REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Focus III: łączy cechy poprzedników

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Ford Focus to jeden z najpopularniejszych modeli aut na naszym rynku, zajmuje on zwykle jedno z czołowych miejsc w rankingach sprzedaży samochodów osobowych. Kilka miesięcy temu pojawiła się trzecia generacja Forda Focusa, która ma za zadanie podbić niemal cały świat.

Ford Focus to najważniejszy model marki, którego dwie poprzednie generacje kupiło prawie 10 milionów klientów. W najnowszej odsłonie ma być oferowany na około 120 rynkach świata i to w prawie niezmienionej formie.

REKLAMA

REKLAMA

Kilka miesięcy temu mieliśmy okazją zapoznać się z najnowszym Focusem wyposażonym w silnik EcoBoost o pojemności 1,6 i mocy 182 KM (Pierwsza jazda: Ford Focus III: symbol przemian), a tym razem sprawdzaliśmy, jak radzi sobie Focus napędzany turbodieslem TDCi o mocy 115 KM.

Nadwozie

Pięciodrzwiowy hatchback ma kształt typowy dla aut kompaktowych. Auto ma 4358 mm długości, to prawie 16 cm więcej od najnowszego Volkswagena Golfa, i prawie 3 cm więcej od najnowszego Citroena C4. Z szerokością 1823 Focus jest o ponad 20 cm węższy od Golfa VI, ale szerszy od C4 o około 3 cm.

Nadwozie zaprojektowano zgodnie ze stylem Forda znanym jako „Kinetic Design”, który charakteryzuje się dynamicznymi liniami. Przedni zderzak ma duży centralny wlot powietrza, pod którym znajduje się aktywna żaluzja (dawkuje ona ilość powietrza dopuszczanego do silnika).

REKLAMA

W tylnej części nadwozia nie znajdziemy już lamp umieszczonych na słupkach, ale zachodzące na boki światła o nieregularnych kształtach. Zarówno przednie światła do jazdy dziennej jak i tylne lampy są wykonane w technologii LED.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opinie kierowców o Ford Focus

Całość wygląda spójnie i nowocześnie, a pozytywne wrażenie spotęgował widoczny na zdjęciach lakier Candy Red (za 2800zł), przyciemniane tylne szyby i 17 calowe aluminiowe obręcze kół.

Wnętrze i wyposażenie

Deska rozdzielcza nowego Focusa została zapożyczona z nieco większego modelu C-max. Jasne wstawki kontrastują z ciemnymi plastikami, a całość wygląda nieźle. Materiały użyte do wykonania kokpitu robią dobre wrażenie.

Komputer pokładowy, którego wyświetlacz znajduje się na tablicy przyrządów, a także system audio obsługuje się za pomocą przycisków umieszczonych na obszytej skórą kierownicy. Wyświetlacz nawigacji mógłby być trochę większy, bo przekątna 4,5 cala nie zrobi na nikim wrażenia, ale sam system działa bez zarzutu, a jego obsługa nie wymaga zagłębiania się w instrukcję.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje poduszkę powietrzną kierowcy i pasażera, boczne poduszki i kurtyny oraz szereg systemów wspomagających, m.in. ABS, ESP, TVC (układ poprawiający stabilność na zakrętach), HSA (układ wspomagający ruszanie pod górkę).

Testowany Focus dodatkowo był także wyposażony w m.in. tempomat z funkcą regulowanego układu ograniczenia prędkości ASLD, Ford Eco Mode (system informujący o ekonomice jazdy), automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu i wiele innych opcji, które jeszcze kilka lat temu były dostępne we flagowych limuzynach prestiżowych marek.

Wygodną pozycje za kierownicą zapewni wystarczająco duży i wygodny fotel, który ma szeroki zakres regulacji. Komplet dwóch takich foteli częściowo wykończonych skórą, które są podgrzewane i regulowane elektrycznie to koszt 3800 złotych. Tylna kanapa zmieści trzy osoby, ale o ile miejsca na nogi nie powinno zabraknąć, to opadająca linia dachu ogranicza ilość miejsca na głowę. W czasie dłuższej podróży w tylnej części kabiny można odczuć zbyt pionowe ustawienie oparcia tylnej kanapy. Taka konfiguracja miała na celu powiększenie i uregulowanie kształtów bagażnika, który ma pojemności 363 litrów (jeśli zdecydujemy się na zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego).

Napęd i zawieszenie

Jednostka napędowa, która pracowała pod maską opisywanego egzemplarza to turbodiesel TDCi o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM. Silnik ten charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i dobrą elastycznością. Nie można wymagać od niego zapierających dech w piersiach przyspieszeń, ale do codziennej jazdy wystarczy z pewnością. Według danych producenta Focus ten przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 193 km/h. W przełożeniu na rzeczywistość kompaktowy Ford wyposażony w ten silnik sprawdzi się zarówno w ruchu miejskim, jak i podczas dłuższej podróży.

Producent podaje, że Focus spala średnio 4,2 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, a na ten wynik składa się spalanie w cyklu miejskim (5,1 l/100km) i spalanie poza miastem (3,7 l/100km). Niestety nie udało nam się osiągnąć takiego rezultatu. W czasie testu poza miastem osiągnęliśmy wynik około 5,3 litra na 100 km, a w mieście Focus 1,6 TDCi palił około 6,5 litra. Co i tak jest niezłym wynikiem.

Jednak bogate wyposażenie i niezłe silniki to nie wszystko, co oferuje Focus. Auto przede wszystkim bardzo dobrze się prowadzi. Jest to zasługa znacznie zmodernizowanego zawieszenia. Z przodu zastosowano kolumnę McPhersona, do której dołożono ramę pomocniczą zawierającą elementy amortyzujące. Aby poprawić komfort zmniejszono masę ramy, a także zastosowano lżejsze wahacze dolne.

Zobacz też: Test Ford Kuga: ukłon w stronę Europejczyków

Niezależne zawieszenie tylne otrzymało wahacz ustalający Control Blase, zwiększono łożyska piast oraz zamontowano nowe tuleje metalowo-gumowe. Wszystkie te zabiegi poprawiły i tak bardzo dobre zachowanie Focusa w zakrętach. Elektryczny układ wspomagania kierownicy pracuje niezwykle precyzyjnie. Jazda Focusem to sama przyjemność.

Podsumowanie i ceny

Focus to obecnie jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie aut kompaktowych. Testowany egzemplarz, który był wyposażony w tyle systemów i dodatków, że nie sposób ich wszystkich wymienić. Pomimo ich przydatności pozostają w cieniu jakości prowadzenia Focusa i czerpanej przyjemności z jazdy. Popularność poprzednich generacji, które były tak różne (pierwsza nowatorska stylizacyjnie, a druga nieco bardziej stonowana) dobrze rokuje dla Focusa III generacji, ponieważ on łączy najlepsze cechy poprzedników.

Ford Focus 1,6 TDCi Titanium kosztuje obecnie około 85 tysięcy złotych. Auto, którym mieliśmy okazję jeździć miało kilka dodatków w listy płatnych opcji i jego cena wzrosła do 96 tysięcy złotych.

Dane techniczne

Długość: 4358 mm

Szerokość: 1823 mm

Wysokość: 1484 mm

Rozstaw osi: 2648 mm

Masa: 1368 kg

Pojemność bagażnika: 363 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 1344 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna

Napęd: przód

Typ silnika: turbodiesel common rail

Liczba cylindrów: 4

Pojemnośc silnika: 1560 ccm

Moc silnika: 115 KM/3600 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 285 Nm/1750 obr/min

Prędkość maksymalna: 193 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 sekundy

Zużycie paliwa: 5,1/3,7/4,2 (miasto/trasa/średnia)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Ford Focus III generacji wysępuje w trzech wersjach nadwoziowych; jako hatchaback, sedan i kombi.. Moto.wieszjak.pl
Ford Focus to jeden z najpopularniejszych modeli aut na naszym rynku. Moto.wieszjak.pl
Ford Focus zajmuje zwykle jedno z czołowych miejsc w rankingach sprzedaży samochodów osobowych. Moto.wieszjak.pl
Ford Focus w najnowszej odsłonie ma być oferowany na około 120 rynkach świata. Moto.wieszjak.pl
Nadwozie Forda Focusa zaprojektowano zgodnie ze stylem Forda znanym jako „Kinetic Design”. Moto.wieszjak.pl
Na tablicy przyrządów znajdują się czytelne zegary i wyświetlacz komputera pokładowego. Moto.wieszjak.pl
System nawigacji w nowym Fordzie Focusie wymaga dopłaty. Moto.wieszjak.pl
Obsługa panelu klimatyzacji nie powinna sprawić nikomu problemów. Moto.wieszjak.pl
Przyciski na kierownicy służą do sterowania komputerem pokładowym i systemem audio. Moto.wieszjak.pl
Deska rozdzielcza Forda Focusa III została zapożyczona z modelu C-Max. Moto.wieszjak.pl
Przednie fotele Forda FOcusa III są wygodne i wysterczająco duże. Moto.wieszjak.pl
W tylnej części kabiny Forda Focusa jest wystarczająco dużo miejsca na nogi, ale opadająca linia dachu ogranicza przestrzeń nad głową. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Forda Focusa ma 363 litry pojemności. Moto.wieszjak.pl
Ford Focus III ma w swojej ofercie silniki benzynowe i wysokoprężne. Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA