REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane auto od 10 do 20 tys. zł – jakie wybrać?

Kamil Borowski
Volkswagen Golf IV fot. Newspress
Volkswagen Golf IV fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Średnia wartość najchętniej kupowanego w Polsce używanego auta kształtuje się w granicach od 15 do 20 tys. złotych. Sprawdźmy jakie używane auto wybrać w tym przedziale cenowym? Analizie poddane zostały silniki oraz prawdopodobieństwo występowania awarii.

Używane auto od 10 do 20 tys. zł - klasa B

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Grande Punto (od 2005)

Silniki: godny polecenia jest podstawowy 1.2 8V ze względu na wysoką trwałość. Pod kątem ekonomiczności warto się zainteresować Dieslem 1.3 M-Jet, jednak może się zdarzyć, że konieczna będzie wymiana sprzęgła lub regeneracja turbosprężarki.
Awaryjność: jak wszędzie zdarzają się defekty, ale w porównaniu do poprzedniej wersji jest naprawdę dobrze. Grande Punto będzie dobrą alternatywą dla starszego o kilka lat auta niemieckiego.

Polecamy: Podatki 2015 - komplet

REKLAMA

Skoda Fabia I (1999-2007)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silniki: lepiej unikać silników 1.0 i 1.4 MPi to przestarzałe i nietrwałe konstrukcje. Zdecydowanie lepszym wyborem będzie 1.4 16V konstrukcji Volkswagena. W przypadku diesli 1.4 TDI mało pali, ale jest głośny. 1.9TDI jest drogi i ciężko znaleźć zadbany egzemplarz. Najlepszym wyborem będzie ospały, lecz niezawodny 1.9 SDI.
Awaryjność: z wiekiem nasilają się drobne usterki, ale można naprawić je tanim kosztem. Awarie uniemożliwiające jazdę praktycznie się nie zdarzają.

Zobacz też: Używany Skoda Fabia I: twarda sztuka

Toyota Yaris I (1999 – 2005)

Silniki: najbardziej popularne to benzynowe 1.0 i 1.3, oba są oszczędne i cechują się wysoką trwałością. Większą ostrożność należy zachować przy wyborze 1.4 D-4D jest to genialna konstrukcja, ale większość ma już przejechane bardzo dużo kilometrów i ciężko znaleźć dobrze zachowany egzemplarz.
Awaryjność: pojawiają się tylko usterki związane z wiekiem i intensywną eksploatacją tj. uszkodzenia alternatora czy zgrzytanie skrzyni biegów. Niestety też coraz częściej można spotkać modele mocno skorodowane.

Zobacz też: Używana Toyota Yaris I i II: miejskie auto

Volkswagen Polo (2001 – 2009)

Silniki: najmniejszy benzynowy 1.2 lepiej wybrać w wersji 12-zaworowej, ponieważ 6V bardzo mozolnie wchodzi na obroty. Optymalnie należałoby wybrać 1.4 16V stosunkowo niezawodny i dobrze współpracujący z LPG. Diesel 1.4 TDI jest głośny ale bardzo oszczędny. Odmiana 1.9 TDI jest godna polecenia, ale auta z tym silnikiem mają już duże przebiegi a to będzie się wiązało z kosztami wymiany osprzętu.
Awaryjność: w dieslach uszkodzeniu mogą ulec przeguby wewnętrzne. W silnikach 1.2 psują się cewki zapłonowe i zgrzyta rozrząd. Jednak poważne unieruchamiające auto awarie praktycznie się nie zdarzają. A co najważniejsze Polo jak do tej pory nie koroduje.

Zobacz też: Używany VW Polo IV: już nie tak solidny jak dawniej

Używane auto od 10 do 20 tys. zł - klasa C

Audi A3 I (1996-2003)

Silniki: Pod założenie instalacji LPG najlepiej wybrać silnik 1.6 8V, bardzo trwały i tani w naprawach. Jednostki 1.8 są niezwykle dynamiczne, ale ich naprawa może już sporo kosztować.
Awaryjność: A3 to bardzo trwały samochód, ale większość egzemplarzy ma już przejechane ponad 300 tyś. km, więc znalezienie niezniszczonego modelu może zająć trochę czasu.

Zobacz też: Używane Audi A3: golf plus znaczek

Opel Astra II (1998-2009)

Silniki: Najlepiej będą sprawować się benzynowe jednostki 1.4 I 1.6, podstawowy 1.2 jest zwyczajnie za słaby. W gamie diesli lepiej wystrzegać się awaryjnego 1.7 TD. Dystans należy zachować też w stosunku do 2.0 i 2.2 DTI. Najlepiej zdecydować się na trwały i oszczędny silnik 1.7 DTI firmy Isuzu.
Awaryjność: Zdecydowanie trzeba wystrzegać się wersji z silnikiem 1.7 TD, który psuje się najczęściej. Poza tym warto poświęcić więcej czasu na wyszukanie zadbanego egzemplarza, to zaprocentuje w przyszłości.

Zobacz też: Używany Opel Astra G (1998 – 2009) – typowe usterki

Skoda Octavia I (1996-2010)

Silniki: najpopularniejszy benzynowy silnik 1.6 jest trwały i dobrze znosi instalację LPG. Nie warto natomiast kupować wersji z silnikiem 1.4 8V, który jest wyraźnie za słaby. Z rezerwą warto też podejść do 1.8 i 1.8T, wiek nie działa na ich korzyść. W gamie silników wysokoprężnych dominuje najtrwalszy 1.9 SDI. Warto zainteresować się też jednostką 1.9 TDI która zużywa bardzo małe ilości oleju napędowego.
Awaryjność: ze względu na zaawansowany już wiek pojazdów nabywca mus liczyć się, szczególnie w przypadku diesli z koniecznością wymiany sprzęgła lub regeneracją turbosprężarki.

Zobacz też: Używana Skoda Octavia: opis modelu

VW Golf IV (1997-2003)

Silniki: wersję benzynową najlepiej wybrać z silnikiem 1.6 8V jest niezwykle trwały I dobrze współpracuje z instalacją LPG. Jednostki 1.8 20V oraz 2.3 VR5 będą już bardzo kosztowne w naprawach. Z diesli pewny jest tylko stary, sprawdzony 1.9 SDI. Powstały w 1999 roku 1.9 TDI może już generować większe koszty napraw.
Awaryjność: Golf czwartej generacji nosi miano ostatniego niezniszczalnego Golfa. Jednakże leciwe i mocno wyeksploatowane egzemplarze niosą ze sobą ryzyko wystąpienia napraw, na szczęście stosunkowo tanich.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV – legenda trwa

Używane auto od 10 do 20 tys. zł - klasa D

Ford Mondeo II (2000-2007)

Silniki: dobrą propozycją będą trwałe benzynowe wersie 1.8 oraz 2.0 , jednak silniki te źle znoszą instalację LPG. Trzeba być ostrożnym w stosunku do wszystkich turbo diesli, które po ok. 200 tyś. km zaczynają się zużywać. Jeśli już jednak jesteśmy zdecydowani na diesla to warto wybrać stary, bazowy 2.0 TDDi.
Awaryjność: wiele egzemplarzy miewa problemy z korozją, dlatego lepiej szukać modeli po liftingu, które są już zdecydowanie lepiej zabezpieczone antykorozyjnie. Mondeo często miewa też problemy z zaciskami hamulców tylnych, jednakże naprawa nie należy do najdroższych.

Zobacz też: Używany Ford Mondeo MK3: komfort za dobrą cenę

BMW SERII 3 E46 (1998-2005)

Silniki: najwięcej w sprzedaży jest modeli 316i o mocy 115 KM. Ta jednostka nada się zarówno na trasę jak i do jazdy po mieście, a przy tym dobrze znosi instalację LPG. Optymalnym silnikiem wydaje się jednak być odmiana 318i o mocy 143 KM. Spośród silników diesla najlepiej poszukać takiego z wtryskiem common rail, ponieważ odmiany z pompą wtryskową są o wiele bardziej awaryjne.
Awaryjność: BMW serii 3 E46 bardzo źle znosi niewłaściwą obsługę. Co gorsza większość sprowadzonych aut ma powypadkową przeszłość, dlatego przy zakupie trzeba zachować zwiększoną czujność.

Zobacz też: Używane BMW serii 3 E46: opis modelu

VW Passat B5 (1996-2005)

Silniki: najtańszy będzie zakup modelu z silnikiem 1.6, który dobrze znosi instalację LPG. Jednostki 1.8 oraz 1.8T są już bardziej zaawansowane i dzięki temu bardziej podatne na awarie. Najpopularniejszy wśród nabywców jest oczywiście 1.9 TDI, który przy odpowiedniej eksploatacji potrafi przejechać nawet 500 tyś. km bez remontu. Raczej nie warto sobie zaprzątać głowy wersją 2.5 TDI, dużo pali a naprawy mogą być kosztowne.
Awaryjność: praktycznie we wszystkich modelach psuje się wielowahaczowe zawieszenie przedniej osi. Lepiej unikać bezstopniowej skrzyni Multitronic, jej eksploatacja sporo kosztuje. Inne usterki mogą już tylko wynikać z nadmiernej eksploatacji.

Zobacz też: Używany Volkswagen Passat B6: marzenie statystycznego Polaka

Volkswagen Passat
newspress.co.uk
opel astra g
Fiat Grande Punto
newspress.co.uk
Fot. Skoda Octavia
Ford Mondeo Fot. newspress
BMW 3 E36
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA