Używane BMW serii 3 E46: opis modelu
REKLAMA
REKLAMA
W 1999 roku na rynku pojawiły się wersje nadwoziowe kombi i coupe. Rok później z gamy zniknął silnik benzynowy o pojemności 2,8 litra, pojawiła się jednak wersja cabrio. W 2001 roku auto przeszło facelifting, wprowadzono nowe jednostki napędowe, a także 3-drzwiowego hatchbacka zwanego Compact. W 2003 roku pojawił się silnik o pojemności trzech litrów.
REKLAMA
Auto, pomijając facelifting w 2001 roku, było produkowane bez większych zmian do 2005 roku, kiedy to nową trójką w ofercie BMW został model E90.
Zobacz też: Opinie kierowców o BMW serii 3
BMW E46 dostępne było w wielu wersjach nadwoziowych. Klienci mogli wybrać czterodrzwiowego sedana, pięciodrzwiowe kombi, 3-drzwiowego hatchbacka a także 2-drzwiowe coupe i kabriolet. Największą wadą jeśli chodzi o komfort użytkowania to niestety mała ilość miejsca w drugim rzędzie siedzeń.
Silniki
Silników w BMW E46 też jest co niemiara. Oto lista:
Benzynowe:
1,8 115KM
1,9 105/118 KM
2,0 143 KM
2,0 150 KM
2,2 170 KM
2,5 170/192 KM
2,8 193 KM (uznawana za najlepszą jednostkę benzynową)
3,0 231 KM
3,2 343 KM (wersja M3)
Diesle:
2,0 115/136/150 KM
2,9 184 KM
3,0 204 KM
Za najlepsze silniki w E46 uznaje się benzynowe rzędowe szóstki, ze szczególnym wskazaniem na wersję 328, czyli 193-konną z jednostką o pojemności 2,8 litra. Wcale nie zużywają przesadnie dużo paliwa. Oczywiście fani szybkiej jazdy zwrócą uwagę na wersję M3 z silnikiem o mocy 343 KM, jednak nie polecamy tego auta osobom o mało zasobnym portfelu: kosztuje dużo, zarówno przy zakupie, jak i w eksploatacji.
Wersje z silnikiem Diesla również są godne polecenia, choć drogie w serwisie. Najlepszym wyborem wśród Diesli są dwulitrówki ze względu na oszczędność.
Oferty
Na rynku ofert kupna BMW E46 jest bardzo dużo, co nie oznacza, że łatwo jest znaleźć egzemplarz w dobrym stanie. Auto prowokuje do ostrej jazdy (mocne silniki i napęd na tylną oś!), przez co wiele BM-ek jest okropnie zniszczonych i zajeżdżonych. Auto, choć nie jest specjalnie awaryjne, wymaga regularnego serwisowania. Ogłoszenia zaczynają się już nawet od 12-13 tysięcy, ale za tą cenę trudno jest spodziewać auta w dobrym stanie. Kupując auto najlepiej wybrać model po faceliftingu (2001-2005), gdzie wyeliminowano wiele wad konstrukcyjnych.
Co się psuje?
Układ napędowy BMW E46 jest dość trwały, ale zdarzają się problemy z dyferencjałem. Jeśli gdzieś cieknie olej, to znaczy, że auto było dość mocno eksploatowane. Na polskich drogach dość szybko też zużywa się zawieszenie, a zwłaszcza sworznie wahaczy. Nie da się ich wymienić osobno, trzeba wtedy kupić cały wahacz.
Zobacz też: BMW 5 E39 czy Mercedes E-klasse W210?
Piętą achillesową jednostek benzynowych jest układ chłodzenia, na co trzeba bardzo uważać, bowiem głowice silników są wrażliwe na przegrzewanie. W dieslach szwankuje układ paliwowy (wtryskiwacze, pompa paliwowa), a czasem nawet elektronika.
Przykładowe ceny części:
- filtr oleju: 20 zł
- filtr powietrza: 30 zł
- komplet klocków hamulcowych na przód: od 100 zł
- sprzęgło: od około 800 złotych
Werdykt
BMW E46 to bardzo atrakcyjny stylistycznie samochód. Świetnie jeździ, jest bardzo dobrze wykonany, nietrudno też trafić wersję dobrze wyposażoną.
Na minus BMW E46 należy zaliczyć małą ilość miejsca dla pasażerów drugiego rzędu. W Polsce jest też ogromna ilość aut zajeżdżonych, powypadkowych, lub nawet wręcz "posklejanych" z kilku egzemplarzy. Każde auto należy bezwzględnie zbadać w profesjonalnym warsztacie aby poznać jego przebieg. BMW to auto popularne na rynku, handlarzom zdarza się więc oszukiwać aby przyciągnąć klienta, np. przekręcając licznik.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.