REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Chevrolet i Indy 500 - to już sto lat!

Subskrybuj nas na Youtube
Chevrolet i Indy 500 - to już sto lat! fot. Chevrolet
Chevrolet i Indy 500 - to już sto lat! fot. Chevrolet

REKLAMA

REKLAMA

30 maja 1911 roku Arthur Chevrolet wziął udział w pierwszym wyścigu Indianapolis 500.

Sto lat później Chevrolet Camaro SS Convertible stanął na czele wyścigu Indianapolis 500, z okazji obchodów stulecia legendarnych wyścigów oraz Chevroleta i rozpocznie odliczanie przed powrotem Chevroleta na wyścigi IndyCar w 2012 roku.

REKLAMA

"Zanim Chevrolet stał się marką, Louis Chevrolet i jego bracia wyrobili sobie renomę za kierownicą samochodu wyścigowego" – powiedział Jim Campbell, wiceprezes GM Performance Vehicles and Motorsports. „Po tym jak Chevrolet zaczął działać jako firma samochodowa, Louis i jego bracia nadal uczestniczyli w wyścigach Indy, tworząc jeden z najczęściej opisywanych zespołów w wyścigach samochodowych."

Zobacz też: Chevrolet Cruze – żarty się skończyły

"Ta historia obejmuje niektóre z najbardziej niezapomnianych samochodów, które przemierzały trasę wyścigów Indianapolis na dystansie 500 mil, ponieważ wiele wygrywało właśnie dzięki Chevroletowi” -  powiedział Campbell. „Wraz z wprowadzeniem nowego silnika wyścigowego Chevroleta w przyszłorocznym wyścigu, ponownie wzrasta temperatura związku pomiędzy Indy i Chevroletem”.

1911 - 1920: Louis, Arthur i Gaston Chevrolet współzawodniczą w wyścigach Indy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Chociaż w 2011 roku obchodzona jest setna rocznica Chevroleta i Indianapolis 500, to związek ten ma źródło już w 1905 roku. W tamtym roku Louis Chevrolet i Carl G. Fisher współzawodniczyli podczas tournée na Środkowym Zachodzie, jako śmiałkowie w wyścigach pokazowych, a zainteresowanie wywołane wyścigami samochodowymi obu mężczyzn uczyniło sławnymi.

W 1909 roku Fisher rozpoczął budowę swojego ceglanego toru wyścigowego w pobliżu Indianapolis, ponieważ Louis Chevrolet stał się znanym w całym kraju kierowcą zespołu wyścigowego Buick, Billy’ego Duranta.

Durant, który był pod wrażeniem umiejętności technicznych Chevroleta, zaprosił go do współpracy w projektach samochodowych, w tym do udziału w projektowaniu nowego samochodu, który miał otrzymać nazwę „Chevrolet”. Louis wkrótce zrobił sobie przerwę w pracach inżyniera, aby pomóc swojemu bratu Arturowi w przygotowaniu zespołu Buick do inauguracyjnego wyścigu w Indianapolis Motor Speedway na dystansie 500 mil.

REKLAMA

30 maja 1911 roku Arthur Chevrolet przejechał 30 okrążeń w pierwszym wyścigu Indianapolis 500, zanim problemy techniczne wykluczyły jego samochód z gry. 3 listopada 1911 roku Louis Chevrolet i Billy Durant zarejestrowali w Detroit spółkę Chevrolet Motor Car Co.

Trzy lata później Louis Chevrolet sprzedał Durantowi swoje udziały w firmie samochodowej Chevrolet i przeniósł się do Indianapolis, aby kontynuować jazdę w wyścigach ze swoimi braćmi. W 1915 roku Louis uczestniczył w wyścigach Indianapolis okrążając tor z prędkością ponad 80 mil na godzinę zanim odpadł z wyścigu z powodu awarii silnika. Wrócił w 1919 roku, aby wziąć udział w wyścigu Indianapolis 500 razem z bratem Gastonem. Obaj walczyli prowadząc samochody ze swojej własnej firmy Frontenac Motors Corp. Louis i Gaston ukończyli wyścig odpowiednio na miejscu siódmym i dziesiątym. W 1920 roku Gaston wygrał zawody Indy 500 w Monroe-Frontenac, stając się pierwszym zwycięskim kierowcą, który zakończył wyścig z jednym zestawem opon.

Od 1945 roku do dziś: 22 Chevrolety oficjalnymi samochodami wyścigu Indy 500

Carl Fisher nadawał tempo pierwszemu wyścigowi Indianapolis 500 – startując w wyścigu swoim własnym samochodem – ponieważ uważał, że start lotny będzie bezpieczniejszy niż tradycyjny sprint kierowców. Od tamtej pory rundy otwierające wyścigi stały się bardzo popularną tradycją Indy 500. W tym roku Chevrolet Camaro SS Convertible posłuży jako oficjalny samochód otwierający wyścig na dystansie 500 mil, będąc tym samym dwudziestym drugim Chevroletem, który tego dokona.

„Chevrolet posłużył jako oficjalny samochód w wyścigu Indianapolis 500 więcej razy niż jakakolwiek inna marka” -  powiedział Campbell. „Oficjalny samochód wyścigu z 2011 roku, Camaro SS Convertible wnosi nowoczesną interpretację jednego z najbardziej legendarnych oficjalnych samochodów Indy – Camaro SS, który prowadził wyścig w 1969 roku. Sądzimy, że uczczenie historii Chevroleta wraz Indy 500 to odpowiedni sposób świętowania, podczas gdy przygotowujemy się na nasze kolejne 100 lat z Indy”.

Za kierownicą pierwszego Chevroleta, który posłużył jako oficjalny samochód wyścigu Indy, kabrioleta z 1948 roku, siedział prezes Indianapolis Speedway, Wilber Shaw. Dziesięć samochodów Corvette posłużyło jako samochody bezpieczeństwa w wyścigach Indianapolis 500. Pierwszy występ miał miejsce w dwudziestą piątą rocznicę powstania Corvette, w 1978 roku. W tamtym roku dziennik Wall Street wywołał gorączkę kupowania limitowanej edycji replik Corvette z wyścigu z 1978 roku, po tym jak na pierwszej stronie opublikował historię o możliwości ich kolekcjonowania.

Zobacz też: Chevrolet Sonic Z-Spec - podrasowane Aveo

Camaro SS z 2011 roku będzie siódmym modelem Camaro, który będzie nadawał tempo na dystansie 500 mil. Pierwszy raz miał miejsce w 1967 roku, kiedy to wprowadzono Camaro na rynek, a kolejny w 1969 roku. Oficjalny samochód z 1969 roku, SS Convertible w kolorze białym, z uwypukloną maską, pasami „Hugger Orange" i specjalnie wykończonym wnętrzem stał się legendarnym samochodem wyścigów Indy. Obecnie kolekcjonerzy Camaro wysoko cenią zachowane egzemplarze 3 675 oficjalnych replik skonstruowanych w 1969 roku.

Część zewnętrzna Chevroleta Camaro Convertible w kolorze Summit White z pomarańczowymi pasami, oficjalnego samochodu wyścigu Indianapolis 500 z 2011 roku, to bezpośrednie odwzorowanie barw lidera z 1969 roku, podczas gdy wykończenie wnętrza, wykonane ze skóry o pomarańczowym kolorze, stanowi nowoczesny kontrast dla historycznej części zewnętrznej. Aby przenieść wygląd oficjalnego samochodu na drogi, Chevrolet wprowadzi do sprzedaży 500 Chevroletów Camaro Convertible – oficjalnych samochodów wyścigu Indianapolis 500 z 2011 roku. Samochody zostaną wydane tej wiosny.

2012: powrót siły napędowej Chevy na wyścigi IndyCar

Oprócz tego, że Chevrolet stał się oficjalnym samochodem wyścigu Indy 500, napędzał również wiele samochodów, które uczestniczyły w wyścigach na torze Brickyard. Chevrolet brał udział w zawodach w stylu Indy, jako producent silników w latach 1986-93 i 2002-05 z silnikami V-8, wygrywając 104 wyścigi, napędzając pojazdy sześciu mistrzów i zdobywając siedem zwycięstw w wyścigach Indianapolis 500.

W następnym roku Chevrolet powróci do cyklu IZOD IndyCar z nowym silnikiem wyścigowym V-6 z podwójnym turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, zasilanym odnawialnym paliwem E85. Wykonany przez General Motors and Ilmor Engineering silnik Chevroleta IndyCar V-6 będzie miał pojemność skokową 2,2 litra, aluminiowy blok i głowice cylindra i będzie wyposażony w wytrzymałe podwozie, podtrzymujące skrzynię biegów i tylne zawieszenie.

Silnik Chevroleta IndyCar będzie dostępny dla wszystkich uczestników konkursu zgodnie z regulaminem cyklu. Zespół Penske to pierwszy zespół IndyCar, który skorzysta z mocy Chevroleta w 2012 roku. Poprzednio zespół Penske zdobył 31 zwycięstw samochodami o otwartym nadwoziu z silnikami Chevroleta, w tym cztery zwycięstwa w wyścigach Indianapolis 500.

Chevrolet i Indy 500 - to już sto lat! fot. Chevrolet
Chevrolet i Indy 500 - to już sto lat! fot. Chevrolet
Chevrolet i Indy 500 - to już sto lat! fot. Chevrolet
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

REKLAMA

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA