REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

Ile elektryk przejedzie na rezerwie?
Ile elektryk przejedzie na rezerwie?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

Zero, czyli ile? To sprawdził Edmunds

Sprawdzian przeprowadzono na wyraźne życzenie Tesli, która zakwestionowała wyniki wcześniejszych testów. W nich jej samochody wypadły gorzej pod względem realnego zasięgu, niż można było się spodziewać. Przedstawiciele marki zwrócili uwagę na to, że zasięg sprawdzano do chwili, gdy na wyświetlaczu komputera pojawiło się „0”. Tymczasem nawet z takim parametrem jej auta są jeszcze w stanie przejechać… No właśnie, ile kilometrów? To sprawdzili eksperci z firmy badawczej Edmunds.

REKLAMA

REKLAMA

Rezerwa była sprawdzana w Tesli, Volkswagenie i Fordzie

Edmunds do porównania wybrał Teslę Model 3 Standard Range Plus z 2020 roku i Model Y Performance z 2020 roku z własnej floty oraz Model 3 Long Range z 2021 roku dostarczony przez Teslę. W teście uwzględniono również Forda Mustanga Mach-E i Volkswagena ID.4. Metodologia była prosta - mierzono przejechany dystans od momentu, gdy komputer pokładowy pokazywał 0 mil zasięgu, aż do całkowitego zatrzymania się samochodu.

0 km zasięgu, czyli jeszcze nawet 41 km rezerwy!

Najdalej zajechała Tesla Model 3 Long Range - pokonała 25,9 mil czyli ponad 41 km. Najsłabiej wypadł Ford Mustang Mach E AWD Extended Rangę, który stanął bez życia już po 7,3 mili, czyli po niespełna 12 kilometrach. Volkswagen ID.4 i Tesla Y wypadły podobnie - prąd całkowicie wyczerpał się w nich po około 20 km.

Rezerwa w elektrykach - same zwalniają!

Wszystkie auta jeździły w identycznych warunkach - po pętli ze stałą prędkością 65 mil na godzinę (104,6 km/h). Co ciekawe, pod koniec wszystkie auta zaczęły samoczynnie wytracać prędkość, aż do całkowitego zatrzymania. Robiły to po to, by zaoszczędzić trochę energii np. na dojechanie do punktu ładowania. Tesla Model 3 przejechała z niższa prędkością jeszcze 8 kilometrów.

REKLAMA

Kiedyś 0 km oznaczało... stop!

Edmunds podkreśla, że te rezerwowe zasięgi należy traktować z dużą ostrożnością. Rzeczywisty wynik zależy od wielu czynników, a w tym m.in. temperatury zewnętrznej i stylu jazdy kierowcy. Niemniej test potwierdza, że współczesne elektryki są konstruowane inaczej, niż te sprzed kilku lat. Gdy w pierwszych egzemplarzach BMW i3 komputer pokładowy pokazywał zasięg 0 km, to samochód od razu stawał. Teraz celowo projektowane są „rezerwy”. Podobnie, jak ma to miejsce w większości samochodów spalinowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak prądu? To poważny problem

Sęk w tym, że gdy nagle skończy się paliwo w baku auta na benzynę, mamy kilka doraźnych możliwości. Spacer na najbliższą stację i powrót do samochodu z kanistrem paliwa bądź wezwanie pomocy drogowej, która na miejscu dotankuje nam auto. W przypadku, gdy skończy się prąd w elektryku, opcja jest tylko jedna - wezwanie lawety, która „podrzuci” nas do najbliższego punktu ładowania. Może to zająć kilka godzin.

Hybrydy i plug-iny są odporne na wyładowanie

Alternatywą, łączącą ekologię z wygodą i praktycznością, mogą być auta hybrydowe (HEV) lub hybrydowe plug-in (PHEV). W ich przypadku nie jesteśmy skazani na planowanie podróży tak, żeby dojechać do ładowarki. Najnowszy Lexus NX 450h będzie w stanie przejechać na prądzie średnio 60 km, a tylko po mieście nawet 80. Co więcej, gdy wyczerpie mu się bateria, będzie po prostu jechał używając motoru spalinowego.

Hybryda nawet 70 proc. dystansu pokonuje w mieście na elektryku

Same hybrydy też nie są bez szans w starciu z elektrykami. Jak dowodzą badania Politechniki Poznańskiej, niektóre modele przez 60 - 70 proc. czasu jeżdżą po mieście korzystając wyłącznie z motoru elektrycznego. Nie trzeba ich jednak ładować z gniazdka, bo wykorzystują energię odzyskaną np. podczas hamowania czy zwalniania.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA