REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najnowsza wersja Porsche Panamery!

Porsche Panamera 2016
Porsche Panamera 2016
porsche

REKLAMA

REKLAMA

Nowe Porsche Panamera przeszła głęboką metamorfozę. Zmieniono wygląd jej nadwozia, opracowane dla niej nowe silniki oraz przeprojektowano podwozie. Zupełnie nowe jest wnętrze oraz systemy multimedialne. Zakres zmian jest bardzo obszerny,

Porsche Panamera 2017

Nowe Porsche Panamera lepiej niż kiedykolwiek godzi dwie przeciwstawne osobowości: osiągi rasowego samochodu sportowego i komfort luksusowej limuzyny. Druga generacja Gran Turismo awansuje do roli ikony osiągów w swoim segmencie. W ramach tej transformacji Porsche kompleksowo udoskonaliło koncepcję modelu – jako czterodrzwiowego samochodu, który został przeprojektowany aż do ostatniego szczegółu. Przekonstruowano silniki i skrzynie biegów, udoskonalono podwozie, a koncepcję obsługi i prezentacji informacji zdefiniowano na nowo, z myślą o przyszłości. Równocześnie nowe Porsche Panamera znosi granice pomiędzy światem ambitnych aut sportowych i komfortowych limuzyn dzięki elementom takim jak skrętna tylna oś, aktywna kompensacja przechyłów czy trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne.

REKLAMA

Stylistyka z genotypem Porsche 911

Od strony wizualnej unikalną koncepcję tego dużego modelu Porsche odzwierciedla nowy, ekspresyjny design: nie do pomylenia jako Panamera i nie do pomylenia jako samochód sportowy – smukłe, dynamiczne proporcje, mocno podkreślone tylne błotniki, atletycznie wyrzeźbiony profil i niezwykle płynnie opadająca linia dachu, z tyłu obniżona o 20 mm. Ta znamienna dla samochodów Porsche cecha (tzw. flyline) stanowi nawiązanie do niepowtarzalnej sylwetki ikony designu – modelu 911.

Zobacz też: Volvo S60 w sportowej wersji Polestar

Wnętrze i Porsche Advanced Cockpit

Typowe dla samochodów Porsche wnętrze nowego Porsche Panamera zostało zinterpretowane na nowo – zorientowane na przyszłość. Czarne panele i interaktywne wyświetlacze łączą przejrzysty, intuicyjny interfejs użytkownika, podobny do rozwiązań znanych ze smartfonów i tabletów, z praktycznymi wymogami, jakie stawia obsługa samochodu. Liczba klasycznych przycisków oraz konwencjonalnych instrumentów sterowania została znacznie ograniczona. Ich miejsce zajęły panele dotykowe i indywidualnie konfigurowane ekrany, odgrywające główną rolę w nowym Porsche Advanced Cockpit – z niespotykanymi korzyściami dla kierowcy oraz podróżujących w obu rzędach siedzeń. Pomimo zdecydowanie szerszej oferty systemów z zakresu komunikacji, komfortu i bezpieczeństwa, poszczególnymi funkcjami można teraz sterować w sposób wygodniejszy i bardziej intuicyjny. Porsche Advanced Cockpit zamienia świat analogowy w cyfrową przyszłość mobilności, a jednocześnie pozostawia miejsce dla pasji prowadzenia. Centralnie umieszczony na tablicy wskaźników obrotomierz to hołd dla Porsche 356 A z 1955 roku.

Nowe silniki V6 i V8 biturbo – wysoka moc i wyraziste brzmienie

Od zawsze Porsche imponowało nie tylko mocą – równie ważna była i jest tu efektywność. Aby formuła ta osiągnęła jeszcze wyższy poziom, wszystkie silniki drugiej generacji modelu Panamera zostały przekonstruowane. Są mocniejsze, a przy tym znacznie oszczędniejsze. W chwili debiutu dostępne będą trzy nowe jednostki biturbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa, oferowane w wersjach: Panamera Turbo, Panamera 4S oraz Panamera 4S Diesel. Każda z nich – w tym, po raz pierwszy, wysokoprężna – jest wyposażona w stały napęd na obie osie oraz nową, 8-stopniową przekładnię dwusprzęgłową Porsche (PDK). Panamera Turbo z benzynowym silnikiem V8 osiąga moc 404 kW (550 KM), Panamera 4S z benzynową jednostką V6 – 324 kW (440 KM), a wysokoprężny motor V8 w modelu Panamera 4S Diesel generuje moc 310 kW (422 KM) i potężny maksymalny moment obrotowy o wartości 850 Nm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaawansowane podwozie

Zgodnie z przyjętą koncepcją, także podwozie nowej generacji modelu Panamera łączy komfort luksusowej limuzyny z osiągami rasowego auta sportowego. Efekt ten uzyskano dzięki uzupełnieniu imponującej architektury bazowej o opcjonalne, innowacyjne systemy, takie jak adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z nową technologią trójkomorową, obejmujące elektroniczną kontrolę tłumienia PASM (Porsche Active Suspension Management), udoskonalony układ Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) obejmujący wektorowanie momentu obrotowego Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) i aktywną stabilizację przechyłów, a także nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy. Zintegrowany system 4D Chassis Control w czasie rzeczywistym analizuje i synchronizuje działanie wszystkich układów podwozia i optymalizuje dynamikę jazdy samochodu. Jednocześnie Porsche przenosi precyzję prowadzenia samochodów sportowych do klasy Gran Turismo dzięki skrętnej tylnej osi – kolejnej nowości, zaadaptowanej z modeli 918 Spyder oraz 911 Turbo. Wzrosła również wydajność układu hamulcowego.

Zobacz też: Nowe Audi TT RS Coupé i Audi TT RS Roadster 2016

Nowa generacja systemów wspomagających kierowcę

Nowe Porsche Panamera otrzymało liczne – standardowe lub opcjonalne – systemy wspomagające, podnoszące wygodę i bezpieczeństwo jazdy. Wśród nich debiutuje m.in. asystent jazdy nocnej, który za pomocą kamery termowizyjnej wykrywa ludzi oraz duże zwierzęta niewidoczne lub słabo widoczne po zmroku i pokazuje kolorowe ostrzeżenia na panelu wskaźników. Jeśli nabywca zamówi nowe, opcjonalne matrycowe reflektory LED z 84 punktami świetlnymi, osoby przebywające poza wizualnym zasięgiem wiązki światła również są na krótko podświetlane, o ile tylko znajdują się w wyliczonym „korytarzu” jazdy. Pozwala to kierowcy reagować jeszcze szybciej i unikać sytuacji krytycznych. Jeszcze bardziej w przód wybiega nowy system Porsche InnoDrive z adaptacyjnym tempomatem. Bazując na informacjach z nawigacji, sygnałów z radaru oraz sensorów wideo, wylicza on optymalny stopień przyspieszenia lub opóźnienia, dobiera właściwe przełożenie i fazy toczenia się dla najbliższych 3 km. W ten sposób elektroniczny pilot automatycznie uwzględnia też zakręty, wzniesienia oraz obowiązujące po drodze ograniczenia prędkości.

Nowe silniki w szczegółach

Nowe, mocne, efektywne: wszystkie turbodoładowane jednostki V6 i V8 nowej generacji modelu Panamera dzielą specjalną charakterystykę projektowania, która w żargonie specjalistów od projektowania silników określa się jako „gorącymi stronami do wewnątrz”. Oznacza to, że turbosprężarki zostały tu umieszczone centralnie pomiędzy głowicami cylindrów. Taka konstrukcja przynosi szereg korzyści: jednostki są bardziej kompaktowe i można je niżej zamontować. To ma z kolei pozytywny wpływ na położenie środka ciężkości pojazdu. Krótsza odległość pomiędzy turbosprężarkami a komorami spalania owocuje spontaniczną reakcją na wciśnięcie pedału gazu. Szybkość reakcji silnika można dodatkowo wzmocnić za pomocą opcjonalnego obrotowego przełącznika trybów jazdy. Mode Switch – po raz pierwszy wprowadzony w 918 Spyder – służy do aktywacji jednego z czterech trybów jazdy (Normal, Sport, Sport Plus lub Individual). Pośrodku zlokalizowano przycisk Sport Response, który jednym ruchem dłoni pozwala uwolnić maksymalny potencjał Porsche Panamera.

Zobacz też: Druga generacja Audi A5 Coupe

REKLAMA

Początkowo topowym modelem w gamie będzie Panamera Turbo. Jej 4-litrowa jednostka V8 biturbo rozwija moc 404 kW (550 KM) przy 5750 obr./min i maksymalny moment obrotowy 770 Nm w zakresie od 1960 do 5750 obr./min. To, odpowiednio, o 30 KM i o 70 Nm więcej niż w przypadku poprzednika. Panamera Turbo przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 3,8 s, a z pakietem Sport Chrono – w zaledwie 3,6 s. Jej prędkość maksymalna wynosi 306 km/h. Te imponujące osiągi są odzwierciedleniem doskonałego stosunku masy własnej do mocy – na 1 KM przypada tu jedynie 3,6 kg, a jednocześnie kontrastują z niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Wynik od 9,3 do 9,4 l/100 km jest nawet o 1,1 l/100 km niższy niż w poprzedniku (cykl pomiarowy NEDC). Ekwiwalentem tych wartości jest emisja dwutlenku węgla na poziomie 212-214 g/km.

Aby dostarczyć sprężone powietrze do komór spalania V-ósemki, Porsche wykorzystuje zaawansowane turbosprężarki typu twin scroll (spaliny prowadzone są do turbiny dwoma kanałami). W rezultacie silnik generuje maksymalny moment obrotowy już przy niskich prędkościach obrotowych. Panamera Turbo jako pierwszy model Porsche korzysta z nowego, adaptacyjnego sterowania spalaniem w poszczególnych cylindrach. Przy częściowym obciążeniu system czasowo i niezauważalnie zamienia jednostkę ośmio- w czterocylindrową. Pozwala to ograniczyć zużycie paliwa nawet o 30%, zależnie od zapotrzebowania na moment obrotowy w fazach pracy na czterech cylindrach.

Zobacz też: Porsche wprowadza nową 718-tkę w wersji Boxster!

REKLAMA

2,9-litrowy silnik V6 pod maską modelu Panamera 4S osiąga moc 324 kW (440 KM, czyli o 20 KM więcej niż w poprzedniku) przy 5650 obr./min. W przedziale od 1750 do 5500 obr./min nowa 6-cylindrowa jednostka dostarcza do kół obu osi napędowych 550 Nm (o 30 Nm więcej niż w poprzedniku). Panamera 4S przyspiesza od 0 do „setki” w czasie 4,4 s (4,2 s z pakietem Sport Chrono), a prędkością maksymalną zbliża się do granicy 300 km/h – maksymalnie rozpędza się do 289 km/h. Zużycie paliwa w cyklu pomiarowym NEDC wynosi 8,1-8,2 l/100 km (184-186 g CO2/km) i w porównaniu z poprzednią generacją modelu Panamera 4S jest nawet o 1,0 l/100 km lub o jedenaście procent niższe.

Podobnie jak 8-cylindrowy silnik Porsche Panamera Turbo, 6-cylindrowa jednostka wariantu 4S ma bezpośredni wtrysk ze wtryskiwaczami umiejscowionymi w komorze spalania. Taka pozycja wtryskiwacza zapewnia optymalne spalanie, maksymalną efektywność i bardzo dobrą reakcję na gaz. Zarówno Panamera 4S, jak i Turbo charakteryzują się przy tym wyjątkowo wyrazistym, autentycznym brzmieniem.

Nowe Porsche Panamera debiutuje również z 8-cylindrowym silnikiem Diesla, po raz pierwszy połączonym ze stałym napędem na obie osie. Najmocniejsza jednostka wysokoprężna zastosowana jak dotąd w seryjnym samochodzie Porsche generuje moc 310 kW (422 KM) przy 3500 obr./min i olbrzymi maksymalny moment obrotowy o wartości 850 Nm, dostępny nieprzerwanie od zaledwie 1000 aż do 3250 obr./min. Z prędkością maksymalną 285 km/h Porsche Panamera 4S Diesel jest obecnie najszybszym na świecie samochodem z silnikiem Diesla. Gran Turismo pokonuje barierę 100 km/h w czasie 4,5 s (4,3 s z pakietem Sport Chrono). Kontrastuje to ze średnim zużyciem paliwa na poziomie 6,7-6,8 l/100 km (176-178 g CO2/km).

Również model wysokoprężny dysponuje układem biturbo z centralnie umiejscowionymi sprężarkami, jego jednostka z wtryskiem common rail (maksymalne ciśnienie wtrysku wynosi 2500 barów) jest jednak wyposażona w turbodoładowanie sekwencyjne. Może więc pracować w trybie monoturbo lub biturbo, zależnie od obciążenia. Przy niskich i średnich prędkościach obrotowych cały strumień spalin jest kierowany tylko przez jedną z dwóch turbosprężarek, co poprawia reakcje przepustnicy. Druga turbosprężarka wkracza do akcji, gdy silnik osiągnie 2700 obr./min. Obie wykorzystują technologię zmiennej geometrii turbiny (VTG), znaną z modelu 911 Turbo.

Nowy design w szczegółach: jeszcze dynamiczniejsze proporcje
Z zewnątrz charakter drugiej generacji modelu Panamera oddają ostrzejsze rysy i bardzo dynamiczne proporcje nadwozia. Nadwozie samochodu mierzy 5049 mm długości (+34 mm), 1937 mm szerokości (+6 mm) i 1423 mm (+5 mm) wysokości. Pomimo nieznacznie wyżej karoserii wygląda jednak na znacznie smuklejsze, dłuższe i szersze - przede wszystkim z uwagi na obniżoną o 20 mm płaszczyznę dachu w tylnej części kabiny. Kompletnie zmienia to ogólny obraz sylwetki, nie rzutuje jednak na niezmiennie dużą ilość przestrzeni nad głowami podróżujących. Również zwiększony o 30 mm rozstaw osi – do 2950 mm – wydłuża optycznie karoserię Gran Turismo. Dzięki przesunięciu przednich kół do przodu i skróceniu przedniego zwisu udało się dodatkowo zwiększyć „prestiżowy” wymiar nadwozia – odległość pomiędzy przednią osią a słupkiem A.

Zobacz też: Opel GT Concept 2016

Na szerokość Porsche Panamera urosło zaledwie o 6 milimetrów, ale wydaje się, jakby było to kilka centymetrów. Efekt ten podkreślają cechy takie jak przypominający kształtem literę „A” wlot powietrza, który rozszerza się na boki i tworzy całkowicie nowy design przedniego pasa. Jednocześnie optyczną szerokość samochodu potęguje poprzeczka osłony chłodnicy, a także stylizowana na grot strzały pokrywa silnika, poprowadzona niżej i dłuższa niż wcześniej. Sprzyjają temu dwa wyraźnie wyprofilowane przetłoczenia, sięgające teraz aż do zderzaka. Obniżona płaszczyzna przedniego pasa to zasługa nowej, kompaktowej konstrukcji silników. Maska płynnie przechodzi w typowe dla Porsche, mocno wyprofilowane przednie błotniki. Pewność siebie Gran Turismo podkreśla design diodowych reflektorów z czteropunktowymi, LED-owymi światłami do jazdy dziennej – dostępnych w trzech wersjach.

Boczne panele nadwozia – podobnie jak pokrywy silnika i bagażnika, dach oraz błotniki – w całości wykonano z aluminium. Za sprawą dynamicznie poprowadzonej, opadającej w tylnej części nadwozia płaszczyzny dachu Panamera bardziej niż kiedykolwiek ucieleśnia geny samochodu sportowego. To zresztą charyzmatyczny znak rozpoznawczy wszystkich coupé Porsche, tzw. linia „flyline”. Dwa wyraziste przetłoczenia po bokach dachu wizualnie obniżają środek ciężkości sylwetki. Zmienił się też kształt bocznych okien: w połączeniu z liniami tylnego pasa ich zarys zdecydowanie nawiązuje do designu Porsche 911. Błotniki i drzwi mają trójwymiarową, muskularną formę z wzajemną grą wypukłych i wklęsłych powierzchni. Dynamizm Gran Turismo wzmacniają wloty powietrza za przednimi kołami i wyraźnie zaakcentowane nadkola, zapewniające wystarczającą przestrzeń dla kół z lekkimi obręczami o średnicy od 19" (4S/4S Diesel) przez 20" aż po opcjonalne felgi w rozmiarze 21".

Fakt, że Porsche Panamera nie jest klasyczną limuzyną, ale wzorcem czterodrzwiowego coupé, najlepiej widać w tylnej części nadwozia. Kopuła dachu wraz ze słupkami i szybami wspiera się na szerokich, mocno wyrzeźbionych tylnych błotnikach. Nie ulega wątpliwości – to prawdziwy samochód sportowy. Tylny pas definiują przede wszystkim trójwymiarowe lampy diodowe z czteropunktowymi światłami hamowania, połączone smukłym, LED-owym pasem. Całość daje nocą niepowtarzalny widok. Wysuwany tylny spojler, płynnie zintegrowany z pokrywą bagażnika - standardowo otwieraną i zamykaną elektrycznie, jest teraz lakierowany w kolorze nadwozia. W przypadku modelu Panamera Turbo spojler nie tylko się wysuwa, ale i rozkłada, zyskując swoją powierzchnię. W dolnej partii tylnego pasa uwagę zwracają dwie podwójne, wykonane ze stali nierdzewnej końcówki układu wydechowego, „zatopione” po obu stronach dyfuzora. Panamera 4S i 4S Diesel mają końcówki okrągłe, a Panamera Turbo – trapezoidalne.

Zobacz też: Seat Leon CUPRA 290

Koncepcja obsługi Porsche – interpretacja na przyszłość
Nowe Porsche Panamera otrzymało wnętrze o całkowicie nowym wystroju. W wielu obszarach klasyczne, „twarde” klawisze zastąpiono powierzchniami dotykowymi, z którymi współpracują wysokiej rozdzielczości ekrany. Cyfryzacja wnętrza samochodów Porsche, rozpoczęta wraz z premierą supersportowego 918 Spyder, na pokładzie modelu Panamera osiąga kolejny etap rozwoju w postaci nowego Porsche Advanced Cockpit. Z zamocowanego nisko – jak przystało na sportowy samochód – fotela kierowca widzi nie tylko fascynujący widok przednich błotników i atletycznie wyprofilowanej pokrywy silnika, ale też dwa 7-calowe wyświetlacze, z myślą o idealnej ergonomii zlokalizowane bezpośrednio na linii jego wzroku. Pomiędzy nimi znajduje się wciąż analogowy obrotomierz.

Konsola środkowa rozdzielająca siedzenia kierowcy i pasażera z przodu jest z kolei zdominowana przez 12,3-calowy ekran dotykowy kolejnej generacji systemu multimedialnego Porsche Communication Management (PCM). Naturalnie, zakres jego funkcji obejmuje m.in. nawigację online, internetowe funkcje Porsche Connect, integrację smartfona za pomocą interfejsu Apple Car Play oraz nowe sterowanie głosowe, reagujące na spontaniczne komendy głosowe. Wysmakowane wzornictwo ekranu PCM harmonijnie komponuje się z czarnymi panelami i pozbawionym mechanicznego połączenia z przekładnią drążkiem zmiany biegów skrzyni PDK. Nowy panel sterowania z dotykowymi przełącznikami pozwala intuicyjnie obsługiwać wiele funkcji. Nawet łopatki centralnych otworów wentylacyjnych są regulowane elektrycznie, za pomocą dotykowych suwaków. Podróżujący na tylnych fotelach mogą sterować parametrami klimatyzacji oraz multimediami za pomocą konsoli sterowania opcjonalnej klimatyzacji czterostrefowej.

Zobacz też: Sportowe Audi SQ7 - trzy turbosprężarki i 435 KM mocy!

Ponadto Porsche Panamera oferuje najbardziej wszechstronnie aranżowaną kabinę w klasie samochodów luksusowych. W efekcie, dzięki wykorzystaniu dzielonych w proporcji 40:20:40 składanych tylnych oparć, jest najpraktyczniejsze w codziennym użytkowaniu. Jego bagażnik ma pojemność od 495 do 1304 l. Komfort podróżowania osiąga zupełnie nowy poziom za sprawą niedostępnych wcześniej elementów wyposażenia, takich jak panoramiczny odsuwany dach, fotele z masażem, nastrojowe oświetlenie czy trójwymiarowe, najwyższej klasy nagłośnienie firmy Burmester.

Porsche Panamera - cena

Nowe Porsche Panamera można już zamawiać. Pierwsze samochody pojawią się u dealerów 5 listopada br. Ceny w Polsce startują od 523 620 PLN z VAT za model Panamera 4S. Panamera 4S Diesel kosztuje od 543 540 PLN, a Panamera Turbo – od 746 190 PLN

Porsche Panamera 2016
porsche
Porsche Panamera 2016
porsche
Porsche Panamera 2016
porsche
Porsche Panamera 2016
porsche
Porsche Panamera 2016
porsche
Porsche Panamera 2016
porsche
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA