Co robią polskie miasta by być bardziej eko?
REKLAMA
REKLAMA
Co robią polskie miasta by być bardziej eko?
14 polskich miast przesłało swoje zgłoszenia do konkursu ECO-MIASTO w kategorii mobilność zrównoważona, przedstawiając projekty realizowane przez samorządy w tym zakresie oraz opisując plany inwestycji na najbliższe lata. Formularze pokazują, że miasta przede wszystkim inwestują w rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego, w tym zakup autobusów o napędzie elektrycznym, tworzą wygodne węzły komunikacyjno-przesiadkowe w ramach intermodalności, a także udostępniają mieszkańcom wypożyczalnie rowerów i rozwijają strefy „Tempo 30”. Organizatorem projektu ECO-MIASTO jest Ambasada Francji w Polsce, we współpracy z Renault Polska, SAUR Polska, Grupą Saint-Gobain, Grupą EDF reprezentowaną przez EDF Polska, DK Energy Polska oraz TIRU, a także Fundacją LafargeHolcim oraz Krajową Agencją Poszanowania Energii.
REKLAMA
Najczęstsze inwestycje - transport niskoemisyjny
REKLAMA
Wszystkie miasta biorące udział w konkursie ECO-MIASTO w większym lub mniejszym stopniu inwestują w publiczny transport niskoemisyjny, m.in. Trójmiasto (Gdańsk, Gdynia, Sopot) oraz Kraków posiadają autobusy elektryczne, z kolei Częstochowa, Poznań i Toruń – pojazdy hybrydowe.
Ostrów Wielkopolski i Wrocław, czyli laureaci ECO-MIASTO w kategorii mobilność zrównoważona, także wprowadzają niskoemisyjne rozwiązania w zakresie transportu – Ostrów Wielkopolski m.in. poprzez zakup autobusów o napędzie elektrycznym i pozyskiwanie energii do ich ładowania z odnawialnych źródeł, Wrocław z kolei posiada autobusy o napędzie hybrydowym oraz planuje zakupić dodatkowo autobusy elektryczne. Co więcej miasto zainwestowało już w 11 stacji ładowania pojazdów elektrycznych i pracuje nad stworzeniem kolejnych takich punktów. Zwłaszcza, że w planach ma uruchomienie wypożyczalni samochodów elektrycznych.
Wszystkie te działania doskonale wpisują się w politykę unijną, w ramach której do 2050 roku z ulic europejskich miast mają całkowicie zniknąć samochody o napędzie spalinowym, a pozostać jedynie te, które są przyjazne dla środowiska i nie generują hałasu. W tę politykę wpisuje się także nagroda dla laureatów kategorii mobilność zrównoważona – samochód elektryczny Renault ZOE do testów na 1 miesiąc. Będzie to ZOE z nowym akumulatorem Z.E. 40, które ma największy zasięg wśród wielkoseryjnych modeli pojazdów z napędem elektrycznym (400 km).
Koncepcja intermodalności
Koncepcja intermodalności jest realizowana w wielu miastach uczestniczących w konkursie ECO-MIASTO, zwłaszcza poprzez stworzenie spójnego systemu infrastruktury umożliwiającej mieszkańcom przesiadki do dogodnych i szybkich środków transportu miejskiego. Miasta inwestują w parkingi Park & Ride oraz Bike & Ride, które z jednej strony umożliwiają mieszkańcom peryferii bardziej komfortowy dojazd, z drugiej wzbogacają komunikację wewnątrzmiejską, wspomagając tworzenie nowych połączeń komunikacyjnych. Parkingi Park & Ride (P+R) mają lub budują takie miasta jak Bielsko-Biała, Gdynia czy Ostrów Wielkopolski, a plany wprowadzenia takiego rozwiązania deklarują m.in. Wrocław, Poznań i Toruń. Parkingi Bike & Ride posiadają natomiast m.in Olsztyn, Wrocław i Gdynia. Oprócz parkingów Park & Ride oraz Bike & Ride niektóre z samorządów (Gdynia, Toruń) chcą wprowadzić zyskujące na popularności parkingi Kiss & Ride, pozwalające na kilkuminutowy postój osób odwożących pasażerów przesiadających się do komunikacji miejskiej.
Wrocław w ramach intermodalności wprowadził URBANCARD, czyli Wrocławską Kartę Miejską, w ramach której miasto ujednoliciło taryfę dla poszczególnych środków transportu. To wyjątkowo wygodne dla mieszkańców rozwiązanie zostało zauważone przez jury ECO-MIASTO, które m.in. na tej podstawie wybrało Wrocław laureatem w kategorii miast do 100 tys. mieszkańców. Jury wyróżniło także Trójmiasto, w którym w ramach intermodalności oraz rozwoju miękkich środków transportu stworzono spójną międzymiastową politykę transportową. W szczególności zrealizowano inwestycję międzymiastowego systemu wypożyczania rowerów „Rower Trójmiejski” oraz prowadzono kampanię na rzecz zachęcenia mieszkańców do korzystania z transportu rowerowego.
Źródło: Renault
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.