REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane auto od 10 do 20 tys. zł – jakie wybrać?

Kamil Borowski
Volkswagen Golf IV fot. Newspress
Volkswagen Golf IV fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Średnia wartość najchętniej kupowanego w Polsce używanego auta kształtuje się w granicach od 15 do 20 tys. złotych. Sprawdźmy jakie używane auto wybrać w tym przedziale cenowym? Analizie poddane zostały silniki oraz prawdopodobieństwo występowania awarii.

Używane auto od 10 do 20 tys. zł - klasa B

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Grande Punto (od 2005)

Silniki: godny polecenia jest podstawowy 1.2 8V ze względu na wysoką trwałość. Pod kątem ekonomiczności warto się zainteresować Dieslem 1.3 M-Jet, jednak może się zdarzyć, że konieczna będzie wymiana sprzęgła lub regeneracja turbosprężarki.
Awaryjność: jak wszędzie zdarzają się defekty, ale w porównaniu do poprzedniej wersji jest naprawdę dobrze. Grande Punto będzie dobrą alternatywą dla starszego o kilka lat auta niemieckiego.

Polecamy: Podatki 2015 - komplet

REKLAMA

Skoda Fabia I (1999-2007)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silniki: lepiej unikać silników 1.0 i 1.4 MPi to przestarzałe i nietrwałe konstrukcje. Zdecydowanie lepszym wyborem będzie 1.4 16V konstrukcji Volkswagena. W przypadku diesli 1.4 TDI mało pali, ale jest głośny. 1.9TDI jest drogi i ciężko znaleźć zadbany egzemplarz. Najlepszym wyborem będzie ospały, lecz niezawodny 1.9 SDI.
Awaryjność: z wiekiem nasilają się drobne usterki, ale można naprawić je tanim kosztem. Awarie uniemożliwiające jazdę praktycznie się nie zdarzają.

Zobacz też: Używany Skoda Fabia I: twarda sztuka

Toyota Yaris I (1999 – 2005)

Silniki: najbardziej popularne to benzynowe 1.0 i 1.3, oba są oszczędne i cechują się wysoką trwałością. Większą ostrożność należy zachować przy wyborze 1.4 D-4D jest to genialna konstrukcja, ale większość ma już przejechane bardzo dużo kilometrów i ciężko znaleźć dobrze zachowany egzemplarz.
Awaryjność: pojawiają się tylko usterki związane z wiekiem i intensywną eksploatacją tj. uszkodzenia alternatora czy zgrzytanie skrzyni biegów. Niestety też coraz częściej można spotkać modele mocno skorodowane.

Zobacz też: Używana Toyota Yaris I i II: miejskie auto

Volkswagen Polo (2001 – 2009)

Silniki: najmniejszy benzynowy 1.2 lepiej wybrać w wersji 12-zaworowej, ponieważ 6V bardzo mozolnie wchodzi na obroty. Optymalnie należałoby wybrać 1.4 16V stosunkowo niezawodny i dobrze współpracujący z LPG. Diesel 1.4 TDI jest głośny ale bardzo oszczędny. Odmiana 1.9 TDI jest godna polecenia, ale auta z tym silnikiem mają już duże przebiegi a to będzie się wiązało z kosztami wymiany osprzętu.
Awaryjność: w dieslach uszkodzeniu mogą ulec przeguby wewnętrzne. W silnikach 1.2 psują się cewki zapłonowe i zgrzyta rozrząd. Jednak poważne unieruchamiające auto awarie praktycznie się nie zdarzają. A co najważniejsze Polo jak do tej pory nie koroduje.

Zobacz też: Używany VW Polo IV: już nie tak solidny jak dawniej

Używane auto od 10 do 20 tys. zł - klasa C

Audi A3 I (1996-2003)

Silniki: Pod założenie instalacji LPG najlepiej wybrać silnik 1.6 8V, bardzo trwały i tani w naprawach. Jednostki 1.8 są niezwykle dynamiczne, ale ich naprawa może już sporo kosztować.
Awaryjność: A3 to bardzo trwały samochód, ale większość egzemplarzy ma już przejechane ponad 300 tyś. km, więc znalezienie niezniszczonego modelu może zająć trochę czasu.

Zobacz też: Używane Audi A3: golf plus znaczek

Opel Astra II (1998-2009)

Silniki: Najlepiej będą sprawować się benzynowe jednostki 1.4 I 1.6, podstawowy 1.2 jest zwyczajnie za słaby. W gamie diesli lepiej wystrzegać się awaryjnego 1.7 TD. Dystans należy zachować też w stosunku do 2.0 i 2.2 DTI. Najlepiej zdecydować się na trwały i oszczędny silnik 1.7 DTI firmy Isuzu.
Awaryjność: Zdecydowanie trzeba wystrzegać się wersji z silnikiem 1.7 TD, który psuje się najczęściej. Poza tym warto poświęcić więcej czasu na wyszukanie zadbanego egzemplarza, to zaprocentuje w przyszłości.

Zobacz też: Używany Opel Astra G (1998 – 2009) – typowe usterki

Skoda Octavia I (1996-2010)

Silniki: najpopularniejszy benzynowy silnik 1.6 jest trwały i dobrze znosi instalację LPG. Nie warto natomiast kupować wersji z silnikiem 1.4 8V, który jest wyraźnie za słaby. Z rezerwą warto też podejść do 1.8 i 1.8T, wiek nie działa na ich korzyść. W gamie silników wysokoprężnych dominuje najtrwalszy 1.9 SDI. Warto zainteresować się też jednostką 1.9 TDI która zużywa bardzo małe ilości oleju napędowego.
Awaryjność: ze względu na zaawansowany już wiek pojazdów nabywca mus liczyć się, szczególnie w przypadku diesli z koniecznością wymiany sprzęgła lub regeneracją turbosprężarki.

Zobacz też: Używana Skoda Octavia: opis modelu

VW Golf IV (1997-2003)

Silniki: wersję benzynową najlepiej wybrać z silnikiem 1.6 8V jest niezwykle trwały I dobrze współpracuje z instalacją LPG. Jednostki 1.8 20V oraz 2.3 VR5 będą już bardzo kosztowne w naprawach. Z diesli pewny jest tylko stary, sprawdzony 1.9 SDI. Powstały w 1999 roku 1.9 TDI może już generować większe koszty napraw.
Awaryjność: Golf czwartej generacji nosi miano ostatniego niezniszczalnego Golfa. Jednakże leciwe i mocno wyeksploatowane egzemplarze niosą ze sobą ryzyko wystąpienia napraw, na szczęście stosunkowo tanich.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV – legenda trwa

Używane auto od 10 do 20 tys. zł - klasa D

Ford Mondeo II (2000-2007)

Silniki: dobrą propozycją będą trwałe benzynowe wersie 1.8 oraz 2.0 , jednak silniki te źle znoszą instalację LPG. Trzeba być ostrożnym w stosunku do wszystkich turbo diesli, które po ok. 200 tyś. km zaczynają się zużywać. Jeśli już jednak jesteśmy zdecydowani na diesla to warto wybrać stary, bazowy 2.0 TDDi.
Awaryjność: wiele egzemplarzy miewa problemy z korozją, dlatego lepiej szukać modeli po liftingu, które są już zdecydowanie lepiej zabezpieczone antykorozyjnie. Mondeo często miewa też problemy z zaciskami hamulców tylnych, jednakże naprawa nie należy do najdroższych.

Zobacz też: Używany Ford Mondeo MK3: komfort za dobrą cenę

BMW SERII 3 E46 (1998-2005)

Silniki: najwięcej w sprzedaży jest modeli 316i o mocy 115 KM. Ta jednostka nada się zarówno na trasę jak i do jazdy po mieście, a przy tym dobrze znosi instalację LPG. Optymalnym silnikiem wydaje się jednak być odmiana 318i o mocy 143 KM. Spośród silników diesla najlepiej poszukać takiego z wtryskiem common rail, ponieważ odmiany z pompą wtryskową są o wiele bardziej awaryjne.
Awaryjność: BMW serii 3 E46 bardzo źle znosi niewłaściwą obsługę. Co gorsza większość sprowadzonych aut ma powypadkową przeszłość, dlatego przy zakupie trzeba zachować zwiększoną czujność.

Zobacz też: Używane BMW serii 3 E46: opis modelu

VW Passat B5 (1996-2005)

Silniki: najtańszy będzie zakup modelu z silnikiem 1.6, który dobrze znosi instalację LPG. Jednostki 1.8 oraz 1.8T są już bardziej zaawansowane i dzięki temu bardziej podatne na awarie. Najpopularniejszy wśród nabywców jest oczywiście 1.9 TDI, który przy odpowiedniej eksploatacji potrafi przejechać nawet 500 tyś. km bez remontu. Raczej nie warto sobie zaprzątać głowy wersją 2.5 TDI, dużo pali a naprawy mogą być kosztowne.
Awaryjność: praktycznie we wszystkich modelach psuje się wielowahaczowe zawieszenie przedniej osi. Lepiej unikać bezstopniowej skrzyni Multitronic, jej eksploatacja sporo kosztuje. Inne usterki mogą już tylko wynikać z nadmiernej eksploatacji.

Zobacz też: Używany Volkswagen Passat B6: marzenie statystycznego Polaka

Volkswagen Passat
newspress.co.uk
opel astra g
Fiat Grande Punto
newspress.co.uk
Fot. Skoda Octavia
Ford Mondeo Fot. newspress
BMW 3 E36
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA