REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chevrolet i Indy 500 - to już sto lat!

Chevrolet i Indy 500 - to już sto lat! fot. Chevrolet
Chevrolet i Indy 500 - to już sto lat! fot. Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

30 maja 1911 roku Arthur Chevrolet wziął udział w pierwszym wyścigu Indianapolis 500.

Sto lat później Chevrolet Camaro SS Convertible stanął na czele wyścigu Indianapolis 500, z okazji obchodów stulecia legendarnych wyścigów oraz Chevroleta i rozpocznie odliczanie przed powrotem Chevroleta na wyścigi IndyCar w 2012 roku.

REKLAMA

"Zanim Chevrolet stał się marką, Louis Chevrolet i jego bracia wyrobili sobie renomę za kierownicą samochodu wyścigowego" – powiedział Jim Campbell, wiceprezes GM Performance Vehicles and Motorsports. „Po tym jak Chevrolet zaczął działać jako firma samochodowa, Louis i jego bracia nadal uczestniczyli w wyścigach Indy, tworząc jeden z najczęściej opisywanych zespołów w wyścigach samochodowych."

Zobacz też: Chevrolet Cruze – żarty się skończyły

"Ta historia obejmuje niektóre z najbardziej niezapomnianych samochodów, które przemierzały trasę wyścigów Indianapolis na dystansie 500 mil, ponieważ wiele wygrywało właśnie dzięki Chevroletowi” -  powiedział Campbell. „Wraz z wprowadzeniem nowego silnika wyścigowego Chevroleta w przyszłorocznym wyścigu, ponownie wzrasta temperatura związku pomiędzy Indy i Chevroletem”.

1911 - 1920: Louis, Arthur i Gaston Chevrolet współzawodniczą w wyścigach Indy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Chociaż w 2011 roku obchodzona jest setna rocznica Chevroleta i Indianapolis 500, to związek ten ma źródło już w 1905 roku. W tamtym roku Louis Chevrolet i Carl G. Fisher współzawodniczyli podczas tournée na Środkowym Zachodzie, jako śmiałkowie w wyścigach pokazowych, a zainteresowanie wywołane wyścigami samochodowymi obu mężczyzn uczyniło sławnymi.

W 1909 roku Fisher rozpoczął budowę swojego ceglanego toru wyścigowego w pobliżu Indianapolis, ponieważ Louis Chevrolet stał się znanym w całym kraju kierowcą zespołu wyścigowego Buick, Billy’ego Duranta.

Durant, który był pod wrażeniem umiejętności technicznych Chevroleta, zaprosił go do współpracy w projektach samochodowych, w tym do udziału w projektowaniu nowego samochodu, który miał otrzymać nazwę „Chevrolet”. Louis wkrótce zrobił sobie przerwę w pracach inżyniera, aby pomóc swojemu bratu Arturowi w przygotowaniu zespołu Buick do inauguracyjnego wyścigu w Indianapolis Motor Speedway na dystansie 500 mil.

REKLAMA

30 maja 1911 roku Arthur Chevrolet przejechał 30 okrążeń w pierwszym wyścigu Indianapolis 500, zanim problemy techniczne wykluczyły jego samochód z gry. 3 listopada 1911 roku Louis Chevrolet i Billy Durant zarejestrowali w Detroit spółkę Chevrolet Motor Car Co.

Trzy lata później Louis Chevrolet sprzedał Durantowi swoje udziały w firmie samochodowej Chevrolet i przeniósł się do Indianapolis, aby kontynuować jazdę w wyścigach ze swoimi braćmi. W 1915 roku Louis uczestniczył w wyścigach Indianapolis okrążając tor z prędkością ponad 80 mil na godzinę zanim odpadł z wyścigu z powodu awarii silnika. Wrócił w 1919 roku, aby wziąć udział w wyścigu Indianapolis 500 razem z bratem Gastonem. Obaj walczyli prowadząc samochody ze swojej własnej firmy Frontenac Motors Corp. Louis i Gaston ukończyli wyścig odpowiednio na miejscu siódmym i dziesiątym. W 1920 roku Gaston wygrał zawody Indy 500 w Monroe-Frontenac, stając się pierwszym zwycięskim kierowcą, który zakończył wyścig z jednym zestawem opon.

Od 1945 roku do dziś: 22 Chevrolety oficjalnymi samochodami wyścigu Indy 500

Carl Fisher nadawał tempo pierwszemu wyścigowi Indianapolis 500 – startując w wyścigu swoim własnym samochodem – ponieważ uważał, że start lotny będzie bezpieczniejszy niż tradycyjny sprint kierowców. Od tamtej pory rundy otwierające wyścigi stały się bardzo popularną tradycją Indy 500. W tym roku Chevrolet Camaro SS Convertible posłuży jako oficjalny samochód otwierający wyścig na dystansie 500 mil, będąc tym samym dwudziestym drugim Chevroletem, który tego dokona.

„Chevrolet posłużył jako oficjalny samochód w wyścigu Indianapolis 500 więcej razy niż jakakolwiek inna marka” -  powiedział Campbell. „Oficjalny samochód wyścigu z 2011 roku, Camaro SS Convertible wnosi nowoczesną interpretację jednego z najbardziej legendarnych oficjalnych samochodów Indy – Camaro SS, który prowadził wyścig w 1969 roku. Sądzimy, że uczczenie historii Chevroleta wraz Indy 500 to odpowiedni sposób świętowania, podczas gdy przygotowujemy się na nasze kolejne 100 lat z Indy”.

Za kierownicą pierwszego Chevroleta, który posłużył jako oficjalny samochód wyścigu Indy, kabrioleta z 1948 roku, siedział prezes Indianapolis Speedway, Wilber Shaw. Dziesięć samochodów Corvette posłużyło jako samochody bezpieczeństwa w wyścigach Indianapolis 500. Pierwszy występ miał miejsce w dwudziestą piątą rocznicę powstania Corvette, w 1978 roku. W tamtym roku dziennik Wall Street wywołał gorączkę kupowania limitowanej edycji replik Corvette z wyścigu z 1978 roku, po tym jak na pierwszej stronie opublikował historię o możliwości ich kolekcjonowania.

Zobacz też: Chevrolet Sonic Z-Spec - podrasowane Aveo

Camaro SS z 2011 roku będzie siódmym modelem Camaro, który będzie nadawał tempo na dystansie 500 mil. Pierwszy raz miał miejsce w 1967 roku, kiedy to wprowadzono Camaro na rynek, a kolejny w 1969 roku. Oficjalny samochód z 1969 roku, SS Convertible w kolorze białym, z uwypukloną maską, pasami „Hugger Orange" i specjalnie wykończonym wnętrzem stał się legendarnym samochodem wyścigów Indy. Obecnie kolekcjonerzy Camaro wysoko cenią zachowane egzemplarze 3 675 oficjalnych replik skonstruowanych w 1969 roku.

Część zewnętrzna Chevroleta Camaro Convertible w kolorze Summit White z pomarańczowymi pasami, oficjalnego samochodu wyścigu Indianapolis 500 z 2011 roku, to bezpośrednie odwzorowanie barw lidera z 1969 roku, podczas gdy wykończenie wnętrza, wykonane ze skóry o pomarańczowym kolorze, stanowi nowoczesny kontrast dla historycznej części zewnętrznej. Aby przenieść wygląd oficjalnego samochodu na drogi, Chevrolet wprowadzi do sprzedaży 500 Chevroletów Camaro Convertible – oficjalnych samochodów wyścigu Indianapolis 500 z 2011 roku. Samochody zostaną wydane tej wiosny.

2012: powrót siły napędowej Chevy na wyścigi IndyCar

Oprócz tego, że Chevrolet stał się oficjalnym samochodem wyścigu Indy 500, napędzał również wiele samochodów, które uczestniczyły w wyścigach na torze Brickyard. Chevrolet brał udział w zawodach w stylu Indy, jako producent silników w latach 1986-93 i 2002-05 z silnikami V-8, wygrywając 104 wyścigi, napędzając pojazdy sześciu mistrzów i zdobywając siedem zwycięstw w wyścigach Indianapolis 500.

W następnym roku Chevrolet powróci do cyklu IZOD IndyCar z nowym silnikiem wyścigowym V-6 z podwójnym turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, zasilanym odnawialnym paliwem E85. Wykonany przez General Motors and Ilmor Engineering silnik Chevroleta IndyCar V-6 będzie miał pojemność skokową 2,2 litra, aluminiowy blok i głowice cylindra i będzie wyposażony w wytrzymałe podwozie, podtrzymujące skrzynię biegów i tylne zawieszenie.

Silnik Chevroleta IndyCar będzie dostępny dla wszystkich uczestników konkursu zgodnie z regulaminem cyklu. Zespół Penske to pierwszy zespół IndyCar, który skorzysta z mocy Chevroleta w 2012 roku. Poprzednio zespół Penske zdobył 31 zwycięstw samochodami o otwartym nadwoziu z silnikami Chevroleta, w tym cztery zwycięstwa w wyścigach Indianapolis 500.

Chevrolet i Indy 500 - to już sto lat! fot. Chevrolet
Chevrolet i Indy 500 - to już sto lat! fot. Chevrolet
Chevrolet i Indy 500 - to już sto lat! fot. Chevrolet
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA