REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda 6 Sport: dyskretna, elegancka... i łagodna dla portfela

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kalinowski Marcin

REKLAMA

REKLAMA

Mazda 6 nie jest najszybszym autem w klasie średniej. Nie jest też na pewno najbardziej ekskluzywna. Poza wyglądem jej zalety wcale nie są widoczne na pierwszy rzut oka, jednak po chwili okazuje się, że ma ich całe mnóstwo.

Mazda 6 pojawiła się w sprzedaży w 2002 roku. Auto zastąpiło udany model 626 jako sedan klasy średniej. Zadanie nie było łatwe, bowiem 626-tka bardzo dobrze sprzedawała się już od 1978 roku. 6-tka została jednak bardzo dobrze przyjęta, przy czym nie bez znaczenia pozostawał fakt, że dość szybko zyskała opinię auta niezawodnego.

REKLAMA

Drugą generację 6-tki pokazano po raz pierwszy publiczności na targach we Frankfurcie w 2007 roku. Druga generacja była dłuższa i szersza od pierwszej, ulepszono zawieszenie i zredukowano poziom hałasu w kabinie. Obecnie auto produkowane jest w kilku fabrykach: w Japonii (Hofu w Hiroszimie), w USA (Flat Rock w stanie Michigan), w Kolumbii (Bogota), a nawet w Chinach i Tajlandii.

Do redakcyjnego testu trafiła najbardziej "sportowa" ze wszystkich 6-tek, czyli wersja Sport ze 180-konnym silnikiem Diesla. To też najdroższa ze wszystkich Mazd 6 dostępnych obecnie w ofercie.

Nadwozie

Mazda 6 wygląda... nieziemsko. Lekko muskularne, opływowe nadwozie, podkreślona linia nadkoli, delikatnie opadająca w dół linia dachu i minimum ostrych kątów. Wygląd auta zresztą mówi sam za siebie, wiele osób kupuje 6-tkę między innymi dla jej wyglądu. Jest niezwykle agresywna i jednocześnie elegancka. Prezentowana na zdjęciach Mazda 6 to model po faceliftingu, który Mazda zafundowała autu w 2010 roku. Zmieniono przedni zderzak i grill, a także przednie lampy (pod osłonami kryją się reflektory adaptacyjne). Bagażnik mieści od 510 do 1702 litrów bagażu (po rozłożeniu foteli).

Zobacz też: Opinie kierowców o Mazda 6

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co ciekawe, model Sport wcale nie różni się tak bardzo stylistycznie od innych aut. Nie ma tu dodatkowego pakietu ospojlerowania, a piękne 18-calowe aluminiowe felgi można dokupić do właściwie każdego innej wersji 6-tki.

Wnętrze i wyposażenie

REKLAMA

Za kierownicą Mazdy 6 człowiek czuje się... niezwykle skoncentrowany. Wnętrze jest bardzo japońskie, okraszone nutką utylitarystycznego minimalizmu, dlatego nic nie rozprasza kierowcy podczas jazdy. Według filozofii projektowania Mazdy, czyli "zoom zoom", auto ma dawać maksymalną przyjemność z jazdy.

Siedząc za kierownicą 6-tki jedyne, co przykuwa naszą uwagę, to klasyczny obrotomierz i prędkościomierz. Reszta przestaje być istotna w momencie, kiedy ruszamy z miejsca. Pomaga fakt, że obsługa najważniejszych elementów wyposażenia jest niezwykle prosta. Radio to kilka dużych przycisków i pokręteł (można nim też sterować z kierownicy), a wentylacja i klimatyzacja to klasyczny już dla aut japońskich układ trzech dużych pokręteł w dolnej części środkowej konsoli. Jest czysto i ergonomicznie.

REKLAMA

Oczywiście nie ma róży bez kolców. Wnętrze Mazdy 6 nie zwraca na siebie zbyt wielkiej uwagi... bo nie jest jakoś wybitnie ładne. Dyskusyjna jest kolorystyka zegarów. Czerwone zegary - ok, ale fioletowo-dyskotekowa obwódka i białe wskazówki już troszkę psują efekt. Podobnie jest z materiałami. Montaż jest pierwsza klasa, jednak wydaje mi się, że w aucie za tę cenę plastiki mogłyby sprawiać nieco lepsze wrażenie, podobnie jak lepsza mogłaby być jakość użytej skóry. Zwłaszcza, jeśli porównamy wnętrze 6-tki z dowolnym autem niemieckim z tego samego segmentu.

Miejsca za kierownicą jest sporo, co jednak nie oznacza, że nie mogłoby być nieco lepiej. Zauważą to jednak dopiero wysocy kierowcy, którzy lepiej czuć będą się za kierownicą np. Hondy Accord, która zapewnia nieco większy zakres regulacji foteli i kierownicy. Skłamałbym mówiąc, że miejsca jest za mało, jednak dość duże auta klasy średniej mogą pozwolić sobie na nieco większą ekstrawagancję w dziedzinie przestrzeni. W drugim rzędzie foteli jest jednak bardzo dobrze, dwie osoby będą podróżować w dużym komforcie, zakładając, że kierowca z przodu nie odsunie sobie fotela "do oporu".

Dalej: napęd i zawieszenie


Napęd i zawieszenie

Pod maską Mazdy 6 Sport znalazł się... silnik Diesla. Wybór jednostki wysokoprężnej jako "tej sportowej" zawsze trochę mnie dziwił. W tym jednak wypadku 2,2-litrowy silnik o mocy 180 koni chowa pewnego dość istotnego asa w rękawie.

Mocy i momentu silnik ma pod dostatkiem. Niestety na osiągach odbija się masa auta, które waży 1570 kg. Dlatego też 400 Nm momentu obrotowego i 180 KM mocy pozwalają na rozpędzanie Mazdy 6 do 218 km/h, a pierwszą setkę osiągamy po 8,7 sekundy. Wynik niezły, ale w porównaniu z konkurencją 6-tka nie wypada rewelacyjnie. Nawet w przypadku nieco szybszej 2,5 litrowej 170-konnej wersji benzynowej. Szybszy jest np. Ford Mondeo (7,5 sekundy do setki w wersji z 240-konnym silnikiem benzynowym), Opel Insignia 2,8 V6 260 KM ma do setki 7,1 sekundy (a nie jest to nawet wersja OPC!). Szybszy jest nawet arcyrywal 6-tki z Japonii, czyli Honda Accord.

Mazda 6-tka chowa jednak w rękawie dwa asy jeśli chodzi o silnik. Po pierwsze, jej najszybsza wersja jest od konkurencji sporo tańsza. Po drugie... szybka jazda 6-tka nie powoduje szybkiego opróżnienia portfela kierowcy. Na trasie 180-konny silnik spala tylko około 6 litrów na sto kilometrów, natomiast w mieście, pomimo szczerych chęci i jazdy zupełnie nie przypominającej ekologiczną, nie udało się przekroczyć progu... 7,5 litra na sto kilometrów. Oszczędność 180-konnego Diesla jest wręcz zdumiewająca, przy czym producent chwali się, że przy ostrożnej jeździe zużycie paliwa może spaść nawet do 6,9 litra na 100 km. Nie widzę z tym żadnego problemu.

Zobacz też: Test Mazda CX-7: Amerykanka w Warszawie

Kolejnym atutem Mazdy 6 jest jej doskonałe niezależne zawieszenie (z przodu MacPhersony, z tyłu multilink). Auto prowadzi się doskonale, bardzo łatwo jest je wyczuć, przez co początkujący kierowcy nie będą zbyt długo przyzwyczajać się do charakterystyki jezdnej. Wiele rzeczy zostało tu dobrze przemyślanych: świetnie chodzi sprzęgło, a opór pedału hamulca jest "w sam raz" - wystarczająco lekko aby łatwo i sprawnie hamować i wystarczająco ciężko aby samochód nie stawał dęba przy przypadkowym dotknięciu.

Podsumowanie i ceny

Mazda 6 w topowej wersji nie jest autem drogim. Wersja Sport ze 180-konnym 2,2 litrowym Dieslem kosztuje, pomijając promocje, 132 300 złotych (nadwozie hatchback). Kombi jest o 2 tysiące złotych droższe.

Mazda 6 to przede wszystkim wyjątkowo komfortowe, dyskretne, oszczędne, łatwe w obsłudze i niezwykle przyjemne w prowadzeniu auto. Owszem, konkurencja produkuje auta szybsze (i droższe!), jednak kierowca w 6-tce czuje się jak w dobrze skrojonym garniturze firmy być może niezbyt ekskluzywnej, ale świetnie wiedzącej na czym polega "jej biznes". Kilka stylistycznych wpadek we wnętrzu nie jest w stanie przekreślić faktu, że 6-tka jest naprawdę doskonałym samochodem godnym polecenia każdemu kierowcy.

Dane techniczne Mazda 6 Sport 2,2 180 KM:

Długość: 4755 mm

Szerokość: 1795 mm

Wysokość: 1440 mm

Rozstaw osi: 2725 mm

Masa: 1570 kg

Pojemność bagażnika: 510 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 1702 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna

Napęd: przedni

Typ silnika: diesel

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 2183 ccm

Moc silnika: 180 KM/3500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm/1800-3000 min

Prędkość maksymalna: 218 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,7 sekund

Zużycie paliwa: 6,9/4,5,5,4 (miasto/trasa/średnia - według danych producenta)

Mazda 6 drugiej generacji dostępna jest w trzech wersjach nadwozia: sedan, hatchback i kombi fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Mazda 6 drugiej generacji pojawiła się na rynku w 2007 roku fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Mazda 6 w 2003 roku zdobyła drugie miejsce w konkursie European Car of the Year fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Mazda 6 drugiej generacji jest dłuższa i szersza od swojej poprzedniczki fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Mazda 6 w topowej wersji nie jest autem drogim. Wersja Sport ze 180-konnym 2,2 litrowym Dieslem kosztuje, pomijając promocje, 132 300 złotych fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Do redakcyjnego testu trafiła najbardziej "sportowa" ze wszystkich 6-tek, czyli wersja Sport ze 180-konnym silnikiem Diesla fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
18 calowe felgi dostępne są jako dodatek. Mazda 6 Sport fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Siedząc za kierownicą 6-tki jedyne, co przykuwa naszą uwagę, to klasyczny obrotomierz i prędkościomierz fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Wnętrze Mazdy 6 nie zwraca na siebie zbyt wielkiej uwagi... bo nie jest jakoś wybitnie ładne fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Wnętrze jest bardzo japońskie, okraszone nutką utylitarystycznego minimalizmu, dlatego nic nie rozprasza kierowcy podczas jazdy fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Producent chwali się, że przy ostrożnej jeździe zużycie paliwa może spaść nawet do 6,9 litra na 100 km fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Miejsca za kierownicą jest sporo, co jednak nie oznacza, że nie mogłoby być nieco lepiej fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
W drugim rzędzie foteli jest jednak bardzo dobrze, dwie osoby będą podróżować w dużym komforcie, zakładając, że kierowca z przodu nie odsunie sobie fotela "do oporu" fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Wysoko podnoszona klapa bagażnika zapewnia dużą swobodę w pakowaniu bagażu fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

REKLAMA

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

REKLAMA

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA