REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koronawirus: czy kary za zmianę opon to dobry pomysł?

Koronawirus: czy kary za zmianę opon to dobry pomysł?
Koronawirus: czy kary za zmianę opon to dobry pomysł?
PZPO

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiciele czołowych organizacji działających na rzecz rynku motoryzacyjnego w Polsce są zaniepokojeni. Okazuje się bowiem, że policja karze mandatem 500-złotowym kierowców, którzy jadą na sezonową wymianę opon w samochodzie. Kolejny absurd?

Zmiana pogody stała się faktem, a wiosna uderzyła z pełną siłą. A jako że temperatury w ciągu dnia utrzymują się na zewnątrz powyżej 10 stopni Celsjusza, to idealny moment na zmianę ogumienia. Czy jednak na pewno? Innego zdania są niektórzy funkcjonariusze. Właśnie dlatego postanowili ukarać 500-złotowym mandatem kierowców napotkanych w zakładach wulkanizacyjnych. Tak, czasy pandemii koronawirusa z pewnością są trudne. Tylko czy muszą oznaczać z automatu, że kierowcy mają obniżać bezpieczeństwo jazdy? Bardziej miękka mieszanka gumowa bieżnika opon zimowych przy takich temperaturach jak obecnie nie zapewnia przyczepności na suchych drogach.

REKLAMA

Wymiana opon a koronawirus - to nadal bezpieczeństwo!

REKLAMA

A to jeszcze nie kończy sprawy. Bo przyczepność to jedno. Drugim i niewiele mniej ważnym czynnikiem jest droga hamowania. Jak wskazują przedstawiciele PZPO, droga hamowania samochodu na oponach zimowych latem ze 100 km/h do całkowitego zatrzymania może być nawet o 16 m dłuższa niż na oponach letnich. Takie wyniki pokazały m.in. badania prowadzone przez ADAC. Wniosek może być zatem jeden. Postawa kierowców, którzy nawet w tym trudnym okresie pandemii myślą o tym jak bezpiecznie dojechać do pracy i nie obciążać systemu ochrony zdrowia skutkami wypadku, zasługuję na szacunek organów państwa, a nie na karę.

PZPO, PZPM i ZDS postanowiły zatem działać. W pierwszej kolejności organizacje wystosowały do policji apel o niekaranie kierowców, którzy udali się na sezonową wymianę ogumienia. Organizacje liczą na to, że kary będą miały charakter incydentalny, a funkcjonariusze wykażą się zrozumieniem dla kwestii dbania o bezpieczeństwo na drodze. Poza tym napisały list otwarty do Premiera Mateusza Morawieckiego. W nim wzywają Prezesa Rady Ministrów do uznania sezonowej wymiany opon za spełniającą definicję potrzeb dnia codziennego. Poza tym PZPO postanowiło zadbać też o bezpieczeństwo pracowników warsztatów wulkanizacyjnych i ich klientów.

Koronawirus: wymiana opon bezpieczna jak zakupy w sklepie!

REKLAMA

Związek przygotował wytyczne dla serwisów oponiarskich, jak zachować bezpieczeństwo klientów i pracowników w warsztatach w trakcie pandemii. Przy zachowaniu restrykcyjnych procedur w zakresie bezpieczeństwa osobistego, wymiana opon w serwisie jest równie bezpieczna jak np. zakupy. - informuje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Komunikat wystosowany przez PZPO, PZPM i ZDS pokazuje również, że odstąpienie od karania kierowców zmieniających opony na letnie w dobie koronawirusa nie będzie tylko polską domeną. Dla przykładu władze Bawarii dopuściły wymianę opon na letnie. Oczywiście przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa. Powód był oczywisty. Jazda na ogumieniu dostosowanym do sezony ma to znaczny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Podobnych postaw można się doszukać np. w Stanach Zjednoczonych. Tam w okresie pandemii koronawirusa serwisy samochodowe zostały wpisane na listę infrastruktury krytycznej i korzystanie z nich jest dozwolone.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA