REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak produkowane są współczesne samochody klasy premium?

Porsche Panamera 2016
Porsche Panamera 2016
porsche

REKLAMA

REKLAMA

Porsche Panamera II to jedno z najbardziej zaawansowanych technicznie aut na klasy wyższej na rynku. Jak powstaje tego typu auto? Co odróżnia proces konstruowania tego typu aut od pojazdów niższych klas?

Produkcja Porsche Panamery II generacji

Innowacyjne technologie łączenia, mieszanka wielu materiałów i wykorzystanie aluminium na szeroką skalę: nowa nadwoziownia w fabryce Porsche w Lipsku należy do najnowocześniejszych i najbardziej innowacyjnych zakładów tego rodzaju w branży motoryzacyjnej. Przy produkcji nowego Porsche Panamera, zbudowanego na bazie elastycznej platformy Modular Standard Toolkit (MSB), na zmianę pracuje tu około 200 pracowników i 475 robotów. Udział produkcji własnej przekracza 90%. Specjaliści od konstruowania nadwozi dobrali materiały o jak najlepszych właściwościach – przykładowo, cała karoseria samochodu wykonana jest z aluminium. „W sumie nadwozie nowego Porsche Panamera w 45% składa się z aluminium. Tak wysoki współczynnik wymaga wyjątkowo dużych kompetencji w zakresie wytwarzania narzędzi i wykańczania powierzchni” – wyjaśnia Christoph Beerhalter, główny dyrektor nadwoziowni modelu Panamera w fabryce Porsche w Lipsku.

REKLAMA

Porsche Panamera 2016

Przy produkcji nowego Porsche Panamera pracuje około 200 pracowników i 475 robotów!

Porsche

porsche

Zobacz też: Porsche Macan Turbo wzmocniony do 440 KM!

Ale technologia produkcji nowego Porsche Panamera ustanawia nowe standardy w branży motoryzacyjnej nie tylko pod względem szerokiego zastosowania aluminium. Nadwozie pojazdu powstaje z 430 osobnych części łączonych w procesach mechanicznych i technologicznych, które wykorzystują najnowsze dostępne technologie. Przykład – nowe Porsche Panamera ma o 50% mniej punktów spawania niż Macan. W zamian do produkcji każdego nadwozia używa się 600 wkrętów FSD, które nie wymagają wcześniejszego nawiercania elementów mocowanych i w optymalny sposób łączy stal z aluminium. Ponadto stosuje się tu nitowanie przez tłoczenie, laserowe spawanie aluminium oraz toxowanie (łączenie przez przetłaczanie). Kolejną metodą jest falcowanie rolkowe, wykorzystywane do połączenia paneli bocznych z nadwoziem. „Aby uzyskać odpowiednie połączenie lekkich paneli bocznych z aluminium i wysokowytrzmałej blachy stosowanej w konstrukcji nadwozia, technologię falcowania rolkowego stosujemy razem z klejeniem” – mówi Beerhalter. Każdy egzemplarz nowego Porsche Panamera ma około 200 metrów połączeń klejowych.

Zobacz też: Porsche Panamera z silnikiem Diesla

Fabryka Porsche w Lipsku

Zakłady Porsche w Lipsku to nie tylko jedna z najbardziej innowacyjnych fabryk na świecie, ale i jedna z najbardziej przyjaznych środowisku. Przy ich ostatniej rozbudowie znaczącą rolę odgrywało zrównoważone wykorzystanie zasobów. W nowej nadwoziowni ograniczono użycie sprężonego powietrza na rzecz ukierunkowanego zastosowania rozwiązań oszczędzających energię. Zamontowane na dachu panele fotowoltaiczne dostarczają znaczą część prądu, jaki wykorzystuje fabryka. Także inne zakłady Porsche zaprojektowano z uwzględnieniem rozwiązań przyjaznych środowisku. Przykładowo, panele fotowoltaiczne znalazły się na dachu nadwoziowni modelu Macan już w 2013 roku, a używana tam nowoczesna technologia chłodzenia robotów spawalniczych pozwala ograniczyć zużycie prądu o ponad 365 tys. kWh rocznie. Z kolei zastosowany w lakierni układ filtrowania z wykorzystaniem mączki kamiennej zmniejsza zapotrzebowanie na energię o 60% w porównaniu z filtrami wodnymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Porsche Panamera II fabryka

Produkcja Porsche Panamery II

Porsche

porsche

Od debiutu pierwszej generacji Porsche Panamera w 2009 roku nadwozia pojazdu były wytwarzane i lakierowane w zakładach Volkswagena w Hanowerze, skąd trafiały na montaż do Lipska. Nowa odsłona modelu już w całości powstaje w Lipsku. Od 2013 roku jest tam produkowane również Porsche Macan. Jakość samochodów z lipskiej fabryki potwierdzają niezależne badania, takie jak raport opublikowany przez firmę analityczną J.D. Power. Tuż po premierze rynkowej w 2014 roku Macan zdobył w rankingu J.D. Power czołową lokatę w swoim segmencie i utrzymał ją rok później. Aby zlokalizować w Lipsku cały proces produkcyjny nowego Porsche Panamera, producent z Zuffenhausen po raz czwarty rozbudował zakłady – w ciągu niespełna 2 lat, kosztem około 500 mln euro, powstała tu m.in. nowa nadwoziownia o powierzchni roboczej liczącej około 60 tys. m2. Co więcej, przy produkcji modelu Porsche stworzyło dodatkowe 600 miejsc pracy. W sumie, w rozwój fabryki w Lipsku producent sportowych aut zainwestował dotąd około 1,3 mld euro.

Źródło: materiały prasowe Porsche

Porsche Panamera 2016
porsche
Porsche Panamera 2016
porsche
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA