REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odśnieżanie dróg kosztowało już 200 mln zł. Zima daje się we znaki drogowcom

Odśnieżanie dróg kosztowało już 200 mln zł. Zima daje się we znaki drogowcom
Odśnieżanie dróg kosztowało już 200 mln zł. Zima daje się we znaki drogowcom

REKLAMA

REKLAMA

GDDKiA podsumowuje dotychczasową walkę ze śnieżną pogodą. Jak na razie na zimowe utrzymanie dróg wydanych zostało około 200 mln zł. A przecież sezon jeszcze się nie kończy... Co będzie dalej?

GDDKiA odpowiada za 18,5 tys. km dróg w Polsce. To oznacza, że dokładnie na takiej długości szlaków musi zadbać o zimowe utrzymanie. To generuje potężne koszty i wiąże się ze skuteczną operacją logistyczną. Jak ta przebiega do tej pory?

REKLAMA

REKLAMA

Zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2023/2024

W sezonie zimowym 2023/2024 o stan dróg znajdujących się pod zarządem GDDKiA dba 2800 pojazdów. Te znajdują się w stanie gotowości od 15 października. Po raz pierwszy wyjechały na drogi 17 listopada. Wtedy jednak zima dopiero się zapowiadała. Prawdziwe jej uderzenie pojawiło się dopiero na początku grudnia i w trzecim tygodniu stycznia. Tu warto przytoczyć kilka faktów:

  • najbardziej pracowitym dniem dla drogowców zatrudnionych przez GDDKiA stał się 2 i 3 grudnia 2023 r. Wtedy pojazdu odpowiadające za utrzymanie dróg musiały wyjechać odpowiednio 4700 i 5500 razy.
  • do tej pory wykorzystanych zostało 310 tys. ton soli drogowej. W magazynach przed zimą zgromadzonych zostało natomiast 463 tys. ton. To oznacza, że do tej pory wykorzystanych zostało blisko 67 proc. zapasów. Zapasów, których w tym roku i tak było o 44 proc. więcej, niż wynosiło średnie zużycie w ostatniej dekadzie.
  • odśnieżanie dróg zarządzanych przez GDDKiA pochłonęło do tej pory już 200 mln zł. A przecież mamy dopiero końcówkę stycznia. GDDKiA nie mówi o budżecie przeznaczonym na ten cel. Nie wiadomo zatem, ile jeszcze środków zostało w kasie dyrekcji.

Co z odśnieżaniem dróg lokalnych?

GDDKiA odpowiada za drogi krajowe, autostrady i drogi ekspresowe. Za drogi wojewódzkie odpowiada zarząd województwa, powiatowe powiat, a gminne wójt, burmistrz lub prezydent miasta. To sprawia, że rzeczywista skala kosztów i środków koniecznych do zimowego utrzymania dróg w Polsce jest zdecydowanie wyższa. To oznacza, że zarówno podaną powyżej liczbę pojazdów, jak i koszty należy zwielokrotnić. Realnie pewnie wydatki są dwu- czy trzykrotnie wyższe.

Zima uderza, a drogi są zaśnieżone. Kto jest winny?

Ostatnie dni jasno pokazały, że odśnieżanie dróg nie przebiega w Polsce prawidłowo. Intensywne opady śniegu z ostatniego weekendu sparaliżowały wiele szlaków. Ciężarówki nie były w stanie wjechać pod wzniesienie, pojazdy wpadały do rowów, ewentualnie zatrzymywały się na zaspach powstałych na drogach. Czy to oznacza, że GDDKiA oraz np. samorządowcy nie dopełnili obowiązków? Nie do końca. Warto bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że pomimo ogromnych sił i wydatkowanych środków, służby drogowe nie są w stanie całkowicie zapobiec utrudnieniom w ruchu.

REKLAMA

Służby drogowe mogą tylko łagodzić skutki wyjątkowo trudnych warunków pogodowych, związanych z obfitymi opadami śniegu lub marznącego deszczu. Gdy trwają intensywne opady śniegu, nie ma możliwości, aby jezdnia była czarna. Kilka minut po przejeździe pługu ponownie pokrywa się ona śniegiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA