REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Peugeot 301 1.2 VTI 72KM: największy z najtańszych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Wygodny sedan z przestronnym wnętrzem, pojemnym bagażnikiem, rozsądnym wyposażeniem - takie były założenia przy projektowaniu nowego Peugeota 301. A i było jeszcze jedno – jak najniższa cena. Czy to mogło się udać?

Peugeot 301: nadwozie

Peugeot 301, bliźniaczy model Citroena C-Elysee, produkowany w hiszpańskiej fabryce w Vigo mierzy 4,44 m długości  i 1,46 m wysokości. Rozstawem osi wynoszącym 2652 mm wygrywa nawet z popularnymi sedanami klasy kompakt takimi jak Ford Focus czy Toyota Corolla. Samochodów cechuje się łagodną linią nadwozia oraz rozległymi, zwłaszcza z tyłu, płaszczyznami blachy. Bardzo stonowany projekt karoserii Peugeota 301 sugeruje, że z jednej strony adresowany jest on do szerokiej grupy klientów a z drugiej, że koszty produkcji były skrupulatnie szacowane. Trzeba jednak przyznać, że zachowawcza linia nadwozia zapewne przykuje uwagę osób statecznych i rozsądnych. Nadmierna ekstrawagancja mogła by bowiem istotnie zawęzić grono potencjalnych odbiorców Peugeota 301.

REKLAMA

Zobacz też: Peugeot 301: jakiego wybrać? Poradnik kupującego

Zewnętrzna bryła francuskiego sedana ozdobiona chromowanymi listwami podokiennymi każe sądzić, że auto ma aspiracje do klasy wyższej. Choć cena pojazdu temu przeczy, to tak odbierany jest on przez osoby trzecie. Dopiero zajęcie miejsca w kabinie i dokładna analiza jej wykończenia pozwalają dostrzec, jak dużo trzeba zrobić, aby suma kosztów w tak dużym samochodzie nie przekroczyła bariery 10 tys. Euro.

Peugeot 301: wnętrze

Oświetlenie kabiny ograniczono do jednej żarówki, plastik jaki posłużył do wykończenia deski rozdzielczej jest twardy i niskiej jakości, kolumna kierownicza ma tylko pionową regulację, wskaźniki są bardzo proste (choć czytelne), zagłówki na tylnej kanapie zostały zintegrowane z kanapą co uniemożliwia pasażerom prawidłowo podeprzeć głowę, brakuje regulacji wysokości pasów bezpieczeństwa, przyciski służące sterowaniu szyb powędrowały na tunel środkowy, a osłona przeciw słoneczna kierowcy  nie posiada lusterka ani tym bardziej dodatkowego oświetlenia. Zabrakło też odpowiedniej ilości materiałów wygłuszających zarówno pod maską i przy nadkolach, jaki i w bagażniku. Ten ostatni jest ogromny, ale jego klapa ma duże zawiasy, które głęboko wnikają do niego.

Peugeot 301: przestronność

Trzeba jednak przyznać, że w wersji Allure sam projekt deski rozdzielczej Peugeota 301 z wbudowanym w nią radiem i ekranem do jego obsługi  jest przejrzysty i może się podobać. Dodatkowy wyświetlacz od elektronicznie sterowanej manualnej klimatyzacji dodaje mu nowoczesności. Miejsca w kabinie Peugeota 301 jest naprawdę dużo i nie brakuje go także na tylnej kanapie nawet dla osób o wzroście ponad 1,8m. To rzadkość nawet w autach kompaktowych. Fotel kierowcy można precyzyjnie ustawić, choć na dłuższych trasach nie jest on wystarczająco wygodny. Świetne są przednie reflektory, zakres światła jakie kierują na pobocze jest szeroki i przyznam, że już dawno nocna jazda nie była dla mnie tak komfortowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Peugeot 301: silnik 1.2 VTI 72 KM

Słabiej ocenić muszę za to układ napędowy Peugeota 301. W trakcie wyprzedzania benzynowy silnik 1.2 VTI o mocy 72KM, choć głośno warczy, ma taką samą ochotę do walki jak francuska partyzantka w czasie II Wojny Światowej. Tyle tylko, że w przypadku 301-ki takie zachowanie ma racjonalne argumenty – średnie spalanie na trasie można utrzymać na poziomie 4,3-5,0 l na 100km ( prędkość 90-100 km/h). W mieście zużycie paliwa rośnie do 6,5-7,5 l w zależności od stylu jazdy i obciążenia pojazdu.

Peugeot 301: manualna skrzynia biegów

Najgorszą cechą jaką będę wspominał z jazd Peugeotem 301 to praca jego skrzyni biegów. Drążek zmiany biegów pracuje z wyraźnym luzem, a kierowca ma wrażenie, że użycie zbyt dużej siły wobec niego, zakończy się jego kapitulacją. To ewidentna pięta Achillesowa Peugeota i element do poprawy.

Zobacz też: Test Chevrolet Aveo: z nutką szaleństwa

Peugeot 301: zawieszenie i układ kierowniczy

Zawieszenie i układ kierowniczy to naprawdę ciekawie dostrojone układy. Zawieszenie jest miękkie, ale dzięki temu bardzo dobrze radzi sobie np. wśród leśnych duktów skutecznie tłumiąc wszelkie dołki. Zaleta nieopisana biorąc pod uwagę lokalizację nowo powstających osiedli mieszkaniowych w strefie podmiejskiej Stolicy. Co więcej, gwałtowne szarpnięcie kierownicą w celu wyminięcia przeszkody nie wytrąca pojazdu z równowagi, choć przechył nadwozia jest wyraźnie odczuwalny. Mała średnica zawracania (mniejsza niż w przypadku np. Fiata 500C !!!) pozwala na łatwe manewrowanie na parkingu.

Peugeot 301: układ hamulcowy

Układ hamulcowy Peugeota 301 daje poczucie zaufania. Auto w sposób zdecydowany reaguje nawet na lekkie wciśnięcie środkowego pedału i skutecznie wytraca swoją prędkość. Pod tym względem Peugeot 301 zachowuje się lepiej niż Skoda Rapid czy Chevrolet Aveo  – jego najwięksi klasowi rywale.

Zobacz też: Test Fiat 500C 1.3 Multijet 16V 95KM: modna zabawka?

Peugeot 301: cena i wyposażenie wersji Allure

Główny zamysł projektu o nazwie Peugeot 301 dotyczył stworzenia przestronnego pojazdu za relatywnie niską cenę. Trzeba przyznać, że udało się wykonać powierzone zdanie. Prezentowany egzemplarz, choć dysponuje najsłabszym silnikiem w gamie, posiada najbogatsze wyposażenie (Allure). Ma w zasadzie wszystko co niezbędne do wygodnej podróży – klimatyzację, 4 poduszki powietrzne, system ABS i ESP, skórzaną kierownicę, radio z odtwarzaczem CD, wejściem USB i AUX, pełną elektrykę szyb i lusterek, tempomat, duży podłokietnik, alufelgi. W zasadzie brakuje tylko kurtyn powietrznych. Tak skonfigurowane auto kosztuje 55 tys. zł. Biorąc pod uwagę jego rozmiary i 5 letnią gwarancję jaką zostało ono objęte jest to bardzo rozsądna oferta. Właściwie jedynym rywalem mogącym mu zagrozić jest Chevrolet Aveo. Skoda Rapid, ze względu na cenę może okazać się poza zasięgiem klienta. Poza tym, Peugeota 301 można mieć w swoim garażu nawet wtedy, gdy dysponuje się budżetem mniejszym niż 40 tys. zł.

Podsumowanie

Trzeba przyznać, że Peugeot stworzył naprawdę duży i pakowny samochód za rozsądne pieniądze. Oszczędności jakie poczynił francuski koncern przy jego projektowaniu, widać w wielu aspektach, ale sumaryczny obraz tego co oferuje Peugeot 301 jest pozytywny. To ciekawa oferta zarówno dla rodzin, które docenią przestronność kabiny pasażerskiej i 506-litrowego bagażnika jak i dla taksówkarzy. Wygodę podnosi komfortowe zestrojone zawieszenie, małą średnica zawracania i świetna widoczność, także po zmroku. Szkoda tylko, że nie popracowano bardziej nad skrzynią biegów. Entuzjaści zamiejskich podróży powinni zwrócić uwagę na silnik diesla, bowiem jednostka 1.2 VTI sprawdzi się tylko w mieście. 5-letnia gwarancja zamyka obszerny koszyk zalet jakim dysponuje Peugeot 301. A jaki on jest? Rozsądny.

Dane techniczne Peugeot 301 1.2 VTI 72KM Allure

Peugeot 301 1.2 VTI 72KM Allure

Typ silnika

Benzynowy

Pojemność

1199 cm3

Układ cylindrów/zawory

R3/12

Maksymalna moc

72 KM/5500 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

110 Nm/3000 obr./min.

Napęd

Przedni

Skrzynia biegów

5+1

Wymiary (dł./szer./wys.)

444,2/195,3/146,6 cm

Rozstaw osi

265,2 cm

Masa własna

980 kg

Maksymalna ładowność

479 kg

Średnica zawracania

10,9 m

V-max

160 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

14,2 s

Zużycie paliwa*

7,0/5,3/4,3 l

Pojemność bagażnika (rozł. fotel.)

506/1332 (do wys. dachu) l

Cena od

46 300zł Allure (38 100 zł Acces)

*miasto/trasa/cykl mieszany

Peugeot 301 przód
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 las
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 tył
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 tylny reflektor
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 bok
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 polna droga
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 deska rozdzielcza
Peugeot 301 przednie fotele
Kamil Fraszkiewicz
Peugeot 301 zagłówki tylnej kanapy
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA