REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CEPiK 2.0 już działa! Co się zmieniło i jakie są nowe zasady przeglądów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuźmiuk
CEPiK 2.0 już działa! Co się zmieniło i jakie są nowe zasady przeglądów?
CEPiK 2.0 już działa! Co się zmieniło i jakie są nowe zasady przeglądów?

REKLAMA

REKLAMA

Od dziś, tj. 13 listopada, działa odświeżona wersja CEPiK. W systemie pojawiły się nowe dane, ale to nie jedyne ważne wiadomości dla kierowców. Zmieniły się także zasady wykonywania przeglądów technicznych.

Centralny System Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) przeszedł spore zmiany, które dotyczą nie tylko nowego systemu informatycznego, ale także informacji pojawiających się w systemie. Modyfikacje są na tyle duże, że postanowiono nieco zmodyfikować dotychczasową nazwę na CEPiK 2.0.

REKLAMA

Zmiany to efekt nowelizacji ustawy o ruchu drogowym. Nowe przepisy umożliwiają wprowadzanie do Centralnej Ewidencji Pojazdów danych o m.in. badaniach technicznych aut, nawet tych zakończonych negatywnym wynikiem. Ma to za zadanie podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego i bezpieczeństwa obrotu samochodami na rynku wtórnym, a to za sprawą bardziej szczegółowego dokumentowania historii pojazdów.

Jakie nowe informacje pojawiły się w CEPiK?

Od dziś diagności pracujący w stacjach kontroli pojazdów mają możliwość wprowadzania bardziej szczegółowych informacji dotyczących konkretnego auta. W przypadku negatywnego wyniku badania technicznego diagnosta musi zaznaczyć to w systemie oraz podać kod usterki. Co więcej, nie ma możliwości przerwania badania w celu usunięcia uszkodzonej lub niesprawnej części. Bardzo ważną zmianą jest również konieczność uiszczenia opłaty za badanie techniczne przed rozpoczęciem przeglądu, a w razie negatywnego wyniku pieniądze nie są zwracane właścicielowi pojazdu. Od tej zasady jest jeden wyjątek – nie dotyczy ona w przypadku rozliczenia usługi na podstawie faktury VAT z odroczonym terminem płatności.

Na usunięcie usterki mamy 14 dni - po tym okresie musimy ponownie stawić się w stacji kontroli pojazdów. Powtórnej weryfikacji stanu auta warto dokonać na tej samej stacji, ponieważ wtedy zapłacimy od 13 do 36 zł w zależności od liczby lub wagi usterek. W przypadku udania się do innej placówki będziemy musieli uiścić opłatę w pełnej wysokości jak za pierwsze badanie.

Ważne informacje dla kupujących auta używane

Od dziś do CEPiK będą także trafiać informacje związane z m.in. zajęciem pojazdu przez organ egzekucyjny lub zabezpieczeniem majątkowym, a także informacje o zatrzymanym dowodzie danego pojazdu. Ponadto w przypadku nieubezpieczonych samochodów pojawią się także dane o istotnych szkodach powypadkowych – te będą uzupełniane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe prawa Straży Granicznej

Od 13 listopada Straż Graniczna ma uprawnienia do zatrzymywania dowodów rejestracyjnych pojazdów i pozwoleń czasowych na prowadzenie auta. Informacje o zatrzymaniu takiego dokumentu trafią następnie do Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA