REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Chevrolet Tahoe to spadkobierca Blazera
Chevrolet Tahoe to spadkobierca Blazera
IFCAR

REKLAMA

REKLAMA

Chevrolet Tahoe to spadkobierca jednej z motoryzacyjnych ikon Ameryki: Chevroleta Blazera, pierwszego prawdziwego SUV-a.

Pierwszy Chevy K5 Blazer (znany też pod nazwą GMC Jimmy) pojawił się w 1969 roku. Była to wówczas motoryzacyjna hybryda: zdolności jezdne International Harvester Scout łączył z luksusem i wygodą dostępnymi do tej pory tylko w dużych sedanach bądź pick-upach. Samochód był rewolucyjny: miał przestronne wnętrze, klimatyzację, wspomaganie kierownicy i świetnie radził sobie w terenie.

REKLAMA

REKLAMA

Ewolucja

Przez kolejne lata Blazer ewoluował. We wczesnych latach 90-tych nazwa Chevrolet Blazer/GMC Jimmy dotyczyła tak naprawdę dwóch samochodów o różnych rozmiarach. Powodowało to zrozumiałą konfuzję wśród klientów. Aby nieco „posprzątać”, w 1994 roku koncern General Motors (właściciel Chevroleta) zmienił nieco nazewnictwo przy okazji wprowadzeniu nowych modeli SUV-ów. W ten oto sposób powstał Chevrolet Tahoe (znany od 1992 też jako GMC Yukon), który od tej pory reprezentował klasę „dużych” SUV-ów oraz Chevy Blazer (bez oznaczenia K5), który przejął linię swojego mniejszego brata, modelu S-10.

Zobacz też: Zwiększa się sprzedaż Chevroleta

Wielki brat

Oczywiście Chevrolet Tahoe nie jest największym samochodem osobowym produkowanym przez Chevroleta. Na to miano zasługuje jego starszy brat, Suburban, który tak naprawdę jest po prostu modelem Tahoe z przedłużonym nadwoziem. W ofercie modelowej General Motors Suburban znany jest jako Yukon XL. Wszystkie te auta (Yukon, Yukon XL, Tahoe i Suburban) w swojej pierwszej generacji dzieliły tą samą płytę podłogową: GMT 400. To prawdziwie wytrzymała konstrukcja, stworzona na podstawie doskonałego pickupa Chevroleta Silverado. Pod maską pierwszej generacji Tahoe znalazły się trzy silniki: dwie 5,7 litrowe V8-ki (200 konny TBI i jego kontynuacja: 255 konny Vortec), oraz, dostępny tylko w wersji dwudrzwiowej z napędem na cztery koła, 180-konny 6,5 litrowy diesel V8. Pierwsza generacja była produkowana do 1999 roku, kiedy to GMC wprowadziła model oparty na nowej płycie podłogowej, GMT800.

REKLAMA

To właśnie wtedy, w 2000 roku powstała bardzo poszukiwana dziś przez entuzjastów marki, wersja Tahoe Limited. Wraz z wprowadzeniem na rynek nowej generacji, wyprodukowano też 8905 sztuk tej limitowanej edycji, łatwo rozpoznawalnej przez niższe zawieszenie, czarny lakier i 16 calowe aluminiowe felgi, a także dwukolorowe skórzane wnętrze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Druga generacja

Oczywiście, była to tylko wersja specjalna. Zwykłe Tahoe drugiej generacji, oparte o GMT800, miały silniki V8 Vortec o mniejszej pojemności (4,8 lub 5,3 litra), lecz o wyższej (w stosunku do poprzedniej generacji) mocy (maksymalnie 295 koni mechanicznych). Z listy opcji zniknęła też ręczna skrzynia biegów, zaś w Meksyku model ten nazwano Chevrolet Sonora. Zmiany stylistyczne były zauważalne: Tahoe miał o wiele gładsze, aerodynamiczne linie, choć nadal był bardzo podobny do swojego poprzednika.

Drugą generację Tahoe produkowano do 2005 roku, kiedy to koncern wprowadził kolejną wersję podwozia dla swoich SUVów: GMT900. Samochody wprowadzono na rynek modelowy 2007 i okazały się bardzo mocnym produktem: mimo, że rynek SUVów przeżywa recesję, zarówno Tahoe jak i Yukon sprzedają się doskonale. Zwłaszcza, że GM zapowiada wprowadzenie ekologicznej wersji hybrydowej. W trzeciej generacji zarówno Tahoe jak i Yukon zostały unowocześnione tak stylistycznie, jak i wyposażeniowo. Największe zmiany objęły przednie grille oraz maskę, tak, aby odróżnić oba samochody od siebie (mimo, że wewnątrz są takie same).

Zobacz też: Nowy miejski Chevrolet

Obecnie Chevrolety Tahoe i GMC Yukon produkowane są w fabrykach w Arlington, Janesville i Silao. Tam też produkowane są policyjne wersje Chevroleta Tahoe, które w północnych, mniej dostępnych dla normalnych samochodów, terenach USA są równie popularne wśród policji, co Ford Crown Victoria. Głównym celem podczas prac nad kolejną generacją jest jeszcze większa poprawa ekonomii spalania. Obecnie, dzięki systemowi odłączania cylindrów, spalanie udało się zmniejszyć o ponad 1 litr na sto kilometrów w cyklu pozamiejskim.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA