REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chevrolet Tahoe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kalinowski Marcin
Chevrolet Tahoe to spadkobierca Blazera
Chevrolet Tahoe to spadkobierca Blazera
IFCAR

REKLAMA

REKLAMA

Chevrolet Tahoe to spadkobierca jednej z motoryzacyjnych ikon Ameryki: Chevroleta Blazera, pierwszego prawdziwego SUV-a.

Pierwszy Chevy K5 Blazer (znany też pod nazwą GMC Jimmy) pojawił się w 1969 roku. Była to wówczas motoryzacyjna hybryda: zdolności jezdne International Harvester Scout łączył z luksusem i wygodą dostępnymi do tej pory tylko w dużych sedanach bądź pick-upach. Samochód był rewolucyjny: miał przestronne wnętrze, klimatyzację, wspomaganie kierownicy i świetnie radził sobie w terenie.

REKLAMA

Ewolucja

Przez kolejne lata Blazer ewoluował. We wczesnych latach 90-tych nazwa Chevrolet Blazer/GMC Jimmy dotyczyła tak naprawdę dwóch samochodów o różnych rozmiarach. Powodowało to zrozumiałą konfuzję wśród klientów. Aby nieco „posprzątać”, w 1994 roku koncern General Motors (właściciel Chevroleta) zmienił nieco nazewnictwo przy okazji wprowadzeniu nowych modeli SUV-ów. W ten oto sposób powstał Chevrolet Tahoe (znany od 1992 też jako GMC Yukon), który od tej pory reprezentował klasę „dużych” SUV-ów oraz Chevy Blazer (bez oznaczenia K5), który przejął linię swojego mniejszego brata, modelu S-10.

Zobacz też: Zwiększa się sprzedaż Chevroleta

Wielki brat

REKLAMA

Oczywiście Chevrolet Tahoe nie jest największym samochodem osobowym produkowanym przez Chevroleta. Na to miano zasługuje jego starszy brat, Suburban, który tak naprawdę jest po prostu modelem Tahoe z przedłużonym nadwoziem. W ofercie modelowej General Motors Suburban znany jest jako Yukon XL. Wszystkie te auta (Yukon, Yukon XL, Tahoe i Suburban) w swojej pierwszej generacji dzieliły tą samą płytę podłogową: GMT 400. To prawdziwie wytrzymała konstrukcja, stworzona na podstawie doskonałego pickupa Chevroleta Silverado. Pod maską pierwszej generacji Tahoe znalazły się trzy silniki: dwie 5,7 litrowe V8-ki (200 konny TBI i jego kontynuacja: 255 konny Vortec), oraz, dostępny tylko w wersji dwudrzwiowej z napędem na cztery koła, 180-konny 6,5 litrowy diesel V8. Pierwsza generacja była produkowana do 1999 roku, kiedy to GMC wprowadziła model oparty na nowej płycie podłogowej, GMT800.

To właśnie wtedy, w 2000 roku powstała bardzo poszukiwana dziś przez entuzjastów marki, wersja Tahoe Limited. Wraz z wprowadzeniem na rynek nowej generacji, wyprodukowano też 8905 sztuk tej limitowanej edycji, łatwo rozpoznawalnej przez niższe zawieszenie, czarny lakier i 16 calowe aluminiowe felgi, a także dwukolorowe skórzane wnętrze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Druga generacja

REKLAMA

Oczywiście, była to tylko wersja specjalna. Zwykłe Tahoe drugiej generacji, oparte o GMT800, miały silniki V8 Vortec o mniejszej pojemności (4,8 lub 5,3 litra), lecz o wyższej (w stosunku do poprzedniej generacji) mocy (maksymalnie 295 koni mechanicznych). Z listy opcji zniknęła też ręczna skrzynia biegów, zaś w Meksyku model ten nazwano Chevrolet Sonora. Zmiany stylistyczne były zauważalne: Tahoe miał o wiele gładsze, aerodynamiczne linie, choć nadal był bardzo podobny do swojego poprzednika.

Drugą generację Tahoe produkowano do 2005 roku, kiedy to koncern wprowadził kolejną wersję podwozia dla swoich SUVów: GMT900. Samochody wprowadzono na rynek modelowy 2007 i okazały się bardzo mocnym produktem: mimo, że rynek SUVów przeżywa recesję, zarówno Tahoe jak i Yukon sprzedają się doskonale. Zwłaszcza, że GM zapowiada wprowadzenie ekologicznej wersji hybrydowej. W trzeciej generacji zarówno Tahoe jak i Yukon zostały unowocześnione tak stylistycznie, jak i wyposażeniowo. Największe zmiany objęły przednie grille oraz maskę, tak, aby odróżnić oba samochody od siebie (mimo, że wewnątrz są takie same).

Zobacz też: Nowy miejski Chevrolet

Obecnie Chevrolety Tahoe i GMC Yukon produkowane są w fabrykach w Arlington, Janesville i Silao. Tam też produkowane są policyjne wersje Chevroleta Tahoe, które w północnych, mniej dostępnych dla normalnych samochodów, terenach USA są równie popularne wśród policji, co Ford Crown Victoria. Głównym celem podczas prac nad kolejną generacją jest jeszcze większa poprawa ekonomii spalania. Obecnie, dzięki systemowi odłączania cylindrów, spalanie udało się zmniejszyć o ponad 1 litr na sto kilometrów w cyklu pozamiejskim.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA