REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie
Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

Emisja CO2: samochody po 2020 roku z poważnymi ograniczeniami

Od początku 2020 r. auta sprzedawane w Unii Europejskiej nie powinny emitować więcej CO2, niż 95 g/km. Po przekroczeniu tego progu płacą kary - po 95 euro za każdy gram. Oczywiście suma jest pomnożona przez liczbę sprzedanych samochodów. Skutek? Tylko Volkswagen musiał zapłacić 100 mln euro kary za zeszły rok, a i tak mocno ją ograniczył „skupując” prawa do emisji od niszowych producentów elektryków (np. chińskiego MG).

REKLAMA

Nie zmienia to faktu, że elektryfikacja przynosi rezultaty. W 2020 roku średnia ważona emisja samochodów zarejestrowanych w krajach Unii w 2020 r. wyniosła 106,7 g/km. To aż o 15 gramów mniej niż w 2019 r. i jednocześnie pierwszy spadek od 2016 roku. 

Emisja CO2: samochody

Emisja CO2: samochody

Emisja CO2: samochody

Jato Dynamics

Emisja CO2: samochody z roku na rok coraz bardziej eko

REKLAMA

Ewidentnie zatem nowe samochody rejestrowane w Europie są coraz bardziej ekologiczne. W niektórych krajach sprzedaż elektryków i plug-inów poszybowała w górę o kilkaset procent. Ale to głównie efekt tego, że tamtejsze rządy zdecydowały się dopłacać do zakupu takich samochodów. 

Jak podaje firma analityczna Jato, w całej Unii w ubiegłym roku zarejestrowano łącznie 1,21 mln pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in, co stanowiło 10,6 proc. całego rynku. - W 2019 r., było to 466 tys. aut i zaledwie 3,1 proc. wszystkich rejestracji - wylicza Felipe Munoz, analityk Jato.

Emisja CO2: jedyną drogą elektryki? No właśnie nie…

Są jednak marki, które postanowiły nie jechać na siłę w kierunku elektryków, a i tak osiągają świetne rezultaty w obniżaniu emisji. Najlepiej pod tym względem wypada koncern Toyota liczony razem z Lexusem. W jego przypadku średnia ważona emisja CO2 za 2020 r. wyniosła raptem 97,5 g/km. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Emisja CO2: samochody

Emisja CO2: samochody

Emisja CO2: samochody

Jato Dynamics

REKLAMA

To zaskakujące tym bardziej, że ani Toyota, ani Lexus formalnie nie miały w 2020 roku w ofercie żadnego modelu elektrycznego ani nawet plug-in. Za to od ponad dwóch dekad Japończycy oferują, udoskonalają i upowszechniają hybrydy. Dzisiaj w zasadzie każdy ich model dostępny jest z takim napędem.

Konkretne liczby? Już 60-70 proc. Lexusów opuszcza salon jako hybryda. Marka nie musi „na siłę” wprowadzać modeli w pełni elektrycznych (BEV) czy plug-inów (PHEV). Robi to stopniowo, rozważnie i dając wybór klientom. Na przykład za chwilę do salonów Lexusa wjedzie nowy NX w dwóch wersjach: klasycznej hybrydowej i plug-in. A w niedalekiej przyszłości ma się pojawić w wersji w pełni elektrycznej.

Emisja CO2 i samochody. A oto recepta… francuska

Nieźle w walce z CO2 idzie także koncernowi PSA, w skład którego wchodzą Peugeot, Citroen, DS i Opel. W ich wypadku średnia to 97,8 g/km. Marki te produkują jednak głównie samochody małolitrażowe, zaś w przypadku większych modeli starają się zbijać emisje wersjami plug-in. Wszystkie pozostałe koncerny mają już emisje przekraczające 100 g/km. Ranking zamykają Jaguar-Land Rover i Subaru z wynikiem na poziomie 150 g/km.

Najwięcej CO2 emitują diesle? Tak, ale…

Analitycy Jato policzyli również, jak średnie emisje wypadają przy poszczególnych napędach i jaki mają one udział w całym rynku. I tu spore zaskoczenie, bo z danych wynika, że najwięcej CO2 emitują… diesle! Średnio 119,8 g/km. Eksperci tłumaczą, że to efekt tego, że wielu producentów oferuje swoje sztandarowe modele z dużymi, mocnymi dieslami i to one zawyżają wynik.

Emisja CO2: samochody

Emisja CO2: samochody

Emisja CO2: samochody

Jato Dynamics

Jest więcej niż pewne, że w statystykach za ten rok znowu zobaczymy spadek emisji. I pewnie znowu, w przypadków większości marek będzie to efekt działań „na siłę”, czyli szybkiego wprowadzania do oferty nowych elektryków czy plug-inów. I tylko nieliczni będą w komfortowej sytuacji pt. „my niczego nie musimy, my chcemy”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie. RPO ma wątpliwości: nieracjonalne zróżnicowanie właścicieli aut na benzynę i z silnikiem Diesla

    Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości prawne odnośnie zasad na jakich ma działać strefa czystego transportu (STC) w Warszawie. Dlatego skierował 27 lutego 2024 r. wystąpienie do Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m. st. Warszawy. Z uchwały Rady m. st. Warszawy w sprawie STC wynika, że (w zakresie wyłączeń od zakazu wjazdu), pojazdy z silnikami benzynowymi mogą spełniać niższe normy emisji szkodliwych substancji w stosunku do pojazdów z silnikami Diesla. Rzecznik Praw Obywatelskich ma obawy, czy takie zróżnicowanie spełnia standardy konstytucyjne, które gwarantują obywatelom prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Ponadto RPO zwrócił uwagę na fakt, że czasowe prawo do wjazdu do stołecznej strefy czystego transportu samochodami niespełniającymi europejskich wymogów norm spalania ma przysługiwać mieszkańcom Warszawy, którzy w niej rozliczają podatki. Ale nie wyjaśniono powodów pominięcia tych mieszkańców, którzy nie rozliczają się w stolicy albo też dopiero to uczynią. 

    Uniknięcie mandatu metodą na Ukraińca. Czyli sposób Polaków na grzywny z fotoradaru

    Polscy kierowcy znaleźli lukę w przepisach. Mają sposób uniknięcia mandatu z fotoradaru. Metoda nazywa się metodą na Ukraińca. Na czym polega i przede wszystkim czy jest skuteczna?

    Nowe tachografy staną się standardem w 2024 r. Za brak urządzenia nawet 12 000 kary

    Inteligentne tachografy staną się standardem w ciężarówkach jeszcze w tym roku. W takie właśnie urządzenia trzeba będzie wyposażyć pojazdy. Wszystkie w ruchu międzynarodowym! Brak tachografu G2 może oznaczać nawet 12 000 zł mandatu.

    Wzrost opłaty za przegląd nieunikniony. Ile będzie kosztować badanie techniczne w 2024 r.? Pojawia się kilka kwot

    Zmiana wysokości opłat za przegląd techniczny jest tylko kwestią czasu. Aktualne stawki były ustalone 20 lat temu. W tym czasie inflacja sięgnęła 85 proc. Czy o tyle wzrośnie opłata w SKP? To mogą wyjaśnić rządowe konsultacje.

    REKLAMA

    Rewolucyjne przepisy drogowe w 2024 r. Kierowcy będą musieli nawet... dziwnie otwierać drzwi

    Unia Europejska chce, aby kierowca na egzaminie otwierał drzwi w aucie za pomocą chwytu holenderskiego. Skąd wziął się ten absurdalny pomysł? Co tak naprawdę daje dziwne otwieranie drzwi? I jakie jeszcze zmiany w przepisach szykuje UE?

    Budują stacje ładowania na potęgę. Powerdot postawi w Polsce w sumie 1750 punktów ładowania dla elektryków

    Kierowcy mogli nie słyszeć o firmie Powerdot, ale jej ładowarki z pewnością już widzieli. To one stoją przy sklepach Biedronka. 600 punktów przed marketami tej sieci to jednak ułamek planów firmy dla Polski.

    Kiedy pieszy, przechodząc przez jezdnię poza pasami, również ma pierwszeństwo?

    Pasy są azylem dla pieszych przechodzących przez jezdnię? Tak, ale nie tylko one. Polskie przepisy drogowe przewidują bowiem przypadki, w których pieszy będzie miał pierwszeństwo także podczas przechodzenia przez jezdnię poza pasami. Oto i one.

    Mandat za telefon na pasach w 2024 r. Kara dotyczy tylko przejść dla pieszych?

    Pieszy może dostać mandat za używanie telefonu podczas przechodzenia przez przejście. W tym punkcie rodzi się jednak kilka pytań. Ile wynosi kara? Kiedy konkretnie można dostać mandat? I czy dotyczy to tylko przejść dla pieszych? Odpowiedzmy.

    REKLAMA

    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    REKLAMA