Używane: Renault Twingo II (2007 - 2014) - opinie i typowe usterki
REKLAMA
REKLAMA
Wersja studyjna Renault Twingo II została zaprezentowana w roku 2006 podczas paryskich targów motoryzacyjnych. I jako że Francuzi nie chcieli zwlekać z premierą drogowego wariantu auta, ten pokazał się światu już pół roku później - podczas Auto Show w Genewie. Ważnym elementem przemiany Twingo była nowa koncepcja. Poprzednik miał nadwozie oparte o jedną bryłę. W drugiej generacji pojawiły się dwie. Poza tym choć w tamtym czasie Renault szło w stronę mocno specyficznej stylizacji, Twingo II wygląda naprawdę fajnie. Hatchback jest nowoczesny i… uśmiechnięty.
REKLAMA
Używane: Renault Twingo II - płyta z segmentu B
Tak, bez wątpienia ma trochę za duże oczy. To jednak jeden z tych aspektów stylizacji, który miał adresować model przede wszystkim do damskiej części zmotoryzowanych. Poza tym nadwozie używanego Twingo II świetnie wygląda w mieście, jest modne nawet dziś i ma bardzo kompaktowe rozmiary, które ułatwiają manewrowanie. Z drugiej strony Francuzi dobrze dysponowali przestrzenią. W efekcie kabina wcale nie jest taka ciasna - szczególnie że podstawą do prac nad modelem stała się platforma segmentu B. Renault spokojnie podróżować może nawet czterech dorosłych pasażerów.
Tylna kanapa? W przypadku używanego Twingo ciężko o niej mówić. Inżynierowie zamiast jednej „ławeczki” zastosowali dwa oddzielne fotele. Te są przesuwane i dają możliwość sterowania pojemnością bagażnika. Maksymalnie odsunięte siedziska sprawiają, że pojemność kufra maleje do 165 litrów. Można ją jednak powiększyć do 275 litrów - a po złożeniu foteli nawet 959 litrów. Konsola używanego Renault Twingo II prezentuje się nowocześnie. Projektanci pomieszali na niej elementy znane z Clio III, z elementami znanymi z Megane II. Pojawiają się charakterystyczne i podświetlone na pomarańczowo ekrany monochromatyczne czy masywna kierownica.
Zobacz również: Używany Renault Clio III (2005 - 2012) - "mieszczuch" z ambicjami
Używane: Renault Twingo II - e-zegary i… barometr!
REKLAMA
Zegary identycznie jak w poprzedniku zostały umieszczone na środku konsoli centralnej. Przed oczami kierowcy używanego Renault Twingo drugiej generacji w niektórych wersjach wyrasta wyłącznie niewielki obrotomierz. Ten prezentuje się trochę jak analogowy barometr. I francuski hatchback ma jeszcze jedną zaletę. Oferuje dobrą widoczność za sprawą dużego przeszklenia nadwozia. Co z materiałami wykończeniowymi? Auto pochodzi z segmentu A. Nie ma się zatem co dziwić, że plastiki są twarde, a jako że jakość ich spasowania należy ocenić raczej przeciętnie.
Paletę silnikową używanego Renault Twingo II otwiera jednostka 1.2 8v. 8-zaworowy benzyniak to obraz tytanicznej wręcz trwałości. Konstrukcja jest na tyle prosta, że prawie nie ma się co w niej zepsuć. Niestety motor ma też pewną wadę. A ta dotyczy faktu, że dysponuje stadem zaledwie 60 koni mechanicznych. Skutek? Sprint do pierwszej setki trwa aż 15 sekund! Lepszym wyborem jest zatem 16-zaworowa i 75-konna, ewentualnie doładowana i 100-konna wersja benzyniaka 1.2. Awaryjność? W ich przypadku listę potencjalnych usterek rozszerzyć można głównie o drobne i tanie w usunięciu wycieki oleju lub problemy z cewkami zapłonowymi.
Używane: Renault Twingo II - dane techniczne producenta:
Silnik | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w litrach na 100 km |
1.2 8v | 60 KM | 93 Nm | 15,0 s. | 154 km/h | 5,5 |
1.2 16v | 75 KM | 107 Nm | 12,0 s. | 170 km/h | 5,7 |
1.2 TCe | 100 KM | 145 Nm | 9,8 s. | 189 km/h | 5,9 |
1.6 16v RS | 133 KM | 160 Nm | 8,7 s. | 201 km/h | 7,0 |
1.5 dCi | 65 KM | 160 Nm | 14,9 s. | 164 km/h | 4,3 |
1.5 dCi | 85 KM | 200 Nm | 11,2 s. | 185 km/h | 3,4 |
Koniec pierwszej dekady XXI wieku był czasem, w którym Renault stawiało na wersje sportowe. Nie inaczej stało się także w przypadku Renault Twingo II. Modele RS były napędzane wolnossącym benzyniakiem 1.6 16v. Motor oferował 133 konie mechaniczne mocy i rozpędzał pojazd do pierwszej setki już w 8,7 sekundy. Poza tym sportowe Twingo miało często... niesamowicie wyglądające białe pasy na nadwoziu! Mały zabijaka pojawił się nawet w Top Gear. Jeremy Clarkson jeździł mini-RS-em po ulicach Belfastu. Choć auto wylądowało ostatnie w oceanie zamiast na pokładzie promu, dziennikarz bardzo pozytywnie ocenił wrażenia z jazdy.
Zobacz również: Silnik 1.2 16v D4F Renault - awarie, problemy, opinie
Używane: Renault Twingo II - diesel byłby dobry, gdyby nie…
REKLAMA
Francuzi przygotowali też alternatywę dla silników benzynowych. W tej roli w gamie pojawił się świetnie znany diesel 1.5 dCi. Początkowo motor oferował cherlawe 65 koni mechanicznych. Z czasem w ofercie zagościła wersja 85-konna. Ropniak nie jest popularny pod maską używanego Renault Twingo II. Ilość egzemplarzy jest ograniczona, a te które już pojawiają się, na ogół mają wysokie przebiegi. I fakt ten ma duże znaczenie. Choć te wersje diesla nie mają już tak dużych problemów z panewkami, z uwagi na wyeksploatowanie i tak mogą wymagać od kierowcy kosztownej uwagi dotyczącej wtrysków czy układu doładowania.
Segment A rządzi się jedną zasadą. A ta dotyczy technologicznej prostoty! Takie właśnie jest zawieszenie używanego Renault Twingo II. Przednią oś resorują kolumny McPhserona. Tył pracuje za sprawą belki skrętnej. Nastawy? Te są zdecydowanie miękkie i komfortowe - poza wersją RS oczywiście, która ma sztywniej pracujące podwozie. Co więcej, resorowanie cieszy się dobrą opinią wśród mechaników. To raczej trwały układ, w którym nawet jeżeli wymiany będzie wymagać jeden z łączników czy jedna z tulei, ceny części zamiennych i pomocy mechanika okażą się niskie.
Używane: Renault Twingo II - awarie małego Francuza?
Produkcja Renault Twingo II została powierzona francuskiemu zakładowi zlokalizowanemu na Słowenii. I trzeba przyznać, że jego pracownicy wykonali kawał dobrej roboty. Auta są złożone dość solidnie, przez co dziś nie psują się na każdym kroku. Twingo w przeciwieństwie do Megane II nie jest też komputerowozem. Co mimo wszystko może się popsuć? Trafiają się drobne usterki dotyczące elektrycznej regulacji szyb czy silnika wycieraczek, a elementy cierne układu hamulcowego szybko wymagają wymiany. Najdroższy problem dotyczy zautomatyzowanej skrzyni Quickshift. Pada w niej hydraulika, a moduł sterujący jest dostępny tylko w ASO za równowartość 6 - 7 tysięcy złotych.
Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.5 dCi Renault
Za używane Renault Twingo drugiej generacji trzeba dziś zapłacić co najmniej 6 tysięcy złotych. W tej cenie znalazłem np. egzemplarz z początku produkcji, z żółtym lakierem, benzyniakiem 1.2 i przebiegiem na poziomie 70 tysięcy kilometrów. Do najtańszego diesla trzeba dopłacić jakiś tysiąc złotych, podczas gdy sportowe RS-y są wyceniane na 16 - 19 tysięcy złotych. Warto w tym momencie zaznaczyć, że najmocniejsze Twingo jest prawdziwą rzadkością na rynku wtórnym. Wśród ogłoszeń dodanych z Polski, widziałem tylko cztery takie auta.
Używane: Renault Twingo II - podsumowanie:
Kierowca poszukujący taniego i ładnego auta do miasta, na poważnie powinien rozpatrzyć kandydaturę używanego Renault Twingo II. Powody? Na tle rywali jest zaskakująco przestronny, ma miłą twarz, może być świetnie wyposażony, a do tego w palecie pojawia się nawet wersja ze sportowym RS-pazurem! Dodatkowo choć auto ma francuski rodowód i czerpie garściami technologię np. z Clio, nie jest typowym Francuzem pod względem awaryjności. Psuje się rzadko, a usterki na ogół dotyczą tanich w naprawie drobiazgów.
Zobacz również: Renault 1.6 16v K4M - awarie, problemy, opinie
Używane: Renault Twingo II - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 10 zł
- filtr powietrza - od 16 zł
- filtr paliwa - od 36 zł
- filtr kabinowy - od 13 zł
- zestaw paska rozrządu - od 142 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 146 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 73 zł
- tarcza hamulcowa tył - od 65 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 44 zł
- szczęki hamulcowe - od 63 zł
- bęben hamulcowy - od 228 zł
- łącznik stabilizatora - od 21 zł
- końcówka drążka kierowniczego - od 21 zł
- amortyzator - od 119 zł
- sprzęgło komplet - od 180 zł
- zawór EGR - od 424 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.