REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy drastyczne podwyżki ubezpieczeń OC spowodują wzrost liczby pojazdów bez takich polis w 2017 r.?

Czy drastyczne podwyżki ubezpieczeń OC spowodują wzrost liczby pojazdów bez takich polis w 2017 r.?
Czy drastyczne podwyżki ubezpieczeń OC spowodują wzrost liczby pojazdów bez takich polis w 2017 r.?

REKLAMA

REKLAMA

Czy drastyczne podwyżki ubezpieczeń OC spowodują wzrost liczby pojazdów bez takich polis w 2017 r.? Jaka jest opinia UOKiK?

Nie należy się spodziewać, że wskutek podwyżek cen polis OC w komunikacji wzrośnie liczba pojazdów bez takich polis, bowiem system egzekucji tych składek jest szczelny - mówiła w środę w Sejmie wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Dorota Karczewska.

REKLAMA

Karczewska odpowiadała na pytania posłów PO w sprawie gwałtownego wzrostu cen ubezpieczeń OC komunikacyjnego oraz AC.

Porady z zakresu ubezpieczenia pojazdu znajdziesz tutaj

REKLAMA

Poseł Sławomir Nitras przypomniał, że OC jest daniną obowiązkową i każdy użytkownik drogi musi ją opłacać. Jego zdaniem dlatego sprawa ta powinna być w sposób szczególny analizowana przez UOKiK. Zwrócił uwagę na drastyczną - według niego - skalę podwyżek w ostatnich miesiącach. Nitras powołał się na analizy, z których wynika, że można się spodziewać kolejnych nawet 100-procentowych podwyżek opłat za polisy OC, co dotknie 31 mln Polaków. Poseł pytał, czy UOKiK i rząd kontrolował proces podwyżek, czy zamierza w jakikolwiek sposób na nie reagować i czy nie obawia się, że wskutek ich nie tylko 100 tys., ale znacznie więcej Polaków nie będzie płaciło składek OC.

Wiceprezes UOKiK Dorota Karczewska mówiła, że urząd ma - we współpracy z Komisją Nadzoru Finansowego - obowiązek monitorowania sytuacji na rynku. "Pierwszą rzecz, którą możemy zrobić, to szybko analizować skargi konsumenckie, które wpływają, żeby zobaczyć, czy nie dochodzi na rynku do nadużyć, do patologii. Drugą rzecz, którą rozważamy, to prowadzenie badania rynku" - poinformowała. Wskazała, że tego typu sytuacje czasami mogą być polem do nadużyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Karczewska przekazała dane, z których wynika, że na koniec 2015 r. miała miejsce "najwyższa strata techniczna w historii polskiego rynku ubezpieczeniowego w wysokości prawie jednego miliarda złotych". Wiceprezes UOKiK zaznaczyła, że łączna strata w OC za lata 2011-16 wyniosła prawie 4 mld zł.

"Dzisiaj, aby składka ubezpieczeniowa odpowiadała minimalnym wymaganiom (...), potrzebne jest urealnienie tej składki. Oczywiście (...) pewne zjawiska mogą przebiegać bardziej w drodze ewolucji, niż rewolucji natomiast trzeba pamiętać, że problem rentowności składek komunikacyjnych nie jest tylko problemem polskim" - dodała.

Wskazała, że z podobnymi kłopotami borykają się obecnie organy nadzoru Włoch, Holandii i Rumunii - w tym ostatnim przypadku doszło nawet do upadku jednego z ubezpieczycieli.

REKLAMA

Karczewska powołała się na wyliczenia KNF, z których wynika, że na skutek podwyżki średnio ceny AC i OC wzrosły dotychczas o 20-30 proc. Podkreśliła, że jeśli cena polis nie wzrośnie, to nastąpi petryfikacja stanu nierentowności ubezpieczeń komunikacyjnych, co w dalszej kolejności może stanowić zagrożenie dla stabilności systemu ubezpieczeń i wypłaty odszkodowań. Jej zdaniem nie sposób ponadto nie dostrzec korelacji wielkości składki z jakością wypłacanych świadczeń.

Wiceprezes UOKiK próbowała rozwiać obawy posłów o ewentualny wzrost odsetek posiadaczy pojazdów, którzy nie mają OC. Według niej przyczyną niepłacenia wszelkiego rodzaju składek, czy innych danin publicznych, np. abonamentu RTV jest nieszczelność systemów egzekwujących te składki. "Ten system (OC - PAP) jest szczelny i prawdopodobnie do takich nadużyć nie powinno dochodzić" - uspokajała.

Przyznała, że wydatki konsumentów na polisy w gospodarstwach domowych niewątpliwie wzrosną, ale podkreśliła, że ok. 100 tys. pojazdów, które dziś nie mają OC to niespełna 0,5 proc. wszystkich pojazdów jeżdżących po naszych drogach. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA