REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odśnieżanie dróg kosztowało już 200 mln zł. Zima daje się we znaki drogowcom

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odśnieżanie dróg kosztowało już 200 mln zł. Zima daje się we znaki drogowcom
Odśnieżanie dróg kosztowało już 200 mln zł. Zima daje się we znaki drogowcom

REKLAMA

REKLAMA

GDDKiA podsumowuje dotychczasową walkę ze śnieżną pogodą. Jak na razie na zimowe utrzymanie dróg wydanych zostało około 200 mln zł. A przecież sezon jeszcze się nie kończy... Co będzie dalej?

GDDKiA odpowiada za 18,5 tys. km dróg w Polsce. To oznacza, że dokładnie na takiej długości szlaków musi zadbać o zimowe utrzymanie. To generuje potężne koszty i wiąże się ze skuteczną operacją logistyczną. Jak ta przebiega do tej pory?

REKLAMA

Zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2023/2024

W sezonie zimowym 2023/2024 o stan dróg znajdujących się pod zarządem GDDKiA dba 2800 pojazdów. Te znajdują się w stanie gotowości od 15 października. Po raz pierwszy wyjechały na drogi 17 listopada. Wtedy jednak zima dopiero się zapowiadała. Prawdziwe jej uderzenie pojawiło się dopiero na początku grudnia i w trzecim tygodniu stycznia. Tu warto przytoczyć kilka faktów:

  • najbardziej pracowitym dniem dla drogowców zatrudnionych przez GDDKiA stał się 2 i 3 grudnia 2023 r. Wtedy pojazdu odpowiadające za utrzymanie dróg musiały wyjechać odpowiednio 4700 i 5500 razy.
  • do tej pory wykorzystanych zostało 310 tys. ton soli drogowej. W magazynach przed zimą zgromadzonych zostało natomiast 463 tys. ton. To oznacza, że do tej pory wykorzystanych zostało blisko 67 proc. zapasów. Zapasów, których w tym roku i tak było o 44 proc. więcej, niż wynosiło średnie zużycie w ostatniej dekadzie.
  • odśnieżanie dróg zarządzanych przez GDDKiA pochłonęło do tej pory już 200 mln zł. A przecież mamy dopiero końcówkę stycznia. GDDKiA nie mówi o budżecie przeznaczonym na ten cel. Nie wiadomo zatem, ile jeszcze środków zostało w kasie dyrekcji.

Co z odśnieżaniem dróg lokalnych?

GDDKiA odpowiada za drogi krajowe, autostrady i drogi ekspresowe. Za drogi wojewódzkie odpowiada zarząd województwa, powiatowe powiat, a gminne wójt, burmistrz lub prezydent miasta. To sprawia, że rzeczywista skala kosztów i środków koniecznych do zimowego utrzymania dróg w Polsce jest zdecydowanie wyższa. To oznacza, że zarówno podaną powyżej liczbę pojazdów, jak i koszty należy zwielokrotnić. Realnie pewnie wydatki są dwu- czy trzykrotnie wyższe.

Zima uderza, a drogi są zaśnieżone. Kto jest winny?

REKLAMA

Ostatnie dni jasno pokazały, że odśnieżanie dróg nie przebiega w Polsce prawidłowo. Intensywne opady śniegu z ostatniego weekendu sparaliżowały wiele szlaków. Ciężarówki nie były w stanie wjechać pod wzniesienie, pojazdy wpadały do rowów, ewentualnie zatrzymywały się na zaspach powstałych na drogach. Czy to oznacza, że GDDKiA oraz np. samorządowcy nie dopełnili obowiązków? Nie do końca. Warto bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że pomimo ogromnych sił i wydatkowanych środków, służby drogowe nie są w stanie całkowicie zapobiec utrudnieniom w ruchu.

Służby drogowe mogą tylko łagodzić skutki wyjątkowo trudnych warunków pogodowych, związanych z obfitymi opadami śniegu lub marznącego deszczu. Gdy trwają intensywne opady śniegu, nie ma możliwości, aby jezdnia była czarna. Kilka minut po przejeździe pługu ponownie pokrywa się ona śniegiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA