Droższe paliwo oraz wjazd do centrów miast tylko po uiszczeniu opłaty
REKLAMA
REKLAMA
Strefy czystego transportu
Wjazd samochodem z silnikiem spalinowym do centrów większych miast (liczących powyżej 100 000 mieszkańców) będzie wiązał się z wniesieniem dodatkowej opłaty przez kierującego. Nowe rozwiązanie pozwoli na ograniczenie wjazdu pojazdów z tradycyjnym napędem silnikowym i oczyszczenie miast z nadmiaru szkodliwych spalin. Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie będzie mogła być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i będzie mogła być pobierana tylko w godzinach pomiędzy 9 a 17.
REKLAMA
W przypadku braku uiszczenia opłaty, mandat wynosić będzie 500zł.
Darmowy wjazd do strefy czystego transportu obowiązywał będzie samochody elektryczne, zasilane instalacją CNG lub wodorem. Nieodpłatnie po strefach będą mogły poruszać się także pojazdy policyjne, wojskowe oraz te należące do Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Niestety kierowcy samochodów hybrydowych, nie zostali zwolnieni z uiszczenia opłaty, ponieważ rząd uznał, że hybrydy są tak samo szkodliwe dla otoczenia jak samochody o napędzie tradycyjnym, zasilanym benzyną lub olejem napędowym.
Wpływy z opłat zasilać będą budżet gminy, i przeznaczone mają być na zakup ekologicznych autobusów zero emisyjnych, jak również na oznakowanie stref czystego transportu.
Dodatkowa opłata doliczana do paliwa
REKLAMA
Ustawa zakłada również wprowadzenie opłaty emisyjnej czyli 80 zł od każdego 1000 litrów paliw płynnych, co stanowi ok. 10 gr na litrze paliwa. W teorii opłatą mają zostać obciążeni głównie producenci i importerzy paliw, a w praktyce nałożenie dodatkowej opłaty może odbić się na podwyżce cen paliw na stacjach.
Nowa opłata paliwowa zacznie obowiązywać od nowego roku. Wpływy z opłaty emisyjnej mają zostać przeznaczone na sfinansowanie infrastruktury paliw alternatywnych tj. energii elektrycznej, CNG, LNG, wodoru, a więc na rozwój elektromobilności w Polsce.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.