REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Produkcja Porsche Panamera - innowacje dziedzinie łączenia aluminium?

Subskrybuj nas na Youtube
Produkcja Porsche Panamera
Produkcja Porsche Panamera
porsche

REKLAMA

REKLAMA

Zaawansowane konstrukcje samochodów to wyzwania dla linii produkcyjnej. Nowoczesne materiały wymagają innowacyjnych procesów produkcyjnych min. z zakresu łączenia materiałów. Ciekawym przykładem innowacyjności w tym zakresie jest fabryka Porsche w Lipsku.

Wyzwania w produkcji nowego Porsche Panamera

Innowacyjne technologie łączenia, mieszanka wielu materiałów i wykorzystanie aluminium na szeroką skalę: nowa nadwoziownia w fabryce Porsche w Lipsku należy do najnowocześniejszych i najbardziej innowacyjnych zakładów tego rodzaju w branży motoryzacyjnej. Przy produkcji nowego Porsche Panamera, zbudowanego na bazie elastycznej platformy Modular Standard Toolkit (MSB), na zmianę pracuje tu około 200 pracowników i 475 robotów. Udział produkcji własnej przekracza 90%. Specjaliści od konstruowania nadwozi dobrali materiały o jak najlepszych właściwościach – przykładowo, cała karoseria samochodu wykonana jest z aluminium. „W sumie nadwozie nowego Porsche Panamera w 45% składa się z aluminium. Tak wysoki współczynnik wymaga wyjątkowo dużych kompetencji w zakresie wytwarzania narzędzi i wykańczania powierzchni” – wyjaśnia Christoph Beerhalter, główny dyrektor nadwoziowni modelu Panamera w fabryce Porsche w Lipsku.

REKLAMA

REKLAMA

Produkcja Porsche Panamera

porsche

porsche

Zobacz też: Test Porsche Macan S Diesel

Ale technologia produkcji nowego Porsche Panamera ustanawia nowe standardy w branży motoryzacyjnej nie tylko pod względem szerokiego zastosowania aluminium. Nadwozie pojazdu powstaje z 430 osobnych części łączonych w procesach mechanicznych i technologicznych, które wykorzystują najnowsze dostępne technologie. Przykład – nowe Porsche Panamera ma o 50% mniej punktów spawania niż Macan. W zamian do produkcji każdego nadwozia używa się 600 wkrętów FSD, które nie wymagają wcześniejszego nawiercania elementów mocowanych i w optymalny sposób łączy stal z aluminium. Ponadto stosuje się tu nitowanie przez tłoczenie, laserowe spawanie aluminium oraz toxowanie (łączenie przez przetłaczanie). Kolejną metodą jest falcowanie rolkowe, wykorzystywane do połączenia paneli bocznych z nadwoziem. „Aby uzyskać odpowiednie połączenie lekkich paneli bocznych z aluminium i wysokowytrzmałej blachy stosowanej w konstrukcji nadwozia, technologię falcowania rolkowego stosujemy razem z klejeniem” – mówi Beerhalter. Każdy egzemplarz nowego Porsche Panamera ma około 200 metrów połączeń klejowych.

Zobacz też: Test Porsche Boxster S: dogonić niedoścignione

REKLAMA

Produkcja bardziej eko

Zakłady Porsche w Lipsku to nie tylko jedna z najbardziej innowacyjnych fabryk na świecie, ale i jedna z najbardziej przyjaznych środowisku. Przy ich ostatniej rozbudowie znaczącą rolę odgrywało zrównoważone wykorzystanie zasobów. W nowej nadwoziowni ograniczono użycie sprężonego powietrza na rzecz ukierunkowanego zastosowania rozwiązań oszczędzających energię. Zamontowane na dachu panele fotowoltaiczne dostarczają znaczą część prądu, jaki wykorzystuje fabryka. Także inne zakłady Porsche zaprojektowano z uwzględnieniem rozwiązań przyjaznych środowisku. Przykładowo, panele fotowoltaiczne znalazły się na dachu nadwoziowni modelu Macan już w 2013 roku, a używana tam nowoczesna technologia chłodzenia robotów spawalniczych pozwala ograniczyć zużycie prądu o ponad 365 tys. kWh rocznie. Z kolei zastosowany w lakierni układ filtrowania z wykorzystaniem mączki kamiennej zmniejsza zapotrzebowanie na energię o 60% w porównaniu z filtrami wodnymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porsche Panamera II fabryka

porsche

porsche

Od debiutu pierwszej generacji Porsche Panamera w 2009 roku nadwozia pojazdu były wytwarzane i lakierowane w zakładach Volkswagena w Hanowerze, skąd trafiały na montaż do Lipska. Nowa odsłona modelu już w całości powstaje w Lipsku. Od 2013 roku jest tam produkowane również Porsche Macan. Jakość samochodów z lipskiej fabryki potwierdzają niezależne badania, takie jak raport opublikowany przez firmę analityczną J.D. Power. Tuż po premierze rynkowej w 2014 roku Macan zdobył w rankingu J.D. Power czołową lokatę w swoim segmencie i utrzymał ją rok później. Aby zlokalizować w Lipsku cały proces produkcyjny nowego Porsche Panamera, producent z Zuffenhausen po raz czwarty rozbudował zakłady – w ciągu niespełna 2 lat, kosztem około 500 mln euro, powstała tu m.in. nowa nadwoziownia o powierzchni roboczej liczącej około 60 tys. m2. Co więcej, przy produkcji modelu Porsche stworzyło dodatkowe 600 miejsc pracy. W sumie, w rozwój fabryki w Lipsku producent sportowych aut zainwestował dotąd około 1,3 mld euro.

Źródło: Materiały prasowe Porsche

Produkcja Porsche Panamera
porsche
Produkcja Porsche Panamera
porsche
Produkcja Porsche Panamera
porsche
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA