REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody flotowe - typowe usterki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
mechanik
mechanik

REKLAMA

REKLAMA

Samochody flotowe są eksploatowane intensywnie, w końcu ich główną rolą jest bycie narzędziem do generowania przychodu przedsiębiorcy. Czy zatem te auta psują się bardziej niż inne? Może można wyróżnić jakieś charakterystyczne awarie trapiące te pojazdy? Wreszcie – czy te awarie wynikają głównie z winy użytkownika?

We flocie najsłabsze ogniwo stanowi wciąż człowiek. Współczesne pojazdy wykonane są z coraz lepszych materiałów i przy restrykcyjnych reżimach technologicznych ich jakość jest znacznie lepsza niż jeszcze kilkanaście lat temu. Postęp techniczny dokonał się więc przeogromny, co jednak nie do końca dotyczy również użytkowników. Podlegają oni systematycznej edukacji, również większej niż kiedyś, lecz wciąż bywa to za mało. Dbałość o pojazd, styl i kultura jazdy oraz ogólny sposób eksploatacji znajduje swoje najmocniejsze odbicie w serwisie, zatem i w kosztach eksploatacji.

REKLAMA

Zobacz też: Serwisowanie opon w pojazdach służbowych

Samochody flotowe - przydatne kontrolki

REKLAMA

Nie ma jednak co załamywać rąk, bowiem i tutaj producenci aut wychodzą naprzeciw potrzebom klientów. Współczesne auta segmentu D i wyższych praktycznie same monitorują swój „stan zdrowia”. Oprócz dość oczywistych „kontrolek serwisowych”, przypominających o konieczności wykonania planowego przeglądu, mamy rozmaite czujniki poziomu płynów, sygnalizujące przekroczenie temperatury, poziom ciśnienia w oponach, zwiększoną emisję spalin, monitorujące jakość oleju, czy chociażby wskazujące graniczne zużycie klocków hamulcowych. Taki pojazd sam sygnalizuje użytkownikowi wystąpienie problemu i poleca udanie się do serwisu, a kierowca coraz mniej musi się „znać na rzeczy”. Oczywiście tu pojawia się ten niezwykle istotny czynnik ludzki – czy kierowca nie zignoruje kontrolki klocków hamulcowych i tym samym nie doprowadzi do zniszczenia tarcz?

Użytkownik może zresztą popełnić o wiele więcej kardynalnych błędów, jak choćby zatankowanie złego rodzaju paliwa, szczególnie, gdy samochód z silnikiem Diesla uzupełniono benzyną. Jestem przekonany, że w wielu firmach nastąpił więcej niż jeden podobny przypadek. A powoduje on stosunkowo wysokie koszty - w skrajnych przypadkach taka pomyłka może doprowadzić do wymiany między innymi pompy paliwa, wtryskiwaczy oraz innych elementów układu paliwowego.

Tu właśnie pojawia się rola administratora floty, którego zadaniem jest edukowanie swoich użytkowników i wyciąganie konsekwencji wynikających z ewentualnych zaniedbań. Oczywiście niemałą rolę odgrywa tu również serwis, gdzie wiedzę na temat jak prawidłowo użytkować pojazd klient otrzymuje podczas planowanych wizyt w Autoryzowanej Stacji  Dealerskiej. To doradca oraz technicy, jako specjaliści w danej marce powinni wyjaśniać zakres wykonanych prac, informować o przyszłych potrzebach serwisowych, wskazywać istotne elementy prawidłowej eksploatacji. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak poprawić funkcjonowanie polityki flotowej?

Najczęstsze awarie samochodów flotowych

REKLAMA

Jeśli mielibyśmy wskazać jakieś szczególnie częste awarie, a raczej „wyeksploatowanie” to można wspomnieć o klockach i tarczach hamulcowych, zawieszeniu, gdzie zużyciu ulegają różnego rodzaju tuleje, łączniki, amortyzatory. W układzie kierowniczym to końcówki drążka kierowniczego, a w pozostałych elementach samochodu sprzęgła, opony czy turbosprężarki. Wpływ na to jak szybko zakończą żywot te elementy ma nierzadko użytkowanie pojazdu niezgodnie z przeznaczeniem – np. przeciążenie, eksploatacja w trudnych warunkach terenowych. itd.

Samochody flotowe są z jednej strony eksploatowane dużo intensywniej niż auta użytkowane prywatnie, z drugiej zaś – rzadziej padają ofiarą pozornych oszczędności na bieżącym serwisie. Jak wspomniałem wyżej, dzisiejsze pojazdy same monitorują swój stan, ale też nie zastępuje ono prewencji, jaką jest bieżąca obsługa serwisowa, pozwalająca wychwycić odpowiednio wcześniej zużycie danego podzespołu, pozwalają ograniczyć koszty naprawy oraz zapobiec ewentualnej awarii na drodze.

Zobacz też: Jakie korzyści daje karta paliwowa?

Normy producentów samochodów

Producenci mają swoje normy określające przebiegi czy wiek elementów eksploatacyjnych, po których zazwyczaj kwalifikują się one do wymiany. Każdy flotowiec powinien je znać, bo są one składową planów serwisowych. Przyjmuje się zasadniczo, że jeżeli pojazd wymaga wymiany elementu eksploatacyjnego przed określonym terminem, mamy do czynienia ze zużyciem ponadnormatywnym.

Co do zasady producenci wyłączają z gwarancji elementy eksploatacyjne. W przypadku marek premium, np. Volvo, będąc świadomym jakości części oryginalnych oraz mając na uwadze dbałość o klienta, producent zastrzega sobie, że jeżeli taka część ulegnie uszkodzeniu z powodu wady materiału w czasie określanym, jako normalne zużycie, zostanie ona nieodpłatnie wymieniona. Przykład stanowi wyeksploatowanie sprzęgła w przeciągu pierwszych dwóch lat lub 60 000 kilometrów.

Nie zapominajmy również o tym, że klient serwisujący pojazd regularnie w ASO może również liczyć na tzw. goodwill (dobra wola) ze strony producenta, w przypadku, gdy pojazd ulega awarii w krótkim okresie po gwarancji. Wówczas na naprawę udzielany jest wysoki rabat, czasem sięgający nawet 100 procent. Aczkolwiek to już zależy od danego przypadku.

Zobacz też: Samochód służbowy, a urlop

Tekst: Mariusz Biegański, kierownik serwisu Euroservice, dealera aut marek Volvo, Hyundai i Ford.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA