REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy sprzedając samochód nabyty bez VAT, trzeba naliczyć podatek według stawki 23%?

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż samochodu nabytego bez VAT a naliczenie podatku według stawki 23%?
Sprzedaż samochodu nabytego bez VAT a naliczenie podatku według stawki 23%?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe przepisy podatkowe zmieniły też kwestię sprzedaży aut służbowych. Czy sprzedając po 1 kwietnia 2014 r. samochód użytkowany w działalności, który został nabyty na podstawie umowy sprzedaży bez odliczenia VAT, trzeba naliczyć VAT według stawki 23%?

Sprzedaż samochodu nabytego bez VAT a naliczenie podatku według stawki 23%

Mam pytanie dotyczące skutków sprzedaży po 1 kwietnia 2014 r. użytkowanego w działalności samo­chodu, który został nabyty na podstawie umowy sprzedaży bez odliczenia VAT. Czy sprzedając taki samochód, muszę naliczyć VAT według stawki 23%?

REKLAMA

REKLAMA

Tak, jeżeli samochód wykorzystywał Pan do wykonywania czynności opodatkowanych, sprzedając go, musi Pan naliczyć VAT według stawki 23%.

Od 1 stycznia 2014 r. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, regulujący zasady korzystania ze zwolnienia, otrzymał nowe brzmienie. Obecnie zwalnia on od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącz­nie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zakres dotychczasowego zwolnienia został zatem ograniczony, gdyż do końca 2013 r. sposób wykorzystywania towarów używanych nie miał znaczenia z punktu widzenia stoso­wania zwolnienia.

Zobacz też: Jak opodatkować usługę odpłatnego oddania samochodu do korzystania przez członka zarządu

REKLAMA

Ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, nie korzystają zatem obecnie m.in. dostawy, w tym sprzedaż samochodów nabytych przez podatników „bez VAT", jeżeli były one przez po­datników wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dostawy (sprzedaż) samocho­dów w takich przypadkach są zatem, co do zasady, opodatkowane VAT według stawki 23%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze zwolnienia z VAT może korzystać tylko dostawa samochodów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do odliczenia VAT.

PRZYKŁAD

Podatnik wykonujący wyłącznie czynności opodatkowane VAT kupił w 2012 r. na potrzeby prowa­dzonej działalności używany samochód osobowy od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Zakup tego samochodu nie był udokumentowany fakturą (jego sprzedaż nie podlega­ła bowiem opodatkowaniu VAT), a w konsekwencji nie uprawniał do odliczenia podatku naliczonego. W stanie prawnym obowiązującym do końca 2013 r. sprzedaż takiego samochodu byłaby zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Obecnie jednak zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, nie ma zastosowania do sprzedaży tego samochodu, a w konsekwencji jego sprzedaż (dostawa) dokonana przez podatnika jest opodatkowana VAT według stawki 23%.

Należy jednak zauważyć, że w przypadku podatników będących osobami fizycznymi istnieje prosty sposób postępowania, w wyniku którego na podatniku:

  • nie będzie ciążył obowiązek naliczania VAT z tytułu dostawy towarów, która ze względu na nadanie nowego brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT nie korzysta ze zwolnienia od podatku, albo
  • będzie ciążył obowiązek zapłaty VAT w ograniczonej wysokości.

W jaki sposób podatnik może skorzystać z takich możliwości? Otóż w celu skorzystania z tego sposo­bu należy przed sprzedażą przekazać samochód na cele osobiste. Przekazanie takie:

  • nie podlega opodatkowaniu VAT ze względu na brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT) albo
  • podlega opodatkowaniu tylko w części odpowiadającej częściom składowym, przy których nabyciu, imporcie lub wytworzeniu podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia; (w przypadku nieodpłatnych dostaw towarów, przy których nabyciu, imporcie lub wytworzeniu nie przysługiwało prawo do odlicze­nia, jeżeli prawo to przysługiwało przy późniejszym nabyciu części składowych tego towaru, podstawę opodatkowania stanowi cena nabycia/koszt wytworzenia tych części składowych lub podobnych czę­ści składowych określona w momencie przekazania - zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Euro­pejskiej z dnia 17 maja 2001 r. w połączonych sprawach C-322/99 i C-323/99); jednocześnie sprzedaż samochodu po takim przekazaniu nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż jest dokonywana przez osobę fizyczną, która nie działa w charakterze podatnika.

PRZYKŁAD

Wróćmy do poprzedniego przykładu i załóżmy, że po zakupie samochodu podatnik nie nabywał żad­nych części składowych do niego, przy których zakupie przysługiwałoby mu prawo do odliczenia. W ta­kiej sytuacji nieodpłatne przekazanie samochodu na cele osobiste nie podlegałoby opodatkowaniu VAT. Opodatkowaniu nie podlegałaby również sprzedaż samochodu dokonana po przekazaniu samo­chodu na cele osobiste. Z tytułu zawarcia umowy sprzedaży wystąpiłby jednak w takim przypadku 2% podatek od czynności cywilnoprawnych, do którego zapłaty zobowiązany byłby nabywca samochodu).

Alternatywnie sposobem na ograniczenie kwoty podatku może być również opodatkowanie sprzedaży samochodu według tzw. procedury marży, którą określają przepisy art. 120 ustawy o VAT. Rozwiązanie to wiąże się jednak z ryzykiem, gdyż od 1 stycznia 2014 r. art. 120 ust. 4 ustawy o VAT otrzymał nowe brzmie­nie, z którego wynika, że procedura marży może mieć zastosowanie tylko do towarów używanych naby­tych w celu odsprzedaży. W ocenie autora takie brzmienie przepisów jest jednak niezgodne z przepisami unijnymi, a w konsekwencji w przypadkach, o których mowa, skorzystanie z procedury opodatkowania marży jest jednak możliwe. Niestety, jak dotąd nie ukazały się jeszcze wyjaśnienia organów podatkowych dotyczące tej kwestii.

Dlatego w celu uniknięcia jakichkolwiek negatywnych konsekwencji podatkowych najbezpieczniej będzie, jeśli opodatkuje Pan dostawę stawką 23%, ewentualnie wcześniej przekaże samochód na cele osobiste.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 2, art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 120 ust. 4 oraz art. 146a pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA