REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zakup samochodu./ Fot. Fotolia
Zakup samochodu./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na polskim rynku funkcjonuje kilka rodzajów leasingu. Głównym i najbardziej znanym podziałem jest ten na leasing operacyjny oraz finansowy. Od 2011 r. inwestujący mogą również skorzystać z leasingu konsumenckiego. Jednak niezależnie od charakteru leasingu, wymienić można następujące: leasing zwrotny, leasing denominowany w walucie i leasing złotówkowy oraz leasing bezpośredni i pośredni.

Leasing operacyjny i finansowy

Podstawa podziału między leasing operacyjny a finansowy opiera się na wyborze, która ze stron umowy jest uprawniona do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od przedmiotu leasingu. W sytuacji gdy uprawniona do tego będzie strona finansująca, transakcja będzie miała charakter leasingu operacyjnego. Natomiast gdy uprawnionym do dokonywania odpisów będzie korzystający, wówczas będziemy mieli do czynienia z leasingiem finansowym.

REKLAMA

REKLAMA

Dodatkowo, w przypadku leasingu operacyjnego, raty leasingowe oraz wpłata początkowa w całości stanowią koszt uzyskania przychodu LB. W przypadku leasingu operacyjnego umowa musi być zawarta na okres stanowiący co najmniej 40 % normatywnego okresu amortyzacji (na przykład meble – stawka amortyzacji 20%, minimalny okres leasingu wynosi 2 lata). Leasingobiorca może odliczać VAT od rat leasingowych (w przypadku tego rodzaju leasingu VAT płatny jest w ratach i wynosi zawsze 23%). Przedmiot leasingu amortyzowany jest przez leasingodawcę.

Natomiast korzystając z leasingu finansowego, kosztem uzyskania przychodu dla leasingobiorcy jest jedynie część odsetkowa raty leasingowej oraz amortyzacja sprzętu. Leasingobiorca podpisując umowę zobowiązany jest do zapłacenia całego należnego podatku VAT z góry. Leasing ten korzystny jest w przypadku leasingu sprzętów z 8 proc. VAT, ponieważ taki też podatek VAT(8 proc.) ma do zapłaty Leasingobiorca. Jeśli sprzęt z 8 proc. VAT byłby leasingowany w leasingu operacyjnym VAT wynosiłby 23proc.

Zobacz też: Jakie są korzyści z finansowania leasingiem?

REKLAMA

Leasing zwrotny

Ten rodzaj leasingu odnosi się zarówno do leasingu operacyjnego jak i finansowego. Korzystając z niego, przedsiębiorca w pierwszej kolejności odsprzedaje na rzecz firmy leasingowej własny środek trwały, aby następnie podpisać umowę leasingową i na tej podstawie nadal korzystać z tego sprzętu. Tym samym leasingobiorca ma możliwość uwolnienia zamrożonych środków trwałych, aby wykorzystać je na inne cele np. inwestycyjne. Po dokonaniu spłaty kwot przewidzianych w umowie leasingowej, przedsiębiorca ponownie może uzyskać tytuł własności danego sprzętu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Leasing bezpośredni i pośredni

Podziału na leasing bezpośredni oraz pośredni dokonuje się biorąc pod uwagę status podmiotu finansującego. W przypadku leasingu bezpośredniego, stroną finansującą jest producent przedmiotu umowy (np. producent maszyny). Natomiast w leasingu pośrednim finansującym jest wyspecjalizowana firma leasingowa, taka jak EFL. Nabywa ona przedmiot umowy leasingu od producenta po to, aby oddać go do używania korzystającemu na podstawie umowy leasingowej.

Zobacz też: Faktoring – w jaki sposób poprawia płynność finansową?

Leasing denominowany w walucie obcej i leasing złotówkowy

Oba wymienione powyżej rodzaje leasingu opierają się na spłacie zobowiązań w polskiej walucie. Różnica polega jednak na tym, że w leasingu denominowanym w walucie obcej wartość początkowa oraz poszczególne raty leasingowe wyrażone są w tej walucie, jednak spłata następuje w złotówkach.

Leasing konsumencki (prywatny)

Leasing konsumencki to narzędzie finansowania aktywów, dostępne dla osób fizycznych, nie prowadzących działalności gospodarczej. Leasing ten jest nową forma finansowania zakupu, alternatywną wobec zwykłych kredytów. Przede wszystkim charakteryzuje się prostszymi od bankowych procedurami oraz szybszą decyzją o przyznaniu finansów. Leasingodawcy przez cały okres umowy pozostają właścicielami sprzętu, dlatego też stosują prostsze i bardziej przejrzyste procedury udzielenia finansowania. Warto podkreślić, że klient finansuje sprzęt za pośrednictwem doświadczonej firmy leasingowej. Decydując się na skorzystanie z leasingu konsumenckiego, możemy się również spodziewać zmniejszonych oczekiwań co do niezbędnych dokumentów , czy koniecznych zabezpieczeń. Dodatkowo, bezpośrednia współpraca z dostawcami umożliwia negocjowanie atrakcyjnych rabatów dla firm leasingowych, co przekłada się na korzystne warunki cenowe proponowane klientom. Ponadto, leasingodawcy są w stanie dostarczyć klientom pakiety dodatkowych usług związanych z leasingowanym sprzętem, m.in. ubezpieczenia czy pakiety assistance.

Zobacz też: Jakie korzyści daje karta paliwowa?

Ta forma leasingu jest mało popularna w Polsce. Po okresie wzmożonego zainteresowania tym produktem na początku jego wprowadzenia, obecnie obserwuje się powrót do sytuacji wyjściowej – a więc spadek popytu na tę usługę wśród osób fizycznych. Przyczyn osłabienia zainteresowania można doszukiwać się w zapisach prawnych dotyczących leasingu konsumenckiego, barierach mentalnych konsumentów związanych z prawem własności, jak również w ich oczekiwaniach związanych z nową usługą.

Dodatkowo, na rynku leasingu istnieje podział dotyczący rodzaju finansowanego przedmiotu. Wyróżnić można leasing środków ruchomych (m.in. leasing samochodów, maszyn, ale także wyposażenia restauracji czy linii produkcyjnych), leasing nieruchomości oraz leasing używanych środków trwałych (polega na oddaniu w użytkowanie rozmaitych rzeczy używanych: samochodów, maszyn czy komputerów).

Tekst: Krzysztof Tekieli, Menedżer Rynku Samochodów Osobowych i Dostawczych EFL

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA