REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stulecie Chevroleta

Classic Six był pierwszym samochodem noszącym nazwę Chevrolet. Było to duże, luksusowe auto jak na czasy, w których zostało wypuszczone do produkcji. Classic Six wyposażony został w silnik o największej pojemności spośród wszystkich późniejszych modeli marki aż do roku 1958, kiedy to zamontowano pierwszy silnik V8. Samochód kosztował ponad 2 tysiące dolarów, co na owe czasy dużo w porównaniu do konkurencyjnych modeli. Pierwszy Chevrolet, samochód marzeń Louisa Chevroleta, został zaprojektowany we współpracy z jego przyjacielem, francuskim inżynierem Etiennem Planche. Premiera modelu miała miejsce w 1911 roku i trwała do 1914 roku. W tym czasie wyprodukowano 5987 egzemplarzy Classic Six. Firma zdecydowała się na produkcję modeli bardziej przystępnych cenowo dla przeciętnych obywateli.  Fot. Chevrolet
Classic Six był pierwszym samochodem noszącym nazwę Chevrolet. Było to duże, luksusowe auto jak na czasy, w których zostało wypuszczone do produkcji. Classic Six wyposażony został w silnik o największej pojemności spośród wszystkich późniejszych modeli marki aż do roku 1958, kiedy to zamontowano pierwszy silnik V8. Samochód kosztował ponad 2 tysiące dolarów, co na owe czasy dużo w porównaniu do konkurencyjnych modeli. Pierwszy Chevrolet, samochód marzeń Louisa Chevroleta, został zaprojektowany we współpracy z jego przyjacielem, francuskim inżynierem Etiennem Planche. Premiera modelu miała miejsce w 1911 roku i trwała do 1914 roku. W tym czasie wyprodukowano 5987 egzemplarzy Classic Six. Firma zdecydowała się na produkcję modeli bardziej przystępnych cenowo dla przeciętnych obywateli. Fot. Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Na przestrzeni ostatnich 100 lat Chevrolet opracował kilka ważnych modeli uznawanych za przełomowe w historii motoryzacji. Od typowo użytkowych, ale często stylowych pick-upów, poprzez model Corvette, aż po samochody takie jak BelAir, które wyznaczały nowe standardy w swoich czasach, Chevrolet stał się ważnym graczem na rynku motoryzacji.
1 Produkcję modelu rozpoczęto w 1932 roku. W dobie kryzysu, gdy produkcja koncernu spadła o 50 procent w porównaniu do roku poprzedniego, udało się zaprojektować jeden z najpiękniejszych modeli w przedwojennej historii marki- Chevroleta Deluxe Sport. Ten dwuosobowy samochód wyróżniał się atrakcyjną, zaokrągloną z tyłu linią nadwozia oraz sportowymi osiągami. Ed Welburn, wiceprezesem do spraw projektów w General Motors, uważa że: „Deluxe Sport był pojazdem z charakterem, dostępnym za niewielkie pieniądze. Kawał auta za rozsądną cenę”. Fot. Chevrolet
2 Suburban jest uważany za pierwszego w historii przedstawiciela segmentu SUV (Sport Utility Vehicles). Mocne, bezkompromisowe kombi zbudowane zostało na podwoziu półciężarówki, aby mogło przewozić większe ładunki. Początki modelu sięgają roku 1933, kiedy to powstała ośmioosobowa półciężarówka z częściowo drewnianą karoserią, przeznaczona dla jednostek Gwardii Narodowej oraz Korpusu Obrony Cywilnej. Model cywilny został wyposażony w metalowe nadwozie z drzwiami tylnymi lub jednolitą klapą. Suburban jest jednym z modeli najdłużej produkowanych pod niezmienioną nazwą. Fot. Chevrolet
3 Już w połowie 1947 roku powstał projekt Chevroleta Pick-upa, pierwszego samochodu koncernu General Motors zaprojektowanego całkowicie według nowych, powojennych trendów. W tamtym okresie samochód był jednym z najnowocześniejszych pojazdów pod względem stylistyki. Fakt ten należy docenić, biorąc pod uwagę przede wszystkim typowo użytkowe przeznaczenie auta. Był to bardzo solidny i nie drogi samochód Chevroleta. Fot. Chevrolet
4 Samochód miał zrewolucjonizować dotychczasowy obraz marki i jednocześnie stać się odpowiedzią na falę samochodów sportowych sprowadzanych do Stanów po wojnie z Europy. Pierwsze generacja legendarnego modelu miała nadwozie wykonane włókna szklanego, co było ogromną innowacją, jak na rok 1953. Po początkowym zachwycie opinii publicznej sprzedaż modelu spadała i dopiero wprowadzone kilka lat później zmiany zagwarantowały mu sukces rynkowy. Fot. Chevrolet
5 Chevrolet Bel Air wyposażony zsotał w innowacyjny silnik V8, tak zwany „small-block”. Samochód dostępny był w trzech wersjach nadwozia- coupe, kabriolet i kombi. Elegancki, wyważony w proporcjach styl auta i żywa kolorystyka nadwozia w połączeniu z bardzo dobrymi osiągami spowodowało, że samochód wyróżniał się z tłumu. „Ten model to był prawdziwy powiew świeżości i nowoczesności. Był to samochód, który wyglądał na droższy, niż był w rzeczywistości”- uważa obecny szef stylistów koncernu. Fot. Chevrolet
6 Sting Ray z 1963 roku to model, który miał nadać nowy charakter dotychczasowej Corvettcie. Samochód w dalszym ciągu budowany był z włókna szklanego, wyróżniał się elektrycznie sterowanymi, chowanymi reflektorami oraz (w wersji coupe) charakterystyczną dzieloną tylną szybą. Corvette Sting Ray to samochód o ostro zarysowanych kantach, o dojrzalszym wyglądzie od poprzednika. Mimo to samochód nie utracił dynamicznego wyglądu. W porównaniu z poprzednią generacją zmieniło się w nim wszystko. Do tego stopnia, że nadano mu nową nazwę – Sting Ray. Fot. Chevrolet
7 Duży, surowy i do bólu praktyczny pick-up stworzony został do wykonywania ciężkiej pracy. Mocny i praktyczny, o bezkompromisowej stylistyce, był promowany na rynku jako uniwersalny środek transportu. „Jakiż to powszechny widok: pick-up, w środku facet w kapeluszu i dżinsach, a na pace skrzynki z narzędziami! Niewiele uległo zmianie od czasu pierwszej generacji tego modelu”- uważa Welburn. Fot. Chevrolet
8 W 1989 roku rozpoczęto produkcję czwartej już generacji pick-up’a, serii C/K. Nowy model wyróżniał się masywną, surową sylwetką z kwadratowymi reflektorami. Podobnie jak w przypadku poprzednich generacji, głównym przeznaczeniem tego samochodu był transport cięższych ładunków. Zmiany, jakie zaszły w stylu życia Amerykanów, spowodowały rosnące zainteresowanie tego typu pojazdami wśród codziennych użytkowników samochodów. Dlatego też Chevrolet wprowadził do oferty pakiet sportowy, co przyczyniło się do imponującego wzrostu sprzedaży tych pojazdów. Wciąż idealny samochód transportowy zyskał ludzką twarz i dumnie prezentował się na ulicach amerykańskich miast. Fot. Chevrolet
9 Mimo że nowy model nawiązuje do pierwowzoru z lat 60-tych, jest konstrukcją bardzo nowoczesną. Przy projektowaniu modelu nie zapomniano o nawiązaniu samochodu do historii i dziedzictwa marki. To sportowe coupe jest krokiem naprzód dla General Motors. Ed Welburn uważa: „Mimo wszystko, wybierając dziesiątkę najważniejszych modeli w historii marki, zdecydowałem się umieścić tu Camaro z 2010 roku”. Fot. Chevrolet
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA