REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chevrolet Tahoe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kalinowski Marcin
Chevrolet Tahoe to spadkobierca Blazera
Chevrolet Tahoe to spadkobierca Blazera
IFCAR

REKLAMA

REKLAMA

Chevrolet Tahoe to spadkobierca jednej z motoryzacyjnych ikon Ameryki: Chevroleta Blazera, pierwszego prawdziwego SUV-a.

Pierwszy Chevy K5 Blazer (znany też pod nazwą GMC Jimmy) pojawił się w 1969 roku. Była to wówczas motoryzacyjna hybryda: zdolności jezdne International Harvester Scout łączył z luksusem i wygodą dostępnymi do tej pory tylko w dużych sedanach bądź pick-upach. Samochód był rewolucyjny: miał przestronne wnętrze, klimatyzację, wspomaganie kierownicy i świetnie radził sobie w terenie.

REKLAMA

Ewolucja

Przez kolejne lata Blazer ewoluował. We wczesnych latach 90-tych nazwa Chevrolet Blazer/GMC Jimmy dotyczyła tak naprawdę dwóch samochodów o różnych rozmiarach. Powodowało to zrozumiałą konfuzję wśród klientów. Aby nieco „posprzątać”, w 1994 roku koncern General Motors (właściciel Chevroleta) zmienił nieco nazewnictwo przy okazji wprowadzeniu nowych modeli SUV-ów. W ten oto sposób powstał Chevrolet Tahoe (znany od 1992 też jako GMC Yukon), który od tej pory reprezentował klasę „dużych” SUV-ów oraz Chevy Blazer (bez oznaczenia K5), który przejął linię swojego mniejszego brata, modelu S-10.

Zobacz też: Zwiększa się sprzedaż Chevroleta

Wielki brat

REKLAMA

Oczywiście Chevrolet Tahoe nie jest największym samochodem osobowym produkowanym przez Chevroleta. Na to miano zasługuje jego starszy brat, Suburban, który tak naprawdę jest po prostu modelem Tahoe z przedłużonym nadwoziem. W ofercie modelowej General Motors Suburban znany jest jako Yukon XL. Wszystkie te auta (Yukon, Yukon XL, Tahoe i Suburban) w swojej pierwszej generacji dzieliły tą samą płytę podłogową: GMT 400. To prawdziwie wytrzymała konstrukcja, stworzona na podstawie doskonałego pickupa Chevroleta Silverado. Pod maską pierwszej generacji Tahoe znalazły się trzy silniki: dwie 5,7 litrowe V8-ki (200 konny TBI i jego kontynuacja: 255 konny Vortec), oraz, dostępny tylko w wersji dwudrzwiowej z napędem na cztery koła, 180-konny 6,5 litrowy diesel V8. Pierwsza generacja była produkowana do 1999 roku, kiedy to GMC wprowadziła model oparty na nowej płycie podłogowej, GMT800.

To właśnie wtedy, w 2000 roku powstała bardzo poszukiwana dziś przez entuzjastów marki, wersja Tahoe Limited. Wraz z wprowadzeniem na rynek nowej generacji, wyprodukowano też 8905 sztuk tej limitowanej edycji, łatwo rozpoznawalnej przez niższe zawieszenie, czarny lakier i 16 calowe aluminiowe felgi, a także dwukolorowe skórzane wnętrze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Druga generacja

REKLAMA

Oczywiście, była to tylko wersja specjalna. Zwykłe Tahoe drugiej generacji, oparte o GMT800, miały silniki V8 Vortec o mniejszej pojemności (4,8 lub 5,3 litra), lecz o wyższej (w stosunku do poprzedniej generacji) mocy (maksymalnie 295 koni mechanicznych). Z listy opcji zniknęła też ręczna skrzynia biegów, zaś w Meksyku model ten nazwano Chevrolet Sonora. Zmiany stylistyczne były zauważalne: Tahoe miał o wiele gładsze, aerodynamiczne linie, choć nadal był bardzo podobny do swojego poprzednika.

Drugą generację Tahoe produkowano do 2005 roku, kiedy to koncern wprowadził kolejną wersję podwozia dla swoich SUVów: GMT900. Samochody wprowadzono na rynek modelowy 2007 i okazały się bardzo mocnym produktem: mimo, że rynek SUVów przeżywa recesję, zarówno Tahoe jak i Yukon sprzedają się doskonale. Zwłaszcza, że GM zapowiada wprowadzenie ekologicznej wersji hybrydowej. W trzeciej generacji zarówno Tahoe jak i Yukon zostały unowocześnione tak stylistycznie, jak i wyposażeniowo. Największe zmiany objęły przednie grille oraz maskę, tak, aby odróżnić oba samochody od siebie (mimo, że wewnątrz są takie same).

Zobacz też: Nowy miejski Chevrolet

Obecnie Chevrolety Tahoe i GMC Yukon produkowane są w fabrykach w Arlington, Janesville i Silao. Tam też produkowane są policyjne wersje Chevroleta Tahoe, które w północnych, mniej dostępnych dla normalnych samochodów, terenach USA są równie popularne wśród policji, co Ford Crown Victoria. Głównym celem podczas prac nad kolejną generacją jest jeszcze większa poprawa ekonomii spalania. Obecnie, dzięki systemowi odłączania cylindrów, spalanie udało się zmniejszyć o ponad 1 litr na sto kilometrów w cyklu pozamiejskim.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA