REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy stanowi przychód odszkodowanie AC otrzymane za zniszczony samochód, który został wycofany z działalności gospodarczej?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy stanowi przychód odszkodowanie AC otrzymane za zniszczony samochód, który został wycofany z działalności gospodarczej? Fot. Fotolia
Czy stanowi przychód odszkodowanie AC otrzymane za zniszczony samochód, który został wycofany z działalności gospodarczej? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wycofałem z działalności gospodarczej samochód osobowy. Przed upływem 6 lat od dokonania tej czynności miałem wypadek i samochód uległ całkowitemu zniszczeniu. Ubezpieczyciel wypłacił mi odszkodowanie z AC. Czy odszkodowanie to będzie przychodem z działalności gospodarczej?

Otrzymane odszkodowanie nie stanowi dla Pana przychodu z działalności gospodarczej. Kwota odszkodo­wania korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) updof. Jest tak, ponieważ zniszczony samochód nie stanowi już składnika majątku związanego z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą.

REKLAMA

Przychodem z działalności gospodarczej są m.in. otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące skład­ników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 12 updof). Z pytania
wynika, że otrzymane odszkodowanie dotyczy samochodu, który jakiś czas temu został wycofany z działalno­ści. W związku z tym nie powstanie u Pana przychód na podstawie przywołanego przepisu.

Zobacz też: Czy należy doliczać ryczałt, gdy pracownik używa samochodu służbowego do celów prywatnych odpłatnie?

REKLAMA

W przedstawionym przypadku nie znajdzie również zastosowania art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) updof w zw. z art. 10 ust. 2 pkt 3 updof. Z przepisów tych wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia środków trwałych także wtedy, gdy środki te zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności a dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat. A zatem odpłatne zbycie w ww. okresie środków trwałych wycofanych z działalności gospodarczej skutkuje powstaniem przychodu z działalności gospodarczej.

W opisanym stanie faktycznym samochód nie został jednak odpłatnie przez Pana zbyty, lecz całkowicie zniszczony na skutek wypadku. Równocześnie otrzymanego przez Pana odszkodowania z ubezpieczenia AC nie można utożsamiać z zapłatą. Mimo że przed wypadkiem samochód przestał być elementem majątku trwa­łego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, to z uwagi na fakt, iż otrzymana przez Pana kwota odszkodowania nie stanowi zapłaty za zbycie samochodu, nie powstanie przychód z działalności gospodar­czej na podstawie przywołanych przepisów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Otrzymana kwota będzie stanowiła dla Pana przychód zwolniony z pdof na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) updof. Wynika z niego, że z podatku są zwolnione kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem odszkodowań za szkody dotyczące składnika majątku wykorzystywanego w prowa­dzonej działalności gospodarczej. W opisanym stanie faktycznym zniszczony samochód, za który otrzymał Pan odszkodowanie, nie jest już składnikiem związanym z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, dlatego kwota uzyskana od ubezpieczyciela korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) updof. Zdanie to podzielają organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 30 października 2012 r., sygn. IBPBI/1/415-927/12/AP, czytamy, że:

Jak wynika z treści złożonego wniosku, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystywał samochód osobowy, który stanowił środek trwały w tej działalności. Jednakże w czerwcu 2012 r. samochód ten został wycofany z ewidencji środków trwałych oraz wartości niema­terialnych i prawnych prowadzonej działalności gospodarczej i nie był już wykorzystywany w tej działalności. W lipcu 2012 r. ww. samochód został skradziony. Pojazd podlegał dobrowolnemu ubezpieczeniu AC, w związku z tym zostało przyznane odszkodowanie z tytułu kradzieży tego pojazdu.

Zobacz też: Jak od 1 stycznia 2015 r. ustalać przychód z tytułu używania przez pracowników samochodów służbowych do celów prywatnych?

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie przedmiotowy samochód w momencie jego kradzieży nie był środkiem trwałym, ani innym składnikiem majątku Wnioskodawcy funkcjonalnie związa­nym z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą i nie był wykorzystywany w tej działalno­ści, to wypłacone odszkodowanie nie będzie stanowić przychodu z tej działalności, a w konsekwencji będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku dochodo­wym od osób fizycznych.

PODSTAWA PRAWNA:  art. 10 ust. 2 pkt 3, art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) i pkt 12, art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 251

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA

Kontrole na granicy to gigantyczne kary dla firm przewozowych. Jak ich unikać?

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Polska również zdecydowała o wprowadzeniu kontroli granic. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA