REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

Subskrybuj nas na Youtube
Ile elektryk przejedzie na rezerwie?
Ile elektryk przejedzie na rezerwie?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

Zero, czyli ile? To sprawdził Edmunds

Sprawdzian przeprowadzono na wyraźne życzenie Tesli, która zakwestionowała wyniki wcześniejszych testów. W nich jej samochody wypadły gorzej pod względem realnego zasięgu, niż można było się spodziewać. Przedstawiciele marki zwrócili uwagę na to, że zasięg sprawdzano do chwili, gdy na wyświetlaczu komputera pojawiło się „0”. Tymczasem nawet z takim parametrem jej auta są jeszcze w stanie przejechać… No właśnie, ile kilometrów? To sprawdzili eksperci z firmy badawczej Edmunds.

REKLAMA

Rezerwa była sprawdzana w Tesli, Volkswagenie i Fordzie

Edmunds do porównania wybrał Teslę Model 3 Standard Range Plus z 2020 roku i Model Y Performance z 2020 roku z własnej floty oraz Model 3 Long Range z 2021 roku dostarczony przez Teslę. W teście uwzględniono również Forda Mustanga Mach-E i Volkswagena ID.4. Metodologia była prosta - mierzono przejechany dystans od momentu, gdy komputer pokładowy pokazywał 0 mil zasięgu, aż do całkowitego zatrzymania się samochodu.

0 km zasięgu, czyli jeszcze nawet 41 km rezerwy!

Najdalej zajechała Tesla Model 3 Long Range - pokonała 25,9 mil czyli ponad 41 km. Najsłabiej wypadł Ford Mustang Mach E AWD Extended Rangę, który stanął bez życia już po 7,3 mili, czyli po niespełna 12 kilometrach. Volkswagen ID.4 i Tesla Y wypadły podobnie - prąd całkowicie wyczerpał się w nich po około 20 km.

Rezerwa w elektrykach - same zwalniają!

Wszystkie auta jeździły w identycznych warunkach - po pętli ze stałą prędkością 65 mil na godzinę (104,6 km/h). Co ciekawe, pod koniec wszystkie auta zaczęły samoczynnie wytracać prędkość, aż do całkowitego zatrzymania. Robiły to po to, by zaoszczędzić trochę energii np. na dojechanie do punktu ładowania. Tesla Model 3 przejechała z niższa prędkością jeszcze 8 kilometrów.

Kiedyś 0 km oznaczało... stop!

Edmunds podkreśla, że te rezerwowe zasięgi należy traktować z dużą ostrożnością. Rzeczywisty wynik zależy od wielu czynników, a w tym m.in. temperatury zewnętrznej i stylu jazdy kierowcy. Niemniej test potwierdza, że współczesne elektryki są konstruowane inaczej, niż te sprzed kilku lat. Gdy w pierwszych egzemplarzach BMW i3 komputer pokładowy pokazywał zasięg 0 km, to samochód od razu stawał. Teraz celowo projektowane są „rezerwy”. Podobnie, jak ma to miejsce w większości samochodów spalinowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak prądu? To poważny problem

Sęk w tym, że gdy nagle skończy się paliwo w baku auta na benzynę, mamy kilka doraźnych możliwości. Spacer na najbliższą stację i powrót do samochodu z kanistrem paliwa bądź wezwanie pomocy drogowej, która na miejscu dotankuje nam auto. W przypadku, gdy skończy się prąd w elektryku, opcja jest tylko jedna - wezwanie lawety, która „podrzuci” nas do najbliższego punktu ładowania. Może to zająć kilka godzin.

Hybrydy i plug-iny są odporne na wyładowanie

Alternatywą, łączącą ekologię z wygodą i praktycznością, mogą być auta hybrydowe (HEV) lub hybrydowe plug-in (PHEV). W ich przypadku nie jesteśmy skazani na planowanie podróży tak, żeby dojechać do ładowarki. Najnowszy Lexus NX 450h będzie w stanie przejechać na prądzie średnio 60 km, a tylko po mieście nawet 80. Co więcej, gdy wyczerpie mu się bateria, będzie po prostu jechał używając motoru spalinowego.

Hybryda nawet 70 proc. dystansu pokonuje w mieście na elektryku

Same hybrydy też nie są bez szans w starciu z elektrykami. Jak dowodzą badania Politechniki Poznańskiej, niektóre modele przez 60 - 70 proc. czasu jeżdżą po mieście korzystając wyłącznie z motoru elektrycznego. Nie trzeba ich jednak ładować z gniazdka, bo wykorzystują energię odzyskaną np. podczas hamowania czy zwalniania.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA