Test Ford Focus III: łączy cechy poprzedników
REKLAMA
REKLAMA
Ford Focus to najważniejszy model marki, którego dwie poprzednie generacje kupiło prawie 10 milionów klientów. W najnowszej odsłonie ma być oferowany na około 120 rynkach świata i to w prawie niezmienionej formie.
REKLAMA
Kilka miesięcy temu mieliśmy okazją zapoznać się z najnowszym Focusem wyposażonym w silnik EcoBoost o pojemności 1,6 i mocy 182 KM (Pierwsza jazda: Ford Focus III: symbol przemian), a tym razem sprawdzaliśmy, jak radzi sobie Focus napędzany turbodieslem TDCi o mocy 115 KM.
Nadwozie
REKLAMA
Pięciodrzwiowy hatchback ma kształt typowy dla aut kompaktowych. Auto ma 4358 mm długości, to prawie 16 cm więcej od najnowszego Volkswagena Golfa, i prawie 3 cm więcej od najnowszego Citroena C4. Z szerokością 1823 Focus jest o ponad 20 cm węższy od Golfa VI, ale szerszy od C4 o około 3 cm.
Nadwozie zaprojektowano zgodnie ze stylem Forda znanym jako „Kinetic Design”, który charakteryzuje się dynamicznymi liniami. Przedni zderzak ma duży centralny wlot powietrza, pod którym znajduje się aktywna żaluzja (dawkuje ona ilość powietrza dopuszczanego do silnika).
W tylnej części nadwozia nie znajdziemy już lamp umieszczonych na słupkach, ale zachodzące na boki światła o nieregularnych kształtach. Zarówno przednie światła do jazdy dziennej jak i tylne lampy są wykonane w technologii LED.
Zobacz też: Opinie kierowców o Ford Focus
Całość wygląda spójnie i nowocześnie, a pozytywne wrażenie spotęgował widoczny na zdjęciach lakier Candy Red (za 2800zł), przyciemniane tylne szyby i 17 calowe aluminiowe obręcze kół.
Wnętrze i wyposażenie
Deska rozdzielcza nowego Focusa została zapożyczona z nieco większego modelu C-max. Jasne wstawki kontrastują z ciemnymi plastikami, a całość wygląda nieźle. Materiały użyte do wykonania kokpitu robią dobre wrażenie.
REKLAMA
Komputer pokładowy, którego wyświetlacz znajduje się na tablicy przyrządów, a także system audio obsługuje się za pomocą przycisków umieszczonych na obszytej skórą kierownicy. Wyświetlacz nawigacji mógłby być trochę większy, bo przekątna 4,5 cala nie zrobi na nikim wrażenia, ale sam system działa bez zarzutu, a jego obsługa nie wymaga zagłębiania się w instrukcję.
Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje poduszkę powietrzną kierowcy i pasażera, boczne poduszki i kurtyny oraz szereg systemów wspomagających, m.in. ABS, ESP, TVC (układ poprawiający stabilność na zakrętach), HSA (układ wspomagający ruszanie pod górkę).
Testowany Focus dodatkowo był także wyposażony w m.in. tempomat z funkcą regulowanego układu ograniczenia prędkości ASLD, Ford Eco Mode (system informujący o ekonomice jazdy), automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu i wiele innych opcji, które jeszcze kilka lat temu były dostępne we flagowych limuzynach prestiżowych marek.
Wygodną pozycje za kierownicą zapewni wystarczająco duży i wygodny fotel, który ma szeroki zakres regulacji. Komplet dwóch takich foteli częściowo wykończonych skórą, które są podgrzewane i regulowane elektrycznie to koszt 3800 złotych. Tylna kanapa zmieści trzy osoby, ale o ile miejsca na nogi nie powinno zabraknąć, to opadająca linia dachu ogranicza ilość miejsca na głowę. W czasie dłuższej podróży w tylnej części kabiny można odczuć zbyt pionowe ustawienie oparcia tylnej kanapy. Taka konfiguracja miała na celu powiększenie i uregulowanie kształtów bagażnika, który ma pojemności 363 litrów (jeśli zdecydujemy się na zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego).
Napęd i zawieszenie
Jednostka napędowa, która pracowała pod maską opisywanego egzemplarza to turbodiesel TDCi o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM. Silnik ten charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i dobrą elastycznością. Nie można wymagać od niego zapierających dech w piersiach przyspieszeń, ale do codziennej jazdy wystarczy z pewnością. Według danych producenta Focus ten przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 193 km/h. W przełożeniu na rzeczywistość kompaktowy Ford wyposażony w ten silnik sprawdzi się zarówno w ruchu miejskim, jak i podczas dłuższej podróży.
Producent podaje, że Focus spala średnio 4,2 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, a na ten wynik składa się spalanie w cyklu miejskim (5,1 l/100km) i spalanie poza miastem (3,7 l/100km). Niestety nie udało nam się osiągnąć takiego rezultatu. W czasie testu poza miastem osiągnęliśmy wynik około 5,3 litra na 100 km, a w mieście Focus 1,6 TDCi palił około 6,5 litra. Co i tak jest niezłym wynikiem.
Jednak bogate wyposażenie i niezłe silniki to nie wszystko, co oferuje Focus. Auto przede wszystkim bardzo dobrze się prowadzi. Jest to zasługa znacznie zmodernizowanego zawieszenia. Z przodu zastosowano kolumnę McPhersona, do której dołożono ramę pomocniczą zawierającą elementy amortyzujące. Aby poprawić komfort zmniejszono masę ramy, a także zastosowano lżejsze wahacze dolne.
Zobacz też: Test Ford Kuga: ukłon w stronę Europejczyków
Niezależne zawieszenie tylne otrzymało wahacz ustalający Control Blase, zwiększono łożyska piast oraz zamontowano nowe tuleje metalowo-gumowe. Wszystkie te zabiegi poprawiły i tak bardzo dobre zachowanie Focusa w zakrętach. Elektryczny układ wspomagania kierownicy pracuje niezwykle precyzyjnie. Jazda Focusem to sama przyjemność.
Podsumowanie i ceny
Focus to obecnie jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie aut kompaktowych. Testowany egzemplarz, który był wyposażony w tyle systemów i dodatków, że nie sposób ich wszystkich wymienić. Pomimo ich przydatności pozostają w cieniu jakości prowadzenia Focusa i czerpanej przyjemności z jazdy. Popularność poprzednich generacji, które były tak różne (pierwsza nowatorska stylizacyjnie, a druga nieco bardziej stonowana) dobrze rokuje dla Focusa III generacji, ponieważ on łączy najlepsze cechy poprzedników.
Ford Focus 1,6 TDCi Titanium kosztuje obecnie około 85 tysięcy złotych. Auto, którym mieliśmy okazję jeździć miało kilka dodatków w listy płatnych opcji i jego cena wzrosła do 96 tysięcy złotych.
Dane techniczne
Długość: 4358 mm
Szerokość: 1823 mm
Wysokość: 1484 mm
Rozstaw osi: 2648 mm
Masa: 1368 kg
Pojemność bagażnika: 363 litrów
Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 1344 litrów
Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
Napęd: przód
Typ silnika: turbodiesel common rail
Liczba cylindrów: 4
Pojemnośc silnika: 1560 ccm
Moc silnika: 115 KM/3600 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 285 Nm/1750 obr/min
Prędkość maksymalna: 193 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 sekundy
Zużycie paliwa: 5,1/3,7/4,2 (miasto/trasa/średnia)
Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.