REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane BMW serii 3 E46: opis modelu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kalinowski Marcin
BMW serii 3 E46 produkowano od 1998 do 2005 roku
BMW serii 3 E46 produkowano od 1998 do 2005 roku
BMW

REKLAMA

REKLAMA

BMW E46 to nic innego, jak stara dobra "trójka". Pojawiła się na rynku w 1998 roku i sprzedawano ją na wielu różnych rynkach: od Europy, przez USA, aż po Rosję, Wietnam, Indonezję i Chiny.

W 1999 roku na rynku pojawiły się wersje nadwoziowe kombi i coupe. Rok później z gamy zniknął silnik benzynowy o pojemności 2,8 litra, pojawiła się jednak wersja cabrio. W 2001 roku auto przeszło facelifting, wprowadzono nowe jednostki napędowe, a także 3-drzwiowego hatchbacka zwanego Compact. W 2003 roku pojawił się silnik o pojemności trzech litrów.

REKLAMA

REKLAMA

Auto, pomijając facelifting w 2001 roku, było produkowane bez większych zmian do 2005 roku, kiedy to nową trójką w ofercie BMW został model E90.

Zobacz też: Opinie kierowców o BMW serii 3

BMW E46 dostępne było w wielu wersjach nadwoziowych. Klienci mogli wybrać czterodrzwiowego sedana, pięciodrzwiowe kombi, 3-drzwiowego hatchbacka a także 2-drzwiowe coupe i kabriolet. Największą wadą jeśli chodzi o komfort użytkowania to niestety mała ilość miejsca w drugim rzędzie siedzeń.

REKLAMA

Silniki

Silników w BMW E46 też jest co niemiara. Oto lista:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Benzynowe:
1,8 115KM
1,9 105/118 KM
2,0 143 KM
2,0 150 KM
2,2 170 KM
2,5 170/192 KM
2,8 193 KM (uznawana za najlepszą jednostkę benzynową)
3,0 231 KM
3,2 343 KM (wersja M3)

Diesle:
2,0 115/136/150 KM
2,9 184 KM
3,0 204 KM

Za najlepsze silniki w E46 uznaje się benzynowe rzędowe szóstki, ze szczególnym wskazaniem na wersję 328, czyli 193-konną z jednostką o pojemności 2,8 litra. Wcale nie zużywają przesadnie dużo paliwa. Oczywiście fani szybkiej jazdy zwrócą uwagę na wersję M3 z silnikiem o mocy 343 KM, jednak nie polecamy tego auta osobom o mało zasobnym portfelu: kosztuje dużo, zarówno przy zakupie, jak i w eksploatacji.

Wersje z silnikiem Diesla również są godne polecenia, choć drogie w serwisie. Najlepszym wyborem wśród Diesli są dwulitrówki ze względu na oszczędność.

Oferty

Na rynku ofert kupna BMW E46 jest bardzo dużo, co nie oznacza, że łatwo jest znaleźć egzemplarz w dobrym stanie. Auto prowokuje do ostrej jazdy (mocne silniki i napęd na tylną oś!), przez co wiele BM-ek jest okropnie zniszczonych i zajeżdżonych. Auto, choć nie jest specjalnie awaryjne, wymaga regularnego serwisowania. Ogłoszenia zaczynają się już nawet od 12-13 tysięcy, ale za tą cenę trudno jest spodziewać auta w dobrym stanie. Kupując auto najlepiej wybrać model po faceliftingu (2001-2005), gdzie wyeliminowano wiele wad konstrukcyjnych.

Co się psuje?

Układ napędowy BMW E46 jest dość trwały, ale zdarzają się problemy z dyferencjałem. Jeśli gdzieś cieknie olej, to znaczy, że auto było dość mocno eksploatowane. Na polskich drogach dość szybko też zużywa się zawieszenie, a zwłaszcza sworznie wahaczy. Nie da się ich wymienić osobno, trzeba wtedy kupić cały wahacz.

Zobacz też: BMW 5 E39 czy Mercedes E-klasse W210?

Piętą achillesową jednostek benzynowych jest układ chłodzenia, na co trzeba bardzo uważać, bowiem głowice silników są wrażliwe na przegrzewanie. W dieslach szwankuje układ paliwowy (wtryskiwacze, pompa paliwowa), a czasem nawet elektronika.

Przykładowe ceny części:
- filtr oleju: 20 zł
- filtr powietrza: 30 zł
- komplet klocków hamulcowych na przód: od 100 zł
- sprzęgło: od około 800 złotych

Werdykt

BMW E46 to bardzo atrakcyjny stylistycznie samochód. Świetnie jeździ, jest bardzo dobrze wykonany, nietrudno też trafić wersję dobrze wyposażoną.

Na minus BMW E46 należy zaliczyć małą ilość miejsca dla pasażerów drugiego rzędu. W Polsce jest też ogromna ilość aut zajeżdżonych, powypadkowych, lub nawet wręcz "posklejanych" z kilku egzemplarzy. Każde auto należy bezwzględnie zbadać w profesjonalnym warsztacie aby poznać jego przebieg. BMW to auto popularne na rynku, handlarzom zdarza się więc oszukiwać aby przyciągnąć klienta, np. przekręcając licznik.

BMW serii 3 E46 w 2001 roku przeszło facelifting
BMW
BMW serii 3 E46 w wersji Touring - najbardziej praktycznej
BMW
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA