REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane auto od 10 do 20 tys. zł – jakie wybrać?

Kamil Borowski
Volkswagen Golf IV fot. Newspress
Volkswagen Golf IV fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Średnia wartość najchętniej kupowanego w Polsce używanego auta kształtuje się w granicach od 15 do 20 tys. złotych. Sprawdźmy jakie używane auto wybrać w tym przedziale cenowym? Analizie poddane zostały silniki oraz prawdopodobieństwo występowania awarii.

Używane auto od 10 do 20 tys. zł - klasa B

REKLAMA

Fiat Grande Punto (od 2005)

Silniki: godny polecenia jest podstawowy 1.2 8V ze względu na wysoką trwałość. Pod kątem ekonomiczności warto się zainteresować Dieslem 1.3 M-Jet, jednak może się zdarzyć, że konieczna będzie wymiana sprzęgła lub regeneracja turbosprężarki.
Awaryjność: jak wszędzie zdarzają się defekty, ale w porównaniu do poprzedniej wersji jest naprawdę dobrze. Grande Punto będzie dobrą alternatywą dla starszego o kilka lat auta niemieckiego.

Polecamy: Podatki 2015 - komplet

Skoda Fabia I (1999-2007)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silniki: lepiej unikać silników 1.0 i 1.4 MPi to przestarzałe i nietrwałe konstrukcje. Zdecydowanie lepszym wyborem będzie 1.4 16V konstrukcji Volkswagena. W przypadku diesli 1.4 TDI mało pali, ale jest głośny. 1.9TDI jest drogi i ciężko znaleźć zadbany egzemplarz. Najlepszym wyborem będzie ospały, lecz niezawodny 1.9 SDI.
Awaryjność: z wiekiem nasilają się drobne usterki, ale można naprawić je tanim kosztem. Awarie uniemożliwiające jazdę praktycznie się nie zdarzają.

Zobacz też: Używany Skoda Fabia I: twarda sztuka

Toyota Yaris I (1999 – 2005)

Silniki: najbardziej popularne to benzynowe 1.0 i 1.3, oba są oszczędne i cechują się wysoką trwałością. Większą ostrożność należy zachować przy wyborze 1.4 D-4D jest to genialna konstrukcja, ale większość ma już przejechane bardzo dużo kilometrów i ciężko znaleźć dobrze zachowany egzemplarz.
Awaryjność: pojawiają się tylko usterki związane z wiekiem i intensywną eksploatacją tj. uszkodzenia alternatora czy zgrzytanie skrzyni biegów. Niestety też coraz częściej można spotkać modele mocno skorodowane.

Zobacz też: Używana Toyota Yaris I i II: miejskie auto

Volkswagen Polo (2001 – 2009)

Silniki: najmniejszy benzynowy 1.2 lepiej wybrać w wersji 12-zaworowej, ponieważ 6V bardzo mozolnie wchodzi na obroty. Optymalnie należałoby wybrać 1.4 16V stosunkowo niezawodny i dobrze współpracujący z LPG. Diesel 1.4 TDI jest głośny ale bardzo oszczędny. Odmiana 1.9 TDI jest godna polecenia, ale auta z tym silnikiem mają już duże przebiegi a to będzie się wiązało z kosztami wymiany osprzętu.
Awaryjność: w dieslach uszkodzeniu mogą ulec przeguby wewnętrzne. W silnikach 1.2 psują się cewki zapłonowe i zgrzyta rozrząd. Jednak poważne unieruchamiające auto awarie praktycznie się nie zdarzają. A co najważniejsze Polo jak do tej pory nie koroduje.

Zobacz też: Używany VW Polo IV: już nie tak solidny jak dawniej

Używane auto od 10 do 20 tys. zł - klasa C

Audi A3 I (1996-2003)

Silniki: Pod założenie instalacji LPG najlepiej wybrać silnik 1.6 8V, bardzo trwały i tani w naprawach. Jednostki 1.8 są niezwykle dynamiczne, ale ich naprawa może już sporo kosztować.
Awaryjność: A3 to bardzo trwały samochód, ale większość egzemplarzy ma już przejechane ponad 300 tyś. km, więc znalezienie niezniszczonego modelu może zająć trochę czasu.

Zobacz też: Używane Audi A3: golf plus znaczek

Opel Astra II (1998-2009)

Silniki: Najlepiej będą sprawować się benzynowe jednostki 1.4 I 1.6, podstawowy 1.2 jest zwyczajnie za słaby. W gamie diesli lepiej wystrzegać się awaryjnego 1.7 TD. Dystans należy zachować też w stosunku do 2.0 i 2.2 DTI. Najlepiej zdecydować się na trwały i oszczędny silnik 1.7 DTI firmy Isuzu.
Awaryjność: Zdecydowanie trzeba wystrzegać się wersji z silnikiem 1.7 TD, który psuje się najczęściej. Poza tym warto poświęcić więcej czasu na wyszukanie zadbanego egzemplarza, to zaprocentuje w przyszłości.

Zobacz też: Używany Opel Astra G (1998 – 2009) – typowe usterki

Skoda Octavia I (1996-2010)

Silniki: najpopularniejszy benzynowy silnik 1.6 jest trwały i dobrze znosi instalację LPG. Nie warto natomiast kupować wersji z silnikiem 1.4 8V, który jest wyraźnie za słaby. Z rezerwą warto też podejść do 1.8 i 1.8T, wiek nie działa na ich korzyść. W gamie silników wysokoprężnych dominuje najtrwalszy 1.9 SDI. Warto zainteresować się też jednostką 1.9 TDI która zużywa bardzo małe ilości oleju napędowego.
Awaryjność: ze względu na zaawansowany już wiek pojazdów nabywca mus liczyć się, szczególnie w przypadku diesli z koniecznością wymiany sprzęgła lub regeneracją turbosprężarki.

Zobacz też: Używana Skoda Octavia: opis modelu

VW Golf IV (1997-2003)

Silniki: wersję benzynową najlepiej wybrać z silnikiem 1.6 8V jest niezwykle trwały I dobrze współpracuje z instalacją LPG. Jednostki 1.8 20V oraz 2.3 VR5 będą już bardzo kosztowne w naprawach. Z diesli pewny jest tylko stary, sprawdzony 1.9 SDI. Powstały w 1999 roku 1.9 TDI może już generować większe koszty napraw.
Awaryjność: Golf czwartej generacji nosi miano ostatniego niezniszczalnego Golfa. Jednakże leciwe i mocno wyeksploatowane egzemplarze niosą ze sobą ryzyko wystąpienia napraw, na szczęście stosunkowo tanich.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV – legenda trwa

Używane auto od 10 do 20 tys. zł - klasa D

Ford Mondeo II (2000-2007)

Silniki: dobrą propozycją będą trwałe benzynowe wersie 1.8 oraz 2.0 , jednak silniki te źle znoszą instalację LPG. Trzeba być ostrożnym w stosunku do wszystkich turbo diesli, które po ok. 200 tyś. km zaczynają się zużywać. Jeśli już jednak jesteśmy zdecydowani na diesla to warto wybrać stary, bazowy 2.0 TDDi.
Awaryjność: wiele egzemplarzy miewa problemy z korozją, dlatego lepiej szukać modeli po liftingu, które są już zdecydowanie lepiej zabezpieczone antykorozyjnie. Mondeo często miewa też problemy z zaciskami hamulców tylnych, jednakże naprawa nie należy do najdroższych.

Zobacz też: Używany Ford Mondeo MK3: komfort za dobrą cenę

BMW SERII 3 E46 (1998-2005)

Silniki: najwięcej w sprzedaży jest modeli 316i o mocy 115 KM. Ta jednostka nada się zarówno na trasę jak i do jazdy po mieście, a przy tym dobrze znosi instalację LPG. Optymalnym silnikiem wydaje się jednak być odmiana 318i o mocy 143 KM. Spośród silników diesla najlepiej poszukać takiego z wtryskiem common rail, ponieważ odmiany z pompą wtryskową są o wiele bardziej awaryjne.
Awaryjność: BMW serii 3 E46 bardzo źle znosi niewłaściwą obsługę. Co gorsza większość sprowadzonych aut ma powypadkową przeszłość, dlatego przy zakupie trzeba zachować zwiększoną czujność.

Zobacz też: Używane BMW serii 3 E46: opis modelu

VW Passat B5 (1996-2005)

Silniki: najtańszy będzie zakup modelu z silnikiem 1.6, który dobrze znosi instalację LPG. Jednostki 1.8 oraz 1.8T są już bardziej zaawansowane i dzięki temu bardziej podatne na awarie. Najpopularniejszy wśród nabywców jest oczywiście 1.9 TDI, który przy odpowiedniej eksploatacji potrafi przejechać nawet 500 tyś. km bez remontu. Raczej nie warto sobie zaprzątać głowy wersją 2.5 TDI, dużo pali a naprawy mogą być kosztowne.
Awaryjność: praktycznie we wszystkich modelach psuje się wielowahaczowe zawieszenie przedniej osi. Lepiej unikać bezstopniowej skrzyni Multitronic, jej eksploatacja sporo kosztuje. Inne usterki mogą już tylko wynikać z nadmiernej eksploatacji.

Zobacz też: Używany Volkswagen Passat B6: marzenie statystycznego Polaka

Volkswagen Passat
newspress.co.uk
opel astra g
Fiat Grande Punto
newspress.co.uk
Fot. Skoda Octavia
Ford Mondeo Fot. newspress
BMW 3 E36
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

REKLAMA

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

REKLAMA

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

REKLAMA