REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ewidencję przebiegu pojazdu można zastąpić regulaminem pojazdu?

Subskrybuj nas na Youtube
Ewidencja przebiegu a regulamin pojazdu Fot. Fotolia
Ewidencja przebiegu a regulamin pojazdu Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Regulamin pojazdu a ewidencja przebiegu pojazdu - czym różnią te pojęcia i czy mogą być traktowane zamiennie dla celów podatkowych?

Regulamin pojazdu może zastąpić ewidencję przebiegu?

REKLAMA

Moje pytanie dotyczy opodatkowania użytkowania do celów prywatnych samochodów służbowych, gdy używam ich wyłącznie do działalności gospodarczej, ale nie spełniają one ustawowych wymagań, czyli posiadają dopuszczalną ładowność pow. 500 kg oraz pięć siedzeń. Samochodami tymi jeździ wielu pracowników, także wielu w ciągu miesiąca przemieszcza się tym samym samochodem. Czy, chcąc uniknąć prowadzenia ewidencji przebiegu, mogę zapisać w regulaminie, że te samochody są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności i nie opodatkowywać pracowników? Czy musi być spisany regulamin? A co w przypadku samochodów osobowych, kiedy odliczam 50% VAT od napraw i części? Czy muszę opodatkować pracownika? Jaką kwotą? Czy wystarczy zapisać kwotę w umowie, czy musi być ona rynkowa?

REKLAMA

Ewidencji przebiegu pojazdu nie można zastąpić regulaminem. Jeżeli podatnik nie będzie prowadził ewidencji przebiegu pojazdu, to będzie mógł odliczać VAT od wydatków związanych z tymi pojazdami w sposób ograniczony.

Od 1 kwietnia 2014 r. podatnik ma prawo do odliczenia 50% VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi (o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony). Natomiast, jeżeli pojazdy te są używane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, przysługuje mu prawo do pełnego (100%) odliczenia VAT naliczonego od wydatków zawiązanych z takimi pojazdami.

Są dwie kategorie pojazdów uznawanych za używane wyłącznie do działalności (z prawem do pełnego odliczenia VAT):

  • pojazdy, w stosunku do których:
  • podatnik określił takie zasady ich wykorzystywania, które wykluczają możliwość użycia tych samo­chodów na cele niezwiązane z działalnością,
  • jest prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu,
  • zostały zgłoszone do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26, oraz
  • pojazdy, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

REKLAMA

Zakładam, że samochody, o których mowa w pytaniu, są zaliczane do pierwszej z ww. kategorii. W przypadku tego rodzaju samochodów (tj. wspomnianych w pytaniu samochodów firmowych i oso­bowych), prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego występowałoby tylko wówczas, gdyby zosta­ły spełnione warunki określone w pkt 1 (regulamin, ewidencja przebiegu, zgłoszenie VAT-26). Wszyst­kie wymienione warunki powinny być przy tym spełnione łącznie. Nie można uniknąć prowadzenia ewidencji, tworząc regulamin wykorzystywania samochodu wyłącznie do działalności. Prowadzona przez podatnika ewidencja przebiegu pojazdu powinna potwierdzać, że postanowienia regulaminu są przestrzegane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od 1 kwietnia 2014 r. nie ma takiej możliwości, aby pojazdy samochodowe, o których mowa w pkt 1 i które zostały uznane przez podatnika za wykorzystywane wyłącznie do działalności, mogły być wykorzystywane na cele prywatne. Jeżeli pojazdy te są wykorzystywane na cele prywatne, to od wydatków z nimi związanych można odliczać VAT tylko w 50%. Wyjątkiem są wydatki na paliwo do samochodów osobowych, w przypadku których do 30 czerwca 2015 r. obowiązuje zakaz odliczania VAT naliczonego.

Zobacz też: Czy trzeba prowadzić ewidencję dla samochodu typu van, aby odliczać 100% VAT naliczonego

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi:

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane" należy rozumieć, że odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystar­czy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany". Nie jest przy tym istotny moment, w którym

użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych".

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 86a ust. 1 i ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA