REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Seat Ibiza 1.6 z LPG: Jaszczurka na gazie

Maciej Medyj
Seat Ibiza 1.6 z LPG przód
Seat Ibiza 1.6 z LPG przód

REKLAMA

REKLAMA

Zielony kolor kojarzy mi się z jaszczurkami i ekologią, która do niedawna kojarzyła się też dodatkowymi kosztami - nie tylko wymiernymi, ale i ukrytymi, jak niższa wydajność czy gorsza dostępność. W przypadku LPG to już historia.

Alternatywne paliwa nie budzą już takich emocji, jak alternatywne źródła energii. U nas spopularyzowały się głównie ze względu na niską cenę, a liderem jest LPG (Liqefied Petroleum Gas) czyli ciekły propan-butan. Stosowany w silnikach benzynowych, rzadziej w wysokoprężnych, wymaga założenia specjalnej instalacji wraz z dodatkowym zbiornikiem. Jej koszt oscyluje w granicach 1500 - 4000 złotych i podobnie, jak w przypadku wielu takich systemów im wyższa cena, tym lepsza jakość, trwałość i mniejsza szkodliwość dla silnika, z którym współpracuje, jak i dla środowiska. Dlatego decydując się na założenie instalacji LPG należy brać pod uwagę nie tylko zakładany roczny przebieg i związanie z nim zużycie paliwa.

REKLAMA

REKLAMA

O LPG krążą różne mity. Jednym z nich jest ten opowiadający o spadku mocy silnika zasilanego gazem przy jednoczesnym wzroście zużycia paliwa. Kolejny mit mówi o wyższej temperaturze spalania gazu i co za tym idzie szybszym zużyciu silnika. Częściowo są prawdziwe, lecz tylko w przypadku starszej instalacji lub złego jej ustawienia. Nowoczesne systemy zasilania LPG są w pełni zautomatyzowane, wymagają rzadszej regulacji i nie wpływają degradująco ani na osiągi, ani na stan techniczny samochodu.

Zobacz też: Opinie kierowców o Seat Ibiza

Nasza redakcja przekonała się o tym testując Seata Ibizę 1.6 (105 KM) wyposażonego w instalację LPG firmy BRC IV generacji, czyli z sekwencyjnym wtryskiem gazu fazy lotnej. O jej obecności świadczyły tylko drobne elementy, jak dodatkowy, kompaktowy kolektorek dolotowy pod maską, niewielki zespół kontrolek diodowych umieszczony w tunelu środkowym w kabinie i w bagażniku schowane w firmowy futerał koło zapasowe, gdyż w jego normalnym miejscu występowania wstawiono toroidalny zbiornik gazu.

REKLAMA

Ibiza reagowała równie dobrze na pedał gazu pod gazem, jak testowana u nas w zimie pomarańczowa tylko-benzynowa. Oczywiście zanim silnik się rozgrzał tutaj też pracował na etylinie, natomiast sam moment przejścia na gaz był nieodczuwalny, sygnalizowany tylko przez pojawienie obok pojedynczej czerwonej kilku zielonych kontrolek, których liczba odpowiada ilości pozostałego gazu w zbiorniku. To właśnie zasługa sekwencyjnego wtrysku gazu. Jest lato, więc następowało to szybko od uruchomienia auta. Gdyby nie częstsze tankowanie, z racji stosunkowo niewielkiego zbiornika zapomnielibyśmy, że jeździmy na gazie. Nawet z rury wydechowej nie unosił się charakterystyczny odór zgniłych jaj. Z gazem to auto nie straciło nic ze swojego emocion.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Ford Focus 1.6 Ecoboost: W stronę perfekcji

Dobrze, zapytacie, a gdzie ta ekologia? Tak, koszty są mniejsze, bo nawet droga instalacja szybko się zwraca przy cenie litra gazu ponad połowę niższej od etyliny 95. Zużycie auta i paliwa podobne, ale na tym ochrona środowiska przecież nie polega. Zgadza się. Zostawmy więc sprawy finansowe i przejdźmy do dbałości o nasz wspólny dom, planetę Ziemia. 15% mniej dwutlenku węgla, 20 % mniej tlenku węgla, nawet 50% mniej złożonych węglowodorów. Śladowe ilości siarczanów i brak związków ołowiu. To już coś. Gaz ponadto jest dobrze spalany (znaczy powodując mniej zanieczyszczeń) nawet bez katalizatora. A wydobycie jego jest tańsze i mniej szkodliwe dla otoczenia. A jak komuś przeszkadza koło zapasowe w bagażniku, może kupić sobie zestaw naprawczy. Krótko mówiąc - jeśli chodzi o gaz - jesteśmy na TAK.

Seat Ibiza 1.6 z LPG tył
Seat Ibiza 1.6 z LPG bok
Seat Ibiza 1.6 z LPG przód
Seat Ibiza 1.6 z LPG bok
Seat Ibiza 1.6 z LPG bok
Seat Ibiza 1.6 z LPG silnik
Seat Ibiza 1.6 z LPG deska rozdzielcza
Seat Ibiza 1.6 z LPG bagażnik
Seat Ibiza 1.6 z LPG tył
Seat Ibiza 1.6 z LPG przód
Seat Ibiza 1.6 z LPG bok
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA