Używany Fiat Punto II (1999 – 2008) - usterki
REKLAMA
REKLAMA
Fiat Punto drugiej generacji zadebiutował w 1999 r., czyli w setną rocznicę powstania włoskiej marki. Po raz pierwszy od wielu lat na atrapie chłodnicy znalazło się okrągłe logo. Model ten miał za zadanie kontynuować udany rozdział w historii włoskiej marki, który rozpoczął się wraz z debiutem Punto pierwszej generacji w 1993 r. Ciekawostką jest informacja, ze w projekt modelu zainwestowano 700 mln euro. Dla porównania luksusowy Lexus LS kosztował japońską markę podobną kwotę (1 mld dolarów).
REKLAMA
Zobacz też: Używany Opel Agila: miejskie wozidełko
Używany Fiat Punto II (1999 – 2008) - wygląd zewnętrzny i wnętrze
W porównaniu do Punto I auto nabrało bardziej dynamicznych kształtów. Zmiany dotyczą całej karoserii. Jednak najbardziej widoczne jest to z tyłu, gdzie zrezygnowano z wyoblonej klapy bagażnika na rzecz bardziej agresywnie stylizowanej „wklęsłej” klapy. W porównaniu do poprzednika rozstaw osi zwiększył się o10 mm, a cała karoseria wydłużyła się o 40 mm. Wysokość i szerokość zwiększyła się o 35 mm. Przełożyło się to na obszerniejsze wnętrze. W 2-giej generacji modelu Punto podróżować w miarę komfortowo mogą 4 osoby, choć najwygodniej będzie w układzie 2+2. Wnętrze auta nieco rozczarowuje jakością. Deska rozdzielcza wykonana jest z bardzo twardego tworzywa podatnego na zarysowania. Cieszyć może natomiast duża liczba schowków. Oprócz klasycznego zamykanego przed siedzeniem pasażera, mamy do dyspozycji wklęsłą półkę nad nim. Pojemne schowki w drzwiach, za drążkiem zmiany biegów oraz z lewej strony kierownicy. Między fotelami wygospodarowano miejsce gdzie można położyć np. butelkę. Wyposażenie dostępnych modeli jest bardzo zróżnicowane. W podstawowej wersji wyposażeniowej nie uświadczymy obrotomierza, elektrycznie sterowanych szyb czy przydatnego w mieście wspomagania kierownicy. Warto poszukać lepiej wyposażonych egzemplarzy. Te mogą mieć ABS, elektryczne lusterka, komplet poduszek powietrznych, komputer pokładowy, a nawet klimatyzację automatyczną. Bagażnik ma sporą jak na segment B pojemność. W przypadku wersji 3-drzwiowej są to 264 litry, w wersji 5-drzwiowej pojemność bagażnika wynosi aż 295 litrów. Klasowi rywale produkowani równolegle oferują około 250 litrów przestrzeni bagażowej. Ze względu na miejsce wewnątrz i pojemność bagażnika Punto II często służyło jako budżetowe auto rodzinne. W 2003 przeprowadzono lifting, który zmienił wygląd przedniego zderzaka, atrapy chłodnicy i reflektorów. Poprawiły się także materiały we wnętrzu oraz wyposażenie standardowe.
Zobacz też: Używany Mitsubishi Colt VI: ze wszech miar solidny
Używany Fiat Punto II (1999 – 2008) - technika
W Puncie II dostępne były zarówno silniki benzynowe jak i diesle. Gama silników benzynowych składa się z 8-zaworowego 1.2 o mocy 60 KM, 16-zaworowego 1.2 o mocy 80 KM oraz 1,4 16V o mocy 95 KM. Na rynku dostępna była także wersja usportowiona HGT, którą napędzał silnik o pojemności 1.8 i mocy 131 KM. Najlepszym kompromisem pomiędzy osiągami i spalaniem będzie wybór silnika 1,2 16V. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mu 11,4 sekundy, przy czym spala ok. 5,5 litra w trasie i 7,5 w mieście. Najpopularniejszym silnikiem diesla jest 1.9 JTD o mocy 80-86 KM. Średnie spalanie wynosi 5 litrów oleju napędowego. W ofercie dostępna była także wolnossąca wersja oznaczona 1.9 D. Nie jest polecana ze względu na bardzo słabe osiągi (16,6 s do 100 km/h) oraz spalanie wyższe od wersji turbodoładowanej. Z okazji liftingu wprowadzono do oferty silnik diesla o pojemności 1.3 oznaczony JTD. Legitymował się mocą 70 KM i bardzo niskim spalaniem, wynoszącym w cyklu mieszanym 4,5 l/100 km. W zawieszeniu auta postawiono na sprawdzone rozwiązania. Z przodu pracuje układ McPhersona, z tyłu belka skrętna. Auto jest miękko zawieszone, co sprawdza się na dziurawych miejskich drogach. Ciasne zakręty lepiej pokonywać ostrożnie, bo z racji wąskiego rozstawu kół i wysokiego nadwozia auto lubi się przechylać. Zdecydowanie lepiej pod tym względem wypada wersja HGT. Auto wyposażone było w manualne skrzynie biegów 5-cio i 6-cio biegowe, bezstopniową skrzynię Speedgear o 7-miu przełożeniach oraz zautomatyzowaną przekładnię Selespeed (6 biegów).
Zobacz też: Używana Mazda 323F BJ (1998-2003): solidnie ale bez polotu
Używany Fiat Punto II (1999 – 2008) - słabe punkty
REKLAMA
Najwięcej awarii trapiących Fiata Punto II to awarie układu elektrycznego. Najczęstszą przypadłością są awarie alternatora, mianowicie pękanie jego obudowy. Najlepszym wyjściem jest oddanie uszkodzonego elementu do regeneracji. Często przytrafiają się awarie elektrycznego wspomagania układu kierowniczego Dual Drive (mocniejsze wspomaganie układu w trakcie jazdy miejskiej). Elementu nie można naprawić, gdyż układ jest nierozbieralny, a koszt nowego to aż 1700 zł. Kolejnym słabym punktem jest wentylator silnika. Często zaciera się w nim łożysko. Koszt wymiany na nowy w ASO to 500 zł. Użytkownicy skarżą się na parujące reflektory i szybkie przepalanie się żarówek H7.
Silniki są trwałe i nie sprawiając większych problemów. Największy problem dotyka sterownika silnika w wersji 1.2 8V. Wymiana na nowy to koszt blisko 2000 zł, używany można kupić za… 100-200 zł. Problematyczne są zautomatyzowane skrzynie biegów Selespeed, a właściwie elektronika sterująca. Naprawy bywają bardzo kosztowne i niekiedy nieopłacalne. Tak więc decydując się na zakup Punto II lepiej wybrać skrzynię manualną, bądź bezstopniową Speedgear. Problemem auta jest także szybko „kończące się” sprzęgło. Wytrzymuje zazwyczaj od 50 do 100 tysięcy kilometrów. Zawieszenie jest przeciętnie trwałe, za to bardzo tanie w naprawach. Mniej więcej co 50 tysięcy kilometrów wymiany wymagają silentblocki wahaczy oraz tuleje gumowo-metalowe. Do nietrwałych elementów należą amortyzatory tylne. Przednie amortyzatory i sprężyny wymagają częstszej wymiany w wersjach z silnikiem wysokoprężnym ze względu na wysoką masę (1.9).
Nadwozie zostało dobrze zabezpieczone przed korozją. Sporadycznie pojawia się delikatny nalot na progach i klapie bagażnika. Wnętrze auta przeciętnie znosi upływ czasu. Przeciera się tapicerka foteli. Niekiedy uszkodzeniu ulegają ich stelaże lub mechanizm pochylania w wersjach 3-drzwiowych. Plastiki lubią trzeszczeć i są bardzo podatne na zarysowania.
Zobacz też: Używana Mazda 2 DY: japoński Ford Fusion?
Koszt części zamiennych do Fiata Punto II:
- Amortyzator przedni Monroe – 150 zł
- Amortyzator tylny Monroe – 100 zł
- Komplet rozrządu z pompą wody – 200 zł
- Tuleja wahacza – 35 zł
- Wahacz – 260 zł
- Klocki hamulcowe przód Bosch – 160 zł
- Tarcza hamulcowe Bosch – 100 zł
Zobacz też: Fiat Punto II: usunięcie skrzypienia pedału sprzęgła
Używany Fiat Punto II (1999 – 2008) - podsumowanie
Mimo licznych drobnych awarii Punto II można z czystym sumieniem polecić osobie poszukującej taniego auta miejskiego charakteryzującego się niskimi kosztami utrzymania. Auto niekiedy bywa kapryśne (awarie elektryki i elektroniki, delikatne zawieszenie), ale ze względu na swoją prostotę i popularność nie sprawia problemów w naprawach, a ceny części są wyjątkowo niskie. Na rynku dostępnych jest wiele zamienników w dobrej cenie, oraz elementów używanych. Punto II charakteryzuje się bardzo dobrą relacją ceny do użyteczności. W razie potrzeby można je traktować jako małe auto rodzinne (w wersji 5-drzwiowej). Najlepszym wyborem będzie wersja z silnikiem 1.2 16V oraz manualną skrzynią biegów. Auto w tej wersji jest wystarczająco dynamiczne i oszczędne. Dla osób poszukujących dodatkowych oszczędności dobrą wiadomością jest możliwość założenia instalacji LPG do wszystkich silników benzynowych. Warto poszukać wersji po liftingu. Są lepiej wyposażone.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA