REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Technologia, którą wykorzystuje Audi do konstrukcji pojazdów autonomicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Technologia, którą wykorzystuje Audi do konstrukcji pojazdów autonomicznych
Technologia, którą wykorzystuje Audi do konstrukcji pojazdów autonomicznych
Audi
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Samochody autonomiczne wymagają bardzo zaawansowanego oprogramowania, które stanowi "mózg" pojazdu. Wymaga to od producentów samochodów nawiązania współpracy z firmami technologicznymi. Partnerami Audi są NVIDIA i Mobileye. Co razem kombinują?

REKLAMA

Sztuczna inteligencja, to rozwiązanie kluczowe dla autonomicznej jazdy. Audi, wspólnie ze sprawdzonymi partnerami z branży elektronicznej, gromadzi zarówno wiedzę, jak i doświadczenie w obszarze samouczących się systemów (ang. machine learning). Na wystawie Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas, marka z Ingolstadt prezentuje jeżdżący autonomicznie pojazd koncepcyjny, który powstał we współpracy z firmą NVIDIA.

REKLAMA

W ramach targowej prezentacji przygotowanej przez NVIDIA, Audi, na specjalnie w tym celu przygotowanej otwartej przestrzeni, której ustawienia można modyfikować, prezentuje inteligencję Audi Q7 deep learning concept. By pojazd mógł swobodnie orientować się w przestrzeni, w jego przodzie zamontowano kamerę o rozdzielczości 2 megapikseli komunikującą się z komputerem NVIDIA Drive PX 2, bardzo precyzyjnie sterującym jazdą samochodu. Komputer z najwyższej jakości, bardzo wydajnym procesorem, został specjalnie dostosowany do potrzeb autonomicznej jazdy.

Więcej informacji na temat Audi znajdziesz tutaj

Rdzeniem oprogramowania są głębokie sieci neuronowe, które specjaliści Audi odpowiednio wytrenowali do samodzielnej jazdy i rozpoznawania dynamicznych wskazówek o ruchu drogowym. Najpierw, Audi Q7 deep learning concept podczas kilku jazd z człowiekiem za kierownicą, poznało trasę i jej otoczenie przez obserwację oraz przy pomocy dodatkowych kamer treningowych. W ten sposób ustalono korelację między reakcjami kierowcy, a rozpoznanymi przez kamery zdarzeniami i obiektami. Stąd, podczas późniejszych jazd demonstracyjnych, samochód jest w stanie zrozumieć instrukcje płynące np. z tymczasowo ustawionych świateł ulicznych, może je bezpośrednio zinterpretować i działać odpowiednio do sytuacji. Gdy pojawia się odpowiedni sygnał, pojazd koncepcyjny zmienia strategię jazdy i wybiera krótszą lub dłuższą trasę. System jest do tego stopnia niezawodny, że radzi sobie także z takimi zjawiskami zakłócającymi obraz jak złe warunki pogodowe czy kiepskie oświetlenie. Opanowuje zadania zarówno w nocy, jak i w dzień, przy bezpośrednim nasłonecznieniu oraz przy silnym sztucznym świetle.

Zobacz też: Który serwis jest lepszy - Audi, Mercedesa, czy Lexusa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zasadniczo, metody uczenia się, których używa Audi Q7 deep learning concept, przypominają metodę tzw. wzmocnionego głębokiego uczenia się (ang. deep reinforcement learning). Zasady płynące z tej metody, były podstawą dla prezentacji Audi na specjalistycznej konferencji poświęconej sztucznej inteligencji Neural Information Processing Systems (NIPS), która odbyła się w grudniu w Barcelonie. Zaprezentowano tam specjalnie wytrenowane sieci neuronowe, podobne do tych funkcjonujących w ludzkim mózgu. Podczas gdy model samochodu (w skali 1:8) metodą prób i błędów uczył się parkowania, sieć Audi Q7 deep learning concept otrzymywała konkretne, istotne dla pojazdu dane – w ten sposób samochód uczył się od kierowcy.

Sztuczna inteligencja, to jedno z kluczowych dla autonomicznej jazdy rozwiązań elektronicznych. Audi, będąc co do tego głęboko przekonane, zacieśniło współpracę z czołowymi, globalnymi firmami z branży elektronicznej. Wspólnie z partnerami pracuje teraz nad różnymi podejściami i różnymi metodami procesów machine learning. Celem tych działań jest znalezienie metody, która będzie optymalna dla konkretnego zastosowania. Współpraca przemysłu informatycznego i samochodowego ma także niezmiernie ważne znaczenie dla przyszłej implementacji rozwiązań informatycznych w samochodach koncepcyjnych i seryjnych.

NVIDIA uchodzi za największego i najważniejszego na świecie gracza w branży półprzewodników, posiadającego odpowiednie kompetencje systemowe. Audi współpracuje z tym producentem już od roku 2005. W roku 2007, w Audi A4, zastosowano chip produkcji firmy NVIDIA, a dwa lata później Audi A8 z techniką  wdrożoną przez NVIDIA na pokładzie, weszło w zupełnie nowy wymiar wyświetlania obrazów. Wprowadzony w 2013 roku modułowy system infotainment (MIB), wyposażony był w procesor Tegra 2 marki NVIDIA. W roku 2015, w Audi Q7, pojawił się modułowy system infotainment drugiej generacji (MIB2). Jego sercem jest procesor Tegra T 30, również marki NVIDIA.

Kolejnym stopniem rozbudowy systemu będzie MIB2+. Pojawi się on w tym roku, w Audi A8 kolejnej generacji. Jego centrum jest procesor Tegra K1, który dzięki swej wysokiej mocy obliczeniowej obsługuje kilka wysokiej rozdzielczości wyświetlaczy, w tym także Audi virtual cockpit drugiej generacji. Informacje pokładowe i informacje online przenikają się, a pojazd jeszcze bardziej staje się częścią chmury obliczeniowej. Wraz z MIB2+, w nowym Audi A8, po raz pierwszy w samochodzie seryjnym, pojawi się centralny sterownik systemu wsparcia kierowcy (zFAS). On także bazuje na procesorze K1, a w przyszłości X1 - oba marki NVIDIA.
W najbliższych latach Audi i NVIDIA jeszcze bardziej zacieśnią swą długoletnią współpracę. Zintegrują wiedzę i doświadczenie firmy NVIDIA w zakresie środowiska rozwoju zastosowań sztucznej inteligencji, z zasobami Audi w dziedzinie automatyzacji pojazdów.

Zobacz też: Test Audi A3 Sportback 1.4 TFSI cod 150 KM man.

Kolejnym kluczowym partnerem Audi jest Mobileye – producent, którego chip przetwarzający obrazy także znalazł zastosowanie w zFAS. To supernowoczesne przedsiębiorstwo z Izraela ma czołową na świecie pozycję na polu zastosowań swych rozwiązań w przemyśle motoryzacyjnym. Już dzisiaj Mobileye dostarcza kamery dla Audi Q7, serii A4 i A5 oraz dla nowego Audi Q5, których oprogramowanie do przetwarzania obrazu rozpoznaje różne obiekty drogowe, m.in. poziome oznaczenia pasów ruchu na jezdni, inne pojazdy, znaki drogowe czy pieszych. Cechy, na podstawie których rozpoznawane obiekty są jednoznacznie klasyfikowane, są jednak cały czas w znacznym stopniu definiowane manualnie.

W nowym modelu A8, Audi oraz Mobileye pokażą kolejny stopień rozwoju technicznego kamery – przetwarzanie obrazu odbywać się będzie z zastosowaniem metod deep learning. To bardzo mocno zredukuje konieczność manualnego uczenia maszyny w fazie przedprodukcyjnej. Dzięki głębokim sieciom neuronowym, system sam uczy się, jakie cechy są odpowiednie i istotne, by zidentyfikować dany obiekt. Zgodnie z tą procedurą, samochód może także rozpoznać otwarte przestrzenie, tzn. strefy swobodnej jazdy. Jest to ważny warunek dla bezpiecznej autonomicznej jazdy.

W nowym Audi A8 montowany będzie pilot jazdy w korkach. Jest to pierwsza funkcja autonomicznej jazdy, dzięki której kierowca może czasowo przekazać pojazdowi całkowita kontrolę nad prowadzeniem. To pierwszy krok do wejścia w przyszłości na wyższy poziom automatyzacji w coraz większej liczbie sytuacji drogowych.

Źródło: Audi

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA