REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ewidencję przebiegu pojazdu można zastąpić regulaminem pojazdu?

Ewidencja przebiegu a regulamin pojazdu Fot. Fotolia
Ewidencja przebiegu a regulamin pojazdu Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin pojazdu a ewidencja przebiegu pojazdu - czym różnią te pojęcia i czy mogą być traktowane zamiennie dla celów podatkowych?

Regulamin pojazdu może zastąpić ewidencję przebiegu?

Moje pytanie dotyczy opodatkowania użytkowania do celów prywatnych samochodów służbowych, gdy używam ich wyłącznie do działalności gospodarczej, ale nie spełniają one ustawowych wymagań, czyli posiadają dopuszczalną ładowność pow. 500 kg oraz pięć siedzeń. Samochodami tymi jeździ wielu pracowników, także wielu w ciągu miesiąca przemieszcza się tym samym samochodem. Czy, chcąc uniknąć prowadzenia ewidencji przebiegu, mogę zapisać w regulaminie, że te samochody są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności i nie opodatkowywać pracowników? Czy musi być spisany regulamin? A co w przypadku samochodów osobowych, kiedy odliczam 50% VAT od napraw i części? Czy muszę opodatkować pracownika? Jaką kwotą? Czy wystarczy zapisać kwotę w umowie, czy musi być ona rynkowa?

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencji przebiegu pojazdu nie można zastąpić regulaminem. Jeżeli podatnik nie będzie prowadził ewidencji przebiegu pojazdu, to będzie mógł odliczać VAT od wydatków związanych z tymi pojazdami w sposób ograniczony.

Od 1 kwietnia 2014 r. podatnik ma prawo do odliczenia 50% VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi (o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony). Natomiast, jeżeli pojazdy te są używane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, przysługuje mu prawo do pełnego (100%) odliczenia VAT naliczonego od wydatków zawiązanych z takimi pojazdami.

Są dwie kategorie pojazdów uznawanych za używane wyłącznie do działalności (z prawem do pełnego odliczenia VAT):

REKLAMA

  • pojazdy, w stosunku do których:
  • podatnik określił takie zasady ich wykorzystywania, które wykluczają możliwość użycia tych samo­chodów na cele niezwiązane z działalnością,
  • jest prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu,
  • zostały zgłoszone do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26, oraz
  • pojazdy, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Zakładam, że samochody, o których mowa w pytaniu, są zaliczane do pierwszej z ww. kategorii. W przypadku tego rodzaju samochodów (tj. wspomnianych w pytaniu samochodów firmowych i oso­bowych), prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego występowałoby tylko wówczas, gdyby zosta­ły spełnione warunki określone w pkt 1 (regulamin, ewidencja przebiegu, zgłoszenie VAT-26). Wszyst­kie wymienione warunki powinny być przy tym spełnione łącznie. Nie można uniknąć prowadzenia ewidencji, tworząc regulamin wykorzystywania samochodu wyłącznie do działalności. Prowadzona przez podatnika ewidencja przebiegu pojazdu powinna potwierdzać, że postanowienia regulaminu są przestrzegane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 kwietnia 2014 r. nie ma takiej możliwości, aby pojazdy samochodowe, o których mowa w pkt 1 i które zostały uznane przez podatnika za wykorzystywane wyłącznie do działalności, mogły być wykorzystywane na cele prywatne. Jeżeli pojazdy te są wykorzystywane na cele prywatne, to od wydatków z nimi związanych można odliczać VAT tylko w 50%. Wyjątkiem są wydatki na paliwo do samochodów osobowych, w przypadku których do 30 czerwca 2015 r. obowiązuje zakaz odliczania VAT naliczonego.

Zobacz też: Czy trzeba prowadzić ewidencję dla samochodu typu van, aby odliczać 100% VAT naliczonego

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi:

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane" należy rozumieć, że odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystar­czy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany". Nie jest przy tym istotny moment, w którym

użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych".

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86a ust. 1 i ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA