REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Innowacyjne pomysły Forda w zakresie transportu miejskiego

Subskrybuj nas na Youtube
Carr-E
Carr-E
Ford

REKLAMA

REKLAMA

Ford zorganizował konkurs, który wyłonić ma najciekawsze środki miejskiego transportu. Wśród urządzeń zakwalifikowanych do finału tego konkursu znalazł się m.in. jednoosobowy pojazd, umieszczany we wnęce na koło na zapasowe w aucie. Jakie inne maszyny zaprezentowali finaliści tego plebiscytu Last Mile Mobility Challenge?

Innowacyjny jednoosobowy pojazd, umieszczany we wnęce na koło zapasowe, to jedno z rozwiązań zakwalifikowanych do finału konkursu organizowanego przez firmę Ford, którego celem jest opracowanie miejskich środków transportu pozwalających wygodnie pokonać ostatni etap dojazdu np. do biura.

REKLAMA

Carr-E - jednoosobowy, elektryczny pojazd

Carr-E to jednoosobowy pojazd, którego konstruktorem jest Kilian Vas, inżynier na co dzień pracujący w oddziale Forda w Kolonii. Rozwiązanie to było jednym z 633 pomysłów nadesłanych przez pracowników koncernu Ford w ramach konkursu „Last Mile Mobility Challenge”, którego głównym założeniem była budowa elektrycznych pojazdów wspomagających mobilność na miejskich ulicach, wszędzie tam, gdzie ruchu samochodowy jest zakazany lub dojazd autem jest znacznie utrudniony. W zamyśle urządzenia takie mają pomagać podróżnym w pokonaniu ostatnich kilometrów ich dojazdu np. do pracy, już po wyjściu z samochodu.

Zobacz też: Suzuki wyśle pojazd na Księżyc

REKLAMA

Carr-E przystosowany jest do transportu osób lub bagażu o wadze nieprzekraczającej 120 kg. Pojazd oferuje przy tym zasięg 22 kilometrów i może poruszać się z maksymalną prędkością wynoszącą 18 km/h. Carr-E został wytypowany do finału konkursu, gdzie rywalizować będzie z takimi rozwiązaniami, jak TriCiti, czyli składany, elektryczny trycykl, który można w prosty sposób przekształcić w wózek sklepowy, magazynowy lub golfowy, oraz koncepcyjny wózek inwalidzki eChair, który potrafi samodzielnie zapakować się do bagażnika samochodu.

„Aby móc zaproponować naprawdę innowacyjne rozwiązania transportowe, musimy – do pewnego stopnia – na nowo odkryć koło”, przekonuje Vas. „Pracując na koncepcją Carr-E, inspirowałem się podejściem firmy Ford, która nie chce ograniczać się jedynie do produkcji samochodów, ale stara się także oferować indywidualne rozwiązania transportowe. Miałem również na uwadze gwałtowny rozwój naszych metropolii i związane z tym coraz poważniejsze utrudnienia w komunikacji. Moim głównym celem było stworzenie pojazdu, który ułatwiałby poruszanie się w gąszczu miejskich ulic i jednocześnie dawał dużą frajdę z użytkowania”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas tworzenia projektu Carr-E, Vas’a wspomagał jego współpracownik Daniel Hari oraz kierownik zespołu Dr Uwe Wagner. Ponadto konstruktor otrzymał również wsparcie od projektantów z firmy Ford of Europe oraz specjalistów ds. pojazdów koncepcyjnych z politechniki w Akwizgranie. Czterokołowy pojazd zaprojektowano jako uzupełnienie tradycyjnego samochodu. Ma on pomagać kierowcy w pokonaniu ostatniego etapu podróży, między parkingiem a ostatecznym celem dojazdu.

Zobacz też: Wyścigi z własnymi klonami

Co więcej, Carr-E może być również wykorzystywany do transportu ciężkich ładunków. Obciążone urządzenie będzie automatycznie podążało za użytkownikiem, który ma przy sobie elektroniczny nadajnik.

TriCiti - składany, elektryczny trycykl

TriCiti został zaprojektowany przez Jamesa Neugebauera, Torstena Gerhardta oraz Roberta Spahla, którzy na co dzień pracują w dziale projektowania samochodów, Ford of Europe. Urządzenie to może pełnić funkcję pojazdu osobowego lub użytkowego, wspomagającego transport ładunków, takich jak reklamówki z zakupami czy torby ze sprzętem do gry w golfa. Dzięki składanej konstrukcji pojazd można z powodzeniem przewozić środkami komunikacji miejskiej, bądź przechowywać na co dzień w bagażniku samochodu. TriCiti oferuje zasięg do 30 kilometrów oraz może się poruszać z maksymalną prędkością 20 km/h.

eChair - koncepcyjny wózek inwalidzki

REKLAMA

eChair, skonstruowany przez Gunthera Cuypersa, Robina Celisa oraz Davida Longina, inżynierów z belgijskiego oddziału Forda, Lommel Proving Grounds, to lekki elektryczny wózek inwalidzki, który posiada funkcję automatycznego załadunku i wyładunku z bagażnika samochodu, co znacznie poprawia komfort życia i poziom mobilności osób niepełnosprawnych.

„Serca naszych inżynierów przepełnione są teraz tym samym duchem innowacji i rewolucji, co serce Henry’ego Forda w czasach, gdy rewolucjonizował nasz sposób podróżowania i przemieszczania się’, wyjaśnia Walter Pijls, kierownik działu Innovation Management for Mobility, Ford of Europe. „Indywidulane urządzenia wspomagające umożliwiają sprawne i szybkie pokonanie ostatnich kilometrów podróży oraz ułatwiają transport ciężkiego bagażu”

Zobacz też: Toyota, BMW i Allianz będą rozwijać sztuczną inteligencję dla aut autonomicznych

Według szacunków, wzrost stopnia innowacyjności w firmie Ford, mierzony liczbą oświadczeń określających przedmiot zgłoszenia wynalazków, osiągnie w 2016 roku rekordową wartość, przewyższając zeszłoroczny wynik 6000 zgłoszeń. Liczba innowacji i wynalazków indywidualnie zgłaszanych przez pracowników firmy Ford również osiągnęła rekordowo wysoki poziom, od uruchomienia programu w 2015 roku, bowiem swoje pomysły zgłosiło już ponad 3500 początkujących wynalazców.

Źródło: materiały prasowe Ford

TriCiti
Ford
eChair
Ford
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA