Test Peugeot 3008 HYbrid4
REKLAMA
REKLAMA
Niech nikogo nie zmyli coraz intensywniejszy trend wprowadzania do ofert sprzedaży samochodów hybrydowych. Tak naprawdę wciąż nie wiadomo, czy hybrydy lub auta elektryczne będą przyszłością motoryzacji. Niemniej na rynku motoryzacyjnym pojawia się coraz więcej ciekawych połączeń. Na przykład od niedawna możemy już w kupić miejskie auto z technologią hybrydową. Tym razem w świecie nowinek technicznych szyku zadał Peugeot wprowadzając do sprzedaży pierwszą hybrydę z silnikiem Diesla. Sprawdziliśmy, jak takie połączenie jest użytkowe w praktyce.
REKLAMA
Zobacz też: Test Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 175 KM
Test Peugeot 3008 HYbrid4 – nadwozie
Z zewnątrz hybrydę Peugeota można rozpoznać przede wszystkim po reflektorach ze światłami do jazdy dziennej wykonanym w technologii LED oraz czarnym wstawkom na zderzaku pod światłami. Z tyłu o tym, że mamy do czynienia z hybrydą informują nas – emblemat oraz spoiler umieszczony nad tylną szybą. Trzeba przyznać, że te kosmetyczne zmiany dodały kontrowersyjnej sylwetce 3008 nieco uroku, choć nie zmieniły dziwnych proporcji nadwozia 3008.
Zobacz też: Test Citroen DS5: samochód zagadka
Test Peugeot 3008 HYbrid4 – wnętrze
Przedział pasażerski 3008 HYbrid4 nie różni się pod względem obszerności od tradycyjnej odmiany modelu. Jakość wykończenia wnętrza jest wysoka, podobnie do jakości materiałów użytych do wykończenia przedziału pasażerskiego i konstrukcji kokpitu. Fotele kierowcy i pasażera są bardzo wygodne – nie są zbyt miękkie i mają odpowiedni profil, a także wystarczająco obszerne siedziska.
Design i rozplanowanie tablicy przyrządów sprzyjają wygodnej obsłudze. Smaczkami informującymi o tym, że jedziemy nietypową odmianą Peugeota 3008 są wskaźnik wykorzystywania mocy (zamiast obrotomierza) oraz nietuzinkowa dźwignia automatycznej skrzyni biegów.
Bagażnik hybrydowego Peugeota ma objętość 420 l.
Zobacz też: Nowa Kia Carens 1.7 CRDi 136 KM – wrażenia z jazdy
Test Peugeot 3008 HYbrid4 – napęd/układ jezdny
Hybrydowy napęd Peugeota 3008 HYbrid4 składa się z silnika diesla o pojemności 2 l rozwijającego moc maksymalną 163 KM przy 3850 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 300 Nm przy 1750 obr./min. oraz z silnika elektrycznego rozwijającego moc maksymalną 37 KM przy 2000 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 200 Nm w przedziale od 800 do 1290 obr./min. Masa własna Hybrydy to 1735 kg.
Taki zestaw napędowy rozpędza to ciężkie auto od 0 do 100 km/h w 8,5 s, a maksymalna prędkość do jakiej może napędzić HYbrid4 to 191 km/h.
Jednak mimo obiecujących osiągów kierowcy ze sportową żyłką mogą poczuć się zawiedzeni po kontakcie Z 3008 HYbrid4. Układ napędowy może pracować w czterech trybach Auto, Sport, 4WD i całkowicie elektryczny ZEV. Żeby skorzystać z dobrodziejstwa ostatniego tryby i przemieszczać się tylko dzięki napędowi elektrycznemu musimy wykazać się cierpliwością i dać szansę naładować się akumulatorom. Niestety napęd elektryczny starcza tylko na chwilę jazdy. Peugeot jest najbardziej żwawy pracując w trybie Sport. Faktycznie, wtedy po wciśnięciu pedału gazu do oporu daje się wyczuć nagły i jednostajny przyrost dynamiki. Niestety zabawę psuje trochę zbyt wolno działająca przekładnia z automatycznym sprzęgłem oraz zbyt lekko działający układ kierowniczy.
Poza tym sportowej jeździe Peugeotem nie służy rozkład mas i ciężar konstrukcji. Auto gorzej od tradycyjnej odmiany Peugeota 3008 znosi szybka jazdę po łukach, ma większą tendencję do podsterowności i potrzebuje dłuższego dystansu do zahamowania.
Przez dużą masę i zastosowanie siedemnastocalowych obręczy z oponami o niskim profilu 3008 HYbrid4 w sposób wyraźnie mniej komfortowy niż pozostałe wersje modelu tłumi nierówności nawierzchni.
Za to wiedzie prym w zużyciu paliwa. I choć nie jest ono tak niskie jak podaje producent, to zwłaszcza biorąc pod uwagę rozmiary samochodu jest imponujące. W ruchu miejskim Peugeot 3008 HYbrid4 zużywał średnio trochę powyżej 5 l/100 km. Z kolei podczas jazdy w trasie z prędkością około 100 km/h zużycie paliwa malało do wartości 4,5 l/100 km. Poruszając się z prędkościami autostradowymi trzeba się liczyć ze zużyciem paliwa rzędu 7-7,5 l/100 km. Nieźle.
Zobacz też: Test Honda Accord 2,4 Type-S Executive: sedan z charakterem
Test Peugeot 3008 HYbrid4 – podsumowanie
Peugeot 3008 HYbrid4 występuje tylko w jednej wersji wyposażeniowej i kosztuje 140 900 zł. To sporo, nawet biorąc pod uwagę bardzo bogate wyposażenie standardowe, które obejmuje nawet head up display wyświetlający w formie hologramu na przedniej szybie przed kierowcą informacje m.in. o aktualnej prędkości jazdy. Tak naprawdę jednymi opcjami pozostałymi do dokupienia w tej odmianie Peugeota są większe obręcze kół, lakier metalizowany, okno dachowe panoramiczne lub pakiet obejmujący skórzaną tapicerkę lub inny obejmujący odtwarzacz DVD z wyświetlaczami. Reszta jest w cenie.
Pionierzy nigdy nie mają łatwo. Zabójcza cena pewnie skłoni potencjalnych nabywców do zakupu bardziej tradycyjnych odmian modelu. Niemniej HYbrid4 broni się naprawdę niskim spalaniem i bardzo praktycznym wnętrzem z dużym bagażnikiem. Paradoksalnie, mimo że potrafi żwawo wyrwać do przodu przypadnie do gustu kierowcom o spokojniejszej naturze. Tych lubiących dynamiczną jazdę na dłuższą metę może zirytować.
Zobacz też: Test Mitsubishi Outlander 2.0 MIVEC 4WD CVT
Peugeot 3008 HYbrid4 – dane techniczne
Peugeot 3008 HYbrid4 | |
Typ silnika | turbodiesel |
Pojemność | 1997 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16V |
Maksymalna moc | 163 KM/3850 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 300 Nm/1750 obr./min. |
Silnik elektryczny: | |
Maksymalna moc | 37 KM/2000-7500 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 200 Nm/800-1290 obr./min. |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut. 6-bieg. |
Pojemność bagażnika | 420 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 436,5/183,7/163,9 cm |
Rozstaw osi | 261,3 cm |
V-max | 191 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s |
Zużycie paliwa* | 3,7/3,9/3,8 l/100 km |
Cena | 140 900 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.