REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koniec z fałszywymi danymi zużycia paliwa – nowe procedury testowania pojazdów

Hubert Krawczyk
Koniec z fałszywymi danymi zużycia paliwa – nowe procedury testowania pojazdów/ fot. newspress
Koniec z fałszywymi danymi zużycia paliwa – nowe procedury testowania pojazdów/ fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Koniec z fałszywymi wskazaniami zużycia paliwa - nadchodzą nowe procedury testowania pojazdów. Nowy cykl pomiarowy WLTP, wyprze przestarzały już NEDC, dzięki czemu wyniki zużycia paliwa będą bardziej miarodajne i precyzyjniej odzwierciedlające rzeczywiste spalanie samochodów.

Dane pomiarowe w nowych samochodach  w znacznym stopniu, różnią się od tych jakie można uzyskać podczas zwyczajnego użytkowania samochodu. Dzieje się tak za sprawą przestarzałych technik badań, które przeprowadzane były głownie w warunkach laboratoryjnych, nie odpowiadających realnym warunkom na drodze. Jak wiadomo, na zużycie paliwa ma wpływ wiele zmiennych - do najbardziej podstawowych czynników, które bezpośrednio przekładają się na spalanie należy nie tylko zespół napędowy, czy charakterystyka jazdy kierowcy, ale też właściwości aerodynamiczne nadwozia, zamontowane opony jak i masa pojazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Przestarzały cykl pomiarowy spalania  NEDC (New European Driving Cycle), nie uwzględniał tych w/w elementów. Z tego względu potrafił być zaniżany nawet do kilkadziesiąt procent, względem tego co można realnie osiągnąć podczas poruszania się po drogach. Poza tym istotnym jest fakt, że cykl pomiarowy NEDC od dawna nie był usprawniany, a dzisiejsze czasy i dążenie za ekologią wymusiła zmodernizowanie testów pomiarowych w pojazdach.

Nowe badania zużycia paliwa

W związku z powyższym zdecydowano, że od września 2017 roku wszystkie nowe modele samochodów trafiające na rynek w europie muszą podlegać badaniom nowym cyklem WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) oraz RDE (Real Driving Emissions). Jest to cykl pomiarowy, który w sposób bardziej precyzyjny odzwierciedla spalanie pojazdów, miedzy innymi. Dzięki rzeczywistej jeździe po drogach publicznych, a nie tylko w warunkach laboratoryjnych na hamowni.

Nowe rozwiązanie ma na celu przede wszystkim wyeliminowanie publikowania zawyżonych danych dotyczących zużycia paliwa, ale też projektowania bardziej ekologicznych silników, które muszą spełniać restrykcyjne normy czystości spalin potrzebnych do homologacji pojazdu.

REKLAMA

Od września 2018 roku wszystkie nowe pojazdy będą mieć wyniki podawane według cyklu WLTP, a od 1 stycznia 2019 nowe dane o spalaniu trafią do samochodów sprzedawanych przez dealerów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Różnice pomiędzy NEDC a WLTP

NEDC

WLTP

Czas trwania cyklu

20 minut

30 minut

Dystans

11km

23km

Fazy testów

Miejska

Pozamiejska

Miejska

Podmiejska

Drogi główne

autostrady

Temperatura testowa

20-30 stopni Celcjusza

23 stopnie Celcjusza

Punkty zmiany biegów dla samochodów ze skrzyniami manualnymi

Stałe

Zmienne

Średnia prędkość samochodu

34km/h

46.5km/h

Prędkość maksymalna

120km/h

131km/h

Masa pojazdu

Własna + 100kg

Rzeczywista

RDE - Real Driving Emissions.(Testy na publicznych drogach)

NIE

TAK

Zmiany jakie postanowiono wprowadzić w cyklach testowych pojazdów powinny przynieść poprawę pod względem rzetelności  publikowanych danych  dotyczących zużycia paliwa. Dzięki temu osoby nabywające pojazdy nie powinny być już zaskoczone nadmiernym spalaniem ich samochodów. Nowe procedury badań opracowane zostały w taki sposób, aby wyniki zużycia paliwa były jak najbardziej realistyczne i bezpośrednio przekładały się na jazdę w rzeczywistości.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA