REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odśnieżanie dróg kosztowało już 200 mln zł. Zima daje się we znaki drogowcom

Odśnieżanie dróg kosztowało już 200 mln zł. Zima daje się we znaki drogowcom
Odśnieżanie dróg kosztowało już 200 mln zł. Zima daje się we znaki drogowcom
Odśnieżanie dróg kosztowało już 200 mln zł. Zima daje się we znaki drogowcom

REKLAMA

REKLAMA

GDDKiA podsumowuje dotychczasową walkę ze śnieżną pogodą. Jak na razie na zimowe utrzymanie dróg wydanych zostało około 200 mln zł. A przecież sezon jeszcze się nie kończy... Co będzie dalej?

GDDKiA odpowiada za 18,5 tys. km dróg w Polsce. To oznacza, że dokładnie na takiej długości szlaków musi zadbać o zimowe utrzymanie. To generuje potężne koszty i wiąże się ze skuteczną operacją logistyczną. Jak ta przebiega do tej pory?

REKLAMA

Zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2023/2024

W sezonie zimowym 2023/2024 o stan dróg znajdujących się pod zarządem GDDKiA dba 2800 pojazdów. Te znajdują się w stanie gotowości od 15 października. Po raz pierwszy wyjechały na drogi 17 listopada. Wtedy jednak zima dopiero się zapowiadała. Prawdziwe jej uderzenie pojawiło się dopiero na początku grudnia i w trzecim tygodniu stycznia. Tu warto przytoczyć kilka faktów:

  • najbardziej pracowitym dniem dla drogowców zatrudnionych przez GDDKiA stał się 2 i 3 grudnia 2023 r. Wtedy pojazdu odpowiadające za utrzymanie dróg musiały wyjechać odpowiednio 4700 i 5500 razy.
  • do tej pory wykorzystanych zostało 310 tys. ton soli drogowej. W magazynach przed zimą zgromadzonych zostało natomiast 463 tys. ton. To oznacza, że do tej pory wykorzystanych zostało blisko 67 proc. zapasów. Zapasów, których w tym roku i tak było o 44 proc. więcej, niż wynosiło średnie zużycie w ostatniej dekadzie.
  • odśnieżanie dróg zarządzanych przez GDDKiA pochłonęło do tej pory już 200 mln zł. A przecież mamy dopiero końcówkę stycznia. GDDKiA nie mówi o budżecie przeznaczonym na ten cel. Nie wiadomo zatem, ile jeszcze środków zostało w kasie dyrekcji.

Co z odśnieżaniem dróg lokalnych?

GDDKiA odpowiada za drogi krajowe, autostrady i drogi ekspresowe. Za drogi wojewódzkie odpowiada zarząd województwa, powiatowe powiat, a gminne wójt, burmistrz lub prezydent miasta. To sprawia, że rzeczywista skala kosztów i środków koniecznych do zimowego utrzymania dróg w Polsce jest zdecydowanie wyższa. To oznacza, że zarówno podaną powyżej liczbę pojazdów, jak i koszty należy zwielokrotnić. Realnie pewnie wydatki są dwu- czy trzykrotnie wyższe.

Zima uderza, a drogi są zaśnieżone. Kto jest winny?

REKLAMA

Ostatnie dni jasno pokazały, że odśnieżanie dróg nie przebiega w Polsce prawidłowo. Intensywne opady śniegu z ostatniego weekendu sparaliżowały wiele szlaków. Ciężarówki nie były w stanie wjechać pod wzniesienie, pojazdy wpadały do rowów, ewentualnie zatrzymywały się na zaspach powstałych na drogach. Czy to oznacza, że GDDKiA oraz np. samorządowcy nie dopełnili obowiązków? Nie do końca. Warto bowiem zdawać sobie sprawę z tego, że pomimo ogromnych sił i wydatkowanych środków, służby drogowe nie są w stanie całkowicie zapobiec utrudnieniom w ruchu.

Służby drogowe mogą tylko łagodzić skutki wyjątkowo trudnych warunków pogodowych, związanych z obfitymi opadami śniegu lub marznącego deszczu. Gdy trwają intensywne opady śniegu, nie ma możliwości, aby jezdnia była czarna. Kilka minut po przejeździe pługu ponownie pokrywa się ona śniegiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ile kosztuje Opel Corsa Hybrid w 2024 r.? Oto cennik MHEV-a 100 KM i 136 KM

    Piąta generacja Opla Corsy otrzymała niedawno lifting. Wraz z nim pojawiły się nowe wersje napędowe. Właśnie do sprzedaży w Polsce wszedł model o zasilaniu spalinowo-elektrycznym. A trzeba za niego zapłacić... No właśnie, ile?

    Wrocław z nowym odcinkowym pomiarem prędkości. Kamery mają eliminować piratów drogowych na wjazdówce do miasta

    Wjazd do Wrocławia od al. Sobieskiego będzie kolejnym punktem, w którym ustawiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości. OPP to nowy pomysł władz miasta. Wcześniej chciały one ograniczyć na tym odcinku dopuszczalną prędkość z 70 do 50 km/h. To jednak nie spodobało się kierowcom.

    Wymiana opon na letnie w 2024 r. Kiedy najlepiej pojawić się w serwisie?

    Wiosna nieśmiało zagląda do Polski. A to oznacza, że na usta kierowców powraca pytanie: "Kiedy zmienić opony na letnie?". Specjaliści odpowiadają i wskazują czy "już" to nie jest trochę za wcześnie.

    Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.? Auta "zjadają" nawet 1,8 tys. zł miesięcznie

    Samochody drożeją. To można powtarzać jak mantrę praktycznie od początku pandemii. W tym jednak materiale nie chodzi o ceny aut używanych, a raczej koszty ich późniejszego utrzymania. Czy kierowców stać na tanie samochody w 2024 r.?

    REKLAMA

    Przyjętego mandatu nie da się uchylić. Wznowienie postępowania mandatowego to konieczna zmiana

    Przyjętego mandatu karnego uchylić się nie da. Praktycznie nie ma takiej możliwości nawet w przypadku, w którym funkcjonariusz, wymierzając karę, dopuścił się złamania prawa. To oznacza złamanie konstytucyjnych praw kierowców. RPO wnosi zatem o zmianę przepisów.

    Nowy bat na pijanych kierowców od 14 marca. Zaczną tracić samochody. Jak zadziałają nowe przepisy?

    14 marca 2024 r. w życie wejdą nowe przepisy. W ich ramach pijany kierowca dostanie wyrok, grzywnę, a do tego straci prawo jazdy i... samochód. Tak, sądy będą mogły decydować o przepadku pojazdu. Czy to skuteczny bat?

    Po jakim czasie kasują się punkty karne w 2024 r.?

    Punkty karne stanowią skuteczny straszak na kierowców. Choć z czasem się przedawniają. Czy jednak wszyscy wiedzą po jakim czasie? W 2024 r. obowiązują na szczęście jednolite zasady kasowania punktów karnych.

    Renault 5 powraca. Teraz jako elektryk z serii E-Tech

    Po 28 latach Renault 5 powraca na rynek. Teraz jako elektryczny hatchback. Nowy model E-Tech będzie miał nawet 150 koni, pokona nawet 400 km na ładowaniu, a do tego sam może się stać zasobnikiem energii. Można zasilać z niego np. urządzenia w domu.

    REKLAMA

    Ile kosztuje najtańszy nowy samochód w Polsce w 2024 r.?

    Dziś zajmiemy się najtańszym, fabrycznie nowym samochodem oferowanym w Polsce w 2024 r. Ile kosztuje taki pojazd? I czy kierowcy uda się zamknąć w kwocie niższej, niż 60 tys. zł? Oto przegląd rynku i 5. budżetowych propozycji.

    Debiut MG3 Hybrid+. Czyżby pojawił się tani pogromca hybrydowego Yarisa i Clio?

    MG3 Hybrid+ ma brytyjskie logo i chińską duszę. Duszę wojownika! Hybrydowa wersja hatchbacka niedługo ruszy na podbój Europy. I ma naprawdę dużo asów w rękawie. Na tyle dużo, że Yaris i Clio powinni się bać? Bez wątpienia tak.

    REKLAMA