REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koronawirus: czy kary za zmianę opon to dobry pomysł?

Subskrybuj nas na Youtube
Koronawirus: czy kary za zmianę opon to dobry pomysł?
Koronawirus: czy kary za zmianę opon to dobry pomysł?
PZPO

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiciele czołowych organizacji działających na rzecz rynku motoryzacyjnego w Polsce są zaniepokojeni. Okazuje się bowiem, że policja karze mandatem 500-złotowym kierowców, którzy jadą na sezonową wymianę opon w samochodzie. Kolejny absurd?

Zmiana pogody stała się faktem, a wiosna uderzyła z pełną siłą. A jako że temperatury w ciągu dnia utrzymują się na zewnątrz powyżej 10 stopni Celsjusza, to idealny moment na zmianę ogumienia. Czy jednak na pewno? Innego zdania są niektórzy funkcjonariusze. Właśnie dlatego postanowili ukarać 500-złotowym mandatem kierowców napotkanych w zakładach wulkanizacyjnych. Tak, czasy pandemii koronawirusa z pewnością są trudne. Tylko czy muszą oznaczać z automatu, że kierowcy mają obniżać bezpieczeństwo jazdy? Bardziej miękka mieszanka gumowa bieżnika opon zimowych przy takich temperaturach jak obecnie nie zapewnia przyczepności na suchych drogach.

REKLAMA

Wymiana opon a koronawirus - to nadal bezpieczeństwo!

REKLAMA

A to jeszcze nie kończy sprawy. Bo przyczepność to jedno. Drugim i niewiele mniej ważnym czynnikiem jest droga hamowania. Jak wskazują przedstawiciele PZPO, droga hamowania samochodu na oponach zimowych latem ze 100 km/h do całkowitego zatrzymania może być nawet o 16 m dłuższa niż na oponach letnich. Takie wyniki pokazały m.in. badania prowadzone przez ADAC. Wniosek może być zatem jeden. Postawa kierowców, którzy nawet w tym trudnym okresie pandemii myślą o tym jak bezpiecznie dojechać do pracy i nie obciążać systemu ochrony zdrowia skutkami wypadku, zasługuję na szacunek organów państwa, a nie na karę.

PZPO, PZPM i ZDS postanowiły zatem działać. W pierwszej kolejności organizacje wystosowały do policji apel o niekaranie kierowców, którzy udali się na sezonową wymianę ogumienia. Organizacje liczą na to, że kary będą miały charakter incydentalny, a funkcjonariusze wykażą się zrozumieniem dla kwestii dbania o bezpieczeństwo na drodze. Poza tym napisały list otwarty do Premiera Mateusza Morawieckiego. W nim wzywają Prezesa Rady Ministrów do uznania sezonowej wymiany opon za spełniającą definicję potrzeb dnia codziennego. Poza tym PZPO postanowiło zadbać też o bezpieczeństwo pracowników warsztatów wulkanizacyjnych i ich klientów.

Koronawirus: wymiana opon bezpieczna jak zakupy w sklepie!

REKLAMA

Związek przygotował wytyczne dla serwisów oponiarskich, jak zachować bezpieczeństwo klientów i pracowników w warsztatach w trakcie pandemii. Przy zachowaniu restrykcyjnych procedur w zakresie bezpieczeństwa osobistego, wymiana opon w serwisie jest równie bezpieczna jak np. zakupy. - informuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Komunikat wystosowany przez PZPO, PZPM i ZDS pokazuje również, że odstąpienie od karania kierowców zmieniających opony na letnie w dobie koronawirusa nie będzie tylko polską domeną. Dla przykładu władze Bawarii dopuściły wymianę opon na letnie. Oczywiście przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa. Powód był oczywisty. Jazda na ogumieniu dostosowanym do sezony ma to znaczny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Podobnych postaw można się doszukać np. w Stanach Zjednoczonych. Tam w okresie pandemii koronawirusa serwisy samochodowe zostały wpisane na listę infrastruktury krytycznej i korzystanie z nich jest dozwolone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA