REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stulecie Chevroleta

Subskrybuj nas na Youtube
Classic Six był pierwszym samochodem noszącym nazwę Chevrolet. Było to duże, luksusowe auto jak na czasy, w których zostało wypuszczone do produkcji. Classic Six wyposażony został w silnik o największej pojemności spośród wszystkich późniejszych modeli marki aż do roku 1958, kiedy to zamontowano pierwszy silnik V8. Samochód kosztował ponad 2 tysiące dolarów, co na owe czasy dużo w porównaniu do konkurencyjnych modeli. Pierwszy Chevrolet, samochód marzeń Louisa Chevroleta, został zaprojektowany we współpracy z jego przyjacielem, francuskim inżynierem Etiennem Planche. Premiera modelu miała miejsce w 1911 roku i trwała do 1914 roku. W tym czasie wyprodukowano 5987 egzemplarzy Classic Six. Firma zdecydowała się na produkcję modeli bardziej przystępnych cenowo dla przeciętnych obywateli.  Fot. Chevrolet
Classic Six był pierwszym samochodem noszącym nazwę Chevrolet. Było to duże, luksusowe auto jak na czasy, w których zostało wypuszczone do produkcji. Classic Six wyposażony został w silnik o największej pojemności spośród wszystkich późniejszych modeli marki aż do roku 1958, kiedy to zamontowano pierwszy silnik V8. Samochód kosztował ponad 2 tysiące dolarów, co na owe czasy dużo w porównaniu do konkurencyjnych modeli. Pierwszy Chevrolet, samochód marzeń Louisa Chevroleta, został zaprojektowany we współpracy z jego przyjacielem, francuskim inżynierem Etiennem Planche. Premiera modelu miała miejsce w 1911 roku i trwała do 1914 roku. W tym czasie wyprodukowano 5987 egzemplarzy Classic Six. Firma zdecydowała się na produkcję modeli bardziej przystępnych cenowo dla przeciętnych obywateli. Fot. Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Na przestrzeni ostatnich 100 lat Chevrolet opracował kilka ważnych modeli uznawanych za przełomowe w historii motoryzacji. Od typowo użytkowych, ale często stylowych pick-upów, poprzez model Corvette, aż po samochody takie jak BelAir, które wyznaczały nowe standardy w swoich czasach, Chevrolet stał się ważnym graczem na rynku motoryzacji.
1 Produkcję modelu rozpoczęto w 1932 roku. W dobie kryzysu, gdy produkcja koncernu spadła o 50 procent w porównaniu do roku poprzedniego, udało się zaprojektować jeden z najpiękniejszych modeli w przedwojennej historii marki- Chevroleta Deluxe Sport. Ten dwuosobowy samochód wyróżniał się atrakcyjną, zaokrągloną z tyłu linią nadwozia oraz sportowymi osiągami. Ed Welburn, wiceprezesem do spraw projektów w General Motors, uważa że: „Deluxe Sport był pojazdem z charakterem, dostępnym za niewielkie pieniądze. Kawał auta za rozsądną cenę”. Fot. Chevrolet
2 Suburban jest uważany za pierwszego w historii przedstawiciela segmentu SUV (Sport Utility Vehicles). Mocne, bezkompromisowe kombi zbudowane zostało na podwoziu półciężarówki, aby mogło przewozić większe ładunki. Początki modelu sięgają roku 1933, kiedy to powstała ośmioosobowa półciężarówka z częściowo drewnianą karoserią, przeznaczona dla jednostek Gwardii Narodowej oraz Korpusu Obrony Cywilnej. Model cywilny został wyposażony w metalowe nadwozie z drzwiami tylnymi lub jednolitą klapą. Suburban jest jednym z modeli najdłużej produkowanych pod niezmienioną nazwą. Fot. Chevrolet
3 Już w połowie 1947 roku powstał projekt Chevroleta Pick-upa, pierwszego samochodu koncernu General Motors zaprojektowanego całkowicie według nowych, powojennych trendów. W tamtym okresie samochód był jednym z najnowocześniejszych pojazdów pod względem stylistyki. Fakt ten należy docenić, biorąc pod uwagę przede wszystkim typowo użytkowe przeznaczenie auta. Był to bardzo solidny i nie drogi samochód Chevroleta. Fot. Chevrolet
4 Samochód miał zrewolucjonizować dotychczasowy obraz marki i jednocześnie stać się odpowiedzią na falę samochodów sportowych sprowadzanych do Stanów po wojnie z Europy. Pierwsze generacja legendarnego modelu miała nadwozie wykonane włókna szklanego, co było ogromną innowacją, jak na rok 1953. Po początkowym zachwycie opinii publicznej sprzedaż modelu spadała i dopiero wprowadzone kilka lat później zmiany zagwarantowały mu sukces rynkowy. Fot. Chevrolet
5 Chevrolet Bel Air wyposażony zsotał w innowacyjny silnik V8, tak zwany „small-block”. Samochód dostępny był w trzech wersjach nadwozia- coupe, kabriolet i kombi. Elegancki, wyważony w proporcjach styl auta i żywa kolorystyka nadwozia w połączeniu z bardzo dobrymi osiągami spowodowało, że samochód wyróżniał się z tłumu. „Ten model to był prawdziwy powiew świeżości i nowoczesności. Był to samochód, który wyglądał na droższy, niż był w rzeczywistości”- uważa obecny szef stylistów koncernu. Fot. Chevrolet
6 Sting Ray z 1963 roku to model, który miał nadać nowy charakter dotychczasowej Corvettcie. Samochód w dalszym ciągu budowany był z włókna szklanego, wyróżniał się elektrycznie sterowanymi, chowanymi reflektorami oraz (w wersji coupe) charakterystyczną dzieloną tylną szybą. Corvette Sting Ray to samochód o ostro zarysowanych kantach, o dojrzalszym wyglądzie od poprzednika. Mimo to samochód nie utracił dynamicznego wyglądu. W porównaniu z poprzednią generacją zmieniło się w nim wszystko. Do tego stopnia, że nadano mu nową nazwę – Sting Ray. Fot. Chevrolet
7 Duży, surowy i do bólu praktyczny pick-up stworzony został do wykonywania ciężkiej pracy. Mocny i praktyczny, o bezkompromisowej stylistyce, był promowany na rynku jako uniwersalny środek transportu. „Jakiż to powszechny widok: pick-up, w środku facet w kapeluszu i dżinsach, a na pace skrzynki z narzędziami! Niewiele uległo zmianie od czasu pierwszej generacji tego modelu”- uważa Welburn. Fot. Chevrolet
8 W 1989 roku rozpoczęto produkcję czwartej już generacji pick-up’a, serii C/K. Nowy model wyróżniał się masywną, surową sylwetką z kwadratowymi reflektorami. Podobnie jak w przypadku poprzednich generacji, głównym przeznaczeniem tego samochodu był transport cięższych ładunków. Zmiany, jakie zaszły w stylu życia Amerykanów, spowodowały rosnące zainteresowanie tego typu pojazdami wśród codziennych użytkowników samochodów. Dlatego też Chevrolet wprowadził do oferty pakiet sportowy, co przyczyniło się do imponującego wzrostu sprzedaży tych pojazdów. Wciąż idealny samochód transportowy zyskał ludzką twarz i dumnie prezentował się na ulicach amerykańskich miast. Fot. Chevrolet
9 Mimo że nowy model nawiązuje do pierwowzoru z lat 60-tych, jest konstrukcją bardzo nowoczesną. Przy projektowaniu modelu nie zapomniano o nawiązaniu samochodu do historii i dziedzictwa marki. To sportowe coupe jest krokiem naprzód dla General Motors. Ed Welburn uważa: „Mimo wszystko, wybierając dziesiątkę najważniejszych modeli w historii marki, zdecydowałem się umieścić tu Camaro z 2010 roku”. Fot. Chevrolet
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA