REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alfa Romeo Brera/Spider (2005 - 2012) - klasyk w momencie debiutu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo Brera
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Alfa Romeo Brera jest niezwykle rzadkim samochodem. Oprócz pięknej, którym emanuje może pochwalić się także niezawodnością.

Niektóre samochody projektuje się z myślą o pokonywaniu setek tysięcy kilometrów, inne głownie po to by cieszyć właściciela swoim wyglądem i pieścić jego ego. Takim wozem jest Alfa Romeo Brera. Klasyk już w momencie debiutu. Warto przyjrzeć się tej propozycji gdyż ciągle małe zaufanie do włoskiej marki powoduje, iż ceny egzemplarzy na rynku wtórnym mocno spadają.

REKLAMA

REKLAMA

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: karoseria

Zobacz też: Używany VW Corrado (1988-1995) – czy warto kupić?

Nie wiem jak zabrać się do opisu wyglądu tego auta. Jest po prostu piękne. Połączenie przodu znanego ze 159-tki i obłego tyłu owocuje niesamowitymi wrażeniami estetycznymi. Nie ma osoby, która przeszłaby obojętnie obok tego auta. Równie dobrze prezentuje się kabriolet. Do tej pory mało jest na rynku samochodów z odkrytym dachem z tak proporcjonalną sylwetką.  Karoserię przeciętnie zabezpieczono przed korozją, więc mogą pojawić się pierwsze oznaki rdzy w nadkolach bądź pod maską. W oczy rzuca się niska jakość znaczków firmowych, które bardzo szybko płowieją. W Spiderze dodatkową opieką należy otoczyć materiałowy dach.

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: wnętrze

Zobacz też: Używany Volkswagen Scirocco III (2008 - ) – budzi emocje

REKLAMA

Nie sposób odmówić tablicy przyrządów oryginalności. Nie najgorzej jest także z ergonomią i trwałością. Konsola środkowa zwrócona w stronę kierowcy sprawia, że prowadzący czuje się jakby znajdował się w naprawdę sportowym modelu. Umieszczono na niej nawet wskaźnik ciśnienia doładowania. Na rynku wtórnym nie znajdziemy dwóch takich samych egzemplarzy. Możliwości konfiguracji było wiele i stąd owa różnorodność. Dla kupującego to dobrze, gdyż każdy egzemplarz posiada bardzo bogate wyposażenie. Skórzana tapicerka czy pakiet „Turismo Internazionale” nie są rzadkością. Na minus detale. Samo ich wzornictwo jest mocną stroną koncernu z Mediolanu, ale beznadziejnej jakości przyciski na kierownicy czy podobnej trwałości kluczyk są ryską na obrazie całości Brery. We wnętrzu nie jest przesadnie dużo miejsca. Z tyłu pasażer nie ma go do dyspozycji więcej niż w przeciętnym kompakcie. Ale auto należy traktować bardziej jako 2+2 do lansowania się po mieście niż rodzinny wóz. Bagażnik? A czy to istotne? (Brera Coupe - 300 l, Spider 235 l).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: silniki

Zobacz też: Używany Seat Leon II (2005 - 2012) - hiszpański golf

W Brerze montowano znacznie mniej jednostek napędowych niż w Alfie 159. Do wyboru mamy trzy silniki benzynowe i 2 wysokoprężne.

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: silnik benzynowe

Spośród silników benzynowych wybór jest dość prosty. Należy postawić na potężne 3.2 V6 pochodzące od Holdena, albo przygotować więcej gotówki i kupić 1.75 TBi. Są to jednostki, które świetnie radzą sobie z napędzaniem ciężkiej Brery. Są przy tym trwałe, choć w doładowanym TBi może dojść do szybkiego zużycia turbosprężarki. 3.2 V6 to propozycja dla tych, którzy uwielbiają rozkoszować się pięknym dźwiękiem silnika i nie liczą z astronomicznym spalaniem. Pozostaje jeszcze jednostka o pojemności 2.2 litra. Silnik nowoczesny, wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa. Nowoczesny, ospały, paliwożerny i… kłopotliwy. Na zaworach osadza się nagar, poza tym motory te borykają się z nietrwałymi łańcuchami rozrządu.

Silnik moc moment obrotowy 0-100 km/h v-max śr. spalanie
2.2 JTS 185 230 8,7 224 8,7
1.75 Tbi 200 320 7,7 235 8,1
3.2V6 260 322 7 250 11,1

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: silniki diesla

Zobacz też: Używane Subaru Impreza GD (2000 – 2007) – opnie użytkowników

Mimo iż mamy do czynienia z autem pozornie sportowym, silnik wysokoprężny jest w tym przypadku świetną propozycją. Oferowano 2.0 JTDm oraz 2.4 JTDm. Oba silniki są świetne i zapewniają bardzo dobre osiągi. W przypadku większej jednostki nie ma liczyć na spalanie rzędu 7 litrów na 100 kilometrów, a raczej liczyć na to, że po dynamicznej jeździe zamkniecie się w 10. Jaki są najczęstsze awarie występujące w opisywanych jednostkach? Niewiele. Oba są odporne na zużycie układu wtryskowego, po większych przebiegach trzeba będzie wymienić koło dwumasowe. W 2.4 JTDm może dojść do urwania klap dolotowych w kolektorze ssącym, jednak są to incydentalne przypadki.

Silnik moc moment obrotowy 0-100 km/h v-max śr. spalanie
2.0 JTDm 170 360 8,8 218 5,5
2.4 JTDM 200 400 8,3 225 7,9
2.4 JTDM 210 410 8,1 231 7

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: układ jezdny

Zobacz też: Używany Volvo C30 (2006 - 2013) - koniec mody na kanty?

Zastosowanie układu wielowahaczowego sprawia, że samochód sprawia wrażenie „przyklejonego” do drogi. Prowadzenie jest jednak uzależnione od jednostki znajdującej się pod maską. Ciężkie 3.2 V6 powoduje, że na każdym zakręcie auto „ciągnie” w kierunku przeciwnym niż skręcamy. Ogromna nadsterowność, z którą przychodzi nam walczyć psuje wrażenia z jazdy. Znacznie lepiej jest w przypadku 1.75 TBi, napędu równie mocnego i zarazem lżejszego. Same elementy zawieszenia okazują się zaskakująco trwałe. Wahacze wytrzymują ponad 100 tysięcy kilometrów jazdy po polskich drogach, co okazuje się bardzo dobrym wynikiem. Gdy już zajdzie konieczność wymiany będzie drogo. Wahacz dolny kosztuje w granicach 1000-1200 złotych. W Brerze tak jak w 159 powtarza się usterka przekładni kierowniczej. Wyjąca pompa i wycieki mogą prowadzić do uszkodzenia przekładni. Koszt regeneracji? 1000 złotych. Czasem pomaga wymiana zbiorniczka wyrównawczego. Rzadkością na rynku wtórnym są egzemplarze z napędem Q4. To trwały napęd na 4 koła z dyferencjałem Torsen.

Używana Alfa Romeo Brera/Spider: skrzynia biegów

Zobacz też: Używana Honda Prelude V (1996 – 2001) – usterki

Wszystkie jednostki napędowe obsługiwane są przez 6-cio biegowe skrzynie manualne (biegi „ciężko wskakują). Za dopłatą dostępne były „automaty”, z których znacznie lepszy jest „Q-Tronic”. „Selespeed” bywa awaryjny.

Używana Alfa Romeo Brera/SPider: podsumowanie

Warto zastanowić się nad Brerą. To piękne auto za kilka lat stanie się klasykiem, a jego ceny są okazyjne. Najstarsze modele możemy nabyć za ok. 40 tysięcy złotych. Do zakupu zachęca także trwałość. Alfy wreszcie nie tylko wyglądają, ale także jeżdżą dobrze.

Alfa Romeo Brera
newspress.co.uk
Alfa Romeo Brera Spider
Alfa Romeo
Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo
Alfa Romeo Brera
Alfa Romeo
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA