REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koronawirus spowoduje kary dla kierowców?

dowód rejestracyjny
dowód rejestracyjny
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Na skutek koronawirusa rejestracja auta sprowadzonego zza granicy stała się niemożliwa. Czy w tej sytuacji właścicielom takich samochodów grozi niedawno wprowadzona kara za niedotrzymanie terminu rejestracji?

Wprowadzenie kar dla polskich kierowców za zbyt późną rejestrację sprowadzonych samochodów wzbudziło spore kontrowersje jeszcze w minionym roku. Po pewnym czasie okazało się, że wspomniana decyzja skutkuje powstaniem sporych kolejek w urzędach.

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie tego problemu już nie ma. Niestety, brak kolejek w powiatowych i miejskich wydziałach komunikacji nie jest spowodowany usprawnieniem procedur. Po prostu epidemia koronawirusa spowodowała zamknięcie urzędów, w których kierowcy mogliby rejestrować swoje pojazdy. Taka sytuacja powoduje obawy przed urzędową karą za niedopełnienie obowiązku terminowej rejestracji (wynoszącą do 1000 zł).

Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają, czy właściciele aut w obecnej sytuacji rzeczywiście będą zagrożeni taką sankcją finansową. Przy okazji warto również przypomnieć, jak w kontekście opóźnionej rejestracji wygląda kwestia obowiązkowego ubezpieczenia OC dla kierowców.

Spóźniona rejestracja samochodu – komu grozi kara?

Na wstępie warto wyjaśnić podstawę prawną nakładania na kierowców ewentualnych kar za zbyt późną rejestrację pojazdu sprowadzonego z zagranicy. Takie kary zostały wprowadzone ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1579). Wspomniany akt prawny wprowadził do prawa o ruchu drogowym przepisy, które przewidują karę o wartości od 200 zł do 1000 zł dla właściciela używanego pojazdu sprowadzonego z terytorium Unii Europejskiej, który nie spełnił obowiązku rejestracji w ciągu 30 dni.

REKLAMA

Graniczny termin wynoszący 30 dni nalicza się od daty sprowadzenia pojazdu mechanicznego do Polski” - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto wiedzieć, że znowelizowana ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602) - przewiduje również karę pieniężną dla tych kierowców, którzy nie zawiadomili starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu w ciągu kolejnych 30 dni. „W takim przypadku, kara pieniężna dla kierowcy również wynosi od 200 zł do 1000 zł i jest nakładana na mocy decyzji administracyjnej” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Koronawirus a kara – jak reagują samorządy?

Wspomniane wcześniej kary obowiązują od 1 stycznia 2020 r. Mimo tego, już pod koniec minionego roku zaczęły tworzyć się kolejki w wydziałach komunikacji powiatów oraz miast na prawach powiatu. „Początek bieżącego roku nie przyniósł poprawy opisywanej sytuacji. Wręcz przeciwnie - zwiększyła się obawa kierowców dotycząca ewentualnej konieczności zapłacenia całkiem wysokiej kary” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

W związku z powyższym trudno się dziwić, że wielu kierowców ze zdenerwowaniem zareagowało na informację o zamknięciu wydziałów komunikacji na wskutek epidemii koronawirusa. Pojawiły się bowiem obawy, że obecni i byli właściciele aut, którym nie uda się załatwić formalności w ustawowym terminie, będą musieli zapłacić 200 zł - 1000 zł kary.

Na całe szczęście, samorządowcy mają inne zdanie w tej kwestii. Związek Powiatów Polskich opublikował niedawno opinię prawną, która wskazuje, że przekroczenie trzydziestodniowego terminu przewidzianego przez prawo drogowe w obecnych warunkach nie powinno być karane, jeśli stanowi skutek działania siły wyższej.

W tym kontekście warto nadmienić, że wedle artykułu 189e ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 1960 nr 30 poz. 168) strona nie podlega ukaraniu, jeśli do naruszenia prawa doszło na wskutek działania siły wyższej. W obecnej sytuacji chodzi zarówno o zamknięcie urzędu, jak i kwarantannę sanitarną obecnego lub byłego właściciela auta” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Takie wyłączenia ze stosowania kar dotyczą rejestracji auta sprowadzonego z UE oraz zawiadomienia o zbyciu lub nabyciu „krajowego” pojazdu. Jeżeli chodzi o ten drugi przypadek, to kierowca musi jednak powołać się na brak możliwości skorzystania z Internetu (np. na wskutek kwarantanny) lub brak profilu ePUAP. „Wspomniana różnica dotycząca niestosowania kary wynika z faktu, że rejestracja samochodu sprowadzonego z UE nie jest możliwa przez Internet” - wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Opóźniona rejestracja a odstąpienie od ubezpieczenia OC

W ramach podsumowania eksperci Ubea.pl zwracają uwagę na ciekawy aspekt dotyczący opóźnionej rejestracji pojazdu oraz obowiązkowego ubezpieczenia OC. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych przewiduje możliwość odstąpienia od umowy OC komunikacyjnego w sytuacji, gdy kierowca zakupił polisę jeszcze przed rejestracją, a pojazdu nie udało się zarejestrować przez kolejne 30 dni.

Warto podkreślić, że odstąpienie od umowy ubezpieczenia OC na wskutek braku rejestracji pojazdu uprawnia kierowcę do otrzymania zwrotu zapłaconej składki (z wyłączeniem okresu wykorzystanej ochrony)” - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA