REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chevrolet Tahoe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kalinowski Marcin
Chevrolet Tahoe to spadkobierca Blazera
Chevrolet Tahoe to spadkobierca Blazera
IFCAR

REKLAMA

REKLAMA

Chevrolet Tahoe to spadkobierca jednej z motoryzacyjnych ikon Ameryki: Chevroleta Blazera, pierwszego prawdziwego SUV-a.

Pierwszy Chevy K5 Blazer (znany też pod nazwą GMC Jimmy) pojawił się w 1969 roku. Była to wówczas motoryzacyjna hybryda: zdolności jezdne International Harvester Scout łączył z luksusem i wygodą dostępnymi do tej pory tylko w dużych sedanach bądź pick-upach. Samochód był rewolucyjny: miał przestronne wnętrze, klimatyzację, wspomaganie kierownicy i świetnie radził sobie w terenie.

REKLAMA

REKLAMA

Ewolucja

Przez kolejne lata Blazer ewoluował. We wczesnych latach 90-tych nazwa Chevrolet Blazer/GMC Jimmy dotyczyła tak naprawdę dwóch samochodów o różnych rozmiarach. Powodowało to zrozumiałą konfuzję wśród klientów. Aby nieco „posprzątać”, w 1994 roku koncern General Motors (właściciel Chevroleta) zmienił nieco nazewnictwo przy okazji wprowadzeniu nowych modeli SUV-ów. W ten oto sposób powstał Chevrolet Tahoe (znany od 1992 też jako GMC Yukon), który od tej pory reprezentował klasę „dużych” SUV-ów oraz Chevy Blazer (bez oznaczenia K5), który przejął linię swojego mniejszego brata, modelu S-10.

Zobacz też: Zwiększa się sprzedaż Chevroleta

Wielki brat

Oczywiście Chevrolet Tahoe nie jest największym samochodem osobowym produkowanym przez Chevroleta. Na to miano zasługuje jego starszy brat, Suburban, który tak naprawdę jest po prostu modelem Tahoe z przedłużonym nadwoziem. W ofercie modelowej General Motors Suburban znany jest jako Yukon XL. Wszystkie te auta (Yukon, Yukon XL, Tahoe i Suburban) w swojej pierwszej generacji dzieliły tą samą płytę podłogową: GMT 400. To prawdziwie wytrzymała konstrukcja, stworzona na podstawie doskonałego pickupa Chevroleta Silverado. Pod maską pierwszej generacji Tahoe znalazły się trzy silniki: dwie 5,7 litrowe V8-ki (200 konny TBI i jego kontynuacja: 255 konny Vortec), oraz, dostępny tylko w wersji dwudrzwiowej z napędem na cztery koła, 180-konny 6,5 litrowy diesel V8. Pierwsza generacja była produkowana do 1999 roku, kiedy to GMC wprowadziła model oparty na nowej płycie podłogowej, GMT800.

REKLAMA

To właśnie wtedy, w 2000 roku powstała bardzo poszukiwana dziś przez entuzjastów marki, wersja Tahoe Limited. Wraz z wprowadzeniem na rynek nowej generacji, wyprodukowano też 8905 sztuk tej limitowanej edycji, łatwo rozpoznawalnej przez niższe zawieszenie, czarny lakier i 16 calowe aluminiowe felgi, a także dwukolorowe skórzane wnętrze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Druga generacja

Oczywiście, była to tylko wersja specjalna. Zwykłe Tahoe drugiej generacji, oparte o GMT800, miały silniki V8 Vortec o mniejszej pojemności (4,8 lub 5,3 litra), lecz o wyższej (w stosunku do poprzedniej generacji) mocy (maksymalnie 295 koni mechanicznych). Z listy opcji zniknęła też ręczna skrzynia biegów, zaś w Meksyku model ten nazwano Chevrolet Sonora. Zmiany stylistyczne były zauważalne: Tahoe miał o wiele gładsze, aerodynamiczne linie, choć nadal był bardzo podobny do swojego poprzednika.

Drugą generację Tahoe produkowano do 2005 roku, kiedy to koncern wprowadził kolejną wersję podwozia dla swoich SUVów: GMT900. Samochody wprowadzono na rynek modelowy 2007 i okazały się bardzo mocnym produktem: mimo, że rynek SUVów przeżywa recesję, zarówno Tahoe jak i Yukon sprzedają się doskonale. Zwłaszcza, że GM zapowiada wprowadzenie ekologicznej wersji hybrydowej. W trzeciej generacji zarówno Tahoe jak i Yukon zostały unowocześnione tak stylistycznie, jak i wyposażeniowo. Największe zmiany objęły przednie grille oraz maskę, tak, aby odróżnić oba samochody od siebie (mimo, że wewnątrz są takie same).

Zobacz też: Nowy miejski Chevrolet

Obecnie Chevrolety Tahoe i GMC Yukon produkowane są w fabrykach w Arlington, Janesville i Silao. Tam też produkowane są policyjne wersje Chevroleta Tahoe, które w północnych, mniej dostępnych dla normalnych samochodów, terenach USA są równie popularne wśród policji, co Ford Crown Victoria. Głównym celem podczas prac nad kolejną generacją jest jeszcze większa poprawa ekonomii spalania. Obecnie, dzięki systemowi odłączania cylindrów, spalanie udało się zmniejszyć o ponad 1 litr na sto kilometrów w cyklu pozamiejskim.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA