REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ewidencję przebiegu pojazdu można zastąpić regulaminem pojazdu?

Ewidencja przebiegu a regulamin pojazdu Fot. Fotolia
Ewidencja przebiegu a regulamin pojazdu Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin pojazdu a ewidencja przebiegu pojazdu - czym różnią te pojęcia i czy mogą być traktowane zamiennie dla celów podatkowych?

Regulamin pojazdu może zastąpić ewidencję przebiegu?

REKLAMA

Moje pytanie dotyczy opodatkowania użytkowania do celów prywatnych samochodów służbowych, gdy używam ich wyłącznie do działalności gospodarczej, ale nie spełniają one ustawowych wymagań, czyli posiadają dopuszczalną ładowność pow. 500 kg oraz pięć siedzeń. Samochodami tymi jeździ wielu pracowników, także wielu w ciągu miesiąca przemieszcza się tym samym samochodem. Czy, chcąc uniknąć prowadzenia ewidencji przebiegu, mogę zapisać w regulaminie, że te samochody są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności i nie opodatkowywać pracowników? Czy musi być spisany regulamin? A co w przypadku samochodów osobowych, kiedy odliczam 50% VAT od napraw i części? Czy muszę opodatkować pracownika? Jaką kwotą? Czy wystarczy zapisać kwotę w umowie, czy musi być ona rynkowa?

REKLAMA

Ewidencji przebiegu pojazdu nie można zastąpić regulaminem. Jeżeli podatnik nie będzie prowadził ewidencji przebiegu pojazdu, to będzie mógł odliczać VAT od wydatków związanych z tymi pojazdami w sposób ograniczony.

Od 1 kwietnia 2014 r. podatnik ma prawo do odliczenia 50% VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi (o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony). Natomiast, jeżeli pojazdy te są używane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, przysługuje mu prawo do pełnego (100%) odliczenia VAT naliczonego od wydatków zawiązanych z takimi pojazdami.

Są dwie kategorie pojazdów uznawanych za używane wyłącznie do działalności (z prawem do pełnego odliczenia VAT):

  • pojazdy, w stosunku do których:
  • podatnik określił takie zasady ich wykorzystywania, które wykluczają możliwość użycia tych samo­chodów na cele niezwiązane z działalnością,
  • jest prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu,
  • zostały zgłoszone do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26, oraz
  • pojazdy, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

REKLAMA

Zakładam, że samochody, o których mowa w pytaniu, są zaliczane do pierwszej z ww. kategorii. W przypadku tego rodzaju samochodów (tj. wspomnianych w pytaniu samochodów firmowych i oso­bowych), prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego występowałoby tylko wówczas, gdyby zosta­ły spełnione warunki określone w pkt 1 (regulamin, ewidencja przebiegu, zgłoszenie VAT-26). Wszyst­kie wymienione warunki powinny być przy tym spełnione łącznie. Nie można uniknąć prowadzenia ewidencji, tworząc regulamin wykorzystywania samochodu wyłącznie do działalności. Prowadzona przez podatnika ewidencja przebiegu pojazdu powinna potwierdzać, że postanowienia regulaminu są przestrzegane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 kwietnia 2014 r. nie ma takiej możliwości, aby pojazdy samochodowe, o których mowa w pkt 1 i które zostały uznane przez podatnika za wykorzystywane wyłącznie do działalności, mogły być wykorzystywane na cele prywatne. Jeżeli pojazdy te są wykorzystywane na cele prywatne, to od wydatków z nimi związanych można odliczać VAT tylko w 50%. Wyjątkiem są wydatki na paliwo do samochodów osobowych, w przypadku których do 30 czerwca 2015 r. obowiązuje zakaz odliczania VAT naliczonego.

Zobacz też: Czy trzeba prowadzić ewidencję dla samochodu typu van, aby odliczać 100% VAT naliczonego

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi:

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane" należy rozumieć, że odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystar­czy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany". Nie jest przy tym istotny moment, w którym

użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych".

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86a ust. 1 i ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA