REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koronawirus spowoduje kary dla kierowców?

Subskrybuj nas na Youtube
dowód rejestracyjny
dowód rejestracyjny
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Na skutek koronawirusa rejestracja auta sprowadzonego zza granicy stała się niemożliwa. Czy w tej sytuacji właścicielom takich samochodów grozi niedawno wprowadzona kara za niedotrzymanie terminu rejestracji?

Wprowadzenie kar dla polskich kierowców za zbyt późną rejestrację sprowadzonych samochodów wzbudziło spore kontrowersje jeszcze w minionym roku. Po pewnym czasie okazało się, że wspomniana decyzja skutkuje powstaniem sporych kolejek w urzędach.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie tego problemu już nie ma. Niestety, brak kolejek w powiatowych i miejskich wydziałach komunikacji nie jest spowodowany usprawnieniem procedur. Po prostu epidemia koronawirusa spowodowała zamknięcie urzędów, w których kierowcy mogliby rejestrować swoje pojazdy. Taka sytuacja powoduje obawy przed urzędową karą za niedopełnienie obowiązku terminowej rejestracji (wynoszącą do 1000 zł).

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają, czy właściciele aut w obecnej sytuacji rzeczywiście będą zagrożeni taką sankcją finansową. Przy okazji warto również przypomnieć, jak w kontekście opóźnionej rejestracji wygląda kwestia obowiązkowego ubezpieczenia OC dla kierowców.

Spóźniona rejestracja samochodu – komu grozi kara?

Na wstępie warto wyjaśnić podstawę prawną nakładania na kierowców ewentualnych kar za zbyt późną rejestrację pojazdu sprowadzonego z zagranicy. Takie kary zostały wprowadzone ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1579). Wspomniany akt prawny wprowadził do prawa o ruchu drogowym przepisy, które przewidują karę o wartości od 200 zł do 1000 zł dla właściciela używanego pojazdu sprowadzonego z terytorium Unii Europejskiej, który nie spełnił obowiązku rejestracji w ciągu 30 dni.

REKLAMA

Graniczny termin wynoszący 30 dni nalicza się od daty sprowadzenia pojazdu mechanicznego do Polski” - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto wiedzieć, że znowelizowana ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602) - przewiduje również karę pieniężną dla tych kierowców, którzy nie zawiadomili starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu w ciągu kolejnych 30 dni. „W takim przypadku, kara pieniężna dla kierowcy również wynosi od 200 zł do 1000 zł i jest nakładana na mocy decyzji administracyjnej” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Koronawirus a kara – jak reagują samorządy?

Wspomniane wcześniej kary obowiązują od 1 stycznia 2020 r. Mimo tego, już pod koniec minionego roku zaczęły tworzyć się kolejki w wydziałach komunikacji powiatów oraz miast na prawach powiatu. „Początek bieżącego roku nie przyniósł poprawy opisywanej sytuacji. Wręcz przeciwnie - zwiększyła się obawa kierowców dotycząca ewentualnej konieczności zapłacenia całkiem wysokiej kary” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

W związku z powyższym trudno się dziwić, że wielu kierowców ze zdenerwowaniem zareagowało na informację o zamknięciu wydziałów komunikacji na wskutek epidemii koronawirusa. Pojawiły się bowiem obawy, że obecni i byli właściciele aut, którym nie uda się załatwić formalności w ustawowym terminie, będą musieli zapłacić 200 zł - 1000 zł kary.

Na całe szczęście, samorządowcy mają inne zdanie w tej kwestii. Związek Powiatów Polskich opublikował niedawno opinię prawną, która wskazuje, że przekroczenie trzydziestodniowego terminu przewidzianego przez prawo drogowe w obecnych warunkach nie powinno być karane, jeśli stanowi skutek działania siły wyższej.

W tym kontekście warto nadmienić, że wedle artykułu 189e ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168) strona nie podlega ukaraniu, jeśli do naruszenia prawa doszło na wskutek działania siły wyższej. W obecnej sytuacji chodzi zarówno o zamknięcie urzędu, jak i kwarantannę sanitarną obecnego lub byłego właściciela auta” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Takie wyłączenia ze stosowania kar dotyczą rejestracji auta sprowadzonego z UE oraz zawiadomienia o zbyciu lub nabyciu „krajowego” pojazdu. Jeżeli chodzi o ten drugi przypadek, to kierowca musi jednak powołać się na brak możliwości skorzystania z Internetu (np. na wskutek kwarantanny) lub brak profilu ePUAP. „Wspomniana różnica dotycząca niestosowania kary wynika z faktu, że rejestracja samochodu sprowadzonego z UE nie jest możliwa przez Internet” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Opóźniona rejestracja a odstąpienie od ubezpieczenia OC

W ramach podsumowania eksperci Ubea.pl zwracają uwagę na ciekawy aspekt dotyczący opóźnionej rejestracji pojazdu oraz obowiązkowego ubezpieczenia OC. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych przewiduje możliwość odstąpienia od umowy OC komunikacyjnego w sytuacji, gdy kierowca zakupił polisę jeszcze przed rejestracją, a pojazdu nie udało się zarejestrować przez kolejne 30 dni.

Warto podkreślić, że odstąpienie od umowy ubezpieczenia OC na wskutek braku rejestracji pojazdu uprawnia kierowcę do otrzymania zwrotu zapłaconej składki (z wyłączeniem okresu wykorzystanej ochrony)” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA