REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda3 1,6 MZR: Hatchback z emocjami w standardzie

Piotr Migas

REKLAMA

REKLAMA

Nowa Mazda 3 wygląda wyjątkowo efektownie jest również lżejsza i lepiej wykonana od poprzedniczki. Konkurencja Mazdy 3 z Forda i Hondy może mieć powody do obaw.

Bardzo często pierwsze spojrzenie na samochód, pozwala na jednoznaczne określenie charakteru danego pojazdu. W przypadku Mazdy3 jest to mieszanka elegancji i sportu – całość wygląda trochę jak dobrze skrojony, przylegający do ciała garnitur. We wnętrzu znajdziemy kontynuację tej samej linii, niestety nieco gorzej jest z materiałami. Podobnie jak w innych Mazdach są one po prostu za twarde. Za to miejsca dla pasażerów jest zadziwiająco dużo. Czteroosobowa rodzina, bez problemu wybierze się Mazdą 3 na wakacje, a nawet jeśli w ostatniej chwili dołączy do niej wujek pod postacią piątego pasażera, to ubytek komfortu będzie i tak niewielki.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Opinie kierowców o Mazda 3

Deska rozdzielcza została logicznie posegregowana, choć w pierwszej chwili obfitość form może wywoływać odmienne odczucia. Zegary prędkościomierza i obrotomierza osadzono w głębokich tulejach. Dźwignia lewarka został podniesiona w porównaniu do poprzednika o 6cm i teraz sięganie po nią jest jeszcze łatwiejsze. Tym bardziej że wzorem innych modeli japońskiej marki precyzja jego działania jest niepodważalna. Na środku deski znajduje się słabo widoczny w świetle dziennym wyświetlacz komputera lub nawigacji. Niestety jak na współczesne standardy jest on stanowczo za małych rozmiarów, co utrudnia odczyt map.

Mazda 3 powstała na tej samej płycie podłogowej co Ford Focus, a to oznacza jedno – świetnie się prowadzi. Jednak w porównaniu do Focusa, czy swojego największego konkurenta, Hondy Civic, zawieszenie Mazdy 3 zestrojono tu nieco bardziej z naciskiem na komfort jazdy. Dzięki temu nierówności drogi nie wytrząsają z pasażerów śniadania. Zastosowanie poprzecznych wzmocnień gniazd amortyzatorów i poszerzenie punktów mocowania stabilizatorów, pozwoliło jednocześnie na zachowanie doskonałych jak na tę klasę własności jezdnych.

REKLAMA

Zobacz również: Samochód (prawie) sportowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod maskę Mazdy 3 trafiają cztery różne jednostki których spektrum mocy waha się od 105 KM w silniku 1,6 do stada 260 rumaków w ognistej wersji MPS. Silnik benzynowy pracujący pod maską testowanego egzemplarza z pojemności 1,6 krzesa 145 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W samochodzie o masie własnej 1180kg silnik ten wystarczy zaledwie do jazdy po mieście. W trasie chcąc zachować odpowiednią dynamikę np. przy wyprzedzaniu kolumn TIR-ów kierowca będzie musiał wkręcać jednostkę do 6000 obr. przy których osiągana jest maksymalna moc silnika Mazdy 3.

W tym przypadku niewielka moc wcale nie musi oznaczać braku emocji, chociaż patrząc na kształty nadwozia „trójki” pozostaje pewien niedosyt. Dwulitrowy motor generuje 150KM i można go nabyć z automatyczną skrzynią biegów. Przeszczepiony z Forda diesel ma 109 KM, ale za to wytwarza 240Nm momentu obrotowego i wydaje się doskonale łączyć kwestię osiągów i zużycia paliwa. Tylko czemu dla Mazdy taki kompromis wart jest aż 80 900 złotych?

Mazda 3 to mocna pozycja w świecie dynamicznych samochodów segmentu C. Z racji swojej usportowionej charakterystyki, stanowi bezpośrednią konkurencję dla Civica, chociaż Focus, czy Auris też mogą czuć jej oddech na karku. Za dobrze wyposażony egzemplarz z silnikiem 105KM, zapłacimy 67 900 złotych.

Wybrani konkurenci

Honda Civic, cena od 56 900 zł

Ford Focus, cena od 57 600 zł

Mazda3 1,6 MZR spokojnie poradzi sobie z zabraniem rodziny na wakacje. fot. Mazda
Mazda3 to połączenie elegancji i sportu. fot. Mazda
Za nieźle wyposażony egzemplarz Mazdy3 z silnikiem o mocy 105 KM zapłacimy 67 900 złotych. fot. Mazda
Mazda31,6 MZR to przedstawiciel marki Mazda w klasie aut kompaktowych. fot. Mazda
Karoseria Mazdy3 1,6 MZR jest pełna ostrych krawędzi i przetłoczeń, fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR z tylu wygląda równie drapieżnie jak z przodu. fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR ma precyzyjny układ kierowniczy. fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR to poważny konkurent dla m.in. Forda i Hondy. fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR wygląda znacznie lepiej niż jej poprzednik. fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR została zaprojektowana zgodnie z filozofią "Zoom-zoom". fot. Mazda
Zegary Mazdy3 1,6 MZR zostały umieszczone w głębokich tulejach. fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR ma nieźle wykonane wnętrze, ale plastiki są zbyt twarde. fot. Mazda
Mazda3 1,6 MZR oferuje dużą ilość miejsa dla kierowcy i pasażera. fot. Mazda
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA