REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia motoryzacji: 60 lat napędów 4x4 Toyoty

Jakub Tujaka
60 lat 4x4 Toyoty Fot. Toyota
60 lat 4x4 Toyoty Fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy samochód terenowy Toyoty z napędem na 4 koła został zaprezentowany w 1951 roku w Japonii, obecnie mija 60 lat od tego wydarzenia. W tym czasie Toyoty z napędem 4x4 zagościły na ponad 170 rynkach świata.

Początki przygody Toyoty z samochodami terenowymi sięgają drugiej wojny światowej, kiedy Japończycy pracowali nad własną konstrukcją lekkiego samochodu terenowego. Dzięki tym doświadczeniom z lat ’40, niecałą dekadę później (1951) zadebiutował pierwszy oficjalny pojazd Toyoty z napędem na cztery koła – model BJ.

REKLAMA

REKLAMA

Za źródło napędu posłużył benzynowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności 3.4l (82 KM) rodem z czterotonowego pojazdu ciężarowego. Dzięki ciężarowym korzeniom, zawieszenie pierwszej terenówki Toyoty było miękkie i komfortowe, przez co samochodem podróżowało się zaskakująco wygodnie. Model niemal od razu odniósł sukces rynkowy, do czego przyczyniło się przede wszystkim duże zamówienie pojazdów od japońskiej policji.

W połowie lat ’50, w czasie wzmożonego popytu na samochody terenowe, Toyota podjęła decyzję o kontynuacji prac nad sekcją pojazdów z napędem 4x4. Wtedy też przyjęto strategię rozwoju sekcji pojazdów terenowych o nazwie „Land Cruiser”, a sam model terenowy zaczął być promowany jako wizytówka możliwości firmy. Wkrótce pojawiły się wersje oznaczone nazwą J2, oraz ruszyła sprzedaż Land Cruisera na rynku amerykańskim.

Zobacz również: Test Toyota Land Cruiser: brontozaur na antypodach

REKLAMA

Przełomem był rok 1960, kiedy zadebiutowała wersja J40. Obecnie model ten uchodzi za klasykę Land Cruisera, a dzięki stosunkowo długiemu okresowi produkcji (24 lata), nadal można spotkać wiele egzemplarzy w świetnym stanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Czterdziestka” ustanowiła podwaliny do szybkiego rozwoju marki Land Cruiser na wielu rynkach. Był to samochód o prostej, niezawodnej konstrukcji, z dołączanym napędem na przednią oś. Na przestrzeni lat dostępne były wersje z krótkim, średnim i długim rozstawem osi, oraz różnymi rodzajami nadwozia. W 1974 pod maskę serii „40” trafił silnik Diesla o pojemności 3.0l. Było to epokowe wydarzenie, dzięki któremu na rynku japońskim samochód został sklasyfikowany jako „kompaktowy” i trafił do niższej grupy opodatkowania rejestracyjnego. Od tego czasu gwałtownie wzrosła popularność Land Cruiserów z silnikami wysokoprężnymi.

Kolejne lata przyniosły wyodrębnienie się trzech gałęzi marki Land Cruiser. Pierwszą grupę, nazwaną Heavy Duty, stanowią bezpośredni kontynuatorzy modeli BJ i J40 – samochody o przeznaczeniu roboczym, konstruowane przede wszystkim pod kątem zastosowań praktycznych do pracy w terenie. Do tej grupy pojazdów zaliczane są niektóre modele serii J70, produkowanej od 1984 roku do dziś (trzy długości, różne rodzaje nadwozi, w tym pick-up).

Linia Heavy Duty Land Cruisera: BJ (1951), J2 (1955), J40 (1960), J7 (1984)

Drugą grupę o nazwie Light Duty utworzyły samochody skierowane do szerszej grupy odbiorców, nastawionych na korzystanie z auta terenowego w bardziej rekreacyjny sposób. Dlatego też modele z tej linii były zdecydowanie bardziej komfortowe i lepiej wyposażone, nadal oferując pełne możliwości pracy w terenie. Do tej linii zaliczane są modele J70 (1985-1996: trzy długości, nadwozie tylko 5-drzwiowe), J90 (1996-2003), J12 (2002-2010), oraz oferowana obecnie w polskich salonach seria J15 (nazwa handlowa Land Cruiser 150).

Linia Light Duty Land Cruisera: J7 (1985), J9 (1996), J12 (2002), i obecny J15 (2009)

Zobacz również: Toyota Land Cruiser: jaką wybrać? Poradnik

W 1966 roku, wraz z debiutem modelu J55, powstała także trzecia gałąź rozwoju Land Cruisera, tzw. Station Wagon. Były to pojazdy o największych rozmiarach, najpotężniejszych silnikach i luksusowym wyposażeniu, służące do jak najbardziej komfortowych podróży, również w terenie. Do tej linii zaliczane są modele J55 (1966-1979), J6 (1980-1989, „terenowy autobus”), J8 (1988-1998, po raz pierwszy w Land Cruiserze stały napęd na 4 koła), J10 (1998-2008), oraz oferowana obecnie w polskich salonach seria J20 (nazwa handlowa Land Cruiser V8).

Linia Station Wagon: J55 (1966), J6 (1980), J8 (1988), J10 (1998) i obecny J20 (2008)

Cechą wspólną wszystkich linii Land Cruisera – mimo różnych rodzajów konstrukcji i zastosowań – są duże możliwości napędu 4x4 i dzielność w terenie. Od początku swojej historii do dziś Land Cruisery to pojazdy o konstrukcji ramowej, co wyróżnia je na rynku samochodów 4x4.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA