REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybory 2023: Ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych?

ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych, transport wyborców do komisji wyborczych, obowiązkowy transport wyborców do komisji wyborczych
Wybory 2023: ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

40 mln zł będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych. Suma po części wynika ze skali przejazdów, a po części faktu, że ministerstwo... nie opracowało stawek, na podstawie których można byłoby taki transport realizować. Oto szczegóły programu "taksówka+".

rozwiń >

Kiedy transport wyborców do komisji wyborczych to obowiązek?

Nowelizacja kodeksu wyborczego z tego roku nie pozostawia złudzeń. Wójt gminy wiejskiej lub miejsko-wiejskiej w co najmniej dwóch przypadkach musi zorganizować wyborcom bezpłatny transport do komisji wyborczej. Mowa o sytuacji, w której:

REKLAMA

REKLAMA

  • w ramach gminy nie funkcjonuje w dniu wyborów publiczny transport zbiorowy – art. 37f par. 1 pkt 1 ustawy Kodeks wyborczy.
  • najbliższy przystanek komunikacyjny oddalony jest o ponad 1,5 km od lokalu wyborczego – art. 37f par. 1 pkt 2 ustawy Kodeks wyborczy.

Obowiązek organizacji transport wynika z faktu, że wielu wyborców z powodów komunikacyjnych nie może dostrzec do lokalu wyborczego. A skoro do wyborów zostały nieco ponad dwa tygodnie, organizacja transportu weszła w fazę zaawansowaną. W niej wojewodowie skierowali do MSWiA wnioski o dofinansowanie. Na ich podstawie przygotowany został kosztorys, który następnie trafił w ręce ministra finansów.

Ile będzie kosztować "bezpłatny" transport wyborców do lokali wyborczych?

W poprzednim akapicie pojawiają się słowa mówiące o "bezpłatnym transporcie". Warto jednak wiedzieć o tym, że transport taki bezpłatny de facto jednak nie będzie. Bo gminy wystawiają za jego organizację rachunek państwu. Państwo z kolei opłaci go ze środków uzyskanych z podatków. De facto za przejazd wyborców do lokali wyborczych zapłacą zatem wszyscy podatnicy. I kwota nie jest mała. W skali kraju sięga 40 mln zł. O takiej sumie mówi wniosek ministra finansów, który pozytywnie zaopiniowała Sejmowa Komisja Finansów Publicznych. To oznacza, że każdy z 36 mln mieszkańców kraju zapłaci za tą "usługę" przeszło złotówkę.

Kwota dotyczy całego kraju. Została jednak rozbita na regiony. W przypadku:

REKLAMA

  • województwa dolnośląskiego kwota sięgnie 1 mln 300 tys. zł
  • województwa kujawsko-pomorskiego kwota sięgnie 1 mln 650 tys. zł
  • województwa lubelskiego kwota sięgnie 1 mln 900 tys. zł
  • województwa lubuskiego kwota sięgnie 1 mln 400 tys. zł
  • województwa łódzkiego kwota sięgnie 1 mln 750 tys. zł
  • województwa małopolskiego kwota sięgnie 8 mln 150 tys. zł
  • województwa mazowieckiego kwota sięgnie 2 mln 350 tys. zł
  • województwa opolskiego kwota sięgnie 1 mln 50 tys. zł
  • województwa podkarpackiego kwota sięgnie 5 mln 500 tys. zł
  • województwa podlaskiego kwota sięgnie 1 mln 400 tys. zł
  • województwa pomorskiego kwota sięgnie 1 mln 550 tys. zł
  • województwa śląskiego kwota sięgnie 2 mln 850 tys. zł
  • województwa świętokrzyskiego kwota sięgnie 1 mln 200 tys. zł
  • województwa warmińsko-mazurskiego kwota sięgnie 2 mln 400 tys. zł
  • województwa wielkopolskiego kwota sięgnie 3 mln 900 tys. zł
  • województwa zachodniopomorskiego kwota sięgnie 1 mln 650 tys. zł

Nie ma jednej stawki transportu wyborców do lokali wyborczych

Czemu województwo świętokrzyskie dostanie jedynie 1,2 mln zł, a małopolskie aż 8,15 mln zł czy podkarpackie aż 5,5 mln zł? To kwestia związana z trzema czynnikami. Pierwszym jest zapotrzebowanie zgłoszone przez wojewodów. Po drugie samo zapotrzebowanie jest różnicowane w zależności od uwarunkowań lokalnych. Decyduje o tym siatka drogowa, prężność działania komunikacji zbiorowej czy też gęstość zaludnienia lub ilość punktów wyborczych. Po trzecie kluczową kwestią jest zróżnicowanie stawek, w oparciu o które pracują przewoźnicy w różnych częściach kraju. Podczas kształtowania cen panuje dowolność. Ministerstwo nie opracowało bowiem odgórnych kwot maksymalnych za wozokilometr lub dowóz jednej osoby do lokalu wyborczego. Przyjmowana jest zatem każda oferta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy zgłosić zapotrzebowanie na transport do lokalu wyborczego?

Powyższe kwoty wynikają ze wstępnych szacunków. Wstępnych, bo wyborcy mają możliwość zgłaszać potrzebę transportu do lokalu wyborczego do 2 października 2023 r. Najpóźniej do 5 października 2023 r. gminy muszą opublikować informację mówiącą o sposobie organizacji gminnego przewozu pasażerskiego do lokali wyborczych.

Zasady transportu do lokali wyborczych

Znowelizowana ustawa Kodeks wykroczeń wskazuje na jeszcze trzy zasady, o których warto pamiętać, organizując lokalny transport do lokali wyborczych. Mowa konkretnie o tym, że:

  • gminna linia dowożąca do lokalu wyborczego powinna być ustalona w sposób uwzględniający wszystkie miasta, osiedla, wsie, osady, kolonie i przysiółki położone w obrębie stałego obwodu głosowania – art. 37f par. 2 ustawy Kodeks wyborczy.
  • przystanki komunikacyjne gminnego przewozu pasażerskiego ustalane są w każdym mieście, osiedlu, wsi, osadzie, kolonii i przysiółku, w których mieszka co najmniej 5 wyborców ujętych w spisie wyborców w danym stałym obwodzie głosowania – art. 37f par. 3 ustawy Kodeks wyborczy.
  • w ramach gminnego przewozu pasażerskiego w godzinach głosowania odbywają się co najmniej dwa pełne kursy. Kursy te muszą odbyć się w odstępie co najmniej 4 godzin, liczonych od momentu zakończenia kursu – art. 37f par. 4 ustawy Kodeks wyborczy.
  • zadanie może być realizowane przez więcej niż jednego wójta w ramach porozumień międzygminnych – art. 37f par. 6 ustawy Kodeks wyborczy.

Skąd pochodzą środki na transport wyborców do lokali wyborczych?

Przewóz uprawnionych wyborców do lokali wyborczych oznacza koszt na poziomie 40 mln zł. Skąd rząd weźmie te środki? Oczywiście z naszych podatków. Konkretnie pieniądze będą jednak pochodzić z... rezerwy celowej na zwalczanie skutków społeczno-gospodarczych konfliktu w Ukrainie. O takim egzotycznym zadysponowaniu rezerwy mówi wniosek ministra finansów, który trafił do Komisji Finansów Publicznych w Sejmie.

Sama procedura rozliczania transportów do lokali wyborczych będzie wyglądać następująco. Środkami ma dysponować rząd, a konkretnie MSWiA. Wojewodowie złożyli stosowne wnioski do ministerstwa i gdy otrzymają środki, te będą przekazywać na konta gmin, które transport organizowały. Przejazdy z poziomu lokalnego będą zatem refinansowane.

Gminy będą transportować do lokali wyborczych także niepełnosprawnych

Do lokali wyborczych na koszt gminy dowożone będą także osoby niepełnosprawne. Te muszą jednak spełnić najpierw dwa wymogi formalne. Po pierwsze muszą to być osoby z niepełnosprawnością w stopniu znacznym i umiarkowanym. Po drugie koniecznie muszą być zameldowane na terenie gminy, która ma taki transport dla nich zorganizować. Zapotrzebowanie na przejazd należy zgłaszać do władz lokalnych. Można to zrobić osobiście, listownie, telefonicznie lub przesyłając zgłoszenie na adres mailowy.

Zobacz także: Lokal wyborczy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA