REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne
Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

REKLAMA

REKLAMA

Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

Półprzewodniki w samochodzie. To one hamują rynek, a nie kierowcy

Na pierwszy rzut oka dane z rynku motoryzacyjnego brzmią optymistycznie. W I połowie 2021 roku liczba rejestracji aut osobowych w Europie wzrosła o 27 proc. Ale tylko w sytuacji, w której za wyznacznik weźmiemy pandemiczny rok 2020. W sytuacji, w której rok 2021 porównamy do roku 2019, dane pokazują spadek, a nie wzrost sprzedaży - o 23 proc. I choć wyniki w tej perspektywie stają się mało optymistyczne, głównym czynnikiem hamującym sprzedaż nie jest niski popyt, ale ograniczona dostępność samochodów na skutek problemów z dostawami półprzewodników.

REKLAMA

Półprzewodniki w samochodzie

Półprzewodniki w samochodzie

Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

Zainteresowanie kupujących jest. Produkcji nie ma

Główną przyczyną słabszej niż zakładano sprzedaży w Europie nie jest niski popyt, tylko braki komponentów. Według danych Eurostatu chęć konsumentów do zakupu nowego auta w ciągu najbliższych 12 miesięcy wróciła do poziomów notowanych w 2019 roku, a już od końca ubiegłego roku dealerzy przewidywali coraz większe zamówienia. - powiedział Radosław Pelc, analityk sektorowy w Santander Bank Polska.

Pandemia spowodowała problem z półprzewodnikami

Brak półprzewodników jest poważnym problemem - ale problem ten różnicuje się w zależności od marki. Forda, Opla czy Dacii wciąż są około 40 proc. poniżej poziomów z 2019 roku. Z drugiej strony ubiegłoroczne straty odrobiły już Toyota, Kia i Volvo, a znaczną ich część BMW, Skoda czy Audi. O co chodzi w półprzewodnikach? O zaburzony proces dostaw chipów. Pierwsze miesiące pandemii to okres wygaszania fabryk motoryzacyjnych. A wygaszanie fabryk oznaczało dla producentów chipów przestawienie dostaw na branże o rosnącym popycie. To raz. Dwa swoje zrobiła też pandemia, awarie w zakładach produkcyjnych czy susza.

Półprzewodniki w samochodzie

Półprzewodniki w samochodzie

Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

Ponad 7 milionów aut mniej tylko w roku 2021

Sytuacja z brakiem półprzewodników jest poważna. I najlepiej obrazują to dane firmy IHSMarkit. Według jej szacunków w  I połowie 2021 roku wytworzono na świecie 4 mln pojazdów lekkich mniej niż zakładano. W III kwartale straty mogą wynieść kolejne 1,8 do 2,1 mln aut, a cały rok może się skończyć utraconą produkcją na poziomie 6,3 do 7,1 mln aut. Co może zmienić ten trend? Tak naprawdę jedna rzecz. W krótkim i średnim terminie kluczową kwestią dla przemysłu samochodowego pozostaje szybkość powrotu dostaw półprzewodników do poziomu pokrywającego zapotrzebowanie branży.

Półprzewodniki w samochodzie to raz. Zielony Ład i e-rewolucja dwa

REKLAMA

Półprzewodniki w samochodzie i problemy z produkcją to niestety nie jedyne wyzwania, które dziś stoją przed branżą motoryzacyjną w Europie. Delikatnie mówiąc kłopotliwy jest też tzw. Zielony Ład - Komisja Europejska zaproponowała bowiem przepisy, które będą oznaczały zakaz sprzedaży pojazdów z silnikami spalinowymi od 2035 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To będzie rewolucja, na którą gotowi musza być nie tylko producenci aut, ale także dostawcy komponentów czy warsztaty samochodowe. Do tego rozważane jest także przykładowo wprowadzenie regulacji dotyczących odpowiedzialności za emisję w całym cyklu życia baterii, co kładzie także wyzwania na segment elektromobilności - podkreśla Martyna Dziubak, dyrektor ds. sektora motoryzacyjnego w Santander Bank Polska.

Półprzewodniki w samochodzie

Półprzewodniki w samochodzie

Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

Tak obrany kurs nie pozostawia producentom zbyt dużego pola do działania. Większość producentów samochodów szybko zmienia swoje strategie w kierunku napędów elektrycznych. I powoli widać to także w wynikach sprzedaży. Już teraz sprzedaż aut elektrycznych oraz hybrydowych w Europie znacząco przyspieszyła.

Źródło: Materiały prasowe Santander

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA