REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koronawirus: jak zarejestrować samochód?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Koronawirus: jak zarejestrować samochód?
Koronawirus: jak zarejestrować samochód?
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Walka z epidemią wymaga m.in. ograniczenia ruchu w urzędach miasta. A jak w tej perspektywie zarejestrować samochód? Zobaczcie o czym pamiętać, aby sprawnie załatwić sprawy urzędowe w czasie koronawirusa.

Koronawirus zataczający coraz szersze kręgi w Europie sprawia, że ograniczane są kolejne objawy życia społecznego. Niestety są też pewne sfery, w których ograniczenia choć powinny funkcjonować, nie mogą być zbyt restrykcyjne. Przykład? Ten dotyczy chociażby rejestracji pojazdów i sposobu funkcjonowania wydziałów komunikacji. Bo samochód niezarejestrowany często nie może legalnie poruszać się po polskich drogach! Jak zatem zarejestrować samochód w dobie koronawirusa? Odpowiedź nie jest jednak taka prosta. Bo wszystko zależy od modelu, który został wybrany przez urzędników w konkretnym mieście. A tych jest co najmniej kilka.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu - koronawirus zamyka urzędy?

REKLAMA

Nawet dziś są wydziały komunikacji w Polsce, w których petenci są wpuszczani do środka i mogą mieć osobisty kontakt z urzędnikami. To jednak może wymagać np. wcześniejszego umówienia wizyty, ewentualnie potężnej dawki cierpliwości. Przed urzędami mogą tworzyć się długie kolejki, a wszystko za sprawą faktu, że do hali obsługi często wpuszczana jest tylko jednak osoba. Maksymalna ilość petentów jest taka, jak liczba otwartych okienek. Nie wszystkie wydziały komunikacji zdecydowały się jednak na taką formę działania. Jakie są alternatywy?

Jedną z popularniejszych jest tzw. skrzynka podawcza. Przy wejściu do wydziału komunikacji pojawia się urna. Do niej kierowca powinien wrzucić pakiet dokumentów koniecznych do rejestracji oraz ewentualnie tablice rejestracyjne. Jeżeli chodzi o opłatę urzędową, tą można wnieść tylko za pomocą przelewu bankowego. Nieczynne są okienka do płatności w urzędach. Co nastąpi dalej? Rejestracja może potrwać nawet kilka dni. A wszystko za sprawą tego, że dokumenty przed ich dostarczeniem do urzędnika, należy odkazić specjalnym środkiem. Dopiero wtedy może się rozpocząć procedura administracyjna.

Auto sprowadzone z zagranicy - dokumenty:

  • wniosek o rejestrację
  • potwierdzenie zapłaty akcyzy w przypadku pojazdu zakupionego w Unii Europejskiej - wydruk ze strony e-ZEFIR
  • dokument potwierdzający odprawę celną lub informacja o numerze, miejscu i dacie odprawy celnej dla pojazdu zakupionego spoza Unii Europejskiej - jeżeli informacji takich nie ma na fakturze zakupu pojazdu od polskiego handlarza
  • zagraniczny dowód rejestracyjny
  • zagraniczne tablice rejestracyjne lub oświadczenie o ich braku
  • zaświadczenie z ważnym badaniem technicznym
  • zakup na firmę - wydruk z KRS lub CEiDG
  • dowód wniesienia opłaty urzędowej - auta osobowe 256,00 zł

Fabrycznie nowe auto - dokumenty:

  • wniosek o rejestrację
  • faktura zakupu
  • świadectwo zgodności WE wraz z "oświadczeniem o danych i informacjach o pojeździe niezbędnych do rejestracji pojazdu i ewidencji pojazdów"
  • potwierdzenie zapłaty akcyzy w przypadku pojazdu wyprodukowanego w Unii Europejskiej
  • dokument potwierdzający odprawę celną lub informacja o numerze, miejscu i dacie odprawy celnej dla pojazdu wyprodukowanego spoza Unii Europejskiej - jeżeli tych informacji nie ma na fakturze sprzedaży
  • karta pojazdu
  • zakup na firmę - wydruk z KRS lub CEiDG
  • dowód wniesienia opłaty urzędowej - auta osobowe 180,50 zł

Co z karą za nieprzerejestrowanie pojazdu w ciągu 30 dni? Więcej w materiale: Nie będzie kar za opóźnienie w rejestracji pojazdu

Jeżeli kierowca dostarczy do skrzynki podawczej w urzędzie wszystkie dokumenty i na ich podstawie będzie możliwe podjęcie pozytywnej decyzji dotyczącej rejestracji, oryginały złożonych dokumentów wraz z pozwoleniem czasowym, tablicami rejestracyjnymi i np. kartą pojazdu zostaną odesłane pocztą do petenta. W sytuacji, w której pomyślne zakończenie procedury będzie wymagać od właściciela pojazdu dodatkowych informacji, urzędnik prawdopodobnie skontaktuje się z nim telefonicznie i poprosi o dostarczenie do skrzynki podawczej koniecznych materiałów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestracja a koronawirus. Co z elektroniczną skrzynką podawczą?

REKLAMA

Możliwe będzie również uzupełnianie brakujących wpisów np. poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą, ewentualnie mailowo. Czy to nie oznacza, że kierowca powinien już podczas składania wniosku korzystać z elektronicznej skrzynki podawczej? Nie do końca. Bo w takim przypadku wizyta w urzędzie i tak go nie ominie. Choć wniosek złożony przez e-skrzynkę jest w pełni ważny w sensie prawnym, urzędnik przed wydaniem pozytywnej decyzji dotyczącej rejestracji musi zobaczyć oryginały wszystkich dokumentów - a nie wyłącznie skany dołączone do wiadomości elektronicznej. W ten sposób petent będzie musiał dostarczyć je do fizycznej skrzynki podawczej w wydziale komunikacji.

Warto wiedzieć o tym, że koronawirus zmienia nie tylko sposób pracy urzędów, ale też ogranicza zakres tej pracy. W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że z uwagi na zagrożenia urzędnicy skupią się przede wszystkim na tych działaniach, które są niezbędne. A do tych zaliczyć można np. rejestrację fabrycznie nowych samochodów, ewentualnie tych sprowadzonych z zagranicy. Obydwa typy aut bez procedury rejestracyjnej nie będą mogły legalnie poruszać się po polskich drogach. Co z pojazdami używanymi kupionymi w kraju? Ich właściciele będą musieli na ogół wstrzymać się z rejestracją aż do czasu uspokojenia sytuacji epidemiologicznej.

Jak zarejestrować auto w dobie koronawirusa? Najpierw zadzwoń do urzędu!

Jak uzyskać pewną wiedzą dotyczącą sposobu rejestracji samochodu w konkretnym mieście? Można skorzystać m.in. ze stron informacyjnych urzędów. Tam powinny pojawić się informacje dotyczące sposobu załatwiania poszczególnych spraw oraz ograniczeń i priorytetów przypisanych konkretnym procedurom. Alternatywnie kierowca może też zadzwonić do urzędu i poprosić urzędników o informacje w tej sprawie. Wcześniejsze uzyskanie takich danych pozwoli oszczędzić czas i sprawi, że petent będzie mógł wcześniej przygotować konieczne dokumenty, a sama rejestracja przebiegnie sprawniej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA