REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia motoryzacji: 60 lat napędów 4x4 Toyoty

Jakub Tujaka
60 lat 4x4 Toyoty Fot. Toyota
60 lat 4x4 Toyoty Fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy samochód terenowy Toyoty z napędem na 4 koła został zaprezentowany w 1951 roku w Japonii, obecnie mija 60 lat od tego wydarzenia. W tym czasie Toyoty z napędem 4x4 zagościły na ponad 170 rynkach świata.

Początki przygody Toyoty z samochodami terenowymi sięgają drugiej wojny światowej, kiedy Japończycy pracowali nad własną konstrukcją lekkiego samochodu terenowego. Dzięki tym doświadczeniom z lat ’40, niecałą dekadę później (1951) zadebiutował pierwszy oficjalny pojazd Toyoty z napędem na cztery koła – model BJ.

REKLAMA

REKLAMA

Za źródło napędu posłużył benzynowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności 3.4l (82 KM) rodem z czterotonowego pojazdu ciężarowego. Dzięki ciężarowym korzeniom, zawieszenie pierwszej terenówki Toyoty było miękkie i komfortowe, przez co samochodem podróżowało się zaskakująco wygodnie. Model niemal od razu odniósł sukces rynkowy, do czego przyczyniło się przede wszystkim duże zamówienie pojazdów od japońskiej policji.

W połowie lat ’50, w czasie wzmożonego popytu na samochody terenowe, Toyota podjęła decyzję o kontynuacji prac nad sekcją pojazdów z napędem 4x4. Wtedy też przyjęto strategię rozwoju sekcji pojazdów terenowych o nazwie „Land Cruiser”, a sam model terenowy zaczął być promowany jako wizytówka możliwości firmy. Wkrótce pojawiły się wersje oznaczone nazwą J2, oraz ruszyła sprzedaż Land Cruisera na rynku amerykańskim.

Zobacz również: Test Toyota Land Cruiser: brontozaur na antypodach

REKLAMA

Przełomem był rok 1960, kiedy zadebiutowała wersja J40. Obecnie model ten uchodzi za klasykę Land Cruisera, a dzięki stosunkowo długiemu okresowi produkcji (24 lata), nadal można spotkać wiele egzemplarzy w świetnym stanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Czterdziestka” ustanowiła podwaliny do szybkiego rozwoju marki Land Cruiser na wielu rynkach. Był to samochód o prostej, niezawodnej konstrukcji, z dołączanym napędem na przednią oś. Na przestrzeni lat dostępne były wersje z krótkim, średnim i długim rozstawem osi, oraz różnymi rodzajami nadwozia. W 1974 pod maskę serii „40” trafił silnik Diesla o pojemności 3.0l. Było to epokowe wydarzenie, dzięki któremu na rynku japońskim samochód został sklasyfikowany jako „kompaktowy” i trafił do niższej grupy opodatkowania rejestracyjnego. Od tego czasu gwałtownie wzrosła popularność Land Cruiserów z silnikami wysokoprężnymi.

Kolejne lata przyniosły wyodrębnienie się trzech gałęzi marki Land Cruiser. Pierwszą grupę, nazwaną Heavy Duty, stanowią bezpośredni kontynuatorzy modeli BJ i J40 – samochody o przeznaczeniu roboczym, konstruowane przede wszystkim pod kątem zastosowań praktycznych do pracy w terenie. Do tej grupy pojazdów zaliczane są niektóre modele serii J70, produkowanej od 1984 roku do dziś (trzy długości, różne rodzaje nadwozi, w tym pick-up).

Linia Heavy Duty Land Cruisera: BJ (1951), J2 (1955), J40 (1960), J7 (1984)

Drugą grupę o nazwie Light Duty utworzyły samochody skierowane do szerszej grupy odbiorców, nastawionych na korzystanie z auta terenowego w bardziej rekreacyjny sposób. Dlatego też modele z tej linii były zdecydowanie bardziej komfortowe i lepiej wyposażone, nadal oferując pełne możliwości pracy w terenie. Do tej linii zaliczane są modele J70 (1985-1996: trzy długości, nadwozie tylko 5-drzwiowe), J90 (1996-2003), J12 (2002-2010), oraz oferowana obecnie w polskich salonach seria J15 (nazwa handlowa Land Cruiser 150).

Linia Light Duty Land Cruisera: J7 (1985), J9 (1996), J12 (2002), i obecny J15 (2009)

Zobacz również: Toyota Land Cruiser: jaką wybrać? Poradnik

W 1966 roku, wraz z debiutem modelu J55, powstała także trzecia gałąź rozwoju Land Cruisera, tzw. Station Wagon. Były to pojazdy o największych rozmiarach, najpotężniejszych silnikach i luksusowym wyposażeniu, służące do jak najbardziej komfortowych podróży, również w terenie. Do tej linii zaliczane są modele J55 (1966-1979), J6 (1980-1989, „terenowy autobus”), J8 (1988-1998, po raz pierwszy w Land Cruiserze stały napęd na 4 koła), J10 (1998-2008), oraz oferowana obecnie w polskich salonach seria J20 (nazwa handlowa Land Cruiser V8).

Linia Station Wagon: J55 (1966), J6 (1980), J8 (1988), J10 (1998) i obecny J20 (2008)

Cechą wspólną wszystkich linii Land Cruisera – mimo różnych rodzajów konstrukcji i zastosowań – są duże możliwości napędu 4x4 i dzielność w terenie. Od początku swojej historii do dziś Land Cruisery to pojazdy o konstrukcji ramowej, co wyróżnia je na rynku samochodów 4x4.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA