REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedając samochód nabyty bez VAT, trzeba naliczyć podatek według stawki 23%?

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż samochodu nabytego bez VAT a naliczenie podatku według stawki 23%?
Sprzedaż samochodu nabytego bez VAT a naliczenie podatku według stawki 23%?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy podatkowe zmieniły też kwestię sprzedaży aut służbowych. Czy sprzedając po 1 kwietnia 2014 r. samochód użytkowany w działalności, który został nabyty na podstawie umowy sprzedaży bez odliczenia VAT, trzeba naliczyć VAT według stawki 23%?

Sprzedaż samochodu nabytego bez VAT a naliczenie podatku według stawki 23%

Mam pytanie dotyczące skutków sprzedaży po 1 kwietnia 2014 r. użytkowanego w działalności samo­chodu, który został nabyty na podstawie umowy sprzedaży bez odliczenia VAT. Czy sprzedając taki samochód, muszę naliczyć VAT według stawki 23%?

REKLAMA

Tak, jeżeli samochód wykorzystywał Pan do wykonywania czynności opodatkowanych, sprzedając go, musi Pan naliczyć VAT według stawki 23%.

Od 1 stycznia 2014 r. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, regulujący zasady korzystania ze zwolnienia, otrzymał nowe brzmienie. Obecnie zwalnia on od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącz­nie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zakres dotychczasowego zwolnienia został zatem ograniczony, gdyż do końca 2013 r. sposób wykorzystywania towarów używanych nie miał znaczenia z punktu widzenia stoso­wania zwolnienia.

Zobacz też: Jak opodatkować usługę odpłatnego oddania samochodu do korzystania przez członka zarządu

REKLAMA

Ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, nie korzystają zatem obecnie m.in. dostawy, w tym sprzedaż samochodów nabytych przez podatników „bez VAT", jeżeli były one przez po­datników wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dostawy (sprzedaż) samocho­dów w takich przypadkach są zatem, co do zasady, opodatkowane VAT według stawki 23%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze zwolnienia z VAT może korzystać tylko dostawa samochodów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do odliczenia VAT.

PRZYKŁAD

Podatnik wykonujący wyłącznie czynności opodatkowane VAT kupił w 2012 r. na potrzeby prowa­dzonej działalności używany samochód osobowy od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Zakup tego samochodu nie był udokumentowany fakturą (jego sprzedaż nie podlega­ła bowiem opodatkowaniu VAT), a w konsekwencji nie uprawniał do odliczenia podatku naliczonego. W stanie prawnym obowiązującym do końca 2013 r. sprzedaż takiego samochodu byłaby zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Obecnie jednak zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, nie ma zastosowania do sprzedaży tego samochodu, a w konsekwencji jego sprzedaż (dostawa) dokonana przez podatnika jest opodatkowana VAT według stawki 23%.

Należy jednak zauważyć, że w przypadku podatników będących osobami fizycznymi istnieje prosty sposób postępowania, w wyniku którego na podatniku:

  • nie będzie ciążył obowiązek naliczania VAT z tytułu dostawy towarów, która ze względu na nadanie nowego brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT nie korzysta ze zwolnienia od podatku, albo
  • będzie ciążył obowiązek zapłaty VAT w ograniczonej wysokości.

W jaki sposób podatnik może skorzystać z takich możliwości? Otóż w celu skorzystania z tego sposo­bu należy przed sprzedażą przekazać samochód na cele osobiste. Przekazanie takie:

  • nie podlega opodatkowaniu VAT ze względu na brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT) albo
  • podlega opodatkowaniu tylko w części odpowiadającej częściom składowym, przy których nabyciu, imporcie lub wytworzeniu podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia; (w przypadku nieodpłatnych dostaw towarów, przy których nabyciu, imporcie lub wytworzeniu nie przysługiwało prawo do odlicze­nia, jeżeli prawo to przysługiwało przy późniejszym nabyciu części składowych tego towaru, podstawę opodatkowania stanowi cena nabycia/koszt wytworzenia tych części składowych lub podobnych czę­ści składowych określona w momencie przekazania - zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Euro­pejskiej z dnia 17 maja 2001 r. w połączonych sprawach C-322/99 i C-323/99); jednocześnie sprzedaż samochodu po takim przekazaniu nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż jest dokonywana przez osobę fizyczną, która nie działa w charakterze podatnika.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Wróćmy do poprzedniego przykładu i załóżmy, że po zakupie samochodu podatnik nie nabywał żad­nych części składowych do niego, przy których zakupie przysługiwałoby mu prawo do odliczenia. W ta­kiej sytuacji nieodpłatne przekazanie samochodu na cele osobiste nie podlegałoby opodatkowaniu VAT. Opodatkowaniu nie podlegałaby również sprzedaż samochodu dokonana po przekazaniu samo­chodu na cele osobiste. Z tytułu zawarcia umowy sprzedaży wystąpiłby jednak w takim przypadku 2% podatek od czynności cywilnoprawnych, do którego zapłaty zobowiązany byłby nabywca samochodu).

Alternatywnie sposobem na ograniczenie kwoty podatku może być również opodatkowanie sprzedaży samochodu według tzw. procedury marży, którą określają przepisy art. 120 ustawy o VAT. Rozwiązanie to wiąże się jednak z ryzykiem, gdyż od 1 stycznia 2014 r. art. 120 ust. 4 ustawy o VAT otrzymał nowe brzmie­nie, z którego wynika, że procedura marży może mieć zastosowanie tylko do towarów używanych naby­tych w celu odsprzedaży. W ocenie autora takie brzmienie przepisów jest jednak niezgodne z przepisami unijnymi, a w konsekwencji w przypadkach, o których mowa, skorzystanie z procedury opodatkowania marży jest jednak możliwe. Niestety, jak dotąd nie ukazały się jeszcze wyjaśnienia organów podatkowych dotyczące tej kwestii.

Dlatego w celu uniknięcia jakichkolwiek negatywnych konsekwencji podatkowych najbezpieczniej będzie, jeśli opodatkuje Pan dostawę stawką 23%, ewentualnie wcześniej przekaże samochód na cele osobiste.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 2, art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 120 ust. 4 oraz art. 146a pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA