REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane auto od 10 do 20 tys. zł – jakie wybrać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Borowski
Volkswagen Golf IV fot. Newspress
Volkswagen Golf IV fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Średnia wartość najchętniej kupowanego w Polsce używanego auta kształtuje się w granicach od 15 do 20 tys. złotych. Sprawdźmy jakie używane auto wybrać w tym przedziale cenowym? Analizie poddane zostały silniki oraz prawdopodobieństwo występowania awarii.

Używane auto od 10 do 20 tys. zł - klasa B

REKLAMA

Fiat Grande Punto (od 2005)

Silniki: godny polecenia jest podstawowy 1.2 8V ze względu na wysoką trwałość. Pod kątem ekonomiczności warto się zainteresować Dieslem 1.3 M-Jet, jednak może się zdarzyć, że konieczna będzie wymiana sprzęgła lub regeneracja turbosprężarki.
Awaryjność: jak wszędzie zdarzają się defekty, ale w porównaniu do poprzedniej wersji jest naprawdę dobrze. Grande Punto będzie dobrą alternatywą dla starszego o kilka lat auta niemieckiego.

Polecamy: Podatki 2015 - komplet

Skoda Fabia I (1999-2007)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silniki: lepiej unikać silników 1.0 i 1.4 MPi to przestarzałe i nietrwałe konstrukcje. Zdecydowanie lepszym wyborem będzie 1.4 16V konstrukcji Volkswagena. W przypadku diesli 1.4 TDI mało pali, ale jest głośny. 1.9TDI jest drogi i ciężko znaleźć zadbany egzemplarz. Najlepszym wyborem będzie ospały, lecz niezawodny 1.9 SDI.
Awaryjność: z wiekiem nasilają się drobne usterki, ale można naprawić je tanim kosztem. Awarie uniemożliwiające jazdę praktycznie się nie zdarzają.

Zobacz też: Używany Skoda Fabia I: twarda sztuka

Toyota Yaris I (1999 – 2005)

Silniki: najbardziej popularne to benzynowe 1.0 i 1.3, oba są oszczędne i cechują się wysoką trwałością. Większą ostrożność należy zachować przy wyborze 1.4 D-4D jest to genialna konstrukcja, ale większość ma już przejechane bardzo dużo kilometrów i ciężko znaleźć dobrze zachowany egzemplarz.
Awaryjność: pojawiają się tylko usterki związane z wiekiem i intensywną eksploatacją tj. uszkodzenia alternatora czy zgrzytanie skrzyni biegów. Niestety też coraz częściej można spotkać modele mocno skorodowane.

Zobacz też: Używana Toyota Yaris I i II: miejskie auto

Volkswagen Polo (2001 – 2009)

Silniki: najmniejszy benzynowy 1.2 lepiej wybrać w wersji 12-zaworowej, ponieważ 6V bardzo mozolnie wchodzi na obroty. Optymalnie należałoby wybrać 1.4 16V stosunkowo niezawodny i dobrze współpracujący z LPG. Diesel 1.4 TDI jest głośny ale bardzo oszczędny. Odmiana 1.9 TDI jest godna polecenia, ale auta z tym silnikiem mają już duże przebiegi a to będzie się wiązało z kosztami wymiany osprzętu.
Awaryjność: w dieslach uszkodzeniu mogą ulec przeguby wewnętrzne. W silnikach 1.2 psują się cewki zapłonowe i zgrzyta rozrząd. Jednak poważne unieruchamiające auto awarie praktycznie się nie zdarzają. A co najważniejsze Polo jak do tej pory nie koroduje.

Zobacz też: Używany VW Polo IV: już nie tak solidny jak dawniej

Używane auto od 10 do 20 tys. zł - klasa C

Audi A3 I (1996-2003)

Silniki: Pod założenie instalacji LPG najlepiej wybrać silnik 1.6 8V, bardzo trwały i tani w naprawach. Jednostki 1.8 są niezwykle dynamiczne, ale ich naprawa może już sporo kosztować.
Awaryjność: A3 to bardzo trwały samochód, ale większość egzemplarzy ma już przejechane ponad 300 tyś. km, więc znalezienie niezniszczonego modelu może zająć trochę czasu.

Zobacz też: Używane Audi A3: golf plus znaczek

Opel Astra II (1998-2009)

Silniki: Najlepiej będą sprawować się benzynowe jednostki 1.4 I 1.6, podstawowy 1.2 jest zwyczajnie za słaby. W gamie diesli lepiej wystrzegać się awaryjnego 1.7 TD. Dystans należy zachować też w stosunku do 2.0 i 2.2 DTI. Najlepiej zdecydować się na trwały i oszczędny silnik 1.7 DTI firmy Isuzu.
Awaryjność: Zdecydowanie trzeba wystrzegać się wersji z silnikiem 1.7 TD, który psuje się najczęściej. Poza tym warto poświęcić więcej czasu na wyszukanie zadbanego egzemplarza, to zaprocentuje w przyszłości.

Zobacz też: Używany Opel Astra G (1998 – 2009) – typowe usterki

Skoda Octavia I (1996-2010)

Silniki: najpopularniejszy benzynowy silnik 1.6 jest trwały i dobrze znosi instalację LPG. Nie warto natomiast kupować wersji z silnikiem 1.4 8V, który jest wyraźnie za słaby. Z rezerwą warto też podejść do 1.8 i 1.8T, wiek nie działa na ich korzyść. W gamie silników wysokoprężnych dominuje najtrwalszy 1.9 SDI. Warto zainteresować się też jednostką 1.9 TDI która zużywa bardzo małe ilości oleju napędowego.
Awaryjność: ze względu na zaawansowany już wiek pojazdów nabywca mus liczyć się, szczególnie w przypadku diesli z koniecznością wymiany sprzęgła lub regeneracją turbosprężarki.

Zobacz też: Używana Skoda Octavia: opis modelu

VW Golf IV (1997-2003)

Silniki: wersję benzynową najlepiej wybrać z silnikiem 1.6 8V jest niezwykle trwały I dobrze współpracuje z instalacją LPG. Jednostki 1.8 20V oraz 2.3 VR5 będą już bardzo kosztowne w naprawach. Z diesli pewny jest tylko stary, sprawdzony 1.9 SDI. Powstały w 1999 roku 1.9 TDI może już generować większe koszty napraw.
Awaryjność: Golf czwartej generacji nosi miano ostatniego niezniszczalnego Golfa. Jednakże leciwe i mocno wyeksploatowane egzemplarze niosą ze sobą ryzyko wystąpienia napraw, na szczęście stosunkowo tanich.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV – legenda trwa

Używane auto od 10 do 20 tys. zł - klasa D

Ford Mondeo II (2000-2007)

Silniki: dobrą propozycją będą trwałe benzynowe wersie 1.8 oraz 2.0 , jednak silniki te źle znoszą instalację LPG. Trzeba być ostrożnym w stosunku do wszystkich turbo diesli, które po ok. 200 tyś. km zaczynają się zużywać. Jeśli już jednak jesteśmy zdecydowani na diesla to warto wybrać stary, bazowy 2.0 TDDi.
Awaryjność: wiele egzemplarzy miewa problemy z korozją, dlatego lepiej szukać modeli po liftingu, które są już zdecydowanie lepiej zabezpieczone antykorozyjnie. Mondeo często miewa też problemy z zaciskami hamulców tylnych, jednakże naprawa nie należy do najdroższych.

Zobacz też: Używany Ford Mondeo MK3: komfort za dobrą cenę

BMW SERII 3 E46 (1998-2005)

Silniki: najwięcej w sprzedaży jest modeli 316i o mocy 115 KM. Ta jednostka nada się zarówno na trasę jak i do jazdy po mieście, a przy tym dobrze znosi instalację LPG. Optymalnym silnikiem wydaje się jednak być odmiana 318i o mocy 143 KM. Spośród silników diesla najlepiej poszukać takiego z wtryskiem common rail, ponieważ odmiany z pompą wtryskową są o wiele bardziej awaryjne.
Awaryjność: BMW serii 3 E46 bardzo źle znosi niewłaściwą obsługę. Co gorsza większość sprowadzonych aut ma powypadkową przeszłość, dlatego przy zakupie trzeba zachować zwiększoną czujność.

Zobacz też: Używane BMW serii 3 E46: opis modelu

VW Passat B5 (1996-2005)

Silniki: najtańszy będzie zakup modelu z silnikiem 1.6, który dobrze znosi instalację LPG. Jednostki 1.8 oraz 1.8T są już bardziej zaawansowane i dzięki temu bardziej podatne na awarie. Najpopularniejszy wśród nabywców jest oczywiście 1.9 TDI, który przy odpowiedniej eksploatacji potrafi przejechać nawet 500 tyś. km bez remontu. Raczej nie warto sobie zaprzątać głowy wersją 2.5 TDI, dużo pali a naprawy mogą być kosztowne.
Awaryjność: praktycznie we wszystkich modelach psuje się wielowahaczowe zawieszenie przedniej osi. Lepiej unikać bezstopniowej skrzyni Multitronic, jej eksploatacja sporo kosztuje. Inne usterki mogą już tylko wynikać z nadmiernej eksploatacji.

Zobacz też: Używany Volkswagen Passat B6: marzenie statystycznego Polaka

Volkswagen Passat
newspress.co.uk
opel astra g
Fiat Grande Punto
newspress.co.uk
Fot. Skoda Octavia
Ford Mondeo Fot. newspress
BMW 3 E36
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA