REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy stanowi przychód odszkodowanie AC otrzymane za zniszczony samochód, który został wycofany z działalności gospodarczej?

Czy stanowi przychód odszkodowanie AC otrzymane za zniszczony samochód, który został wycofany z działalności gospodarczej? Fot. Fotolia
Czy stanowi przychód odszkodowanie AC otrzymane za zniszczony samochód, który został wycofany z działalności gospodarczej? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wycofałem z działalności gospodarczej samochód osobowy. Przed upływem 6 lat od dokonania tej czynności miałem wypadek i samochód uległ całkowitemu zniszczeniu. Ubezpieczyciel wypłacił mi odszkodowanie z AC. Czy odszkodowanie to będzie przychodem z działalności gospodarczej?

Otrzymane odszkodowanie nie stanowi dla Pana przychodu z działalności gospodarczej. Kwota odszkodo­wania korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) updof. Jest tak, ponieważ zniszczony samochód nie stanowi już składnika majątku związanego z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą.

REKLAMA

Przychodem z działalności gospodarczej są m.in. otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące skład­ników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 12 updof). Z pytania
wynika, że otrzymane odszkodowanie dotyczy samochodu, który jakiś czas temu został wycofany z działalno­ści. W związku z tym nie powstanie u Pana przychód na podstawie przywołanego przepisu.

Zobacz też: Czy należy doliczać ryczałt, gdy pracownik używa samochodu służbowego do celów prywatnych odpłatnie?

REKLAMA

W przedstawionym przypadku nie znajdzie również zastosowania art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) updof w zw. z art. 10 ust. 2 pkt 3 updof. Z przepisów tych wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia środków trwałych także wtedy, gdy środki te zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności a dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat. A zatem odpłatne zbycie w ww. okresie środków trwałych wycofanych z działalności gospodarczej skutkuje powstaniem przychodu z działalności gospodarczej.

W opisanym stanie faktycznym samochód nie został jednak odpłatnie przez Pana zbyty, lecz całkowicie zniszczony na skutek wypadku. Równocześnie otrzymanego przez Pana odszkodowania z ubezpieczenia AC nie można utożsamiać z zapłatą. Mimo że przed wypadkiem samochód przestał być elementem majątku trwa­łego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, to z uwagi na fakt, iż otrzymana przez Pana kwota odszkodowania nie stanowi zapłaty za zbycie samochodu, nie powstanie przychód z działalności gospodar­czej na podstawie przywołanych przepisów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Otrzymana kwota będzie stanowiła dla Pana przychód zwolniony z pdof na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) updof. Wynika z niego, że z podatku są zwolnione kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem odszkodowań za szkody dotyczące składnika majątku wykorzystywanego w prowa­dzonej działalności gospodarczej. W opisanym stanie faktycznym zniszczony samochód, za który otrzymał Pan odszkodowanie, nie jest już składnikiem związanym z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, dlatego kwota uzyskana od ubezpieczyciela korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) updof. Zdanie to podzielają organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 30 października 2012 r., sygn. IBPBI/1/415-927/12/AP, czytamy, że:

Jak wynika z treści złożonego wniosku, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystywał samochód osobowy, który stanowił środek trwały w tej działalności. Jednakże w czerwcu 2012 r. samochód ten został wycofany z ewidencji środków trwałych oraz wartości niema­terialnych i prawnych prowadzonej działalności gospodarczej i nie był już wykorzystywany w tej działalności. W lipcu 2012 r. ww. samochód został skradziony. Pojazd podlegał dobrowolnemu ubezpieczeniu AC, w związku z tym zostało przyznane odszkodowanie z tytułu kradzieży tego pojazdu.

Zobacz też: Jak od 1 stycznia 2015 r. ustalać przychód z tytułu używania przez pracowników samochodów służbowych do celów prywatnych?

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie przedmiotowy samochód w momencie jego kradzieży nie był środkiem trwałym, ani innym składnikiem majątku Wnioskodawcy funkcjonalnie związa­nym z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą i nie był wykorzystywany w tej działalno­ści, to wypłacone odszkodowanie nie będzie stanowić przychodu z tej działalności, a w konsekwencji będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku dochodo­wym od osób fizycznych.

PODSTAWA PRAWNA:  art. 10 ust. 2 pkt 3, art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) i pkt 12, art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 251

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA