REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody flotowe - typowe usterki

 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
mechanik
mechanik

REKLAMA

REKLAMA

Samochody flotowe są eksploatowane intensywnie, w końcu ich główną rolą jest bycie narzędziem do generowania przychodu przedsiębiorcy. Czy zatem te auta psują się bardziej niż inne? Może można wyróżnić jakieś charakterystyczne awarie trapiące te pojazdy? Wreszcie – czy te awarie wynikają głównie z winy użytkownika?

We flocie najsłabsze ogniwo stanowi wciąż człowiek. Współczesne pojazdy wykonane są z coraz lepszych materiałów i przy restrykcyjnych reżimach technologicznych ich jakość jest znacznie lepsza niż jeszcze kilkanaście lat temu. Postęp techniczny dokonał się więc przeogromny, co jednak nie do końca dotyczy również użytkowników. Podlegają oni systematycznej edukacji, również większej niż kiedyś, lecz wciąż bywa to za mało. Dbałość o pojazd, styl i kultura jazdy oraz ogólny sposób eksploatacji znajduje swoje najmocniejsze odbicie w serwisie, zatem i w kosztach eksploatacji.

REKLAMA

Zobacz też: Serwisowanie opon w pojazdach służbowych

Samochody flotowe - przydatne kontrolki

REKLAMA

Nie ma jednak co załamywać rąk, bowiem i tutaj producenci aut wychodzą naprzeciw potrzebom klientów. Współczesne auta segmentu D i wyższych praktycznie same monitorują swój „stan zdrowia”. Oprócz dość oczywistych „kontrolek serwisowych”, przypominających o konieczności wykonania planowego przeglądu, mamy rozmaite czujniki poziomu płynów, sygnalizujące przekroczenie temperatury, poziom ciśnienia w oponach, zwiększoną emisję spalin, monitorujące jakość oleju, czy chociażby wskazujące graniczne zużycie klocków hamulcowych. Taki pojazd sam sygnalizuje użytkownikowi wystąpienie problemu i poleca udanie się do serwisu, a kierowca coraz mniej musi się „znać na rzeczy”. Oczywiście tu pojawia się ten niezwykle istotny czynnik ludzki – czy kierowca nie zignoruje kontrolki klocków hamulcowych i tym samym nie doprowadzi do zniszczenia tarcz?

Użytkownik może zresztą popełnić o wiele więcej kardynalnych błędów, jak choćby zatankowanie złego rodzaju paliwa, szczególnie, gdy samochód z silnikiem Diesla uzupełniono benzyną. Jestem przekonany, że w wielu firmach nastąpił więcej niż jeden podobny przypadek. A powoduje on stosunkowo wysokie koszty - w skrajnych przypadkach taka pomyłka może doprowadzić do wymiany między innymi pompy paliwa, wtryskiwaczy oraz innych elementów układu paliwowego.

Tu właśnie pojawia się rola administratora floty, którego zadaniem jest edukowanie swoich użytkowników i wyciąganie konsekwencji wynikających z ewentualnych zaniedbań. Oczywiście niemałą rolę odgrywa tu również serwis, gdzie wiedzę na temat jak prawidłowo użytkować pojazd klient otrzymuje podczas planowanych wizyt w Autoryzowanej Stacji  Dealerskiej. To doradca oraz technicy, jako specjaliści w danej marce powinni wyjaśniać zakres wykonanych prac, informować o przyszłych potrzebach serwisowych, wskazywać istotne elementy prawidłowej eksploatacji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak poprawić funkcjonowanie polityki flotowej?

Najczęstsze awarie samochodów flotowych

REKLAMA

Jeśli mielibyśmy wskazać jakieś szczególnie częste awarie, a raczej „wyeksploatowanie” to można wspomnieć o klockach i tarczach hamulcowych, zawieszeniu, gdzie zużyciu ulegają różnego rodzaju tuleje, łączniki, amortyzatory. W układzie kierowniczym to końcówki drążka kierowniczego, a w pozostałych elementach samochodu sprzęgła, opony czy turbosprężarki. Wpływ na to jak szybko zakończą żywot te elementy ma nierzadko użytkowanie pojazdu niezgodnie z przeznaczeniem – np. przeciążenie, eksploatacja w trudnych warunkach terenowych. itd.

Samochody flotowe są z jednej strony eksploatowane dużo intensywniej niż auta użytkowane prywatnie, z drugiej zaś – rzadziej padają ofiarą pozornych oszczędności na bieżącym serwisie. Jak wspomniałem wyżej, dzisiejsze pojazdy same monitorują swój stan, ale też nie zastępuje ono prewencji, jaką jest bieżąca obsługa serwisowa, pozwalająca wychwycić odpowiednio wcześniej zużycie danego podzespołu, pozwalają ograniczyć koszty naprawy oraz zapobiec ewentualnej awarii na drodze.

Zobacz też: Jakie korzyści daje karta paliwowa?

Normy producentów samochodów

Producenci mają swoje normy określające przebiegi czy wiek elementów eksploatacyjnych, po których zazwyczaj kwalifikują się one do wymiany. Każdy flotowiec powinien je znać, bo są one składową planów serwisowych. Przyjmuje się zasadniczo, że jeżeli pojazd wymaga wymiany elementu eksploatacyjnego przed określonym terminem, mamy do czynienia ze zużyciem ponadnormatywnym.

Co do zasady producenci wyłączają z gwarancji elementy eksploatacyjne. W przypadku marek premium, np. Volvo, będąc świadomym jakości części oryginalnych oraz mając na uwadze dbałość o klienta, producent zastrzega sobie, że jeżeli taka część ulegnie uszkodzeniu z powodu wady materiału w czasie określanym, jako normalne zużycie, zostanie ona nieodpłatnie wymieniona. Przykład stanowi wyeksploatowanie sprzęgła w przeciągu pierwszych dwóch lat lub 60 000 kilometrów.

Nie zapominajmy również o tym, że klient serwisujący pojazd regularnie w ASO może również liczyć na tzw. goodwill (dobra wola) ze strony producenta, w przypadku, gdy pojazd ulega awarii w krótkim okresie po gwarancji. Wówczas na naprawę udzielany jest wysoki rabat, czasem sięgający nawet 100 procent. Aczkolwiek to już zależy od danego przypadku.

Zobacz też: Samochód służbowy, a urlop

Tekst: Mariusz Biegański, kierownik serwisu Euroservice, dealera aut marek Volvo, Hyundai i Ford.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA