Bateria samochodu elektrycznego. Volkswagen naprawi ją w ASO
REKLAMA
REKLAMA
- Serwis samochodów elektrycznych. Potrzeba specjalistów!
- Naprawią baterię samochodu elektrycznego w ASO Volkswagena
- Naprawa a regeneracja baterii do samochodów elektrycznych
- Uszkodzona bateria? Może wystarczy wymienić moduł
- Volkswagen stworzył centrum recyklingu akumulatorów
- Recykling baterii do samochodów elektrycznych
Serwis samochodów elektrycznych. Potrzeba specjalistów!
Niedawno pisaliśmy o tym, że Parlament Europejski chce zakazu sprzedaży samochodów spalinowych od roku 2035 (tutaj). Tyle że aby to mogło się stać faktem, trzeba najpierw przygotować na taką sytuację całą infrastrukturę. I nie chodzi tylko o stacje ładowania. Kluczowe są też działania w zakresie opracowania szeregu e-modeli, a do tego stworzenia sieci serwisowej. I Volkswagen o tym ostatnim aspekcie myśli już dziś. Marka podjęła decyzję o rozwoju Centrów Napraw Akumulatorów.
REKLAMA
Naprawią baterię samochodu elektrycznego w ASO Volkswagena
REKLAMA
W Polsce obecnie funkcjonuje 11 Centrów Napraw Akumulatorów powstałych w oparciu o istniejącą infrastrukturę ASO. Dodatkowo dostępne jest jeszcze jedno zlokalizowane w Technicznym Centrum Szkoleniowo-Serwisowym na terenie Volkswagen Group Polska w Poznaniu. Ilość tego typu punktów będzie dalej rozbudowywana. A to wszystko w ramach odpowiedzi na rosnące znaczenie e-pojazdów na rynku. Wraz z rosnącym wolumenem sprzedaży, rosnąć musi też ilość punktów wyspecjalizowanych w wykonywaniu napraw akumulatorów do samochodów elektrycznych. A to daje Grupie Volkswagena spore pole do popisu.
Dużym atutem Grupy Volkswagen jest bardzo rozbudowana sieć serwisowa. 7 marek, które reprezentujemy, czyli Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, Škoda, SEAT, Cupra, Audi i Porsche posiada w sumie niemal 400 punktów dealerskich i serwisowych. – powiedział Pavel Šolc, prezes zarządu Volkswagen Group Polska.
Ciekawostka? Tworzenie Centrów Napraw Akumulatorach w ASO Volkswagena oznacza nie tylko nową wiedzę dla pracowników, ale i nowe... stanowiska! Przykładem niech będzie chociażby Ekspert Wysokich Napięć (HVE).
Naprawa a regeneracja baterii do samochodów elektrycznych
Naprawa baterii samochodu elektrycznego to proces wielopoziomowy. Najpierw należy ocenić jak szeroka jest skala uszkodzenia. Na tej podstawie mechanicy stwierdzą czy nie wystarczy np. wymiana jednego z elementów lub modułu. W sytuacji, w której skala uszkodzenia jest szeroka, pracownik Centrum Naprawy Akumulatora Volkswagena zakwalifikuje go do wymiany. Następnie wskazywana jest jedna z dwóch dróg dla zużytej baterii wymontowanej z auta elektrycznego.
- Zużyta bateria może zostać poddana regeneracji – może dzięki temu służyć np. jako bank energii w domu czy element systemu podtrzymywania zasilania w przedsiębiorstwie.
- Gdy bateria nie nadaje się do regeneracji (bo np. auto jest po wypadku i akumulator został poważnie uszkodzony), poddawana jest recyklingowi. Odzyskuje się z niej surowce bazowe, które ponownie zostaną wykorzystane do budowy baterii do e-auta.
Uszkodzona bateria? Może wystarczy wymienić moduł
REKLAMA
Najlepszym scenariuszem jest uszkodzenie wyłącznie jednego z elementów baterii samochodu elektrycznego. Wymiana modułu (bo nie wymienia się części zamontowanych w modułach) jest zdecydowanie tańsza i przywraca akumulatorowi sprawność. Co więcej, jazda z uszkodzonym elementem modułu jest niezwykle groźna dla pozostałej części baterii. W baterii elektrycznych Volkswagenów montuje się od siedmiu do dwunastu modułów.
Awarię pojedynczych ogniw w module akumulatora można łatwo wykryć: jeśli jedno ogniwo ulegnie awarii, pojemność modułu nadal wynosi od 50 do 66 procent. Pozostałe sprawne ogniwa w module muszą wtedy "pracować" ciężej. Powoduje to, że osiągają one wyższą temperaturę przy niższym napięciu. – powiedział Krzysztof Rajewicz, Kierownik Szkoleń Technicznych w Akademii Szkoleń Volkswagen Group Polska.
Volkswagen stworzył centrum recyklingu akumulatorów
Podczas wypadku pirotechniczny bezpiecznik natychmiast odłącza akumulator wysokonapięciowy. A to dopiero pierwszy z problemów. Drugi wynika z faktu, że bateria jest zamontowana w podłodze platformy MEB. Zderzenie może się zatem zakończyć zniszczeniem akumulatora. Skutek? Ten będzie musiał zostać zrecyklingowany. Jego naprawa nie będzie możliwa. Trafi zatem m.in. do Salzgitter, czyli pierwszej linii recyklingu akumulatorów wysokiego napięcia stosowanych w samochodach elektrycznych powołanej do życia przez Volkswagen Group Components.
Recykling baterii do samochodów elektrycznych
W czasie recyklingu z baterii auta elektrycznego odzyskuje się tak cenne surowce, jak lit, nikiel, mangan, kobalt. Poza tym uzyskiwane jest też aluminium czy miedź. W dalszej perspektywie czasowej stopień odzysku materiałów może sięgnąć nawet 90 proc. A to świetna informacja. Zwłaszcza że w wypadku wykonania katod z odzyskanych surowców i z wykorzystaniem "zielonej" energii elektrycznej, do atmosfery przedostaje się, według szacunków Volkswagena, około 1,3 tony mniej dwutlenku węgla na każdy akumulator o pojemności 62 kWh.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.