REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy należy opodatkować zwrot wydatków wypłacanych zleceniobiorcy za używanie prywatnego samochodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy należy opodatkować zwrot wydatków wypłacanych zleceniobiorcy za używanie prywatnego samochodu?
Czy należy opodatkować zwrot wydatków wypłacanych zleceniobiorcy za używanie prywatnego samochodu?

REKLAMA

REKLAMA

Podjęliśmy decyzję, że będziemy zwracali jednemu ze zleceniobiorców koszty jazd zamiejscowych, które odbywa prywatnym samochodem osobowym. Wartość zwracanych kosztów nie będzie przekraczała limitu wynikającego z iloczynu przejechanej przez niego liczby kilometrów i stawki za 1 kilometr prze¬biegu pojazdu określonej w rozporządzeniu w sprawie podróży służbowych. Zleceniobiorca nie prowadzi działalności gospodarczej. Czy powinniśmy pobierać zaliczkę od kwot zwracanych zleceniobiorcy?

Nie powinni Państwo pobierać zaliczki na podatek dochodowy od dokonywanego na rzecz zleceniobiorcy zwrotu kosztów używania przez niego prywatnego samochodu w jazdach zamiejscowych.

REKLAMA

Z pytania wynika, że zleceniobiorca nie prowadzi działalności gospodarczej. W związku z tym otrzymy­wane przez niego wynagrodzenie, a także zwrot kosztów używania na potrzeby zleceniodawcy prywatnego samochodu osobowego należy uznać za przychody z działalności wykonywanej osobiście (patrz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 17 listopada 2009 r., sygn. IBPBII/1/415-694/09/BD).

Zobacz też: Czy stanowi przychód odszkodowanie AC otrzymane za zniszczony samochód, który został wycofany z działalności gospodarczej?

REKLAMA

Nie oznacza to jednak, że mają Państwo obowiązek pobierać zaliczkę od dokonywanego na rzecz zlecenio­biorcy zwrotu kosztów używania prywatnego samochodu. Ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) updof może korzystać bowiem m.in. zwrot kosztów używania przez zleceniobiorcę prywatnego samochodu osobowego na cele zlecone przez zleceniodawcę w wysokości iloczynu przejechanych przez niego kilome­trów i stawki za 1 km przebiegu. W takim przypadku zleceniodawca nie ma obowiązku pobierania zaliczki na podatek dochodowy. Stanowisko to potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 8 marca 2013 r., sygn. IBPBII/1/415-1086/12/BD. Czytamy w niej, że:

(...) należy stwierdzić, że dokonywany przez Wnioskodawcę jako zleceniodawcę zwrot kosztów uży­wania przez zleceniobiorców prywatnych samochodów, którymi dojeżdżają do klientów (kontrahen­tów) - stanowił będzie dla nich przychód z działalności wykonywanej osobiście, jednakże podlegają­cy zwolnieniu z opodatkowania zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem na Wnioskodawcy od dokonanych zwrotów nie będzie ciążył obowiązek poboru za­liczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy pracownicy osiągają przychód z tytułu dojazdów służbowym samochodem z pracy do domu i z domu do pracy?

Zleceniobiorca do wykonywania jazd służbowych używa prywatnego samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika do 900 cm3. Z tytułu używania prywatnego samochodu na potrzeby zleceniodawcy otrzymuje zwrot wydatków obliczony jako iloczyn przejechanych kilometrów (ustalany na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu) oraz stawki za 1 kilometr przebiegu w wysokości 0,5214 zł. Otrzymany zwrot korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) updof. Na zleceniodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od tego świadczenia.

Jeżeli zleceniodawca zdecydowałby się np. na stosowanie wyższej niż ustawowa stawki za kilometr przeje­chany prywatnym samochodem przez zleceniobiorcę, to powstała z tego tytułu nadwyżka podlegałaby opodat­kowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zleceniodawca jako płatnik powinien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od tej nadwyżki.

Zobacz też: Czy wypożyczalnia samochodów ma obowiązek doliczyć ryczałt pracownikowi, któremu udostępnia samochody do celów prywatnych?

Załóżmy, że zleceniobiorcy z przykładu nr 1 zleceniodawca przyznał stawkę za 1 kilometr przebiegu w wyso­kości 0,7214 zł. Jest ona zatem o 20 groszy korzystniejsza od stawki ustawowej. Od nadwyżki ponad przysłu­gujący limit zleceniodawca będzie zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 251
  • § 2 pkt 2 lit. a), § 3 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej - Dz.U. z 2013 r. poz. 167
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA