REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Audi A3 I (1996-2003) kontra BMW serii 3 (1998-2005)

Konrad Bagiński
Audi S3 quattro (fot.: Newspress)
Audi S3 quattro (fot.: Newspress)

REKLAMA

REKLAMA

Czy porównanie Audi A3, budowanego na płycie podłogowej VW Golfa z BMW serii 3 jest właściwe? Czy to ta sama klasa? Uznajemy, że trójka to kompakt i rozpoczynamy pojedynek.

Audi A3 to kompakt, ale jakby z wyższej półki. W końcu to ekskluzywny odłam koncernu Volkswagena. Dzielenie płyty podłogowej z uboższym nieco kuzynem, Golfem IV, nie psuje mu jednak reputacji. Pomysł Audi był prosty – firma chciała zdobyć młodych klientów, których normalnie nie było stać na limuzyny z Ingolstadt. W praktyce okazało się, że za tę przyjemność trzeba słono zapłacić. Jednak dziś można kupić używane trójki za przyzwoite pieniądze. A w zamian dostać ponadprzeciętnie dobry kompakt, z bogatym wyposażeniem i świetnie się prowadzący.

REKLAMA

Zobacz też: Citroën Xantia (1992-2001) vs Hyundai Accent (1994 – 2005)

BMW serii 3 ma długą i piękną historię. Wersja E46 weszła do produkcji w 1998 roku jako następca E36, w 2005 zastąpiła ją E90. Trójka BMW to auto nieco odstające klasą od pojęcia kompaktu, podobnie jak Audi A3. Ale wcale nie większe ani bardziej pojemne od popularnych samochodów.

Na pierwszy rzut oka

Audi jest bardzo zgrabnym samochodem, jego linia jest doskonale wyważona. Nic tu nie zwisa, nic nie jest nie na miejscu. Szczególnie dobrze prezentuje się wersja trzydrzwiowa, jednocześnie klasycznie i sportowo. BMW wygląda na pewno nie gorzej. Jest kilka wersji nadowziowych – klasyczny sedan, kombi, coupe, cabrio i compact. Uwaga na ten ostatni – ma skrócone względem innych wersji nadwozie i jego pojemność nie przystoi nawet kompaktowi. BMW jest nieco drapieżne, nieco klasyczne, nieco sportowe. Wygląd to duży plus tego modelu. Co więc ładniejsze? Kwestia gustu, ale dobrze utrzymane BMW wygląda jakoś bardziej ekskluzywnie. Punkt dla Bawarii.

Wnętrze

Jeśli chodzi o jakość wykonania i ergonomię to ogłośmy od razu remis. Oba auta są doskonale spasowane i dobrze wyposażone. BMW ma zegary skierowane lekko w stronę kierowcy, podkreślając, że to on tu rządzi. Audi da się obsługiwać z zamkniętymi oczami – każdy przycisk i dźwignia są tam, gdzie się ich spodziewamy. Przyznam szczerze, że odrobinę lepiej czuję się w Audi, ale to kwestia gustu. Oba auta prezentują równy, wysoki poziom. Co do wyposażenia – zależy ono od wersji, więc trudno wyrokować, który z porównywanych samochodów ma więcej bajerów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Daewoo Matiz vs Fiat Panda

Pojemność i wygoda to naturalna domena... obu producentów. W niewielkich (jak na ogół ich produkcji) modelach nie mogli się ustrzec pewnych wad i mamy w końcu pole do popisu. O ile z przodu jest komfortowo, to z tyłu miejsca mogłoby być więcej. Audi jest po prostu dość krótkie – płyta Golfa daje o sobie znać. A BMW ma ten sam problem, bo tylny napęd wymaga poprowadzenia wału przez całą długość samochodu. Skutkuje to zmniejszeniem ilości miejsca dla pasażerów z tyłu. Bagażnik A3 ma pojemność 350 l, niezależnie od tego, czy to wersja 3- czy 5-drzwiowa. W BMW E46 w wersji compact (tej przykrótkiej) bagażnik mieści 310 litrów, w sedanie 440 litrów, w hathbacku – 410 litrów.

Silniki – niemiecka solidność

O silnikach BMW pisaliśmy już przy innych okazjach. Przypomnimy - przez cały okres produkcji bawarska trójka doczekała się bodaj 14 benzynowych wersji silnika; firma słynie z dopracowywania motorów, więc co kilka lat liftingowi poddawane jest nie tylko nadwozie, ale i silnik. Rzędowe czwórki występują w wersjach 316i i 318i i dysponują mocą od 105 do do 150 KM. Kolejne pod względem pojemności silniki (2.0, 2.2, 2.5, 2.8 i 3.0) to słynne rzędowe szóstki, mają one odpowiednio: 150, 170, 170, 192-193 i 231 koni. Sportowa wersja M3 z silnika 3.2 wyciąga moc 343 (coupe cabrio) lub 360 KM (coupe), a w rzadkiej odmianie V8 z 2001 roku – 350 KM. Ciekawe są też diesle – dwulitrowe dysponują mocą 116 lub 150 KM, trzylitrowe – od 184 do 204 KM. Co w nich potrafi zawieść? Silnik jest pancerny, ale otoczony osprzętem, który potrafi zepsuć przyjemność użytkowania niemieckiego kompaktu.

Zobacz też: Opinie kierowców o Audi A3

REKLAMA

Audi – co ciekawe poszło zupełnie inną drogą. Dostępne są w zasadzie trzy silniki różniące się tylko osiągami. Najmniejszy 1.6 ma moc 101 KM i 145 Nm momentu obrotowego. W roku 2000 moc zwiększyła o cały jeden koń mechaniczny a moment o 3 niutonometry. Silnik 1.8 dysponuje mocą 125 koni, wersje z turbosprężarką mają 150 i 180 koni (odpowiednio 210 i 235 Nm). Usportowione modele S3 również są wyposażone w doładowany motor 1.8, ale generuje on 209 KM (270 Nm) w starszych autach, a od rocznika 2001 – 224 konie i 280 Nm. Wszystkie silniki diesla są turbodoładowane i mają jednakową pojemność, różnią się mocą. Mają 90, 101, 110 lub 130 koni i odpowienio 210, 240, 235 i 310 Nm. Co w nich potrafi się popsuć? Największą uwagę należy zwrócić na pasek rozrządu w dieslach – może wymagać wymiany już po 60-70 tysiącach kilometrów. Wrażliwy jest też przepływomierz powietrza we wszystkich wersjach silnikowych, zdarzają się awarie pompy paliwa.

I Audi, i BMW mają dobre, dopracowane i niezawodne silniki, niestety z nienajlepszym osprzętem. Serwis jest drogi, ale zadbany silnik da dużo frajdy. Które lepsze? Większy wybór daje BMW, ale Audi nie odstaje znacząco od rodzimego konkurenta. Do tego lepiej wypada w rankingach niezawodności TUV i Dekry.

Ceny części

Audi A3
Komplet sprzęgła – ok. 800-1000 zł
Turbina – 1000-1200 zł
Zderzaki przód/tył – 300/150 zł
Lampy i reflektory – od 100 do 250 zł
Sworznie wahaczy – ok. 50 zł

BMW serii 3
Alternator – 400-500 zł
Pompy wtryskowe – 1200 – 1700 zł
Turbina – 1200 – 1500 zł
Wał korobowy – 500 zł
Zderzaki – 400 – 500 zł
Przepływomierz – 600 zł
Komplet tulei wahacza – 200-300 zł

Koszt zakupu

Audi A3 z roczników 1996-97 kosztują od 6 do 8 tysięcy złotych, rok młodsze samochody startują z poziomu 8-9 tysięcy. Mówimy o cenach minimalnych. Auta budzące zaufanie kosztują od 10 tysięcy w górę. Mniej więcej od poziomu 15 tysięcy złotych da się kupić auta z roczników od 2000 wzwyż. Minimum 18-19 tysięcy trzeba wydać na A3 z roku 2001-2002. Ceny najlepiej utrzymanych kompaktów Audi sięgają 30 tysięcy złotych. Jednocześnie każdy może znaleźć auto na swoją kieszeń, bo ofert jest mnóstwo.

Zobacz też: Opinie kierowców o BMW serii 3

Ale jeśli wolisz kupić BMW E46 to możesz w nich przebierać jak w ulęgałkach. Ale wybrać coś sensownego jest trudno. Najtańsze oferty to pojazdy po przejściach, tzw. angliki albo auta po prostu zajeżdżone. Okazje się zdarzają, ale zalecam daleko idącą ostrożność. BMW E46 to wydatek przynajmniej 11-12 tysięcy złotych, auto nowsze niż z rocznika 2000 kosztuje od 17-18 tysięcy złotych. Większość BMW E46 można kupić za sumę przedziału 20-25 tysięcy, najnowsze i najdroższe egzemplarze osiągają ceny nawet 50 tys. zł.

Werdykt

The winner is... Audi A3. Owszem, jeśli chcesz szybsze auto, powinieneś wybrać topowe wersje BMW. Ale Audi jest tańsze, mniej awaryjne i całość sprawia mniej skomplikowane wrażenie. Wiernych fanów BMW i tak nie przekonam, ale Audi jest po prostu bardziej racjonalnym wyborem. I nie znaczy to, że wypranym z emocji, bo potrafi pokazać pazur. Jest też chętnie tuningowane - niejeden właściciel sportowego samochodu został na światłach upokorzony przez niepozorny niemiecki kompakt.

BMW E46 (fot.: Newspress)
BMW E46 (fot.: Newspress)
Audi A3 (fot.: Newspress)
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA