 1 pkt 2 ustawy Kodeks wyborczy.

Obowiązek organizacji transport wynika z faktu, że wielu wyborców z powodów komunikacyjnych nie może dostrzec do lokalu wyborczego. A skoro do wyborów zostały nieco ponad dwa tygodnie, organizacja transportu weszła w fazę zaawansowaną. W niej wojewodowie skierowali do MSWiA wnioski o dofinansowanie. Na ich podstawie przygotowany został kosztorys, który następnie trafił w ręce ministra finansów.

Ile będzie kosztować "bezpłatny" transport wyborców do lokali wyborczych?

W poprzednim akapicie pojawiają się słowa mówiące o "bezpłatnym transporcie". Warto jednak wiedzieć o tym, że transport taki bezpłatny de facto jednak nie będzie. Bo gminy wystawiają za jego organizację rachunek państwu. Państwo z kolei opłaci go ze środków uzyskanych z podatków. De facto za przejazd wyborców do lokali wyborczych zapłacą zatem wszyscy podatnicy. I kwota nie jest mała. W skali kraju sięga 40 mln zł. O takiej sumie mówi wniosek ministra finansów, który pozytywnie zaopiniowała Sejmowa Komisja Finansów Publicznych. To oznacza, że każdy z 36 mln mieszkańców kraju zapłaci za tą "usługę" przeszło złotówkę.

Kwota dotyczy całego kraju. Została jednak rozbita na regiony. W przypadku:

REKLAMA

  • województwa dolnośląskiego kwota sięgnie 1 mln 300 tys. zł
  • województwa kujawsko-pomorskiego kwota sięgnie 1 mln 650 tys. zł
  • województwa lubelskiego kwota sięgnie 1 mln 900 tys. zł
  • województwa lubuskiego kwota sięgnie 1 mln 400 tys. zł
  • województwa łódzkiego kwota sięgnie 1 mln 750 tys. zł
  • województwa małopolskiego kwota sięgnie 8 mln 150 tys. zł
  • województwa mazowieckiego kwota sięgnie 2 mln 350 tys. zł
  • województwa opolskiego kwota sięgnie 1 mln 50 tys. zł
  • województwa podkarpackiego kwota sięgnie 5 mln 500 tys. zł
  • województwa podlaskiego kwota sięgnie 1 mln 400 tys. zł
  • województwa pomorskiego kwota sięgnie 1 mln 550 tys. zł
  • województwa śląskiego kwota sięgnie 2 mln 850 tys. zł
  • województwa świętokrzyskiego kwota sięgnie 1 mln 200 tys. zł
  • województwa warmińsko-mazurskiego kwota sięgnie 2 mln 400 tys. zł
  • województwa wielkopolskiego kwota sięgnie 3 mln 900 tys. zł
  • województwa zachodniopomorskiego kwota sięgnie 1 mln 650 tys. zł

Nie ma jednej stawki transportu wyborców do lokali wyborczych

Czemu województwo świętokrzyskie dostanie jedynie 1,2 mln zł, a małopolskie aż 8,15 mln zł czy podkarpackie aż 5,5 mln zł? To kwestia związana z trzema czynnikami. Pierwszym jest zapotrzebowanie zgłoszone przez wojewodów. Po drugie samo zapotrzebowanie jest różnicowane w zależności od uwarunkowań lokalnych. Decyduje o tym siatka drogowa, prężność działania komunikacji zbiorowej czy też gęstość zaludnienia lub ilość punktów wyborczych. Po trzecie kluczową kwestią jest zróżnicowanie stawek, w oparciu o które pracują przewoźnicy w różnych częściach kraju. Podczas kształtowania cen panuje dowolność. Ministerstwo nie opracowało bowiem odgórnych kwot maksymalnych za wozokilometr lub dowóz jednej osoby do lokalu wyborczego. Przyjmowana jest zatem każda oferta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy zgłosić zapotrzebowanie na transport do lokalu wyborczego?

Powyższe kwoty wynikają ze wstępnych szacunków. Wstępnych, bo wyborcy mają możliwość zgłaszać potrzebę transportu do lokalu wyborczego do 2 października 2023 r. Najpóźniej do 5 października 2023 r. gminy muszą opublikować informację mówiącą o sposobie organizacji gminnego przewozu pasażerskiego do lokali wyborczych.

Zasady transportu do lokali wyborczych

Znowelizowana ustawa Kodeks wykroczeń wskazuje na jeszcze trzy zasady, o których warto pamiętać, organizując lokalny transport do lokali wyborczych. Mowa konkretnie o tym, że:

  • gminna linia dowożąca do lokalu wyborczego powinna być ustalona w sposób uwzględniający wszystkie miasta, osiedla, wsie, osady, kolonie i przysiółki położone w obrębie stałego obwodu głosowania – art. 37f par. 2 ustawy Kodeks wyborczy.
  • przystanki komunikacyjne gminnego przewozu pasażerskiego ustalane są w każdym mieście, osiedlu, wsi, osadzie, kolonii i przysiółku, w których mieszka co najmniej 5 wyborców ujętych w spisie wyborców w danym stałym obwodzie głosowania – art. 37f par. 3 ustawy Kodeks wyborczy.
  • w ramach gminnego przewozu pasażerskiego w godzinach głosowania odbywają się co najmniej dwa pełne kursy. Kursy te muszą odbyć się w odstępie co najmniej 4 godzin, liczonych od momentu zakończenia kursu – art. 37f par. 4 ustawy Kodeks wyborczy.
  • zadanie może być realizowane przez więcej niż jednego wójta w ramach porozumień międzygminnych – art. 37f par. 6 ustawy Kodeks wyborczy.

Skąd pochodzą środki na transport wyborców do lokali wyborczych?

Przewóz uprawnionych wyborców do lokali wyborczych oznacza koszt na poziomie 40 mln zł. Skąd rząd weźmie te środki? Oczywiście z naszych podatków. Konkretnie pieniądze będą jednak pochodzić z... rezerwy celowej na zwalczanie skutków społeczno-gospodarczych konfliktu w Ukrainie. O takim egzotycznym zadysponowaniu rezerwy mówi wniosek ministra finansów, który trafił do Komisji Finansów Publicznych w Sejmie.

Sama procedura rozliczania transportów do lokali wyborczych będzie wyglądać następująco. Środkami ma dysponować rząd, a konkretnie MSWiA. Wojewodowie złożyli stosowne wnioski do ministerstwa i gdy otrzymają środki, te będą przekazywać na konta gmin, które transport organizowały. Przejazdy z poziomu lokalnego będą zatem refinansowane.

Gminy będą transportować do lokali wyborczych także niepełnosprawnych

Do lokali wyborczych na koszt gminy dowożone będą także osoby niepełnosprawne. Te muszą jednak spełnić najpierw dwa wymogi formalne. Po pierwsze muszą to być osoby z niepełnosprawnością w stopniu znacznym i umiarkowanym. Po drugie koniecznie muszą być zameldowane na terenie gminy, która ma taki transport dla nich zorganizować. Zapotrzebowanie na przejazd należy zgłaszać do władz lokalnych. Można to zrobić osobiście, listownie, telefonicznie lub przesyłając zgłoszenie na adres mailowy.

Zobacz także: Lokal wyborczy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

REKLAMA

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA