REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koronawirus spowoduje kary dla kierowców?

dowód rejestracyjny
dowód rejestracyjny
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Na skutek koronawirusa rejestracja auta sprowadzonego zza granicy stała się niemożliwa. Czy w tej sytuacji właścicielom takich samochodów grozi niedawno wprowadzona kara za niedotrzymanie terminu rejestracji?

Wprowadzenie kar dla polskich kierowców za zbyt późną rejestrację sprowadzonych samochodów wzbudziło spore kontrowersje jeszcze w minionym roku. Po pewnym czasie okazało się, że wspomniana decyzja skutkuje powstaniem sporych kolejek w urzędach.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie tego problemu już nie ma. Niestety, brak kolejek w powiatowych i miejskich wydziałach komunikacji nie jest spowodowany usprawnieniem procedur. Po prostu epidemia koronawirusa spowodowała zamknięcie urzędów, w których kierowcy mogliby rejestrować swoje pojazdy. Taka sytuacja powoduje obawy przed urzędową karą za niedopełnienie obowiązku terminowej rejestracji (wynoszącą do 1000 zł).

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają, czy właściciele aut w obecnej sytuacji rzeczywiście będą zagrożeni taką sankcją finansową. Przy okazji warto również przypomnieć, jak w kontekście opóźnionej rejestracji wygląda kwestia obowiązkowego ubezpieczenia OC dla kierowców.

Spóźniona rejestracja samochodu – komu grozi kara?

Na wstępie warto wyjaśnić podstawę prawną nakładania na kierowców ewentualnych kar za zbyt późną rejestrację pojazdu sprowadzonego z zagranicy. Takie kary zostały wprowadzone ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1579). Wspomniany akt prawny wprowadził do prawa o ruchu drogowym przepisy, które przewidują karę o wartości od 200 zł do 1000 zł dla właściciela używanego pojazdu sprowadzonego z terytorium Unii Europejskiej, który nie spełnił obowiązku rejestracji w ciągu 30 dni.

REKLAMA

Graniczny termin wynoszący 30 dni nalicza się od daty sprowadzenia pojazdu mechanicznego do Polski” - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto wiedzieć, że znowelizowana ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602) - przewiduje również karę pieniężną dla tych kierowców, którzy nie zawiadomili starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu w ciągu kolejnych 30 dni. „W takim przypadku, kara pieniężna dla kierowcy również wynosi od 200 zł do 1000 zł i jest nakładana na mocy decyzji administracyjnej” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Koronawirus a kara – jak reagują samorządy?

Wspomniane wcześniej kary obowiązują od 1 stycznia 2020 r. Mimo tego, już pod koniec minionego roku zaczęły tworzyć się kolejki w wydziałach komunikacji powiatów oraz miast na prawach powiatu. „Początek bieżącego roku nie przyniósł poprawy opisywanej sytuacji. Wręcz przeciwnie - zwiększyła się obawa kierowców dotycząca ewentualnej konieczności zapłacenia całkiem wysokiej kary” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

W związku z powyższym trudno się dziwić, że wielu kierowców ze zdenerwowaniem zareagowało na informację o zamknięciu wydziałów komunikacji na wskutek epidemii koronawirusa. Pojawiły się bowiem obawy, że obecni i byli właściciele aut, którym nie uda się załatwić formalności w ustawowym terminie, będą musieli zapłacić 200 zł - 1000 zł kary.

Na całe szczęście, samorządowcy mają inne zdanie w tej kwestii. Związek Powiatów Polskich opublikował niedawno opinię prawną, która wskazuje, że przekroczenie trzydziestodniowego terminu przewidzianego przez prawo drogowe w obecnych warunkach nie powinno być karane, jeśli stanowi skutek działania siły wyższej.

W tym kontekście warto nadmienić, że wedle artykułu 189e ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168) strona nie podlega ukaraniu, jeśli do naruszenia prawa doszło na wskutek działania siły wyższej. W obecnej sytuacji chodzi zarówno o zamknięcie urzędu, jak i kwarantannę sanitarną obecnego lub byłego właściciela auta” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Takie wyłączenia ze stosowania kar dotyczą rejestracji auta sprowadzonego z UE oraz zawiadomienia o zbyciu lub nabyciu „krajowego” pojazdu. Jeżeli chodzi o ten drugi przypadek, to kierowca musi jednak powołać się na brak możliwości skorzystania z Internetu (np. na wskutek kwarantanny) lub brak profilu ePUAP. „Wspomniana różnica dotycząca niestosowania kary wynika z faktu, że rejestracja samochodu sprowadzonego z UE nie jest możliwa przez Internet” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Opóźniona rejestracja a odstąpienie od ubezpieczenia OC

W ramach podsumowania eksperci Ubea.pl zwracają uwagę na ciekawy aspekt dotyczący opóźnionej rejestracji pojazdu oraz obowiązkowego ubezpieczenia OC. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych przewiduje możliwość odstąpienia od umowy OC komunikacyjnego w sytuacji, gdy kierowca zakupił polisę jeszcze przed rejestracją, a pojazdu nie udało się zarejestrować przez kolejne 30 dni.

Warto podkreślić, że odstąpienie od umowy ubezpieczenia OC na wskutek braku rejestracji pojazdu uprawnia kierowcę do otrzymania zwrotu zapłaconej składki (z wyłączeniem okresu wykorzystanej ochrony)” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA