REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

Subskrybuj nas na Youtube
Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie
Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

Emisja CO2: samochody po 2020 roku z poważnymi ograniczeniami

Od początku 2020 r. auta sprzedawane w Unii Europejskiej nie powinny emitować więcej CO2, niż 95 g/km. Po przekroczeniu tego progu płacą kary - po 95 euro za każdy gram. Oczywiście suma jest pomnożona przez liczbę sprzedanych samochodów. Skutek? Tylko Volkswagen musiał zapłacić 100 mln euro kary za zeszły rok, a i tak mocno ją ograniczył „skupując” prawa do emisji od niszowych producentów elektryków (np. chińskiego MG).

REKLAMA

Nie zmienia to faktu, że elektryfikacja przynosi rezultaty. W 2020 roku średnia ważona emisja samochodów zarejestrowanych w krajach Unii w 2020 r. wyniosła 106,7 g/km. To aż o 15 gramów mniej niż w 2019 r. i jednocześnie pierwszy spadek od 2016 roku. 

Emisja CO2: samochody

Emisja CO2: samochody

Emisja CO2: samochody

Jato Dynamics

Emisja CO2: samochody z roku na rok coraz bardziej eko

REKLAMA

Ewidentnie zatem nowe samochody rejestrowane w Europie są coraz bardziej ekologiczne. W niektórych krajach sprzedaż elektryków i plug-inów poszybowała w górę o kilkaset procent. Ale to głównie efekt tego, że tamtejsze rządy zdecydowały się dopłacać do zakupu takich samochodów. 

Jak podaje firma analityczna Jato, w całej Unii w ubiegłym roku zarejestrowano łącznie 1,21 mln pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in, co stanowiło 10,6 proc. całego rynku. - W 2019 r., było to 466 tys. aut i zaledwie 3,1 proc. wszystkich rejestracji - wylicza Felipe Munoz, analityk Jato.

Emisja CO2: jedyną drogą elektryki? No właśnie nie…

Są jednak marki, które postanowiły nie jechać na siłę w kierunku elektryków, a i tak osiągają świetne rezultaty w obniżaniu emisji. Najlepiej pod tym względem wypada koncern Toyota liczony razem z Lexusem. W jego przypadku średnia ważona emisja CO2 za 2020 r. wyniosła raptem 97,5 g/km. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Emisja CO2: samochody

Emisja CO2: samochody

Emisja CO2: samochody

Jato Dynamics

REKLAMA

To zaskakujące tym bardziej, że ani Toyota, ani Lexus formalnie nie miały w 2020 roku w ofercie żadnego modelu elektrycznego ani nawet plug-in. Za to od ponad dwóch dekad Japończycy oferują, udoskonalają i upowszechniają hybrydy. Dzisiaj w zasadzie każdy ich model dostępny jest z takim napędem.

Konkretne liczby? Już 60-70 proc. Lexusów opuszcza salon jako hybryda. Marka nie musi „na siłę” wprowadzać modeli w pełni elektrycznych (BEV) czy plug-inów (PHEV). Robi to stopniowo, rozważnie i dając wybór klientom. Na przykład za chwilę do salonów Lexusa wjedzie nowy NX w dwóch wersjach: klasycznej hybrydowej i plug-in. A w niedalekiej przyszłości ma się pojawić w wersji w pełni elektrycznej.

Emisja CO2 i samochody. A oto recepta… francuska

Nieźle w walce z CO2 idzie także koncernowi PSA, w skład którego wchodzą Peugeot, Citroen, DS i Opel. W ich wypadku średnia to 97,8 g/km. Marki te produkują jednak głównie samochody małolitrażowe, zaś w przypadku większych modeli starają się zbijać emisje wersjami plug-in. Wszystkie pozostałe koncerny mają już emisje przekraczające 100 g/km. Ranking zamykają Jaguar-Land Rover i Subaru z wynikiem na poziomie 150 g/km.

Najwięcej CO2 emitują diesle? Tak, ale…

Analitycy Jato policzyli również, jak średnie emisje wypadają przy poszczególnych napędach i jaki mają one udział w całym rynku. I tu spore zaskoczenie, bo z danych wynika, że najwięcej CO2 emitują… diesle! Średnio 119,8 g/km. Eksperci tłumaczą, że to efekt tego, że wielu producentów oferuje swoje sztandarowe modele z dużymi, mocnymi dieslami i to one zawyżają wynik.

Emisja CO2: samochody

Emisja CO2: samochody

Emisja CO2: samochody

Jato Dynamics

Jest więcej niż pewne, że w statystykach za ten rok znowu zobaczymy spadek emisji. I pewnie znowu, w przypadków większości marek będzie to efekt działań „na siłę”, czyli szybkiego wprowadzania do oferty nowych elektryków czy plug-inów. I tylko nieliczni będą w komfortowej sytuacji pt. „my niczego nie musimy, my chcemy”.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA