REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Monitoring uchroni auto firmowe przed złodziejem?

Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Halszka Gwiżdż
Tomasz Czarnecki
Monitoring auta firmowego sposobem na złodzieja?
Monitoring auta firmowego sposobem na złodzieja?

REKLAMA

REKLAMA

Monitoring GPS jest przez niektórych fleet managerów lubiany ze względu na większą szansę na odzyskanie auta po kradzieży.

Według danych polskiej policji, w 2010 roku ukradziono ponad 16 000 aut. Dużo? To „tylko” przeciętnie około 44 pojazdy dziennie. Ale i tak mniej niż w 2009 roku, o 4,8%. A teraz nieco bardziej optymistycznie: w 22,4% przypadkach ustalono podejrzanych. Danych o liczbie skazanych i odzyskanych samochodów - brak. Najczęściej ofiarą złodziei padał Volkswagen Passat oraz między innymi Volkswagen Golf, Polo, SEAT Leon i Ibiza, Audi A4, A6, 80, Škoda Octavia, Toyota Corolla, Honda Civic, a nawet Fiat 126p. Żeby zakończyć te statystyczne dywagacje - pojazdy znikały z ulicy, drogi (7495 aut), parkingów (6785), parkingów przy centrach handlowych i w ich okolicach (224), garaży (181), sprzed domów jedno lub wielorodzinnych (122), stacji paliw (50), itd.

REKLAMA

REKLAMA

Blokada nie pomoże

Zdaniem dystrybutorów systemów GPS, monitoring jest skutecznym sposobem zabezpieczenia pojazdów. - Umożliwia ochronę przed kradzieżą samochodu oraz czynnikami generującymi ogromne koszty dla firm jakimi są np. kradzież paliwa czy ładunku. Nowoczesne systemy mogą na bieżąco śledzić ruchy auta: jak szybko jedzie, gdzie się znajduje, stan paliwa, czy włączona jest stacyjka lub czy drzwi są otwarte. Informują także przez SMS, o przekroczeniu granic określonego rejonu, przekroczeniu prędkości, czy innych określonych przez właściciela zdarzeniach. System monitoringu można dostosować do indywidualnych potrzeb klienta, jak choćby podłączenie dodatkowych czujników i układów sterowania - mówi Ryszard Grzankowski z firmy IRGATrans.

Robert Rozesłaniec, prezes AutoGuardu, twierdzi, że immobiliser czy auto alarm nie są już przeszkodą dla złodzieja - Metody typowo mechaniczne w postaci różnego rodzaju blokad to również iluzja. Moim zdaniem najwyższą skutecznością w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa - co uzyskało aprobatę towarzystw ubezpieczeniowych - posiadają urządzenia do monitoringu satelitarnego pojazdów - mówi Rozesłaniec.

Zobacz też: Czy możemy ubezpieczyć mienie pozostawione w aucie flotowym?

REKLAMA

Firma Remes swego czasie zainstalowała w swoich pojazdach GPS-y, w związku z powtarzającymi się kradzieżami Mercedesów. Efekt? Kradzieże ustały. W ramach ochrony przeciwkradzieżowej opartej na technologii GPS, w samochodzie jest montowane specjalne urządzenie, powiązane z liniami układu blokującego pojazd. - Urządzenie może być podłączone do fabrycznego lub niefabrycznego alarmu zainstalowanego w aucie. Każdorazowe naruszenie jednej z linii skutkuje automatycznym przesłaniem sygnału alarmowego do naszego Centrum Monitorowania. Komunikat zawiera szczegółowe informacje, na temat rodzaju alarmu, dokładnej pozycji pojazdu, kierunku oraz prędkości jazdy. W przypadku potwierdzenia kradzieży przez właściciela, natychmiast dochodzi do wcielenia procedur alarmowych. Zaginiony samochód jest lokalizowany, a informacje są przekazywane na bieżąco policji lub jednostce interwencyjnej Spośród skradzionych samochodów udaje się odnaleźć ponad 90% pojazdów - zachwala prezes AutoGuardu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zimne rozliczanie

Nieco inaczej sytuacje widzi Wojciech Jakubowski, członek Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych. - Systemy GPS traktowane są często jako narzędzia, które będą zapobiegały kradzieżom pojazdów. Oczywiście, w zależności od konfiguracji danego urządzenia, pomagają w ochronie mienia, jednak nie należy mylić ich z systemami antykradzieżowymi. Mają one wspomagać zarządzanie flotą oraz zapobiegać patologiom związanym z eksploatacją pojazdu. Ich zastosowanie jest "zimnym" i bezstronnym sposobem rozliczeń pracowników za ewentualne nadużycia i jazdy prywatne.

W praktyce coraz częściej skorelowanie GPS-u z systemami do monitorowania flot wykorzystywane jest do zlokalizowania skradzionych pojazdów. - Osobiście jednak nie przeceniałbym tej roli z dwóch powodów. Systemy firmowe GPS mają pewne ograniczenia, takie jak choćby możliwości monitoringu przez flotowca w czasie godzin pracy, a nie całą dobę. Kradnący auto doskonale zdaje sobie sprawę z funkcjonowania takich urządzeń i jeżeli reakcja  nie nastąpi błyskawicznie, urządzenie GPS jest niezwłocznie przez niego demontowane lub uszkadzane, aby uniemożliwić lokalizację - dodaje Jakubowski.

Przedstawicielom pomoże

Auto Świat niedawno przeprowadzał analizę systemu antykradzieżowych. Zdaniem dziennikarzy, wprawny złodziej przeszkodzi w działaniu GPS-a lub go uszkodzi w czasie do 30 sekund. - Wyposażając samochody flotowe w system monitoringu GPS  najczęściej decydujemy się na opcję ochrony mienia: pojazdu lub maszyny - mówi Tomasz Możdżyński, Perfekt Flota, członek SKFS.

Zobacz też: Zasady stosowania systemów do monitoringu pojazdów osobowych

I zaraz dodaje: - Nie należy jednak traktować tego narzędzia jako rozwiązania, które zapobiega kradzieżom. Służy ono przecież do odnalezienia samochodu. Połączenie GPS-u z systemami monitoringu dostępnymi na rynku i uruchomienie funkcji poszukiwania umożliwia zlokalizowanie miejsca, gdzie jest auto, a w wielu przypadkach nawet zdalnie unieruchomi pojazd. Pełne zastosowanie GPS ma dla przedstawicieli firm, dla któtych ważne jest miejsce spotkania, termin złożenia zamówienia, czas realizacji dostawy, a nawet droga jaką będzie jechał dostawca towaru. Niezbędną rolę odgrywa jednak dokładne wcześniejsze zaplanowanie naszych potrzeb.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA