Historia motoryzacji: 60 lat napędów 4x4 Toyoty

REKLAMA
REKLAMA
Początki przygody Toyoty z samochodami terenowymi sięgają drugiej wojny światowej, kiedy Japończycy pracowali nad własną konstrukcją lekkiego samochodu terenowego. Dzięki tym doświadczeniom z lat ’40, niecałą dekadę później (1951) zadebiutował pierwszy oficjalny pojazd Toyoty z napędem na cztery koła – model BJ.
REKLAMA
REKLAMA
Za źródło napędu posłużył benzynowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności 3.4l (82 KM) rodem z czterotonowego pojazdu ciężarowego. Dzięki ciężarowym korzeniom, zawieszenie pierwszej terenówki Toyoty było miękkie i komfortowe, przez co samochodem podróżowało się zaskakująco wygodnie. Model niemal od razu odniósł sukces rynkowy, do czego przyczyniło się przede wszystkim duże zamówienie pojazdów od japońskiej policji.
W połowie lat ’50, w czasie wzmożonego popytu na samochody terenowe, Toyota podjęła decyzję o kontynuacji prac nad sekcją pojazdów z napędem 4x4. Wtedy też przyjęto strategię rozwoju sekcji pojazdów terenowych o nazwie „Land Cruiser”, a sam model terenowy zaczął być promowany jako wizytówka możliwości firmy. Wkrótce pojawiły się wersje oznaczone nazwą J2, oraz ruszyła sprzedaż Land Cruisera na rynku amerykańskim.
Zobacz również: Test Toyota Land Cruiser: brontozaur na antypodach
Przełomem był rok 1960, kiedy zadebiutowała wersja J40. Obecnie model ten uchodzi za klasykę Land Cruisera, a dzięki stosunkowo długiemu okresowi produkcji (24 lata), nadal można spotkać wiele egzemplarzy w świetnym stanie.
REKLAMA
„Czterdziestka” ustanowiła podwaliny do szybkiego rozwoju marki Land Cruiser na wielu rynkach. Był to samochód o prostej, niezawodnej konstrukcji, z dołączanym napędem na przednią oś. Na przestrzeni lat dostępne były wersje z krótkim, średnim i długim rozstawem osi, oraz różnymi rodzajami nadwozia. W 1974 pod maskę serii „40” trafił silnik Diesla o pojemności 3.0l. Było to epokowe wydarzenie, dzięki któremu na rynku japońskim samochód został sklasyfikowany jako „kompaktowy” i trafił do niższej grupy opodatkowania rejestracyjnego. Od tego czasu gwałtownie wzrosła popularność Land Cruiserów z silnikami wysokoprężnymi.
Kolejne lata przyniosły wyodrębnienie się trzech gałęzi marki Land Cruiser. Pierwszą grupę, nazwaną Heavy Duty, stanowią bezpośredni kontynuatorzy modeli BJ i J40 – samochody o przeznaczeniu roboczym, konstruowane przede wszystkim pod kątem zastosowań praktycznych do pracy w terenie. Do tej grupy pojazdów zaliczane są niektóre modele serii J70, produkowanej od 1984 roku do dziś (trzy długości, różne rodzaje nadwozi, w tym pick-up).
Linia Heavy Duty Land Cruisera: BJ (1951), J2 (1955), J40 (1960), J7 (1984)
Drugą grupę o nazwie Light Duty utworzyły samochody skierowane do szerszej grupy odbiorców, nastawionych na korzystanie z auta terenowego w bardziej rekreacyjny sposób. Dlatego też modele z tej linii były zdecydowanie bardziej komfortowe i lepiej wyposażone, nadal oferując pełne możliwości pracy w terenie. Do tej linii zaliczane są modele J70 (1985-1996: trzy długości, nadwozie tylko 5-drzwiowe), J90 (1996-2003), J12 (2002-2010), oraz oferowana obecnie w polskich salonach seria J15 (nazwa handlowa Land Cruiser 150).
Linia Light Duty Land Cruisera: J7 (1985), J9 (1996), J12 (2002), i obecny J15 (2009)
Zobacz również: Toyota Land Cruiser: jaką wybrać? Poradnik
W 1966 roku, wraz z debiutem modelu J55, powstała także trzecia gałąź rozwoju Land Cruisera, tzw. Station Wagon. Były to pojazdy o największych rozmiarach, najpotężniejszych silnikach i luksusowym wyposażeniu, służące do jak najbardziej komfortowych podróży, również w terenie. Do tej linii zaliczane są modele J55 (1966-1979), J6 (1980-1989, „terenowy autobus”), J8 (1988-1998, po raz pierwszy w Land Cruiserze stały napęd na 4 koła), J10 (1998-2008), oraz oferowana obecnie w polskich salonach seria J20 (nazwa handlowa Land Cruiser V8).
Linia Station Wagon: J55 (1966), J6 (1980), J8 (1988), J10 (1998) i obecny J20 (2008)
Cechą wspólną wszystkich linii Land Cruisera – mimo różnych rodzajów konstrukcji i zastosowań – są duże możliwości napędu 4x4 i dzielność w terenie. Od początku swojej historii do dziś Land Cruisery to pojazdy o konstrukcji ramowej, co wyróżnia je na rynku samochodów 4x4.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA