REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Audi A3 I (1996-2003) kontra BMW serii 3 (1998-2005)

Konrad Bagiński
Audi S3 quattro (fot.: Newspress)
Audi S3 quattro (fot.: Newspress)

REKLAMA

REKLAMA

Czy porównanie Audi A3, budowanego na płycie podłogowej VW Golfa z BMW serii 3 jest właściwe? Czy to ta sama klasa? Uznajemy, że trójka to kompakt i rozpoczynamy pojedynek.

Audi A3 to kompakt, ale jakby z wyższej półki. W końcu to ekskluzywny odłam koncernu Volkswagena. Dzielenie płyty podłogowej z uboższym nieco kuzynem, Golfem IV, nie psuje mu jednak reputacji. Pomysł Audi był prosty – firma chciała zdobyć młodych klientów, których normalnie nie było stać na limuzyny z Ingolstadt. W praktyce okazało się, że za tę przyjemność trzeba słono zapłacić. Jednak dziś można kupić używane trójki za przyzwoite pieniądze. A w zamian dostać ponadprzeciętnie dobry kompakt, z bogatym wyposażeniem i świetnie się prowadzący.

REKLAMA

Zobacz też: Citroën Xantia (1992-2001) vs Hyundai Accent (1994 – 2005)

BMW serii 3 ma długą i piękną historię. Wersja E46 weszła do produkcji w 1998 roku jako następca E36, w 2005 zastąpiła ją E90. Trójka BMW to auto nieco odstające klasą od pojęcia kompaktu, podobnie jak Audi A3. Ale wcale nie większe ani bardziej pojemne od popularnych samochodów.

Na pierwszy rzut oka

Audi jest bardzo zgrabnym samochodem, jego linia jest doskonale wyważona. Nic tu nie zwisa, nic nie jest nie na miejscu. Szczególnie dobrze prezentuje się wersja trzydrzwiowa, jednocześnie klasycznie i sportowo. BMW wygląda na pewno nie gorzej. Jest kilka wersji nadowziowych – klasyczny sedan, kombi, coupe, cabrio i compact. Uwaga na ten ostatni – ma skrócone względem innych wersji nadwozie i jego pojemność nie przystoi nawet kompaktowi. BMW jest nieco drapieżne, nieco klasyczne, nieco sportowe. Wygląd to duży plus tego modelu. Co więc ładniejsze? Kwestia gustu, ale dobrze utrzymane BMW wygląda jakoś bardziej ekskluzywnie. Punkt dla Bawarii.

Wnętrze

Jeśli chodzi o jakość wykonania i ergonomię to ogłośmy od razu remis. Oba auta są doskonale spasowane i dobrze wyposażone. BMW ma zegary skierowane lekko w stronę kierowcy, podkreślając, że to on tu rządzi. Audi da się obsługiwać z zamkniętymi oczami – każdy przycisk i dźwignia są tam, gdzie się ich spodziewamy. Przyznam szczerze, że odrobinę lepiej czuję się w Audi, ale to kwestia gustu. Oba auta prezentują równy, wysoki poziom. Co do wyposażenia – zależy ono od wersji, więc trudno wyrokować, który z porównywanych samochodów ma więcej bajerów.

Zobacz też: Daewoo Matiz vs Fiat Panda

Pojemność i wygoda to naturalna domena... obu producentów. W niewielkich (jak na ogół ich produkcji) modelach nie mogli się ustrzec pewnych wad i mamy w końcu pole do popisu. O ile z przodu jest komfortowo, to z tyłu miejsca mogłoby być więcej. Audi jest po prostu dość krótkie – płyta Golfa daje o sobie znać. A BMW ma ten sam problem, bo tylny napęd wymaga poprowadzenia wału przez całą długość samochodu. Skutkuje to zmniejszeniem ilości miejsca dla pasażerów z tyłu. Bagażnik A3 ma pojemność 350 l, niezależnie od tego, czy to wersja 3- czy 5-drzwiowa. W BMW E46 w wersji compact (tej przykrótkiej) bagażnik mieści 310 litrów, w sedanie 440 litrów, w hathbacku – 410 litrów.

Silniki – niemiecka solidność

O silnikach BMW pisaliśmy już przy innych okazjach. Przypomnimy - przez cały okres produkcji bawarska trójka doczekała się bodaj 14 benzynowych wersji silnika; firma słynie z dopracowywania motorów, więc co kilka lat liftingowi poddawane jest nie tylko nadwozie, ale i silnik. Rzędowe czwórki występują w wersjach 316i i 318i i dysponują mocą od 105 do do 150 KM. Kolejne pod względem pojemności silniki (2.0, 2.2, 2.5, 2.8 i 3.0) to słynne rzędowe szóstki, mają one odpowiednio: 150, 170, 170, 192-193 i 231 koni. Sportowa wersja M3 z silnika 3.2 wyciąga moc 343 (coupe cabrio) lub 360 KM (coupe), a w rzadkiej odmianie V8 z 2001 roku – 350 KM. Ciekawe są też diesle – dwulitrowe dysponują mocą 116 lub 150 KM, trzylitrowe – od 184 do 204 KM. Co w nich potrafi zawieść? Silnik jest pancerny, ale otoczony osprzętem, który potrafi zepsuć przyjemność użytkowania niemieckiego kompaktu.

Zobacz też: Opinie kierowców o Audi A3

REKLAMA

Audi – co ciekawe poszło zupełnie inną drogą. Dostępne są w zasadzie trzy silniki różniące się tylko osiągami. Najmniejszy 1.6 ma moc 101 KM i 145 Nm momentu obrotowego. W roku 2000 moc zwiększyła o cały jeden koń mechaniczny a moment o 3 niutonometry. Silnik 1.8 dysponuje mocą 125 koni, wersje z turbosprężarką mają 150 i 180 koni (odpowiednio 210 i 235 Nm). Usportowione modele S3 również są wyposażone w doładowany motor 1.8, ale generuje on 209 KM (270 Nm) w starszych autach, a od rocznika 2001 – 224 konie i 280 Nm. Wszystkie silniki diesla są turbodoładowane i mają jednakową pojemność, różnią się mocą. Mają 90, 101, 110 lub 130 koni i odpowienio 210, 240, 235 i 310 Nm. Co w nich potrafi się popsuć? Największą uwagę należy zwrócić na pasek rozrządu w dieslach – może wymagać wymiany już po 60-70 tysiącach kilometrów. Wrażliwy jest też przepływomierz powietrza we wszystkich wersjach silnikowych, zdarzają się awarie pompy paliwa.

I Audi, i BMW mają dobre, dopracowane i niezawodne silniki, niestety z nienajlepszym osprzętem. Serwis jest drogi, ale zadbany silnik da dużo frajdy. Które lepsze? Większy wybór daje BMW, ale Audi nie odstaje znacząco od rodzimego konkurenta. Do tego lepiej wypada w rankingach niezawodności TUV i Dekry.

Ceny części

Audi A3
Komplet sprzęgła – ok. 800-1000 zł
Turbina – 1000-1200 zł
Zderzaki przód/tył – 300/150 zł
Lampy i reflektory – od 100 do 250 zł
Sworznie wahaczy – ok. 50 zł

BMW serii 3
Alternator – 400-500 zł
Pompy wtryskowe – 1200 – 1700 zł
Turbina – 1200 – 1500 zł
Wał korobowy – 500 zł
Zderzaki – 400 – 500 zł
Przepływomierz – 600 zł
Komplet tulei wahacza – 200-300 zł

Koszt zakupu

Audi A3 z roczników 1996-97 kosztują od 6 do 8 tysięcy złotych, rok młodsze samochody startują z poziomu 8-9 tysięcy. Mówimy o cenach minimalnych. Auta budzące zaufanie kosztują od 10 tysięcy w górę. Mniej więcej od poziomu 15 tysięcy złotych da się kupić auta z roczników od 2000 wzwyż. Minimum 18-19 tysięcy trzeba wydać na A3 z roku 2001-2002. Ceny najlepiej utrzymanych kompaktów Audi sięgają 30 tysięcy złotych. Jednocześnie każdy może znaleźć auto na swoją kieszeń, bo ofert jest mnóstwo.

Zobacz też: Opinie kierowców o BMW serii 3

Ale jeśli wolisz kupić BMW E46 to możesz w nich przebierać jak w ulęgałkach. Ale wybrać coś sensownego jest trudno. Najtańsze oferty to pojazdy po przejściach, tzw. angliki albo auta po prostu zajeżdżone. Okazje się zdarzają, ale zalecam daleko idącą ostrożność. BMW E46 to wydatek przynajmniej 11-12 tysięcy złotych, auto nowsze niż z rocznika 2000 kosztuje od 17-18 tysięcy złotych. Większość BMW E46 można kupić za sumę przedziału 20-25 tysięcy, najnowsze i najdroższe egzemplarze osiągają ceny nawet 50 tys. zł.

Werdykt

The winner is... Audi A3. Owszem, jeśli chcesz szybsze auto, powinieneś wybrać topowe wersje BMW. Ale Audi jest tańsze, mniej awaryjne i całość sprawia mniej skomplikowane wrażenie. Wiernych fanów BMW i tak nie przekonam, ale Audi jest po prostu bardziej racjonalnym wyborem. I nie znaczy to, że wypranym z emocji, bo potrafi pokazać pazur. Jest też chętnie tuningowane - niejeden właściciel sportowego samochodu został na światłach upokorzony przez niepozorny niemiecki kompakt.

BMW E46 (fot.: Newspress)
BMW E46 (fot.: Newspress)
Audi A3 (fot.: Newspress)
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Ja750il
    2022-02-01 04:14:05
    Gdzie te komentarze? Powinna byc wojna a tu nic.
    0
QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

REKLAMA

Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

REKLAMA

Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

REKLAMA