REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Monitoring uchroni auto firmowe przed złodziejem?

 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Halszka Gwiżdż
Tomasz Czarnecki
Monitoring auta firmowego sposobem na złodzieja?
Monitoring auta firmowego sposobem na złodzieja?

REKLAMA

REKLAMA

Monitoring GPS jest przez niektórych fleet managerów lubiany ze względu na większą szansę na odzyskanie auta po kradzieży.

Według danych polskiej policji, w 2010 roku ukradziono ponad 16 000 aut. Dużo? To „tylko” przeciętnie około 44 pojazdy dziennie. Ale i tak mniej niż w 2009 roku, o 4,8%. A teraz nieco bardziej optymistycznie: w 22,4% przypadkach ustalono podejrzanych. Danych o liczbie skazanych i odzyskanych samochodów - brak. Najczęściej ofiarą złodziei padał Volkswagen Passat oraz między innymi Volkswagen Golf, Polo, SEAT Leon i Ibiza, Audi A4, A6, 80, Škoda Octavia, Toyota Corolla, Honda Civic, a nawet Fiat 126p. Żeby zakończyć te statystyczne dywagacje - pojazdy znikały z ulicy, drogi (7495 aut), parkingów (6785), parkingów przy centrach handlowych i w ich okolicach (224), garaży (181), sprzed domów jedno lub wielorodzinnych (122), stacji paliw (50), itd.

REKLAMA

Blokada nie pomoże

REKLAMA

Zdaniem dystrybutorów systemów GPS, monitoring jest skutecznym sposobem zabezpieczenia pojazdów. - Umożliwia ochronę przed kradzieżą samochodu oraz czynnikami generującymi ogromne koszty dla firm jakimi są np. kradzież paliwa czy ładunku. Nowoczesne systemy mogą na bieżąco śledzić ruchy auta: jak szybko jedzie, gdzie się znajduje, stan paliwa, czy włączona jest stacyjka lub czy drzwi są otwarte. Informują także przez SMS, o przekroczeniu granic określonego rejonu, przekroczeniu prędkości, czy innych określonych przez właściciela zdarzeniach. System monitoringu można dostosować do indywidualnych potrzeb klienta, jak choćby podłączenie dodatkowych czujników i układów sterowania - mówi Ryszard Grzankowski z firmy IRGATrans.

Robert Rozesłaniec, prezes AutoGuardu, twierdzi, że immobiliser czy auto alarm nie są już przeszkodą dla złodzieja - Metody typowo mechaniczne w postaci różnego rodzaju blokad to również iluzja. Moim zdaniem najwyższą skutecznością w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa - co uzyskało aprobatę towarzystw ubezpieczeniowych - posiadają urządzenia do monitoringu satelitarnego pojazdów - mówi Rozesłaniec.

Zobacz też: Czy możemy ubezpieczyć mienie pozostawione w aucie flotowym?

Firma Remes swego czasie zainstalowała w swoich pojazdach GPS-y, w związku z powtarzającymi się kradzieżami Mercedesów. Efekt? Kradzieże ustały. W ramach ochrony przeciwkradzieżowej opartej na technologii GPS, w samochodzie jest montowane specjalne urządzenie, powiązane z liniami układu blokującego pojazd. - Urządzenie może być podłączone do fabrycznego lub niefabrycznego alarmu zainstalowanego w aucie. Każdorazowe naruszenie jednej z linii skutkuje automatycznym przesłaniem sygnału alarmowego do naszego Centrum Monitorowania. Komunikat zawiera szczegółowe informacje, na temat rodzaju alarmu, dokładnej pozycji pojazdu, kierunku oraz prędkości jazdy. W przypadku potwierdzenia kradzieży przez właściciela, natychmiast dochodzi do wcielenia procedur alarmowych. Zaginiony samochód jest lokalizowany, a informacje są przekazywane na bieżąco policji lub jednostce interwencyjnej Spośród skradzionych samochodów udaje się odnaleźć ponad 90% pojazdów - zachwala prezes AutoGuardu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zimne rozliczanie

REKLAMA

Nieco inaczej sytuacje widzi Wojciech Jakubowski, członek Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych. - Systemy GPS traktowane są często jako narzędzia, które będą zapobiegały kradzieżom pojazdów. Oczywiście, w zależności od konfiguracji danego urządzenia, pomagają w ochronie mienia, jednak nie należy mylić ich z systemami antykradzieżowymi. Mają one wspomagać zarządzanie flotą oraz zapobiegać patologiom związanym z eksploatacją pojazdu. Ich zastosowanie jest "zimnym" i bezstronnym sposobem rozliczeń pracowników za ewentualne nadużycia i jazdy prywatne.

W praktyce coraz częściej skorelowanie GPS-u z systemami do monitorowania flot wykorzystywane jest do zlokalizowania skradzionych pojazdów. - Osobiście jednak nie przeceniałbym tej roli z dwóch powodów. Systemy firmowe GPS mają pewne ograniczenia, takie jak choćby możliwości monitoringu przez flotowca w czasie godzin pracy, a nie całą dobę. Kradnący auto doskonale zdaje sobie sprawę z funkcjonowania takich urządzeń i jeżeli reakcja  nie nastąpi błyskawicznie, urządzenie GPS jest niezwłocznie przez niego demontowane lub uszkadzane, aby uniemożliwić lokalizację - dodaje Jakubowski.

Przedstawicielom pomoże

Auto Świat niedawno przeprowadzał analizę systemu antykradzieżowych. Zdaniem dziennikarzy, wprawny złodziej przeszkodzi w działaniu GPS-a lub go uszkodzi w czasie do 30 sekund. - Wyposażając samochody flotowe w system monitoringu GPS  najczęściej decydujemy się na opcję ochrony mienia: pojazdu lub maszyny - mówi Tomasz Możdżyński, Perfekt Flota, członek SKFS.

Zobacz też: Zasady stosowania systemów do monitoringu pojazdów osobowych

I zaraz dodaje: - Nie należy jednak traktować tego narzędzia jako rozwiązania, które zapobiega kradzieżom. Służy ono przecież do odnalezienia samochodu. Połączenie GPS-u z systemami monitoringu dostępnymi na rynku i uruchomienie funkcji poszukiwania umożliwia zlokalizowanie miejsca, gdzie jest auto, a w wielu przypadkach nawet zdalnie unieruchomi pojazd. Pełne zastosowanie GPS ma dla przedstawicieli firm, dla któtych ważne jest miejsce spotkania, termin złożenia zamówienia, czas realizacji dostawy, a nawet droga jaką będzie jechał dostawca towaru. Niezbędną rolę odgrywa jednak dokładne wcześniejsze zaplanowanie naszych potrzeb.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA