REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Seat Ibiza 1.6 z LPG: Jaszczurka na gazie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maciej Medyj
Seat Ibiza 1.6 z LPG przód
Seat Ibiza 1.6 z LPG przód

REKLAMA

REKLAMA

Zielony kolor kojarzy mi się z jaszczurkami i ekologią, która do niedawna kojarzyła się też dodatkowymi kosztami - nie tylko wymiernymi, ale i ukrytymi, jak niższa wydajność czy gorsza dostępność. W przypadku LPG to już historia.

Alternatywne paliwa nie budzą już takich emocji, jak alternatywne źródła energii. U nas spopularyzowały się głównie ze względu na niską cenę, a liderem jest LPG (Liqefied Petroleum Gas) czyli ciekły propan-butan. Stosowany w silnikach benzynowych, rzadziej w wysokoprężnych, wymaga założenia specjalnej instalacji wraz z dodatkowym zbiornikiem. Jej koszt oscyluje w granicach 1500 - 4000 złotych i podobnie, jak w przypadku wielu takich systemów im wyższa cena, tym lepsza jakość, trwałość i mniejsza szkodliwość dla silnika, z którym współpracuje, jak i dla środowiska. Dlatego decydując się na założenie instalacji LPG należy brać pod uwagę nie tylko zakładany roczny przebieg i związanie z nim zużycie paliwa.

REKLAMA

REKLAMA

O LPG krążą różne mity. Jednym z nich jest ten opowiadający o spadku mocy silnika zasilanego gazem przy jednoczesnym wzroście zużycia paliwa. Kolejny mit mówi o wyższej temperaturze spalania gazu i co za tym idzie szybszym zużyciu silnika. Częściowo są prawdziwe, lecz tylko w przypadku starszej instalacji lub złego jej ustawienia. Nowoczesne systemy zasilania LPG są w pełni zautomatyzowane, wymagają rzadszej regulacji i nie wpływają degradująco ani na osiągi, ani na stan techniczny samochodu.

Zobacz też: Opinie kierowców o Seat Ibiza

Nasza redakcja przekonała się o tym testując Seata Ibizę 1.6 (105 KM) wyposażonego w instalację LPG firmy BRC IV generacji, czyli z sekwencyjnym wtryskiem gazu fazy lotnej. O jej obecności świadczyły tylko drobne elementy, jak dodatkowy, kompaktowy kolektorek dolotowy pod maską, niewielki zespół kontrolek diodowych umieszczony w tunelu środkowym w kabinie i w bagażniku schowane w firmowy futerał koło zapasowe, gdyż w jego normalnym miejscu występowania wstawiono toroidalny zbiornik gazu.

REKLAMA

Ibiza reagowała równie dobrze na pedał gazu pod gazem, jak testowana u nas w zimie pomarańczowa tylko-benzynowa. Oczywiście zanim silnik się rozgrzał tutaj też pracował na etylinie, natomiast sam moment przejścia na gaz był nieodczuwalny, sygnalizowany tylko przez pojawienie obok pojedynczej czerwonej kilku zielonych kontrolek, których liczba odpowiada ilości pozostałego gazu w zbiorniku. To właśnie zasługa sekwencyjnego wtrysku gazu. Jest lato, więc następowało to szybko od uruchomienia auta. Gdyby nie częstsze tankowanie, z racji stosunkowo niewielkiego zbiornika zapomnielibyśmy, że jeździmy na gazie. Nawet z rury wydechowej nie unosił się charakterystyczny odór zgniłych jaj. Z gazem to auto nie straciło nic ze swojego emocion.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji

Dobrze, zapytacie, a gdzie ta ekologia? Tak, koszty są mniejsze, bo nawet droga instalacja szybko się zwraca przy cenie litra gazu ponad połowę niższej od etyliny 95. Zużycie auta i paliwa podobne, ale na tym ochrona środowiska przecież nie polega. Zgadza się. Zostawmy więc sprawy finansowe i przejdźmy do dbałości o nasz wspólny dom, planetę Ziemia. 15% mniej dwutlenku węgla, 20 % mniej tlenku węgla, nawet 50% mniej złożonych węglowodorów. Śladowe ilości siarczanów i brak związków ołowiu. To już coś. Gaz ponadto jest dobrze spalany (znaczy powodując mniej zanieczyszczeń) nawet bez katalizatora. A wydobycie jego jest tańsze i mniej szkodliwe dla otoczenia. A jak komuś przeszkadza koło zapasowe w bagażniku, może kupić sobie zestaw naprawczy. Krótko mówiąc - jeśli chodzi o gaz - jesteśmy na TAK.

Seat Ibiza 1.6 z LPG tył
Seat Ibiza 1.6 z LPG bok
Seat Ibiza 1.6 z LPG przód
Seat Ibiza 1.6 z LPG bok
Seat Ibiza 1.6 z LPG bok
Seat Ibiza 1.6 z LPG silnik
Seat Ibiza 1.6 z LPG deska rozdzielcza
Seat Ibiza 1.6 z LPG bagażnik
Seat Ibiza 1.6 z LPG tył
Seat Ibiza 1.6 z LPG przód
Seat Ibiza 1.6 z LPG bok
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA