Zmiany w egzaminie na prawo jazdy 2018 r.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Celem ustawy jest doprowadzenie do sytuacji, w której osobie ubiegającej się o prawo jazdy oraz o pozwolenie na kierowanie tramwajem będą realnie groziły konsekwencje prawne w przypadku złożenia nieprawdziwego oświadczenia za podanie nieprawdziwych danych co do podlegania zakazowi prowadzenia pojazdów mechanicznych.
REKLAMA
W dotychczasowym stanie prawnym, obowiązek złożenia oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej co do podlegania sądowemu zakazowi prowadzenia pojazdów mechanicznych wynikał jedynie z aktu rangi podustawowej – rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 24 lutego 2016 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami. Natomiast, jak wskazał Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 3 września 2015 r. (sygn. akt V KK 225/15), pomimo uprzedzenia o odpowiedzialności karnej nie można skazać za złożenie fałszywego oświadczenia, jeżeli obowiązek złożenia oświadczenia nie wynika wprost z aktu prawnego rangi ustawowej.
Przedmiotowa ustawa nakłada na osobę ubiegającą się o prawo jazdy oraz o pozwolenie na kierowanie tramwajem, obowiązek złożenia pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenia, że:
a) nie został orzeczony w stosunku do niej, prawomocnym wyrokiem sądu, zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych,
b) nie ma zatrzymanego prawa jazdy ani pozwolenia na kierowanie tramwajem,
c) nie ma cofniętego uprawnienia do kierowania pojazdami.
Do postępowań w sprawie wydania prawa jazdy i pozwolenia na kierowanie tramwajem wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie przedmiotowej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Źródło: www.prezydent.pl
REKLAMA
REKLAMA