REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stulecie Chevroleta

Subskrybuj nas na Youtube
Classic Six był pierwszym samochodem noszącym nazwę Chevrolet. Było to duże, luksusowe auto jak na czasy, w których zostało wypuszczone do produkcji. Classic Six wyposażony został w silnik o największej pojemności spośród wszystkich późniejszych modeli marki aż do roku 1958, kiedy to zamontowano pierwszy silnik V8. Samochód kosztował ponad 2 tysiące dolarów, co na owe czasy dużo w porównaniu do konkurencyjnych modeli. Pierwszy Chevrolet, samochód marzeń Louisa Chevroleta, został zaprojektowany we współpracy z jego przyjacielem, francuskim inżynierem Etiennem Planche. Premiera modelu miała miejsce w 1911 roku i trwała do 1914 roku. W tym czasie wyprodukowano 5987 egzemplarzy Classic Six. Firma zdecydowała się na produkcję modeli bardziej przystępnych cenowo dla przeciętnych obywateli.  Fot. Chevrolet
Classic Six był pierwszym samochodem noszącym nazwę Chevrolet. Było to duże, luksusowe auto jak na czasy, w których zostało wypuszczone do produkcji. Classic Six wyposażony został w silnik o największej pojemności spośród wszystkich późniejszych modeli marki aż do roku 1958, kiedy to zamontowano pierwszy silnik V8. Samochód kosztował ponad 2 tysiące dolarów, co na owe czasy dużo w porównaniu do konkurencyjnych modeli. Pierwszy Chevrolet, samochód marzeń Louisa Chevroleta, został zaprojektowany we współpracy z jego przyjacielem, francuskim inżynierem Etiennem Planche. Premiera modelu miała miejsce w 1911 roku i trwała do 1914 roku. W tym czasie wyprodukowano 5987 egzemplarzy Classic Six. Firma zdecydowała się na produkcję modeli bardziej przystępnych cenowo dla przeciętnych obywateli. Fot. Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

Na przestrzeni ostatnich 100 lat Chevrolet opracował kilka ważnych modeli uznawanych za przełomowe w historii motoryzacji. Od typowo użytkowych, ale często stylowych pick-upów, poprzez model Corvette, aż po samochody takie jak BelAir, które wyznaczały nowe standardy w swoich czasach, Chevrolet stał się ważnym graczem na rynku motoryzacji.
1 Produkcję modelu rozpoczęto w 1932 roku. W dobie kryzysu, gdy produkcja koncernu spadła o 50 procent w porównaniu do roku poprzedniego, udało się zaprojektować jeden z najpiękniejszych modeli w przedwojennej historii marki- Chevroleta Deluxe Sport. Ten dwuosobowy samochód wyróżniał się atrakcyjną, zaokrągloną z tyłu linią nadwozia oraz sportowymi osiągami. Ed Welburn, wiceprezesem do spraw projektów w General Motors, uważa że: „Deluxe Sport był pojazdem z charakterem, dostępnym za niewielkie pieniądze. Kawał auta za rozsądną cenę”. Fot. Chevrolet
2 Suburban jest uważany za pierwszego w historii przedstawiciela segmentu SUV (Sport Utility Vehicles). Mocne, bezkompromisowe kombi zbudowane zostało na podwoziu półciężarówki, aby mogło przewozić większe ładunki. Początki modelu sięgają roku 1933, kiedy to powstała ośmioosobowa półciężarówka z częściowo drewnianą karoserią, przeznaczona dla jednostek Gwardii Narodowej oraz Korpusu Obrony Cywilnej. Model cywilny został wyposażony w metalowe nadwozie z drzwiami tylnymi lub jednolitą klapą. Suburban jest jednym z modeli najdłużej produkowanych pod niezmienioną nazwą. Fot. Chevrolet
3 Już w połowie 1947 roku powstał projekt Chevroleta Pick-upa, pierwszego samochodu koncernu General Motors zaprojektowanego całkowicie według nowych, powojennych trendów. W tamtym okresie samochód był jednym z najnowocześniejszych pojazdów pod względem stylistyki. Fakt ten należy docenić, biorąc pod uwagę przede wszystkim typowo użytkowe przeznaczenie auta. Był to bardzo solidny i nie drogi samochód Chevroleta. Fot. Chevrolet
4 Samochód miał zrewolucjonizować dotychczasowy obraz marki i jednocześnie stać się odpowiedzią na falę samochodów sportowych sprowadzanych do Stanów po wojnie z Europy. Pierwsze generacja legendarnego modelu miała nadwozie wykonane włókna szklanego, co było ogromną innowacją, jak na rok 1953. Po początkowym zachwycie opinii publicznej sprzedaż modelu spadała i dopiero wprowadzone kilka lat później zmiany zagwarantowały mu sukces rynkowy. Fot. Chevrolet
5 Chevrolet Bel Air wyposażony zsotał w innowacyjny silnik V8, tak zwany „small-block”. Samochód dostępny był w trzech wersjach nadwozia- coupe, kabriolet i kombi. Elegancki, wyważony w proporcjach styl auta i żywa kolorystyka nadwozia w połączeniu z bardzo dobrymi osiągami spowodowało, że samochód wyróżniał się z tłumu. „Ten model to był prawdziwy powiew świeżości i nowoczesności. Był to samochód, który wyglądał na droższy, niż był w rzeczywistości”- uważa obecny szef stylistów koncernu. Fot. Chevrolet
6 Sting Ray z 1963 roku to model, który miał nadać nowy charakter dotychczasowej Corvettcie. Samochód w dalszym ciągu budowany był z włókna szklanego, wyróżniał się elektrycznie sterowanymi, chowanymi reflektorami oraz (w wersji coupe) charakterystyczną dzieloną tylną szybą. Corvette Sting Ray to samochód o ostro zarysowanych kantach, o dojrzalszym wyglądzie od poprzednika. Mimo to samochód nie utracił dynamicznego wyglądu. W porównaniu z poprzednią generacją zmieniło się w nim wszystko. Do tego stopnia, że nadano mu nową nazwę – Sting Ray. Fot. Chevrolet
7 Duży, surowy i do bólu praktyczny pick-up stworzony został do wykonywania ciężkiej pracy. Mocny i praktyczny, o bezkompromisowej stylistyce, był promowany na rynku jako uniwersalny środek transportu. „Jakiż to powszechny widok: pick-up, w środku facet w kapeluszu i dżinsach, a na pace skrzynki z narzędziami! Niewiele uległo zmianie od czasu pierwszej generacji tego modelu”- uważa Welburn. Fot. Chevrolet
8 W 1989 roku rozpoczęto produkcję czwartej już generacji pick-up’a, serii C/K. Nowy model wyróżniał się masywną, surową sylwetką z kwadratowymi reflektorami. Podobnie jak w przypadku poprzednich generacji, głównym przeznaczeniem tego samochodu był transport cięższych ładunków. Zmiany, jakie zaszły w stylu życia Amerykanów, spowodowały rosnące zainteresowanie tego typu pojazdami wśród codziennych użytkowników samochodów. Dlatego też Chevrolet wprowadził do oferty pakiet sportowy, co przyczyniło się do imponującego wzrostu sprzedaży tych pojazdów. Wciąż idealny samochód transportowy zyskał ludzką twarz i dumnie prezentował się na ulicach amerykańskich miast. Fot. Chevrolet
9 Mimo że nowy model nawiązuje do pierwowzoru z lat 60-tych, jest konstrukcją bardzo nowoczesną. Przy projektowaniu modelu nie zapomniano o nawiązaniu samochodu do historii i dziedzictwa marki. To sportowe coupe jest krokiem naprzód dla General Motors. Ed Welburn uważa: „Mimo wszystko, wybierając dziesiątkę najważniejszych modeli w historii marki, zdecydowałem się umieścić tu Camaro z 2010 roku”. Fot. Chevrolet
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA