REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

UOKIK: wyniki kontroli jakości paliw w 2017 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Tomaszewski
UOKIK: wyniki kontroli jakości paliw w 2017 roku / fot. ShutteStock
UOKIK: wyniki kontroli jakości paliw w 2017 roku / fot. ShutteStock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport z badań nad jakością paliw, które prowadził na terenie całego kraju w ubiegłym roku. Zakwestionowano 2,3 proc. pobranych próbek. Sprawdźcie, na jakie stacje paliw lepiej uważać.

Jakość stosowanego paliwa ma bezpośredni wpływ na stan techniczny naszego samochodu. Złej jakości paliwo przyczyniają się do pogorszenia kondycji silnika, a nawet mogą spowodować drogie awarie. Trudniejszy rozruch silnika, spadek dynamiki, charakterystyczne stukanie czy wzrost zużycia paliwa może oznaczać, że wlaliśmy do baku paliwo złej jakości. W szczególności na jakość paliwa powinni uważać właściciele diesli – awarii może ulec układ wtryskowy. Wymiana wtryskiwaczy jest droga i trudna, np. ceny nowych do Mitsubishi Lancera 1.8 D-ID (150 KM) to koszt ok. 6 tys. zł.

REKLAMA

REKLAMA

Jak UOKiK kontroluje?

UOKiK w 2017 r. miał wątpliwości do 2,3 proc. pobranych próbek. Inspekcja Handlowa, podległa UOKiK, sprawdza jakość paliw w hurtowniach i na stacjach benzynowych na terenie całej Polski. Robi to losowo, ale też kontroluje stacje paliw, na które wpłynęły skargi albo w poprzednim roku miały nieprawidłowości. W 2016 roku przeprowadzono 933 kontrole, ale już w 2017 r. 1370 (na 31 stacjach wykryto nieprawidłowości). Podobnie jak w 2016 r., więcej zastrzeżeń dotyczyło oleju napędowego.

Najczęstsze problemy

Niewiele się zmieniło w porównaniu z raportem z 2016 r. Najczęściej kwestionowanymi parametrami w olejach napędowych były: zły skład frakcyjny oraz niedostateczna odporność na utlenianie (stabilność oksydacyjna). Jakie zagrożenia stwarzają te niedomagania jakościowe paliwa? Nieodpowiedni skład frakcyjny obniża wydajność paliwa i zwiększa ryzyko uszkodzeń w silniku. Utlenianie może prowadzić do, np. zatykania się filtrów paliwa lub innych usterek w układzie paliwowym. Kolejnym niedomaganiami są: niska temperatura zapłonu lub przekroczenie normy zawartości siarki. W benzynie najczęściej ujawniało się niedotrzymanie badawczej liczby oktanowej (RON) – za niska liczba oktanowa, może powodować spalanie stukowe w silniku (m.in. większe zużycie paliwa i nierównomierna praca silnika). Badania wykazały też przypadki niedotrzymania wartości określonych dla parametru prężności par.

Kierowcy z instalacją LPG też powinni uważać. UOKiK miał zastrzeżenia do przekroczenia dopuszczonej zwartości siarki, która w dłuższym czasie może spowodować nawet korozję elementów silnika.

REKLAMA

Radzimy tankować na renomowanych stacjach paliw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stacje paliw, do których UOKIK miał zastrzeżenia:

Województwo podlaskie:

- Mgr Grupa, Mężenin, ul. Mężenin 1: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Województwo kujawsko-pomorskie:

- Oil-Gaz Group, Bydgoszcz, ul. Mińska 7: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Województwo lubelskie:

-"PETRO-TUR" Józef Borysiuk, Turów, ul. Turów 56: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Województwo łódzkie:

- MMK Petrol, Łódź, ul. Solec 3/5: benzyna (niewłaściwa temperatura końca destylacji)

Województwo śląskie:

-  UL Trans II, Zawiercie, ul. Polska 21: benzyna (niewłaściwa zawartość siarki)

Województwo pomorskie:

SŁUPSKDIS, Slupsk, ul. Szczecińska 36K (Leclerc): olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Województwo małopolskie:

- Firma "BOROŃ" inż. Józef Boroń, Cianowice, ul. Cianowice 119: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Województwo zachodniopomorskie:

- AGRO-INVEST Anetta Wiącek, Malechowo, ul. Malechowo 3: olej napędowy (niewłaściwa zawartość siarki)

Szczegółowy raport można znaleźć tutaj: LINK.

Gdzie szukać pomocy?

Jeśli uważasz, że zatankowane paliwa uszkodziło silnik, złóż reklamację u właściciela stacji. Możesz o tym zdarzeniu poinformować UOKiK (link: uokik.gov.pl/zgloszenie_paliwa_zlej_jakosci__formularz.php). Jeśli nie uda się rozstrzygnąć sporu ze stacją paliw, polecamy skontaktować się Inspekcją Handlową (uokik.gov.pl/wazne_adresy.php#faq595)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA