REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można w całości odliczać VAT od leasingu samochodu, który jest wynajmowany innej firmie

Pełne odliczenie VAT od leasingu auta wynajmowanego innej firmie
Pełne odliczenie VAT od leasingu auta wynajmowanego innej firmie

REKLAMA

REKLAMA

Leasing to chętnie wykorzystywana przez firmy metoda sfinansowania zakupu auta. Czy podatnik może jednak odliczać VAT od leasingu samochodu, który jest wynajmowany innej firmie?

Pełne odliczenie VAT od leasingu auta wynajmowanego innej firmie

Prowadzimy działalność w zakresie wynajmu samochodów. Od stycznia 2015 r. leasingujemy samo­chód osobowy, który cały czas wynajmujemy innej firmie. Samochód ten nie jest przez nas w ogóle używany. Nabyliśmy go w celu wynajmu tej firmie. Czy możemy od wydatków dotyczących tego samo­chodu odliczać 100% VAT? Czy należy złożyć informację VAT-26?

REKLAMA

Jeżeli samochód znajduje się na stałe u najemcy, mogą Państwo dokonywać pełnych odliczeń VAT od wy­datków dotyczących tego samochodu, w tym od faktur leasingowych. Nie muszą Państwo w tym celu prowa­dzić ewidencji przebiegu tego samochodu oraz składać zgłoszenia VAT-26.

Zobacz też: Kiedy leasingobiorca odlicza 50% VAT od opłat leasingowych za użytkowanie samochodu osobowego?

REKLAMA

Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze - jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika (art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy o VAT). Trzeba zaznaczyć, że organy podatkowe podkreślają, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane - choćby przejściowo - do innych celów (np. jazda próbna, użytek służbowy podatnika itp.). W interpretacji indywidualnej z 18 lipca 2014 r., sygn. ITPP2/443-548/14/AK, Dyrektor Izby Skar­bowej w Bydgoszczy stwierdził, że:

Z treści wniosku wynika, że Spółka prowadzi wynajem samochodów kempingowych i busów do przewozu osób. Samochody kempingowe rejestrowane są jako pojazdy specjalne kempingowe, a busy jako samochody osobowe. Poza wynajmami pojazdy sporadycznie przemieszczają się w celu wyjazdu do serwisu, wyjazdu na prezentacje do klienta, w celach reklamowych (np. prezentacja auta przed stadionem koszykarskim), itp. Auto nigdy nie jest wykorzystywane do celów prywatnych pracowników Spółki. (...)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Tym samym stwierdzić należy, że w przedstawionych okolicznościach sprawy, aby Spółce przysługiwa­ło prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie pojazdów, o których mowa we wniosku, paliwa do ich napędu oraz usług i materiałów związanych z eks­ploatacją pojazdów (o ile nie wystąpią negatywne przesłanki, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług), stosownie do art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a) w związku z ust. 4 pkt 1, ust. 5 pkt 1 lit. c) i ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług - wbrew stanowisku zawartemu we wniosku - zobowiązana jest do złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o tych pojazdach oraz prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów. W przypadku niespełnienia tych warunków, przysługuje jej prawo do odliczenia 50% kwoty podatku.

Ponieważ prowadzą Państwo działalność w zakresie najmu samochodów, a samochód, o którym mowa w pytaniu został nabyty wyłącznie w celu oddania go w najem innemu podmiotowi, to nie muszą Państwo pro­wadzić ewidencji przebiegu tego pojazdu oraz składać VAT-26. W tej sytuacji jedynym warunkiem dokonywania pełnych odliczeń jest, aby sposób wykorzystywania wynajętego samochodu wykluczał jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

PODSTAWA PRAWNA:

art. 86a ust. 1, ust. 3 pkt 1 lit. a), ust. 4 pkt 1, ust. 5 pkt 1 i art. 86a ust. 12 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 211

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA