REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy stanowi przychód odszkodowanie AC otrzymane za zniszczony samochód, który został wycofany z działalności gospodarczej?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy stanowi przychód odszkodowanie AC otrzymane za zniszczony samochód, który został wycofany z działalności gospodarczej? Fot. Fotolia
Czy stanowi przychód odszkodowanie AC otrzymane za zniszczony samochód, który został wycofany z działalności gospodarczej? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wycofałem z działalności gospodarczej samochód osobowy. Przed upływem 6 lat od dokonania tej czynności miałem wypadek i samochód uległ całkowitemu zniszczeniu. Ubezpieczyciel wypłacił mi odszkodowanie z AC. Czy odszkodowanie to będzie przychodem z działalności gospodarczej?

Otrzymane odszkodowanie nie stanowi dla Pana przychodu z działalności gospodarczej. Kwota odszkodo­wania korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) updof. Jest tak, ponieważ zniszczony samochód nie stanowi już składnika majątku związanego z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą.

REKLAMA

Przychodem z działalności gospodarczej są m.in. otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące skład­ników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 12 updof). Z pytania
wynika, że otrzymane odszkodowanie dotyczy samochodu, który jakiś czas temu został wycofany z działalno­ści. W związku z tym nie powstanie u Pana przychód na podstawie przywołanego przepisu.

Zobacz też: Czy należy doliczać ryczałt, gdy pracownik używa samochodu służbowego do celów prywatnych odpłatnie?

REKLAMA

W przedstawionym przypadku nie znajdzie również zastosowania art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) updof w zw. z art. 10 ust. 2 pkt 3 updof. Z przepisów tych wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia środków trwałych także wtedy, gdy środki te zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności a dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat. A zatem odpłatne zbycie w ww. okresie środków trwałych wycofanych z działalności gospodarczej skutkuje powstaniem przychodu z działalności gospodarczej.

W opisanym stanie faktycznym samochód nie został jednak odpłatnie przez Pana zbyty, lecz całkowicie zniszczony na skutek wypadku. Równocześnie otrzymanego przez Pana odszkodowania z ubezpieczenia AC nie można utożsamiać z zapłatą. Mimo że przed wypadkiem samochód przestał być elementem majątku trwa­łego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, to z uwagi na fakt, iż otrzymana przez Pana kwota odszkodowania nie stanowi zapłaty za zbycie samochodu, nie powstanie przychód z działalności gospodar­czej na podstawie przywołanych przepisów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Otrzymana kwota będzie stanowiła dla Pana przychód zwolniony z pdof na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) updof. Wynika z niego, że z podatku są zwolnione kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem odszkodowań za szkody dotyczące składnika majątku wykorzystywanego w prowa­dzonej działalności gospodarczej. W opisanym stanie faktycznym zniszczony samochód, za który otrzymał Pan odszkodowanie, nie jest już składnikiem związanym z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, dlatego kwota uzyskana od ubezpieczyciela korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) updof. Zdanie to podzielają organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 30 października 2012 r., sygn. IBPBI/1/415-927/12/AP, czytamy, że:

Jak wynika z treści złożonego wniosku, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystywał samochód osobowy, który stanowił środek trwały w tej działalności. Jednakże w czerwcu 2012 r. samochód ten został wycofany z ewidencji środków trwałych oraz wartości niema­terialnych i prawnych prowadzonej działalności gospodarczej i nie był już wykorzystywany w tej działalności. W lipcu 2012 r. ww. samochód został skradziony. Pojazd podlegał dobrowolnemu ubezpieczeniu AC, w związku z tym zostało przyznane odszkodowanie z tytułu kradzieży tego pojazdu.

Zobacz też: Jak od 1 stycznia 2015 r. ustalać przychód z tytułu używania przez pracowników samochodów służbowych do celów prywatnych?

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie przedmiotowy samochód w momencie jego kradzieży nie był środkiem trwałym, ani innym składnikiem majątku Wnioskodawcy funkcjonalnie związa­nym z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą i nie był wykorzystywany w tej działalno­ści, to wypłacone odszkodowanie nie będzie stanowić przychodu z tej działalności, a w konsekwencji będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku dochodo­wym od osób fizycznych.

PODSTAWA PRAWNA:  art. 10 ust. 2 pkt 3, art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) i pkt 12, art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 251

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA