REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Volkswagen Up!, Skoda Citigo, Seat Mii (2011 - 2020) - opinie i typowe usterki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Volkswagen Up! Fot. Artur Kapłan
Volkswagen Up! Fot. Artur Kapłan

REKLAMA

REKLAMA

Niemieckie trojaczki na pierwszym miejscu stawiają prostotę. I choć były naprawdę tanie, w toku eksploatacji sprawdzają się… No właśnie, jak? Przyjrzyjmy się używanemu Volkswagenowi Up!, Skodzie Citigo i Seatowi Mii.

Niemcy zaskoczyli europejski rynek motoryzacyjny w roku 2011. Grupa Volkswagena zaprezentowała trzy hatchbacki segmentu A. Auta powstały praktycznie od podstaw - miały specjalną płytę podłogową oraz dedykowaną jednostkę napędową. Cel prac konstrukcyjnych był jednak dość prosty. Volkswagen, Skoda i Seat miały zająć ważną pozycję na rynku małych samochodów miejskich. Up!, Citigo i Mii trafiły do sprzedaży pod koniec roku 2011. W roku 2012 maluch z Wolfsburga otrzymał tytuł Światowego Samochodu Roku. Produkcja aut na potrzeby europejskich klientów została zlokalizowana na Słowacji.

REKLAMA

Używane: Volkswagen Up! - masa tylko 930 kg!

Volkswagen Up!, Skoda Citigo, Seat Mii miały wszystko, co było potrzebne do sukcesu w segmencie A. Ważyły niespełna 930 kilogramów, miały paletę jaskrawych barw i oferowały prostotę technologiczną. Roczna sprzedaż samego Volkswagena na Starym Kontynencie sięgnęła od 113 do 124 tysięcy sztuk. Taki wynik nie satysfakcjonował jednak Niemców. Właśnie dlatego Grupa Volkswagena postanowiła nie tworzyć kolejnej generacji trojaczków. Co to oznacza? Historia czeskiego i hiszpańskiego modelu zakończyła się w roku 2019. Up! zejdzie z taśm produkcyjnych w roku 2020.

Zobacz również: Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!

Nadwozie używanego Volkswagena Up! jest niezwykle proste. To tak naprawdę prostopadłościan, który został nieco wyoblony w okolicy przednich lamp i maski. Po nadwoziu widać też oszczędności. Przykład? Nie ma klapy bagażnika, a jest jedna duża szyba. Tak, nadal widać przywiązanie poszczególnych modeli do marki - VW, Seat czy Skoda mają mocno zaznaczone akcenty charakterystyczne dla danego producenta. Z drugiej strony te kwadratowe samochodziki miejskie mogły naprawdę rzucać się w oczy. Auta dało się skonfigurować np. z jaskrawymi kolorami nadwozia.

Test Volkswagen up! 1.0/75 KM

Tomasz Korniejew

Używane: Volkswagen Up! - nadwozie 3- i 5-drzwiowe do wyboru

REKLAMA

Zarówno Volkswagen Up!, jak i Skoda Citigo czy Seat Mii mogły mieć nadwozie 3- i 5-drzwiowe. Co ciekawe, w drugim wariancie dodatkowa para drzwi nie miała szyb opuszczanych, a jedynie uchylane. A to jeszcze nie koniec oszczędności. Bo choć z przodu szyby opuścić się dało, nie było systemu jednoklikowego. To oznacza, że pełne opuszczenie lub podniesienie szyby wymaga ciągłego trzymania przycisku. Mimo iż niemieckie trojaczki mają tylko 3,5-metrowe nadwozie, ich wnętrze zaskakuje. Zmieszczą się w nim nawet cztery dorosłe osoby - a wszystko za sprawą wysoko osadzonych foteli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W używanym Volkswagenie Up!, Skodzie Citigo i Seacie Mii świetnie wypada też bagażnik. Ten zabiera od 251 do 951 litrów. To bardzo dobre wyniki jak na segment A, bo dla porównania Fiat 500 ma podstawową pojemność na poziomie tylko 185 litrów, a Citroen C1 130 litrów. Jakość? To tylko auta miejskie. A to oznacza, że plastiki są twarde i potrafią trzeszczeć, na drzwiach widoczna jest blacha, kabina okazuje się słabo wygłuszona, a klimatyzacja nie daje sobie rady z chłodzeniem w czasie lata. Z drugiej strony choć zegary są spartańskie i praktycznie nie ma przycisków na konsoli, obsługa pojazdów jest bardzo intuicyjna.

Zobacz również: Silnik 1.0 MPi i 1.0 TSI VAG - oznaczenia i opis konstrukcji

Używane: Volkswagen Up! - 1.0 MPI to bardzo dobry silnik!

Volkswagen Up!, Skoda Citigo i Seat Mii otrzymały nową jednostkę napędową Grupy Volkswagena. Mowa o silniki 1.0 MPI. Wolnossący benzyniak oferuje 60 lub 75 koni mechanicznych i raczej nie jest demonem prędkości. Warto zaznaczyć, że motor ma inne zalety. Po pierwsze za sprawą wtrysku wielopunktowego idealnie współpracuje z instalacjami gazowymi. A wtedy jazda palącym średnio 6 - 7 litrów autem kosztuje grosze! Po drugie 3-cylindrowy benzyniak praktycznie nie psuje się. Bez żadnych awarii pokonuje 250, a czasami nawet 300 tysięcy kilometrów. Na tym dystansie wystarczy pamiętać o wymianie oleju i paska rozrządu.

Volkswagen Up! Bok

Volkswagen

Używany Volkswagen Up! był też wyposażany w jednostkę 1.0 TSI. W tym przypadku motor jest uzupełniany nie tylko doładowaniem, ale i bezpośrednim wtryskiem (czyli nici z LPG!). W zamian za sprawą mocy 90 lub 115 koni mechanicznych auto ma zdecydowanie więcej wigoru. W topowym wariancie sprint do pierwszej setki trwa tylko 8,8 sekundy. A to wyśmienity wynik. Uwagi? Benzyniak 1.0 TSI Volkswagena nie lubi paliwa złej jakości - to może zatkać wtryskiwacze. Z drugiej strony odwdzięcza się wysoką kulturą pracy i to pomimo zastosowania 3-cylindrowej głowicy.

Volkswagen Up! - dane techniczne producenta:

Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
1.0 MPI 60 KM 95 Nm 14,4 s. 162 km/h 4,1
1.0 MPI 75 KM 95 Nm 13,5 s. 172 km/h 4,1
1.0 TSI 90 KM 160 Nm 9,9 s. 185 km/h 4,4
1.0 TSI 115 KM 200 Nm 8,8 s. 196 km/h 4,8

Twórcy trojaczków Grupy Volkswagena wyznawali jedną filozofię - i ta dotyczyła prostoty! Skutek? Przednie zawieszenie to kolumny McPhersona, a tylne belka skrętna. Resorowanie całkiem dobrze radzi sobie podczas jazdy miejskiej, niestety jest też dość hałaśliwe. Głośna praca nie wynika jednak z samych części zastosowanych przez inżynierów, ale też przeciętnego wygłuszenia kabiny pasażerskiej. Zawieszenie używanego Volkswagena Up!, Skody Citigo czy Seata Mii jest trwałe. Jako pierwsze na ogół poddają się łączniki stabilizatora. Te są na szczęście niezwykle tanie w wymianie.

Zobacz również: Skoda 1.0 MPI LPG - czy ma dotrysk benzyny?

Używane: Volkswagen Up! - sprzęgło? Jego wymiana jest tania

Najczęściej właściciele używanych Volkswagena Up! skarżą się na problemy ze sprzęgłem i przekładnią. Skrzynia jest mało precyzyjna, początkowo miała też montowane wadliwe koła zębate. Sprzęgło z kolei potrafi szarpać podczas zmiany biegów. Całe szczęście jego wymiana nie jest mocno droga - komplet części kosztuje już 218 złotych. Poza tym Up!, Citigo lub Mii z drugiej ręki miewają problemy z parującymi szybami oraz przekładniami kierowniczymi. Regeneracja maglownicy nie jest jednak scenariuszem tragicznym - kosztuje już 600 - 700 złotych. Prostota technologiczna niemieckich trojaczków dobrze wróży na przyszłość. Sprawia że zadbane egzemplarze z pewnością nie staną się problematyczne.

Test: Volkswagen Up GTI - stylistycznie Golf, dźwiękowo Mustang junior!

Kuba Brzeziński

Używany Volkswagen Up! jest wyceniany na minimum 14 tysięcy złotych. Wersja lepiej wyposażona i posiadająca np. aluminiowe felgi, jeszcze mocniej nadwyręży budżet kierowcy. W jej przypadku wartość rynkowa może być oszacowana nawet na 18 tysięcy złotych. Za Skodę i Seata trzeba zapłacić bardzo podobne pieniądze. Z tą jednak różnicą, że autem najczęściej spotykanym w ogłoszeniach jest właśnie Volkswagen. Skody są spotykane sporadycznie, a ilość Seatów na polskim rynku wtórnym jest dosłownie symboliczna.

Używane: Volkswagen Up!, Skoda Citigo, Seat Mii - podsumowanie:

Używany Volkswagen Up!, Skoda Cigito i Seat Mii to po prostu samochody! To środki transportu, które mają sprawdzić się w mieście i oferować maksymalnie dużą praktyczność w minimalnej przestrzeni. Jak spisują się w tej roli? Spokojnie można powiedzieć że idealnie! Auta są całkiem oszczędne, dość przestronne i co najważniejsze, okazują się trwałe. Trudny eksploatacji dobrze znosi i silnik, i reszta konstrukcji. A to oznacza, że gdy kierowca znajdzie na rynku wtórnym zadbany egzemplarz, nie powinien zbyt długo zastanawiać się nad zakupem. Auto z pewnością szybko znajdzie innego właściciela.

Zobacz również: Test Volkswagen up! 1.0/75 KM

Volkswagen Up! - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 15 zł
  • filtr powietrza - od 25 zł
  • filtr kabinowy - od 22 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 271 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 171 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 70 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 54 zł
  • szczęka hamulcowa - od 58 zł
  • bęben hamulcowy - od 72 zł
  • łącznik stabilizatora - od 22 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 33 zł
  • amortyzator - od 106 zł
  • sprzęgło komplet - od 218 zł
  • sonda lambda - od 132 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA